Eetpatroon veranderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Eetpatroon veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 09:24

Ik ben sinds enkele dagen mijn eetpatroon aan het veranderen.
Ik ben de laatste maanden enkele kilo's bij gekomen, en wil deze er graag vanaf.
Ik heb ook altijd een beetje een buikje gehad, en krijg het er maar niet vanaf.

Mijn grootste zonden qua eten:
- brood! veel brood (vroeger vaak 3 keer per dag en meestal witbrood)
- te weinig water drinken
- regelmatig koekjes, snoep, chips, taart, ontbijtkoeken, ...

Ik probeer nu vooral veel water te drinken, niet (of veel minder) te 'zondigen', gezonde tussendoortjes eten, meer fruit eten, en veel minder brood eten.

Ik rij bijna elke dag paard en ga ook 2 keer per week zwemmen en heb verder een vrij actief leven.

Nu ontbreekt het mij wat aan inspiratie.
Als ontbijt neem ik al magere yoghurt met muesli (en geen brood meer).
als lunch eet ik meestal nog steeds een broodje
S avonds eet ik een gewone warme maaltijd (of dat probeer ik toch, want ik hou niet zo van warme maaltijden). Friet, pizza en fastfood at ik wel eens vroeger, maar dat probeer ik nu een beetje te laten.

Wie weet nog lekkere en gezonde gerechten of recepten?
(vooral voor ontbijt, maar lunch en avond eten zijn ook zeer welkom)
Of tips?

Anderen die ook begonnen zijn met gezonder te eten mogen zich zeker ook melden!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:28

Hier beetje zelfde verhaal. Ook mijn eetpatroon aan het omgooien, van teveel fast food, koeken en snoepjes naar gezonde voeding waar mijn lichaam wat aan heeft. Als ontbijt eet ik tegenwoordig magere kwark met fruit erdoor en een klein schepje honing. (nog altijd zoetekauw)
Of anders een bakje melk met havermout en rozijntjes.
Ik eet ook meer zelfgebakken brood of roggebrood, is ook al gezonder dan die witte puntjes die ik vroeger altijd had. Verder volg ik even, want ik kan ook nog wel wat nieuwe ideeen gebruiken en de kilo's zijn er ook nog niet voldoende af.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 06-08-15 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:29

Ik denk dat je zo al op de goede weg bent. Kijk even naar de soort muesli die je in de yoghurt gooit. Zit er veel suiker in? Dan kun je een andere nemen.

Brood is echt niet verkeerd hoor. Doe er mager beleg op.
Ik ben 8 kilo afgevallen door suiker/zoetigheid te verminderen en wat meer te bewegen en ik eet gewoon 5 boterhammen op een dag. Wel eigenlijk altijd bruin brood.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 09:34

Supervixen schreef:
Ik denk dat je zo al op de goede weg bent. Kijk even naar de soort muesli die je in de yoghurt gooit. Zit er veel suiker in? Dan kun je een andere nemen.

Brood is echt niet verkeerd hoor. Doe er mager beleg op.
Ik ben 8 kilo afgevallen door suiker/zoetigheid te verminderen en wat meer te bewegen en ik eet gewoon 5 boterhammen op een dag. Wel eigenlijk altijd bruin brood.

Dat van de muesli is een goede tip!

Ik eet meestal wit brood... En ik denk dat daar niet veel voedzaam inzit.
Ik woon nog thuis en hier wordt bijna altijd wit brood gekocht, dus ik heb weinig keuze. Daarom denk ik dat het beter is om andere dingen te eten ipv altijd brood (ik at vaak 4 witte boterhammen s morgens en dan s middags een broodje, ook wit, en s avonds of tussendoor vaak ook nog een paar boterhammen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:36

Ik heb een aantal weken geleden mijn eetpatroon omgegooid en het is verrassend makkelijk vol te houden!

Dit zijn dingen die ik op een dag eet.
- Volle kwark met aardbei, soms een banaan.
- Appel met kaneel even in de magnetron. :9
- Kip met lekker veel sla.
- Soep met balletjes.

Als avondeten eten we bataat (zoete aardappel), met groente en vlees.
Aan de bataat moet je even wennen, maar is een stuk gezonder dan gewone aardappels.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:37

Ik ben hier ook mee bezig.
Neem sowieso bruin brood in plaats van wit. Gekookt ei is ook erg goed.
Eet veel fruit!!
Magere yoghurt met aardbeien en dan geen suiker toevoegen. Frisdrank in light. Melkproducten in mager.
Verder eet ik als ontbijt een maaltijdreep van weight care. Ik at altijd 2 beschuiten met choco vlokken.

Ook ben ik gaan sporten. Fitness en krachttraining. Ik zie m'n lijf veranderen. Ik ben ca 3 kilo kwijt en m'n lijf wordt strakker. Zwembandje is bijna weg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:38

Kun je niet overleggen of er voor jou bruin brood gekocht kan worden? Al is het maar een halfje, die je voor jezelf in de vriezer kan doen.

Wat eet je qua avondeten zoal?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:41

KoudbloedKim schreef:
Ik heb een aantal weken geleden mijn eetpatroon omgegooid en het is verrassend makkelijk vol te houden!

- Soep met balletjes.

Aan de bataat moet je even wennen, maar is een stuk gezonder dan gewone aardappels.

Daar valt over te twisten.
Gewoon gevarieerd eten, niet al te grote porties, groenten en fruit eten, weinig suiker, dan kom je al een heel eind.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:42

Brood kan ook met groenten en kaas bijvoorbeeld, niets mis mee hoor! Zou alleen geen 8 boterhammen per dag eten, wat meer variatie is altijd een goed idee :j

faunty

Re: Eetpatroon veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:45

voor recepten , wij hebben heel veel aan het sonja bakker familie boek . super lekkere dingen staan er in waarvan je verwacht dat ze echt niet goed/lekker zijn .maar dat zijn ze wel ! plus ook echt geen lastige dingen en alle producten zijn te koop bij de lidl.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:48

KoudbloedKim schreef:

- Soep met balletjes.

Is dit serieus alles wat je eet op een dag?? :wow: dat is echt te weinig, en nauwelijks goede bouwstoffen. Alleen in het avondeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:52

Ik vind het raar dat je daar zo over kunt oordelen zonder de omstandigheden te weten. ;)
Je weet de hoeveelheden niet die ik er van neem.
Je ziet mij ook nergens zeggen dat TS exact mijn schema zou moeten volgen.
Ik noem alleen wat opties die ze toe zou kunnen voegen of zou kunnen wisselen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:57

Ik ben ook net bezig, sinds maandag. Eet nu geen chips, koek en snoep meer. In plaats daarvan neem ik een rijstwafel met smeerkaas of kipfilet. Of een gezonde donkerbruine beschuit. En ik eet als lunch 2 donkerbruine boterhammen met 30+ kaas of kipfilet. Voel me net zo verzadigd als dat ik een zak chips leeg eet. Bij het avondeten eet ik wel wat ik normaal ook eet. Is meestal aardappels groente en vlees. Verder probeer ik wat te fietsen, en rij 2x per week paard. Echt sporten kan ik helaas door ziekte niet. Ik heb mezelf wel beloofd dat ik in het weekend wel wat lekkers mag, zo blijft het ook leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:58

Ja, dat laatste doe ik inderdaad ook. :j

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:02

Ik heb een paar lunch tips :) :
Bananenpannenkoekjes (http://chickslovefood.com/skinny-bananenpannenkoekjes/)
Een omelet of roerei met veeeel groentjes, ik doe champignons, paprika, courgette, ui,..
Salade en daar kun je eindeloos mee combineren (zalm, tonijn, geitenkaas, feta,...)
Caprese salade (http://bettyskitchen.nl/caprese-salade/)
Een lekkere dikke zelfgemaakte soep. Super gemakkelijk om te maken en vult goed. Ook eindeloos variatie in (wortelsoep, paprikasoep, courgettesoep, tomatensoep, venkelsoep, uiensoep, erwtensoep, komkommersoep,....)

Zelf voeg ik bij het avondeten ook altijd extra groenten toe, zodat mijn inname van koolhydraten beperkter is.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:03

En daar gaat het bij mis, ik lust heel weinig groente. Dingen zoals sla vind ik dus echt niet lekker, sla is voor konijnen haha.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:04

Lus je wel rauwe spinazie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:05

_O-
Ik vind veel groentes ook niet lekker, maar combineer elk hapje met iets dat ik wel lekker vind.
Bijvoorbeeld stukje sla + stukje kip. :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:14

Ik vind/vond sla ook niet heel lekker, maar met wortel, paprika, komkommer en mais met eventueel wat kip en dressing erbij kom ik al een heel eind!

Verder ook lekker: rijst met roerbakgroente en eventueel kip
Banaan-ei (2)-havermout (naar wens) pannenkoekjes
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 06-08-15 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:15

Je kan ook zelf je granola maken voor door de yoghurt ! Daarmee kan je eindeloos variëren wat je er door doet. Ik maak het vaak met kokosvezels en krenten en kaneel erdoor super lekker !

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:17

Inderdaad rauwe spinazie kun je een lekkere salade van maken met geitenkaas, druiven en walnoten.
Als je brood eet kun je er een broodje gezond van maken met sla, tomaat, komkommer, ei, zodat je aan 1 broodje genoeg hebt door de grote hoeveelheid beleg.
Groentesoep als lunch werkt ook goed. Je kunt daar ook de aardappels en groente van de avond ervoor in doen, zodat ie goed vult.
Je kunt ook zelf ijsjes maken voor als je s avonds honger hebt. Bijvoorbeeld van yoghurt met wat zoets erdoor zoals banaan en wat andere dingen (net wat je lekker vindt)
Risotto is lekker als avondeten met vis, en je kunt het de volgende dag ook koud eten (makkelijk te nemen)
En: zorg ervoor dat je jezelf niet uithongert. Als je honger hebt moet je eten, anders hou je het niet op de lange termijn vol.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:22

Als je niet van groenten houdt kun je wellicht smoothies gaan proberen, gecombineerd met groenten en fruit? Dan krijg je toch de juiste voedingstoffen binnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:25

Ga jezelf niet teveel verbieden in ieder geval. Dan is de verleiding alleen maar groter :) het is echt geen probleem om eens een keer friet te eten. Wij eten hooguit 1 keer in de week 'ongezond'; pannenkoeken, patatjes of pizza.

Ik eet gewoon brood, volkoren. Blijf ik trek houden of heb ik even geen zin in brood, neem ik een bakje magere yoghurt met lijnzaad erin. Lijnzaad is erg gezond en vult. Bedenk wel dat je daar goed bij moet drinken want het neemt vocht op. 'S avonds eet alleen fruit en om te zondigen een stukje hele pure chocolade.

Tip voor de smoothie: banaan maskeert snel groente smaken :') dus als je banaan erin gooit met een handje rauw spinazie proef je de spinazie niet eens.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:31

Hoi ts! Je bent idd op de goede weg! Zelfs ben ik ook bezig maar wat ik je nog wil mee geven is eet meer tussendoortjes (niet snoep of koekjes maar fruit of een stuk komkommer)
Wat ik doe:
8.00 botherham
10.00 appel of komkommer
13.00 2 crackers
15.00 kommetje yoghurt
18.00 avond eten
20.00 nog wat fruit.
Op zaterdag avond pak ik wat lekkers bijv een klein kommetje chips.
Drink ook veel water! Probeer aan de 2 liter te komen. Afvalstoffen gaan via de urine er uit dus veel drinken is een must.
Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:47

Brood is niet slecht hoor, maar in plaats van witbrood moet je wel volkorenbrood nemen. Geen bruinbrood, dat is namelijk gewoon witbrood met een kleurtje. In volkorenbrood zit volkorenmeel, daar zitten de vezels in die vol vitamines zitten en daarnaast zorgen voor een vol gevoel zodat je minder zin hebt in tussendoortjes. Je moeder wil vast wel een volkorenbrood voor je meenemen :) En dan leg je de helft bijvoorbeeld in de vriezer, zodat je de hele week vers brood hebt.

Verder is het beter om 5x per dag een kleine maaltijd te eten dan 3x een grote.

Neem meer groente en fruit, en minder aardappels/pasta/vlees. Van groente kun je haast niet te veel eten. Zeker met dit weer zijn salades erg lekker. Doe er dan geen olie of vette saus over, maar alleen wat azijn en kruiden/peper/zout :)