Vergeetachtigheid - het is ZO frustrerend!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Vergeetachtigheid - het is ZO frustrerend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 23:05

Hallo bokkers!

Nu zit ik er vandaag toch echt even doorheen :\ Gisteravond kwam ik terug van een avondje met vrienden, had enkele biertjes op maar was zeker niet aangeschoten of dronken. Bij mijn fiets had ik mijn telefoon nog, en nu? Geen idee. Ik ben de hele dag al mijn huis binnenstebuiten aan het keren, maar hij is nergens te vinden. Ik heb geen idee waar ik hem voor het laatst had, ik weet niet precies wat ik allemaal heb gedaan gisteravond voor ik naar bed ging (en waar ik hem dus zou kunnen vinden). Hij is gewoon spoorloos. En ik heb echt geen groot huis: twee kamers van 18 m2 en een kleine keuken, badkamer, wc en hal.
En dat is niet het enige. Mijn bril: al twee weken niet gezien. Even iets doen in de keuken? Tegen dat ik daar ben ben ik alweer vergeten wat ik er ging doen. Gemiddeld loop ik twee keer terug voor ik de deur uit ga omdat ik iets ben vergeten. Ik wilde nog een voorbeeld geven, maar je raad het al: vergeten.

Het is echt tot op het bot frustrerend dat ik zo vergeetachtig ben, en het belemmert me ook gewoon in mijn functioneren. Ik werk niet efficiënt omdat ik ten eerste snel afgeleid ben, ten tweede omdat ik dus moeilijk dingen onthoud. Maar boven alles voel ik me beperkt omdat ik zo snel dingen vergeet.

Ik weet niet of hier nu direct een oplossing voor is, maar met mijn telefoon zit ik nu vooral in mijn maag. Ik weet niet eens of ik hem hier in huis nog had, en of ik dus verder moet gaan met het huis uitkammen of dat ik hem maar moet opgeven (aangezien iemand hem anders dus gejat heeft, want buiten de flat of op de galerij ligt-ie niet).

Wie herkent dit? Wat kan ik doen om mijn focus beter te maken, en niet alleen op momenten dat ik erop let, maar dat ik de volgende keer me gewoon nog herinner waar ik mijn telefoon voor het laatst had? :(

Bedankt voor het lezen in elk geval. :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:12

wat voor telefoon heb je en staat ie nog aan?
een android kun je via je googleaccount opzoeken maar dan moet ie wel nog aan staan
via google > android device manager

is tot op ongeveer 20 meter nauwkeurig, dus met pech kun je alsnog je hele huis op de kop zetten maar als ie je eigen adres aangeeft weet je wel dat ie thuis ergens ligt

Froukje
Forever young

Re: Vergeetachtigheid - het is ZO frustrerend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:15

Stomme vraag, maar heb je jezelf al gebeld/laten bellen?
Niet nog in de koelkast/vriezer/snoepkast nog wat te eten gepakt en hem daar neer gelegd zodat je je handen leeg zou hebben? Of in de bestek la?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:15

Om je maar even hoop te geven, ik ben al een halfjaar mijn telefoon kwijt en ik weet 100% zeker dat ie in huis ligt. Nog steeds niet gevonden :Y)

Ik herken dat gevoel van er mee in je maag zitten enorm, erg rot.
Je vindt m of je vindt m niet. Ik zou voor jezelf een ultimatum stellen, als ie over een week nog niet terecht is koop ik een nieuwe bijvoorbeeld.

Succes met zoeken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:16

Ben je niet zwanger :P
Toen vergat ik regelmatig mijn boodschappen mee te nemen na het afrekenen :')

Dat gevoel dat je jezelf niet onder controle hebt is naar. Het enige wat je kunt doen is vaste patronen introduceren. Bijv. Je telefoon altijd op dezelfde plek stoppen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 23:17

Jongens, het gaat me nu niet om mijn telefoon, meer het vergeetachtigheidsprobleem... Telefoon is nu slechts een voorbeeld...

Tracken heb ik al geprobeerd, hij kan op de hele TU liggen want daar woon ik naast :Y)

Sizzle, niet dat ik weet, dan zou ik dat al een jaar zijn :') Vaste patronen probeer ik wel maar ook dat is heel lastig. Als ik een andere tas meeneem dan normaal kan ik mijn spullen al niet meer hetzelfde stoppen, of wanneer ik geen tas meeneem, of een jurkje draag zonder zakken ipv een broek met := (wauw, ingewikkelde vrouwenproblemen)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:18

Herkenbaar. . Ik ging net naar de paarden zonder cap en laarzen (had overigens wel mn rijhandschoenen mee :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:20

Herkenbaar :') , ik ben altijd alles kwijt. Sleutels en telefoon , die laatste ligt of op de wc of op de bank de salontafel en of de vriezer en anders het aanrecht. In case dat ie daar niet is dan bij de konijnen buiten en of bij de kat boven of in de badkamer :list:

Schoenen raak ik weleens kwijt , sleutels en kleren :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:21

Klinkt heel oudbollig, maar heb je al eens gedacht aan geheugen'spelletjes' en oefeningen? En als dit al zolang aan de gang is zou ik toch eens overleggen met de HA of er meer achter kan zitten.

En verder, heel veel briefjes schrijven. Moet de laatste tijd ook alles opschrijven, en als het eenmaal op papier staat onthoud ik het ineens wel en kan ik rustig zonder briefje de deur uit. 8)7

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:27

Ik heb een ongeluk gehad en sindsdien vergeet ik heel erg veel.
Mijn korte termijn geheugen laat het vaak af weten.
Ik schrijf nu alles op post-its en plaats ze op de koelkast. Zo kom ik ze elke keer weer tegen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:31

Ja, herkenbaar helaas. Maar bij mij heeft het wel een oorzaak, heb nl een hersenbloeding gehad dus oa mijn kort termijn geheugen is niet goed meer.

Heel frustrerend soms, maar vooral die 'onmacht'. Dat is niet het goede woord, maar kan even geen betere vinden. Dan is alles zo chaotisch in je hoofd, schrijf je dingen op, en toch vergeet je het. En dan ook echt belangrijke dingen, zoals een bestuursvergadering... Dat is dan compleet uit mijn systeem op dat moment, blijft heel raar..

En dan die goed bedoelde adviezen: 'dan schrijf je het toch op?' Ik heb het op drie plekken opgeschreven, maar als ik daar niet naar kijk op dat moment..

Mijn vriend kan zich er ook nog over verbazen hoor, hoe het werkt bij mij. Hij grapt weleens: ' hoe gaat dat als je straks oud bent?'

Tja, meer dan er grapjes over maken kunnen we er niet aan doen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 00:07

Opschrijven probeer ik ook, alleen ben ik mijn notitieboekje kwijt waar ik dat altijd in deed -O-

Ik heb net even zitten googelen en het schijnt dat nieuwe dingen leren erg helpt. :) Nu hou ik erg van nieuwe talen leren dus dat zit wel goed. Puzzelen schijnt ook goed te werken. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:09

Vaste plek, vaste plek en vaste plek en gelijk goed opbergen. Mijn man vergeet ook veel maar heeft echt een vaste plek routine en vooral gelijk goed neerleggen waardoor spullen zelden zoek zijn. Ik ben de oorzaak als ze wel foetsie zijn := dan ga ik ze verhuizen van de vaste plek haha, al weet ik wel 9 van de 10 keer waar ik het heb neergelegd.

Mijn zus heeft voor de kinderen plaatjes op de laden gezet waar wat in hoort, heel kinderachtig maar het werkt als een trein.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-08-15 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 00:12

Telefoon gaat normaal ook op het nachtkastje maar dan moet ik hem wel hebben :j

Pff, die routines, volgens mij moet dat dan maar echt :(:)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:17

vuurneon schreef:
Vaste plek, vaste plek en vaste plek en gelijk goed opbergen. Mijn man vergeet ook veel maar heeft echt een vaste plek routine en vooral gelijk goed neerleggen waardoor spullen zelden zoek zijn. Ik ben de oorzaak als ze wel foetsie zijn := dan ga ik ze verhuizen van de vaste plek haha, al weet ik wel 9 van de 10 keer waar ik het heb neergelegd.

Mijn zus heeft voor de kinderen plaatjes op de laden gezet waar wat in hoort, heel kinderachtig maar het werkt als een trein.

Als je dat te kinderachtig vind, kan ik me voorstellen als je bezoek krijgt, koop een labelprinter(tegenwoordig helemaal niet duur) en plak overal een labeltje op.

Hadden we op stage ook, en idd, het werkt als een trein.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 00:19

Ik heb helemaal geen laatjes -O- Okee ik heb wel een ladekast maar daar gaat allerlei troep in, zoals de gereedschapsset, rollen cadeaupapier, de voorraad gerbilspullen, een verzameling spelletjes etc.
Die ben ik nooit kwijt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:20

Kan je niet zo'n grote doorzichtige zak met allemaal vakjes kopen? Volgens mij zijn die eigenlijk voor schoenen, je kan ze aan de deur hangen. Als je gewoon al je spulletjes constant daar in doet (opladers, sleutels, mobiel, pasjes, portemonnee) dan kan je het ook niet kwijtraken!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:22

Je kunt ze ook gewoon op de kastdeuren/tafel/plank plakken hè. Bedenk overal een vaste plek voor en houd dat ook aan, en in het begin kunnen labeltjes daar handig voor zijn.

En als je eens weggaat met een andere tas, schrijf desnoods op een briefje in welk vak wat zit. Of in het klein op je hand als je geen tas bij je hebt.
Niemand die het opvalt, maar wel een steuntje voor jezelf om te voorkomen dat je je rotzoekt naar iets.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 00:30

Danique schreef:
Kan je niet zo'n grote doorzichtige zak met allemaal vakjes kopen? Volgens mij zijn die eigenlijk voor schoenen, je kan ze aan de deur hangen. Als je gewoon al je spulletjes constant daar in doet (opladers, sleutels, mobiel, pasjes, portemonnee) dan kan je het ook niet kwijtraken!

Oooh dit klinkt als een briljant idee! :) Ik heb al een bakje voor de sleutels, daar ga ik inmiddels (bijna) standaard gelijk heen als ik binnenkom. Dan kan ik ook wel naar een ophangdinges lopen :j

Froukje, op zich is het probleem vooral met dingen hier thuis kwijt zijn. Labelen klinkt leuk maar... Je zou het hier eens moeten zien :+ Het is echt een explosie van spullen, ik ben naar 2x minder oppervlak verhuisd. Een grote schoonmaak zou ideaal zijn maar zie daar maar eens tijd voor te vinden -O-
De dingen die ik trouwens meestal kwijt ben zijn dingen waar niet echt een plek voor is. Alle kasten/laatjes/plankjes die ik heb zijn eigenlijk al bezet, het is echt erg hoor := Maar goed, een grote opruiming kan daar ook bij helpen! Misschien moet ik mijn vriend maar eens smeken om even te helpen daarmee. :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:22

Ben je voldoende in het hier en nu? Als in: ben je met je gedachten ook echt bij datgene waar je mee bezig bent of ben je bijv al enkele stappen vooruit of nog over iets anders aan het nadenken?

Er kunnen veel oorzaken zijn waardoor je gedachten en focus alle kanten opschieten waardoor de handelingen waar je mee bezig bent, meer onbewust dan bewust worden gedaan op zo'n moment. En dan kan je het je later niet meer herrinneren.

Wat je beschrijft, zie ik ook veel bij mensen die gediagnosticeerd zijn met ADD of ADHD. Voordat ik heel Bokt over me heen krijg: ik wil absoluut niet suggereren dat jij dat hebt, maar geef het mee omdat je misschien met die zoektermen wat tips kunt vinden die ook aansluiten bij waar jij tegenaan loopt.

Succes!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:24

oh ja, echt frustrerend!
Huissleutels drama.....

Bij mij gooi ik het inderdaad op het zo ergens mee bezig zijn dat je andere dingen onbewust doet dus het me niet meer kan herinneren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:38

Even een hele andere richting, ik weet niet hoe vaak je biertjes met vrienden doet, maar ik ken zat studenten die nu op eind 20 een stuk vergeetachtiger zijn dan toen ze met hun studie startten. En vooral aan degene in studentenhuizen die zeer regelmatig 'wat' biertjes wegwerkten (variërend van 3x per week 10 drankjes tot dagelijks 3 drankjes plus meer met stappen) kan je het merken.

Als ik jouw verhaal lees denk ik inderdaad ook dat je met een vaste plek voor je spullen best een eind komt. Sinds ik in een huis leef dat groot genoeg is voor voldoende kasten zijn telefoon en sleutels bijna nooit meer kwijt!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:40

Niet herkenbaar, ik heb een mega goed geheugen.

Maar mijn vriend heeft net hetzelfde als jij. Echt rampzalig soms. Dan draaien we ons dorp in met de auto en vraag ik of we nog even bij de paarden stoppen (één straat verder dan ons huis). Prima... en echt 9/10 keer rijdt hij er gezellig aan voorbij :') Ehh, we gingen naar de paarden? :')

Hetzelfde met boodschappen halen (vergeet altijd wel hetgeen dat het meest nodig was), zijn gsm, zijn bril, sleutels,... Hoe vaak hij wel niet warrig door het huis rent op zoek naar iets. Hij kan dan nog profiteren van een vriendin met een goed geheugen (je bril ligt in de badkamer, je gsm heb ik daar zien liggen,... :') )

Sorry, geen tips hier dus, buiten misschien een partner zoeken met een goed geheugen :P

Bij vriend lijkt het wel erfelijk te zijn, mijn schoonvader is ook zo'n ramp in dingen onthouden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:50

Ik ben alleen vergeetachtig als ik teveel balletjes tegelijk in de lucht aan het houden ben: ofwel: ik heb het dan gewoon veel te druk. Het irritante is dan ook nog dat ik iets vergeet of kwijt ben, het me nog meer tijd kost om het te zoeken of weer op te halen. Had ik nou net geen tijd voor :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:50

Ontzettend herkenbaar. Opschrijven werkt overigens voor mij niet, als ik het notitieblok grijp ben ik mijn gedachtengang alweer kwijt.

Dodelijk vermoeiend, want ik vergeet ook financiele/administratieve zaken.
Ikzelf vermoed een adhd trekje.

Ik lees mee!