Hulp gevraagd: (oud) SPH studenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LienC

Hulp gevraagd: (oud) SPH studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 20:29

Ik weet dat er voor eerstejaars SPH/MWD studenten een topic is, maar deze vraag is niet gericht op het eerste jaar.

Hoe dan ook, inmiddels ben ik derdejaars student SPH en ga ik dit jaar 32 uur per week, een jaar lang stagelopen.
Aangezien ik altijd zes stappen vooruit denk en dat in combinatie met het huidige werkveld en de beschikbare banen vraag ik me wat af.

Wie van jullie gaat na de opleiding doorstuderen? En wat ga je dan studeren? Of is er iemand die hier ook over nagedacht heeft of eventueel doorgestudeerd heeft?

Ik zit er zelf over na te denken om hierna verder te gaan om meer kans te hebben op een baan en om(geld maakt niet gelukkig, maar het is wel handig) hopelijk ook iets meer te verdienen. Het werk vind ik erg leuk, maar als ik kijk naar bijvoorbeeld orthopedagogiek, dan denk ik dat ik zoiets ook erg leuk vind.

Anoniem

Re: Hulp gevraagd: (oud) SPH studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:31

Hier ook derdejaars SPH. Ik ga hierna gewoon het werkveld in. Volgens mij moet er werk te vinden zijn. Ga er vol vertrouwen in.

Doorstuderen wil ik eventueel later nog wel in combinatie met werken.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:34

Ik studeer ook sph. Ik zou nu het derde jaar in gaan. (Had alles al geregeld inclusief een stage) maar ik heb nu door omstandigheden een half jaar studievertraging opgelopen.
Tot nu toe ben ik niet van plan door te studeren. Ik kom van het vmbo daarna mbo en nu dan hbo en eigenlijk vind ik het wel genoeg. En die kans op een baan, tja die zekerheid heb je nooit. Ik heb nu een bijbaantje bij mijn stage van afgelopen jaar. Staat leuk op mijn cv en ik krijg de kans nog meer te leren en zelfstandiger te worden hier.
Komend half jaar lekker wat uren daar maken en dan zien we wel weer verder!
Wat voor stage ga je doen?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:42

Hier een oud-SPH studeerder ;). Heb nu 4 jaar mijn diploma, ik ben het werkveld ingegaan. En heb een vaste baan in de gehandicaptenzorg wel functieschaal 40 dus je wordt al een mbo-er betaald. In deze setting zijn er weinig Hbo banen.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 20:48

@Lente: Duidelijke keuze! Waar ga jij stagelopen? Of heb je dit jaar geen stage?

@ Britt_Sisi: Een half jaar valt reuze mee toch? Knap dat je van het vmbo al hier terecht bent gekomen! Wat is de doelgroep waarmee je werkt?

Ik ga stagelopen bij Kentalis.

"De doelgroep betreft kinderen, jongeren en jongvolwassenen (tot ong. 21 jaar) met een auditieve (doof) en/of communicatie beperking met ernstige meervoudige problematiek, zoals verstandelijke beperking en doofblindheid"

Pittige stage dus, ook nog een honoursstage en daarbij gebarentaal leren. Ik probeer me nu door extra activiteiten (honours trajecten) te onderscheiden en ook uitdaging te vinden in de studie.

@Eliana: Kijk, een vaste baan klinkt al goed! Ik vraag me oprecht af wat de kansen daarvan zijn, maar dat heb je ook in andere werkgebieden.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:51

SPH heb ik duaal gedaan, na mijn leerling tijd gelijk een vast contract gekregen dus dat was erg fijn!
Nu 4 jaar later doen ze dat ook niet meer zomaar..Alles is nu erg onzeker met de WMO etc.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:42

Ik werk nu met zwaar verstandelijk(en lichamelijk) gehandicapten waar sommigen ook gedragsproblemen hebben. Heel leerzaam maar ook erg zwaar. Een antroposofische woongroep is het.

Mijn stage die ik geregeld had was een woongemeenschap voor lvb omdat ik die doelgroep ook graag eens meegemaakt wilde hebben. Dit gaat helaas niet door.
Jouw stage klinkt ook heel erg interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:44

Leuk! Ik ga donderdag op zo'n groep meedraaien. Niet antroposofisch weliswaar...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:55

Ik heb SPH gestudeerd alweer best een aantal jaren geleden (2007 diploma gehaald) en ben erna aan het werk gegaan. Ik heb tijdens mijn studie gekozen om mijn stages te kiezen een vrij eenduidige richting op ( jongeren, gedragsproblemen, justitie).
Ik had hier door vrij veel ervaring al in die hoek en heb direct na mijn studie een baan aangeboden gekregen met een vast contract als jongerenwerker (gewoon HBO betaald, is ook een HBO functie).
Sinds drie jaar werk ik met jonge moeders/vaders met opvoedproblemen/psychische problemen en een licht verstandelijke beperking. Ook hier direct een vast contract en betaald op HBO niveau.
Ik denk dat er werk genoeg is maar dat je niet meer snel een vast contract hoeft te verwachten.
Van mijn eigen team ben ik de laatste geweest die een vast contract heeft gekregen drie jaar geleden. Daarna allemaal half jaar of jaarcontracten.
Ik heb niet gekozen om verder te studeren omdat ik klaar was met school en de baan aangeboden kreeg destijds.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:57

Ik ben vierdejaars deeltijd MWD er. Hiervoor heb ik spw gedaan in de hoop daarna een baan te vinden om mijn studie mee te combineren. Dit leek vrij onmogelijk..
Wel sph bijbaantjes gehad en werk nu ook in de gehandicaptenzorg. Daarnaast loop ik stage bij MEE en bied daar ondersteuning aan een grote, diverse doelgroep "de kwetsbare burger" zoals we het zo mooi noemen.
Doordat ik straks 7 jaar stage ervaring heb en 5 jaar relevante bijbanen hoop ik gemakkelijk aan een baan te komen maar dat weet je nooit

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:07

Ik ben net twee maanden afgestudeerd SPHer en wilde heel optimistisch een baan zoeken :')
Doorstuderen zit er momenteel om financiele redeneb niet in, maar ben nog wel van plan een eventuele SPHbaan te combineren met de master Jeugdzorg ( Leiden). Qua banen en solliciteren is het (in elk geval bij mij :') ) echt nirt best. Zoveel mensen met ervaring op de markt...
Gelukkig heb ik een leum bijbaantje (niet relevant) en SPH gerelateerd vrijwilligerswerk.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:13

Ik heb 6 jaar terug mijn papiertje gekregen en meteen een baan.
Daarna in combi met werken de Master Pedagogiek gehaald.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:18

Het is goed dat je vooruit denkt, maar onderschat je stage niet! Mijn ervaring (MWD) is dat je tijdens je stage enorm kunt netwerken en veel mensen houden een baan over aan hun derdejaars stage omdat men weet wie je bent en wat je kunt. Ga tijdens je stage dus ook zeker daarin investeren, zou mijn advies zijn :)

Ik ben na mijn diplomering vorig jaar ook het werkveld ingegaan, eerst als ZZP'er (wellicht is dat een optie voor je?) en sinds 1 jan jl in loondienst in de psychiatrie (HBO functie). Mijn motto is dat doorstuderen voor nu veel te duur is en dat ik me liever in de praktijk bijschool. Daarin is ook een heleboel te leren en qua cursussen etc genoeg aanbod. Ik denk namelijk ook dat je met een universitair papiertje op zak, minder aantrekkelijk kunt worden voor werkgevers. Je wordt duurder en je loopt het risico hoger opgeleid te zijn dan je toekomstig collega's en/of je leidinggevende, als je je blijft richten op HBO functies. Wil je dit niet, dan moet je je richten op universitaire functies en die zijn ook niet bepaald dik gezaaid.

Het is dus de vraag wat je ambieert: een HBO functie of een universitaire functie? Is je antwoord HBO dan zou ik goed overwegen of je niet beter eerst meer praktijkervaring kunt gaan opdoen en vanuit een baan kunt gaan bijleren :) Succes en alvast veel plezier op stage!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:28

Ik ben in 2010 afgestudeerd. In het laatste jaar van mijn studie heb ik als oproepkracht in de verstandelijk gehandicaptenzorg gewerkt. Na mijn studie ben ik drie maanden naar Afrika gegaan en toen ik terug kwam, was er een vacature bij dezelfde organisatie. Ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen, ik denk mede doordat ik mezelf goed heb laten zien als oproepkracht.
Ik werk inmiddels 4,5jaar op deze groep en heb twee jaar geleden een hbo Master afgerond.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:31

Ik ga nu mijn derde jaar in! Ik twijfel nog om een master te volgen wanneer ik mijn diploma heb, evt in combinatie met werk. Dit ligt aan de mogelijkheden die ik over twee jaar tegen het lijf loop.
Ik heb verschillende stages gelopen, allemaal met jeugdigen en
(gedrags)stoornissen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:48

Hier ook een oud SPH studente, inmiddels bijna 15 jaar geleden afgestudeerd. Doorstuderen moet je alleen voor jezelf doen omdat je je verder wilt ontwikkelen, mijn ervaring is dat er voor orthopedagogen ook niet veel werk is op het moment. Althans niet in het werkveld waar ik in zit (VG).

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:42

Bedankt voor alle reacties, ik ga over een aantal zaken eens nadenken!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:57

Ik ben in november vorig jaar afgestudeerd. Had al sinds mei vorig jaar een baan bij de instelling waar ik stage gelopen heb (gehandicaptenzorg). Ook ik word op MBO niveau uitbetaald, maar ik zit er verder erg goed!

Heb er wel over nagedacht om door te studeren, maar helaas was dat financieel niet meer haalbaar. Ik kreeg deze functie en heb ik besloten om school even te laten voor wat het is. Wie weet in de toekomst nog?

Van mijn studiejaar hebben de meeste mensen ondertussen wel een baan, de meeste zijn inderdaad blijven hangen bij hun derderjaars stageplek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:57

SusanH schreef:
Hier ook een oud SPH studente, inmiddels bijna 15 jaar geleden afgestudeerd. Doorstuderen moet je alleen voor jezelf doen omdat je je verder wilt ontwikkelen, mijn ervaring is dat er voor orthopedagogen ook niet veel werk is op het moment. Althans niet in het werkveld waar ik in zit (VG).

Klopt :j Het punt is dat je als orthopedagoog alleen eigenlijk nog niks hebt. Je zult daarna nog een aantal jaar een vervolg opleiding moeten volgen, voordat je bijvoorbeeld diagnoses mag stellen.
Maar voor die vervolg opleiding zijn weinig plekken beschikbaar, plus dat je al een baan moet hebben en een werkgever die bereid is om jou die opleiding te laten doen en daar de mogelijkheden voor heeft.
Ik vraag me daarom ook af of een dergelijke opleiding je kansen vergroot.

Laten we eerlijk zijn, in ieder geval in deze regio is het de laatste 3 jaar beroerd met de baankansen voor mensen die SPH/MWD hebben gedaan en een baan willen op HBO-niveau. Want voor iedere afgestudeerde staan er ook tientallen te trappelen die hun baan hebben verloren en jaren werkervaring hebben.
De meeste kans maak je hier op een begeleidersfunctie (MBO). Van waaruit je, als je geluk hebt, door kunt groeien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:11

Idd, ik werk nu ook weer op MBO niveau. Reorganisatie gehad binnen de organisatie, waardoor het aantal HBO functies sterk is uitgedund. Heb wel gereageerd op een HBO functie maar ben niet aangenomen. Ben stiekem ook wel blij dat ik die functie niet heb gekregen achteraf, want het is er niet leuker op geworden. Wat dat betreft is een MBO functie nog niet zo verkeerd. Het scheelt netto wel iets, maar geeft veel minder stress. En op de extra taken na (die je allemaal onder diensttijd in mag zien te plannen, terwijl de clienten ook nog ergens tijd en aandacht nodig hebben) doe je nagenoeg hetzelfde werk. Dit was eigenlijk al zo toen ik net afgestudeerd was, merendeel van de functies wordt MBO niveau 3 of 4 voor gevraagd. Terwijl het hebben van HBO' ers in een team imo wel duidelijk meerwaarde heeft.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:29

SusanH, ik had dat kunnen typen!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:35

Ik ben afgestudeerd deze zomer en heb besloten om niet door te studeren. Ik snap mensen die dat willen wel, het werkveld is echt een slagveld, er vliegen meer mensen uit dan er aangenomen worden (in de randstad iig) en het is zeer moeilijk om aan een vaste baan te komen. Ik ben blij met het flexwerk dat ik heb, anders was ik misschien ook door gaan studeren.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:50

Zelf zou ik zeker doorstuderen! Mijn keuze zou orthopedagogiek zijn.
2016 Wordt - denk ik- het jaar, waarin de effecten van de bezuinigingen pas écht zichtbaar gaan worden. Voor je verdere carrière kan het hebben van een universitaire opleiding heel veel verschil in salaris gaan uitmaken. Niet direct als je klaar bent met je studie, want dan zal je blij moeten zijn met lagere functies. Maar als je eenmaal werkervaring opgedaan hebt, gaat het wel degelijk belangrijk worden dat je ooit je universiteit afgerond hebt. Dan kan je gaan 'doorgroeien' en dat scheelt in de portemonnee ...

Ik zou het slagveld in de zorg even benutten, om nog wat door te leren. Om straks als het wat uitgekristalliseerd is, met goede papieren de arbeidsmarkt op te gaan ;-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:54

Niet alleen in de randstad hoor, hier in de buurt (midden NL) wordt ook flink gesneden her en der. Snap wel dat het nodig is (want minder geld) maar leuk is anders. Gelukkig is bij onze organisatie de rust weer redelijk terug. Het lijkt nu ook weer wat aan te trekken qua vacatures, maar dat is wel bij doelgroepen die je echt moeten liggen, bijv. doordat de clienten ernstige gedragsstoornissen hebben, of omdat de zorg qua fysieke belasting zwaar is.

Dat doorgroeien moet wel kunnen, vaak willen ze toch mensen met ervaring. Zie om me heen dat ze vooral mensen vragen die al enige jaren ervaring hebben als orthopedagoog. Die ervaring doe je niet op als begeleider. En als begeleider willen ze je liever niet hebben als je zo hoog opgeleid bent.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:59

Wat dat betreft zit de zorg, en ook de arbeidsmarkt in NL krom in elkaar.