[ENQ] Het Elektronisch verpleegkundig dossier en werklast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[ENQ] Het Elektronisch verpleegkundig dossier en werklast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:42

Hoi,

Nooit gedacht dat het nodig zou zijn, maar ik zit even met de handen in het haar.

Ik ben aan het afstuderen als Bachelor in de Verpleegkunde, afstudeeroptie Sociale Verpleegkunde. In België omvat de opleiding tot Bachelor nog 3 academiejaren, waarbij je in je laatste jaar een specifieke richting uit kan. Mijn keuze was dus voor Sociale Verpleegkunde :D

Naast een hele hoop maatschappelijke thema's waarmee wij geconfronteerd worden, maakt ook bedrijfsgeneeskunde een deel uit van onze leerstof. En in dat kader heb ik een onderwerp gekozen voor mijn Bachelorproef:

"De verpleegkundige kijk op het Elektronisch Verpleegkundig Dossier en de ervaren invloed op de werklast"

Met dit onderwerp ben ik dus al aan de slag sinds september 2014. Helaas zijn er externe factoren die fiks roet in het eten hebben gegooid -O- En dus heb ik mijn eindwerk niet kunnen indienen in 1e zittijd. Vol goede moed aan zittijd 2 begonnen, en alweer is het nu flink mis aan het gaan. Mijn literatuur loopt aardig, maar het onderzoek niet. Elke keer wordt het door de betrokken gecontacteerde instelling(en) goedgekeurd, en dan op het allerlaatste moment toch weer geweigerd. (1 van de argumenten was o.a. "de werklast bij onze verpleegkundigen hoort momenteel niet bij onze prioriteiten" >;) ) Met als gevolg dat ik tot op heden nog steeds 0,0 heb aan onderzoeksmateriaal ;( Ik wist wel dat ik een gevoelige snaar zou raken, maar dat het zó moeilijk zou worden om medewerking te krijgen had zelfs de school niet voorzien. Alleen is er geen tijd meer voor een ander onderwerp.

Dus dacht ik aan de uitspraak "nood breekt wet".

Ik weet dat er hier op bokt aardig wat verpleegkundigen en zorgkundigen aan de slag zijn. Tot deze mensen zou ik me graag willen richten.

Wie oh wie zou even de tijd willen nemen om de enquête in onderstaande link te vullen? Hoe meer ingevulde exemplaren ik kan ontvangen, hoe liever ik het heb.

OPGELET: het gaat niet om het elektronisch patiëntendossier, maar om een onderdeel ervan, het verpleegkundig gedeelte. Namelijk het gedeelte waarin verpleegkundigen hun bevindingen registreren zoals bloeddruk, pols, hoeveel en type urine, (welke) wondzorg en verbanden, de basisanamnese bij opname, verslaggeving op recovery...

Mijn hoofdmoot bestaat dus vooral uit literatuur, maar voor het praktijkgedeelte zou ik toch graag een aantal reacties hebben van mensen die met deze materie in aanraking komen. Volgens onderzoek besteed een verpleegkundige zo'n 30% per dag aan administratie, en da's best wat. Al de tijd dat je noodgedwongen achter de pc zit te tokkelen ben je immers niet aan het bed bezig.

Wie heeft er nog nooit de opmerking gehoord van bezoekers "het enige wat ze doen is koffie leuten in de keuken en op die pc tokkelen". Of in zichzelf gevloekt omdat de pc weer eens vastliep, dat de nodige registraties niet (correct) ingevoerd zijn, dat een collega verzuimd heeft om iets te registreren, dat de batterij van de laptop leeg is nét als je een hele hoop dingen moet invoeren...

Een verpleegkundige heeft geen makkelijke job, wel een heel dankbare als die naar behoren uitgevoerd kan worden. We kiezen er allemaal voor om er te zijn voor onze medemens. Maar hoe kunnen we die taken naar behoren uitvoeren en kwaliteitsvolle zorg leveren als we door de technologie en registratiedruk steeds meer pc-werk wordt verwacht, en er minder tijd naast het bed over blijft? Terwijl die zorgen OOK uitgevoerd moeten worden?

Du graag jullie mening en opmerkingen :)

Het gehele onderzoek is anoniem, vooral gebaseerd op informatie vergaren en polsen hoe jullie alles ervaren. Indien het onderzoek goed loopt, of er komen toch erg duidelijke cijfers naar voor, dan zit de kans er in dat het wordt aangedragen om uitgebreid te worden naar een Masterproef.

Alvast héél erg bedankt voor jullie deelname, en vragen staat vrij :)

Linkje naar de enqûete
https://www.survio.com/survey/d/D3C0W1K8T4W5S1R5C

P.S. Wie de enquête interessant genoeg vindt, voel je vrij om ze door te sturen naar collega's, vrienden, familie...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [ENQ] Het Elektronisch verpleegkundig dossier en werklast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:44

Is het niet mogelijk om je onderzoek iets aan te passen? Als je geen medewerking krijgt lijkt me dat óók een antwoord. Zeker als je de argumenten kan bundelen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:28

Ik kan je niet helpen want moet nog beginnen aan HBO-V, maar heb je je oproep ook al op Zorgportaal en Nursing gezet? Is misschien ook een idee

Sita77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:50

Ik zal m invullen voor je, wij werken bij het witgele kruis ook met een elektronisch verpleeg dossier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:45

@Lente: In eerste instantie was mijn onderzoeksaanvraag in december 2014 al probleemloos goedgekeurd door het ziekenhuis waar ik werk. Door omstandigheden heb ik het toen moeten uitstellen (ik heb maanden zonder promotor gezeten, en zonder promotor kan je niks indienen.) en eind juni nieuwe aanvraag ingediend.

Die werd eerst goedgekeurd door de directie en toen 1,5 week later afgekeurd door verantwoordelijke van JCI. Ze boden echter wél een ander soortgelijk onderwerp aan, dat heb ik toen aangenomen. Volledig samen met de verantwoordelijke JCI, de manager van het departement verpleegkunde en directie uitgewerkt. Dat werd dan ook vlekkeloos goedgekeurd. Tot echter afgelopen donderdag plots de mail binnen kwam dat ze zich bedacht hadden, en dat het feestje niet door kon gaan. Ik kan en mag ook niks van die gegevens en resultaten gebruiken omdat het dus geweigerd is.

Omdat ik vanuit de verpleegkundige afdelingen wél veel positieve reacties kreeg, dat er ein-de-lijk een keer gepolst werd naar de werkdruk en dergelijke, weet ik wel dat het een onderwerp is dat leeft. Daarnaast heb ik begin dit jaar 5 weken stage gelopen bij een bedrijf in arbeidsgezondheidszorg, en die waren zeer geïnteresseerd naar het resultaat.

Het is gewoon heel gevoelige materie die erg confronterend kan uitdraaien voor een werkgever. Ik begrijp heus wel dat ze daar niet om zitten te springen, maar ik baal wel ontzettend dat ze eerst (2x zelfs) volmondig toestemming geven en dan nadien zelfs hun eigen voorgestelde onderzoek weer afblazen...

@Concorde en Sita77: dank jullie wel!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:54

Brr JCI

Ingevuld :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:59

Ik ga hem zo invullen, ik zit zelf in een werkgroep die dit jaar een EVD geimplementeerd hebben in ons ziekenhuis. Mocht je nog vragen hebben, mijn PB staat open :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:04

Ik heb er 7 jaar anciënniteit op zitten in dat ziekenhuis, waarvan dus 3 als voltijds studente (kreeg wel gewoon doorbetaald als werknemer in opleiding en in de schoolvakanties ging ik weer werken). De dingen die ik heb zien veranderen door JCI, onvoorstelbaar.

Ik ga helemaal akkoord met kwaliteitszorg leveren, veiligheid van de patiënt en dergelijke, maar niet ten koste van de mensen die de zorg moeten uitvoeren. Het idee van dit onderzoek is dus niet zomaar plots in me opgekomen, het is een vraag die ik me ben gaan stellen tijdens mijn 3-jarige opleiding tot verpleegkundige. Je hoort het gewoon overal om je heen, je ziet het, als student merk je het ook tijdens je stages dat je zo vaak met de pc moet werken...

Dus ik dacht, we gaan even de koe bij de horens vatten en er werk van maken :D

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:07

Ik heb hem voor je ingevuld! Jammer genoeg werk ik nog niet heel lang, dus mijn antwoorden zijn misschien niet geheel wat je zoekt maar ik hoop je toch geholpen te hebben. Succes met je onderzoek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:36

Hoewel hij tot nu toe amper 6x is ingevuld is het wel heel leuk om de resultaten al eens te lezen :D

Dus dames, deel hem waar je kan, hoe meer hij ingevuld raakt hoe beter. Ik wil echt proberen om met de uiteindelijke cijfers wat te gaan doen of op zijn minst om een goede discussie los te krijgen als daar nood aan blijkt te zijn.

Alvast bedankt aan jullie trouwens!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:47

Ik vul hem straks in! Heb wel wat te vertellen over het epd.. Fijn ook om te horen dat de werklast niet prioritair is voor bepaalde organisaties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:55

Ik zat ook nogal te kijken hoor toen ik die reactie kreeg :') Als je werknemers niet tevreden zijn, tegen burn-out aanzitten, hoe kunnen ze dan met plezier naast het bed staan en goede (en vooral veilige!) zorg garanderen?

Dankjewel alvast!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:03

Ik merk juist dat de werklast lichter is geworden, we hebben minder administratie, omdat de adminstratie rond de zorg eenvoudiger is geworden. Voorheen moest er al veel digitaal, maar ook nog op papier, dus dubbel.

En dan is het klaarleggen van mappen, aanvullen van papieren e.d. natuurlijk weggevallen. Ook veel van de controles die we (vooral in de nachtdienst) deden weggevallen, omdat het heel makkelijk te zien is wat er wel en niet gedaan is.

Het enige grote nadeel vind ik dat het rijden en werken met de mobiele werkstations niet zo ergonomisch is voor mensen met een afwijkende lengte. Ze zijn wel verstelbaar, maar niet ideaal voor lange en korte mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:05

Leuk om te horen Olikea! Dat mag je zeker invullen :)

Ik wil niet noodzakelijk alleen maar negatieve dingen, positief mag zeer zeker ook!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:08

Ik vond de werklast voor de jci regelementen beter, toen het nog allemaal het simpel elektronisch dossier was :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:16

Wat ik aan het onthaal ondervind, want dat is nog heel even mijn huidige job, is dat mensen die ontslag nemen of met pensioen gaan niet vervangen worden sinds JCI er is. Of een voltijdse kracht wordt vervangen door een halftijdse "want op papier zijn jullie met teveel voor deze hoeveelheid werk". Ja, dat weten wij ook wel, maar praktisch is het niet haalbaar. OF we moeten van 7u30 tot 12u aan onze desk blijven zitten, zonder enige vorm van pauze en zelfs niet naar het toilet gaan of even wat drinken, want dat mag niet aan onze desk. "Dat presenteert niet goed" en is ook gevaarlijk met pc en dergelijke. (Het drinken, niet het naar toilet gaan :') )

De reglementering verandert ook omtrent registraties. Wat MOET je registreren, wat is wenselijk maar niet noodzakelijk en dan vooral, hoe ziet het programma eruit. Het ene ziekenhuis betrekt zijn personeel erbij en bekijkt het samen, het andere stelt een werkgroep samen, zet ICT erop, tovert een mooi programma uit de mouw wat voor verpleegkundigen echter een horror is.

vandaar oa de vraag in de enquête of er rekening werd gehouden met de noden op de werkvloer :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:50

Hier ook ingevuld (vpk in een Gents ziekenhuis)

Ik vind de werklast wel hoger geworden, maar dat komt vooral omdat ons programma nog niet 100% goed werkt (in mijn ogen en in die van mijn collega vpk, niet in de ogen van de directie :+ ) Op mijn afdeling werken we veel met zorgplannen, die dan opgeladen moeten worden, maar waardoor het EPD altijd vastloopt. Dan moet je weer de ondersteuning bellen e.d. Ook komen er nog vaak foutmeldingen wanneer je de zorgplanning wil aanpassen (vb. bedbad veranderen in wassen aan de lavabo/blaassonde is verwijderd/etc), die ervoor zorgen dat je EPD volledig afsluit en je dus alles weer opnieuw moet opstarten en inladen.

Frustraties genoeg iig xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:05

Als je collega's hebt die mee willen doen, stuur ze maar door!

Ik heb toch al wat reactie gehad maar meer mag zeker! Ik wil immers de verpleegkundige visie op het geheel, jullie zijn eindgebruikers. Al is het een piekfijn programma en sterk staaltje van prachtig ICT, dat helpt geen reet als het niet voldoet aan de noden op de werkvloer :)
Volgens mij kunnen veel frustraties vermeden worden als men allemaal samenwerkt om een goed programma te ontwikkelen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:29

Wil je alleen van verpleegkundigen uit België of mogen Nederlandse verpleegkundigen ook invullen?
En wat is jci?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:03

Ook Nederlandse verpleegkundigen zijn welkom :) Het gaat om mensen die met het elektronisch verpleegdossier werken, daar horen jullie toch ook bij?

JCI is een kwaliteitslabel dat ziekenhuizen kunnen behalen om een accreditering te krijgen. In Nederland heb je het NAS geloof ik. Iets soortgelijks, maar dan op Amerikaanse basis.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:15

Nee hoor Varekaj, wij zijn laatst ook JCI geaccrediteerd (UMCU). Super interessant onderwerp voor je scriptie maar wat jammer dat je zo tegen gewerkt word. Ik kan je helaas niet helpen, ben analist en geen verpleegkundige,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:19

Ik weet dat JCI ook in Nederland kan, ik bedoelde eerder dat je er dus 2 hebt die voor hetzelfde staan een kwaliteitslabel voor ziekenhuizen. De ene heeft zijn oorsprong in Nederland, de ander in Amerika.

ik vind het allemaal 1 pot nat :Y)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:53

Ik heb hem ook ingevuld. Ik ben verpleegkundige geweest in de ggz en hier werd al heel lang met een ecd incl verpleegkundig gedeelte gewerkt. Daarna heb ik als consultant bij een softwarebedrijf gewerkt. Dit bedrijf maakt een ecd. Als je meer informatie wil hoor ik het wel via pb.

Voordelen: informatie is overal en altijd beschikbaar (mits goede internetverbinding/wifi en apparatuur). Informatie raakt niet kwijt. Informatie is alleen inzichtelijk voor degenen met de juiste rechten.
Nadeel: sommige vpk vinden het werken met een computer/tablet lastig.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:43

Ik mag eigenlijk maar max. 5 jaar terug gaan in de tijd ivm bronnen, maar deze heb ik idd ook al enige maanden geleden ontdekt :D Als je goed zoekt met de goede zoektermen kan je echt een hoop vinden, maar dat gaat wel vooral over het patiëntendossier.