mag je fotograferen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

isawessels00

mag je fotograferen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:06

Op evenementen waarvoor je niet gevraagt bent te fotograferen?...

Ik fotografeer voor mn hobby en kom daarbij wel eens bij wedstrijden waar m'n vriendinnen rijden. Klopt het dat je geen foto's mag maken? Ik ben meerdere keren aangesproken of ik foto's van degene mag maken en dat heb ik dan ook gedaan.

Nu heeft 2x (dezelfde) een fotograaf tegen mij gezegt dat ik geen foto's mag maken of ze online zetten omdat ik anders een mega boete zou kunnen krijgen.

Ik heb een facebook pagina en een instagram account waar ik alleen foto's opzet met toestemming van de eigenaar! Deze vermeld ik er naturlijk ook bij.

Zijn er meer mensen die dit doen zonder dat ze er voor gevraagt zijn? Of moet ik er mee stoppen omdat ik anders in de problemen kom?

Groetjes, Isa

faunty

Re: mag je fotograferen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:10

ik maak voor de hobby ook gewoon foto's bij evenmenten hoor ! zet ze dan niet op internet maar gewoon puur voor mezelf , denk niet dat ze daar iets van kunnen zeggen . als je ze plaats is een ander verhaal m.b.t. privacy .

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:10

faunty schreef:
ik maak voor de hobby ook gewoon foto's bij evenmenten hoor ! zet ze dan niet op internet maar gewoon puur voor mezelf , denk niet dat ze daar iets van kunnen zeggen . als je ze plaats is een ander verhaal m.b.t. privacy .

Ook als je ze plaast met toestemming van degene die er opstaat?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:11

Naar mijn idee mag jij op een openbaar event gewoon foto's maken en deze online plaatsen hoor. :j

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:12

Als mensen jou vragen mag jij toch gewoon foto's maken? Anders zou ik dus niet mijn eigen fotograaf mee kunnen nemen.

Denk dat hij bang is inkomsten mis te lopen omdat jij ook fotografeert.

Heb hier wel eens tips gevraagd aan een fotograaf :=

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:13

Ik zie dat hier op Bokt ook weleens voorbij komen, weet niet of ze dan toestemming hebben van de eigenaren? :o

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:15

maj0 schreef:
Als mensen jou vragen mag jij toch gewoon foto's maken? Anders zou ik dus niet mijn eigen fotograaf mee kunnen nemen.

Denk dat hij bang is inkomsten mis te lopen omdat jij ook fotografeert.

Heb hier wel eens tips gevraagd aan een fotograaf :=

Ja zoiets denk ik ook!

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:16

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:17

Heb het al zoveel gedaan en verdien er zelfs geld mee.. nog nooit problemen gehad, eigenaren vinden het fantastisch (hier toch bv bij elke cross).

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:23

xTitanic schreef:
Heb het al zoveel gedaan en verdien er zelfs geld mee.. nog nooit problemen gehad, eigenaren vinden het fantastisch (hier toch bv bij elke cross).

Ja precies!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:39

Klinkt meer als een gevalletje bang om zijn geld mis te lopen..
Geloof wel dat je ze enkel onder toestemming van de eigenaar openbaar mag posten..
Anders misschien even een instantie bellen om het na te vragen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:43

Volgens mij hoef je zelfs geen toestemming van de eigenaar te hebben om ze online te mogen zetten op een openbare plaats!

(Tenminste, tot zover heb ik het begrepen uit die terasjesruzie die een aantal weken geleden een hype was. Dat was ook filmen op een openbare plaats, en dat zou gewoon mogen)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:47

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:47

Naar mijn idee mag het, mits de organisatie nadrukkelijk vermeld dat dit niet gewenst is. Vaak mag je dan wel foto's maken van je famillieleden maar niet van de anderen.

Sommige fotografen zijn, zoals hier al eerder vermeld, ook bang geld mis te lopen :o tsja. Moet die fotograaf maar mooiere foto's maken. Vaak ben je als bakrandfotograaf toch erg beperkt dan iemand die de volledige arena in/rond mag.

In andere gevallen mag openbaar plaatsen ook - echter kan degene die op de foto staat altijd beroep doen op portretrecht en je verzoeken de foto er af te halen. Maar dat is weer wat anders :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:50

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:25

Op openbare evenementen mag je fotos maken van iedereen, mits zij zelf aangeven dit zelf liever niet te willen.
De fotos mag je dan ook plaatsen, mits t gevalletje dat ze t melden bij je dat ze t niet willen.

Die fotograaf wil geen inkomste mislopen, geen zorgen!
Alle fotografen waarmee ik wel is sta zijn juist erg behulpzaam, geven zelfs nog tips enz :j jammer dat er dus ook minder leuke mensen tussen zitten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:38

Tigress schreef:
romyloverrr schreef:
Hier heb ik trouwens wel een foto van de boom van een Portugees zadel gevonden:
http://www.hipica.nl/silla-alta-escuela.php

:= verkeerde topic? :P

Eh, ja. Het is vakantie zullen we maar zeggen 8-)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:44

Als ik zo'n fotograaf tegen kom ga ik hem heel hard uitlachen denk ik.. Want ik zag geen bordje 'verboden foto's te maken, wij hebben hiervoor een fotograaf ingehuurd' of iets in die trant :')

Hier ook alleen fotografen die gezellig gaan kletsen en tips geven. Altijd erg leuk juist. :)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:03

ik neem altijd mensen mee op wedstrijd om het vast te leggen :P 1 om te filmen en 1 om te fotograferen! beide hebben nog nooit zo iets meegemaakt! zelfs toen er een proffesionele fotograaf was ingehuurd om foto's te kunnen verkopen vond het totaal niet erg en zag ze juist gezellig kletsen en foto's aan elkaar laten zien!
ik vind het pure onzin :P denk idd dat die gene bang was geld mis te lopen!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:05

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:09

Mijn vriend en ik hadden vorig jaar onze spiegelreflexcamera mee naar het Glock horse performance center in Oostenrijk waar op dat moment een groot spring evenement was. Er liep toen serieus security rond die iedereen met meer dan een htk cameraatje een verbod oplegde foto's te maken :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:23

Welke eigenaar bedoel je in de OP, degene die je op de foto zet?

Het lijkt mij eerlijk gezegd dat de eigenaar van een terrein gewoon de regels mag bepalen en ook of er dus wel of niet gefotografeerd mag worden of dat ie met iemand een exclusieve deal maakt. Het lijkt me echter eerder dat je dat als organisator gewoon moet handhaven door mensen van het terrein af te zetten die zich daar niet aan houden, het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze achteraf een boete kunnen opleggen als je foto's publiceert. (Of iig geen idee of dat juridisch wel of niet mogelijk is maar als je iedereen die een amateur foto van zijn beste vriendin maakt moet aanklagen dan zal je daar een dagtaak aan hebben)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-08-15 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:33

Ik doe het ook.
Tijdens CH De Wolden was ik ingehuurd en stond ik 2 weken in de ring te fotograferen.
Dan heb ik er geen problemen mee met als mensen langs de kant staan te fotograferen.
Maar er was ook een zeer asociale fotograaf die zo de baan in liep en naast mij kwam staan, die heb ik na een paar subtiele opmerkingen dat het niet de bedoeling was, duidelijk gemaakt dat hij de baan moest verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:37

Ik denk dat de eigenaar van het terrein je er gewoon af kan gooien als ze het er niet mee eens zijn.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:37

Depende schreef:
Sicayes & VivaBijoux, ik neem aan dat jullie tenzij bedoelen, anders zijn het wel erg bijzondere voorwaarden. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... ts_tenzij/

Anyway verder klopt het wat hier gezegd wordt mbt portretrecht en fotograferen in de openbare ruimte.

Ja dat bedoelde ik. Mits moet dus tenzij zijn hahah