Hoe open ben jij op je werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe open ben jij op je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:53

Ik zit het me de laatste tijd af te vragen hoe anderen het doen. Ik werk in een vrij hiërarchisch bedrijf. Van mezelf ben ik een open en vrolijk persoon die graag praat en vooral ook gemakkelijk praat.
Omdat ik het goed kan vinden met mijn leidinggevendevertel ik veel tegen haar. Met name ook privé zaken, omdat ik juist haar de hele dag zie en zij daardoor echt mijn aanspreekpunt is.

Hoe open zijn jullie? En hoe open zou je kunnen zijn?

eline_di

Re: Hoe open ben jij op je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:57

Dat verschilt per collega. Ik had één collega waar ik goed mee overweg kon, deze persoon zal ik alleen op het bedrijf en was verder geen vriend. Ondanks dat vertelde ik deze persoon veel, maar andersom ook.
Maar ik heb ook collega's die heel weinig van mij weten. Mijn gevoel bij hun is minder "prettig" en heel soms alleen ditjes en datjes met deze collega's.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:00

Afhankelijk van de collega (heb er nogal veel) wat ik aan ze vertel.
Maar dat gaat van heel intiem tot alleen zakelijk.
Bij ons wordt er buiten werk ook veel ondernomen en hebben we daarbuiten ook contact.
Kan ook zijn dat je collega's weken niet ziet door wisseldiensten, lijkt mij ook weer wat anders dan elke week van 9-17u

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:57

In het team op de afdeling waar ik sta heel open. Naar alle andere medewerkers minder (maar dat zijn er ongeveer 80-90 dus tja :'))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:04

Naar mijn vaste collega waar ik mee op de afdeling werk heel open, verder zijn er nog 2 waar ik wel open naar ben, de rest is minder maar daar werk ik ook minder mee dus ik spreek ze niet zoveel, dan.zijn het toch vaak oppervlakkige gesprekken.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:19

Ondanks dat we een team zijn van fysiotherapeuten met secretaresse wordt er over totaal niks anders gepraat dan werk... Als ik ooit iets uit mezelf vertel weet mijn baas alweer een bruggetje te maken naar werk (hij doet ook werkelijk niks anders). Maar ook met andere collega's als ik vraag hoe was je weekend komen we niet verder dan 'goed'.... Vind ik erg jammer omdat ik bij andere banen en stage adressen juist super leuk en goed contact had met collega's en stagebegeleiders.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:39

Ik praat echt tegen iedereen aan :+ Ik werk momenteel als part-time job in een Sushi Take Away zaak. Super leuk werk en ben het aanspreekpunt van ongeveer iedereen op de vloer dus ik vertel iedereen echt m'n halve levensverhaal (onopgemerkt vaak ook nog :+ ). Maar echt prive zaken waar ik mee zit vertel ik weinig mensen, dus ook niet op werk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:46

Prive is prive.
Ik heb me jaren geleden ernstig vergist in een collega waarvan ik dacht dat zij echt een goede vriendin was. Helaas kreeg ik op gegeven moment mijn verhalen en opmerking via andere collega's weer terug.
Ik ben toen goed gaan nadenken en realiseerde me dat er ook echt geen enkel nut zit in het vertellen van privézaken aan collega's, daar heb ik immers vrienden voor.
Ik heb verder geen geheimen hoor, ik ben mezelf en deel echt wel wat ik in het weekend heb gedaan of waar ik op vakantie was, maar daar houd ik het bij.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:49

Ik sluit me aan bij Goof :)
best herkenbaar wat zij schrijft.

Ik ben geen gesloten boek, je kunt best dingen aan me vragen etc.
Maar er is een grens :)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:49

Heel open :)
Ik ben secretaresse en werk samen met ongeveer 8 mensen op kantoor.
Ben overigens de enige vrouw die hier werkt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:56

Op het werk is er nauwelijks hiërarchie. Iedereen wordt in zijn waarde gelaten en je gebreken geaccepteerd. Ik ben best wel open naar mijn collega's en hun ook wederzijds en naar elkaar. :) Erg prettig werken maar sommige dingen vertel je niet aan een collega

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:05

niet bepaald open, werk op een financiële afdeling. Het is er de cultuur niet naar en mijn collega's zijn aardig maar niet echt mijn type mensen. Toen vorig jaar mijn hondje van 17 stierf, was ik er kapot van maar heb op mijn werk er niets over gezegd, zouden ze toch niet snappen.

In het verleden wel werkplekken gehad waar ik meer deelde, daar ook wel eens mijn vingers aan gebrand, tegenwoordig blijft het korte weekendbespreking e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:10

Ik ben best wel open op mijn werk, ik heb ook niet heel veel collega's. Echter ben ik niet tegen iedereen heel open, ik ben bijvoorbeeld niet echt heel open met collega's die ik niet echt goed ken/geen klik mee heb. Maar met sommige collega's waar ik het goed mee kan vinden bespreek en praat ik ook over dingen die niet over het werk gaan.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:22

Ik ben heel open, en de sfeer op kantoor hier is ook heel open op prive gebied :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:50

Nee ik vertel maar weinig prive op mijn werk. Daar heb dan gelukkig weer wat vrienden en familie voor.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:12

Ramiro schreef:
niet bepaald open, werk op een financiële afdeling. Het is er de cultuur niet naar en mijn collega's zijn aardig maar niet echt mijn type mensen. Toen vorig jaar mijn hondje van 17 stierf, was ik er kapot van maar heb op mijn werk er niets over gezegd, zouden ze toch niet snappen.

In het verleden wel werkplekken gehad waar ik meer deelde, daar ook wel eens mijn vingers aan gebrand, tegenwoordig blijft het korte weekendbespreking e.d.

Een weekendbespreking... mijn god wat zou mijn huidige manager dat graag willen invoeren :')
Gezellig met zijn allen op maandagochtend om 9 uur een thee/koffiekransje gaan houden _-:(

Voor mij geldt ook: privé is privé, werk is werk. Ik kom op mijn werk om te werken en niet om sociale theekransjes te houden gedurende de dag. Dan kan ik net zo goed thuis blijven en met vriend(inn)en afspreken.
Ik werk ook op een financiële afdeling van een nederlandse dochter van een groot Aziatische multinational. Open over privé zijn we nooit geweest (ik werk hier alweer bijna 11 jaar) en tot 2 jaar geleden hadden geen van mijn directe collega’s hier problemen mee. Als ik wil praten over mijn weekeinde dan begin ik zelf wel. En zo niet, dan niet. In die 11 jaar zijn er slechts 3 collega’s waar ik privé ook regelmatig contact mee heb en bij 1 daarvan kwamen we regelmatig wederzijds over de vloer thuis (zij is nu alleen naar Spanje verhuisd).

2 jaar geleden kregen we echter een nieuwe manager die dus wel van het ‘open’ is. En ons hier toe probeert te dwingen.
Dit heeft tijdens mijn evaluatie van een paar maand geleden tot een flinke botsing tussen hem en mij geleid. Hij betichtte mij van asociale gedrag om dat ik nou nooit eens vroeg hoe zijn weekeinde was geweest en hoe het met zijn kinderen ging. Waarop mijn antwoord was: “Om heel eerlijk te zijn interesseert het mij geen zier wat jouw kinderen in het weekeinde doen.” Ik heb hem toen ook te kennen gegeven dat wij nooit vrienden zullen worden en dat hij ook niet meer moet verwachten en dat ik hier geen energie in ga stoppen. Hij is mijn collega en that’s it. Learn to live with it..... Helaas heeft hij daar nog steeds erg veel moeite mee -O-
En het mooie is: ik kreeg alsnog een goede evaluatie omdat hij me gewoon niet kan pakken op mijn werk omdat ik dat gewoon goed doe.

Nog zo’n ‘leuk’ voorbeeldje: hij kwam laatst terug van vakantie en zat al achter zijn bureau om half 8 ’s ochtends toen ik binnen kwam (en ik ben geen ochtendmens, wat hij weet). Ik zat nog geen 5 minuten of er kwam een sneer “Ja, mijn vakantie was heel leuk hoor. Fijn dat je het vraagt!” Oke.... de toon was weer gezet en ik ben dan ook wel zo koppig en eigenwijs om dan helemaal niet meer naar zijn vakantie te vragen.

Nee, hij en ik botsen flink en dermate dat nu hij na 2 jaar een vast contract heeft gekregen ik actief op zoek ben naar een andere baan. Ik ga niet nog jarenlang onder of met hem werken :n

Spoiler:
(en als ik dit typ komt er een collega van een andere afdeling binnen en begint hij weer een social talk... en ondertussen tegen ons klagen dat hij het zo vreselijk druk heeft en zoveel te doen)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:18

flettie schreef:
Nog zo’n ‘leuk’ voorbeeldje: hij kwam laatst terug van vakantie en zat al achter zijn bureau om half 8 ’s ochtends toen ik binnen kwam (en ik ben geen ochtendmens, wat hij weet). Ik zat nog geen 5 minuten of er kwam een sneer “Ja, mijn vakantie was heel leuk hoor. Fijn dat je het vraagt!” Oke.... de toon was weer gezet en ik ben dan ook wel zo koppig en eigenwijs om dan helemaal niet meer naar zijn vakantie te vragen.

Ik ben zelf ook geen ochtendmens, maar ik vind het en kleine moeite om even 'goedemorgen' te zeggen. In jouw geval vind ik een 'fijne vakantie gehad?' ook wel gewoon beleefd. Is nog een gesloten vraag ook, dus erover uitweiden kan hij dan toch niet 8-)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:19

Zonder onaardig te doen, want ik heb je niet in real life meegemaakt, lijk jij me nou niet echt een gezellige collega, flettie. Je hoeft van mij helemaal niet je hele levensverhaal te vertellen, maar zo snibbig als jij overkomt vind ik inderdaad erg onsympathiek.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 10-08-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:23

Ik vind een stukje belangstelling naar elkaar wel belangrijk. Je zit toch zo'n 30-40 uur per week bij elkaar. Maar dan wel alleen directe collega's, waar je ook daadwerkelijk die uren mee maakt.
Je hoeft daarbij niet alles over tafel te gooien, maar inderdaad informeren naar weekend of vakantie is niks mis mee.

Bij mij raakte privé en werk teveel verweven (app groepen, facebook, enz). Dat heb ik wel afgekapt. Al mijn collega's van FB afgegooid nadat iemand het nodig vond printscreens naar mijn manager te sturen. Tegenwoordig is die scheiding privé/werk heel duidelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik nooit meer iets over mijn weekend of wat vertel. Ik heb alleen een grens en die is wat hoger geworden dan voorheen :j

Edit: ik zie overigens ook geen collega's buiten het werk om. Of nou ja, maar 1. Maar dat komt omdat we met de paarden op dezelfde dag lessen bij dezelfde instructeur :+
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 10-08-15 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:25

Compleet niets met je managers of je collega delen zou ik persoonlijk ook not done vinden.
Je moet het toch met elkaar toen voor een flink aantal uur in de week enige oppervlakkige interesse in de persoon lijkt mij toch wel prettig...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:26

Verschilt per collega. Ik heb een aantal collega's waar ik het heel goed mee kan vinden. Aan hen vertel ik dan ook best veel. Aan de rest vertel ik ook wel wat privédingen, maar blijf ik meer op de oppervlakte. In ons bedrijf is onder collega's altijd wel veel belangstelling voor elkaar. Ik vind dat fijn, maar vertel dus niet álles aan iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:29

Goof schreef:
Prive is prive.
Ik heb me jaren geleden ernstig vergist in een collega waarvan ik dacht dat zij echt een goede vriendin was. Helaas kreeg ik op gegeven moment mijn verhalen en opmerking via andere collega's weer terug.
Ik ben toen goed gaan nadenken en realiseerde me dat er ook echt geen enkel nut zit in het vertellen van privézaken aan collega's, daar heb ik immers vrienden voor.
Ik heb verder geen geheimen hoor, ik ben mezelf en deel echt wel wat ik in het weekend heb gedaan of waar ik op vakantie was, maar daar houd ik het bij.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Ik heb gelukkig geen verkeerde ervaringen met collega's, maar verder dan zeggen dat het weekend leuk was, daar blijft het wel bij. Ik vraag wel altijd of mensen een leuke vakantie, weekend, feestje of wat dan ook hebben gehad. Of ze nog iets leuks gedaan hebben in het weekend?

Aan de andere kant zijn er veel collega's die werkelijk zeer belangrijke prive zaken aan mij vertellen...... Misschien komt dat wel omdat ik zelf niets vertel en wil luisteren naar hetgeen een ander zegt :D .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:31

Flettie, om eerlijk te zijn lijk jij me ook geen fijne collega. Je hoeft geen vrienden te zijn en 's avonds met elkaar de kroeg in te duiken, maar een beetje belangstelling kan toch geen kwaad?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:33

Ik ben niet heel open op mijn werk denk ik, maar vertel wel hoe mijn weekend was geweest/vakantie.
Maar gewoon ontspannen sociale onderwerpen, niets te privé. Op mijn vorige werk deed ik dat wel meer, had daar ook een goede klik met mijn directe collega's.

Maar ik hou privé en werk wel gescheiden, ik zie geen collega's buiten werk om.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:38

Wow, flettie ! Jij lijkt mij niet gezellig om mee te werken. Een beetje sociaal zijn richting elkaar kan toch geen kwaad?