Wie wil mij helpen met mijn salarisstrookje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Wie wil mij helpen met mijn salarisstrookje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:06

Oke, ik werk nu 1,5 jaar voor een klein bedrijf. Ik ben één van de twee werknemers en mijn baas besteed al het administratieve werk wat betreft onze salarissen uit aan een administratiekantoor. Nu zat ik gisteren met een vriend naar mijn strookje te kijken, en zijn er wat vragen naar voren gekomen. Ik kan op internet niet duidelijk vinden hoe en wat er nou precies van toepassing is op mij en wat mijn rechten zijn. Is er iemand die mij daarbij wil helpen? Ivm privé gegevens zet ik niet teveel online, maar het gaat om een min-max contract (16-36) uur op een zorgboerderij, waar ik, als afgestudeerd HBO'er een 'Helpende zorg en welzijn' functie + inschaling heb. Functieschaal 30 dus. Nu begrijp ik prima dat ik hiermee akkoord ben gegaan tijdens het tekenen van het contract, maar ik zou wel eens willen weten in hoeverre ik hier nog ophoging van zou kunnen krijgen. Mijn baas heeft dit allemaal uitbesteed en weet hier verder weinig van, dus het zal allemaal in overleg moeten met het administratiekantoor, en dan wil ik graag goed geïnformeerd aankomen :).

Murthul

Re: Wie wil mij helpen met mijn salarisstrookje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:11

LZP > STW

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:12

Ben niet thuis in jou cao, maar normaal gesproken ga je bij goed functioneren elk jaar een trede omhoog.

Vb.
Begin
Schaal 30 trede 1
jaar erna met goed functioneren
Schaal 30 trede 2.
enz tot trede 11 en dan zit je aan de max van je schaal.

Voor een schaal hoger krijg je functie wisseling. Dus een baan met andere Schaal

Salaris verhoging gaat niet in samenspraak met de accountant maar met je baas. Hij moet dan alleen doorgeven dat je een naar een andere tred/schaal gaat.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:13

Wat is nou eigenlijk je vraag? Of je een loonsverhoging mag verwachten op termijn?
Als dat je vraag is: vraag het / overleg met je baas. Dat is iets tussen jou en hem, het administratiekantoor heeft daar niets mee te maken.
En kijk even naar je cao. Daar staat het ongetwijfeld in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:18

butengeweun schreef:
Ben niet thuis in jou cao, maar normaal gesproken ga je bij goed functioneren elk jaar een trede omhoog.

Vb.
Begin
Schaal 30 trede 1
jaar erna met goed functioneren
Schaal 30 trede 2.
enz tot trede 11 en dan zit je aan de max van je schaal.

Voor een schaal hoger krijg je functie wisseling. Dus een baan met andere Schaal

Salaris verhoging gaat niet in samenspraak met de accountant maar met je baas. Hij moet dan alleen doorgeven dat je een naar een andere tred/schaal gaat.

Nou dat is helaas tegenwoordig allang niet meer zo.
Veel cao's en bedrijven bevriezen het salaris.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:23

Je vraag is wel onduidelijk..waarom bel je het administratiekantoor niet? Als er een cao geldt voor jouw branche dan kan je die opvragen...voor salarisverhoging moet je bij je baas zelf zijn...hij heeft een lijst liggen voor welke funktie hij wat mag betalen en dan kan je bespreken of je verhogingen krijgt en hoeveel..

Jouw vriend doet precies hetzelfde werk en heeft een ander salaris maak ik op uit je verhaal...als je vriend dezelfde werkgever heeft, dan zal je dat met je werkgever moeten bespreken...werkt hij bij een andere zorgboerderij dan heeft hij wellicht wat meer mazzel...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:26

Brainless, dat is vaak de inflatie die je niet meer krijgt (weet het ben ambtenaar en bij mij staat het al jaren stil die verhoging)

Als je je CAO leest gaat het om functiejaren. Als het goed is werkt TS volgens CAO Vereniging Gehandicaptzorg Nederlands (als ik het via google goed gevonden hebt)
Mocht TS niet via een CAO werken heb ik er niets over gezegd
Link naar cao
http://www.vgn.nl/cao/artikel/811

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:29

Op mijn salarisstrook kan ik niet zien of ik een trede hoger ben gegaan, wel dat ik in functieschaal 30 zit. Volgens onze conclusie had ik inderdaad een trede hoger moeten zitten inmiddels, incl het bijbehorende salaris. Dit had al vanaf december moeten gebeuren. Had ik dit zelf moeten aanvragen? En kan ik dat nu met terugwerkende kracht vanaf december nog krijgen?

@Brainless: Oke! Dan ga ik eens op zoek naar welke CAO dat wel/niet bevriest. Mijn baas heeft hiervoor geen beleid neem ik aan.

@Tcm62: Nee, mijn vriend doet niet hetzelfde werk/zelfde werkgever, maar wel in dezelfde branche en kan uit de strookjes opmaken dat ik flink onderbetaald wordt. Nu héb ik werk, en daar ben ik erg blij mee, want het is ook nog eens leuk werk. Maar; als ik recht heb op meer salaris, dan wil ik daar best eens achteraan.
Mijn baas heeft geen lijst met functiebeschrijvingen oid, weet nauwelijks wat ik verdien ;).

@Butengeweun: Klopt, via CAO Gehandicaptenzorg :).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:34

Lees dan even de site gewoon goed door die in de link staat, vaak moet je wel zelf achter je periodieke verhoging gaan.

Gewoon even met je baas om de tafel gaan zitten, en bespreken wat je voelt.

Uit 2 strookjes en verschillende bedrijven weet je niet of je wordt onder betaald. Kijk iedergaval naar het uurtarief/vakantiegeld wel of niet inclusief/hoe geregeld bij ziekte wachtdagen/ect

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:08

Met je baas regelen, noem het bedrag wat je wil gaan verdienen en vraag hem met terug werkende kracht.

Over het algemeen moet je altijd zelf om salaris verhoging vragen...bazen doet dit in den regel niet automatisch...er is ook altijd wel een funktioneringsgesprek..

Hoezo weet je baas niet wat je verdient en weet hij niks? Natuurlijk wel....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:42

Het buro wat de salarisadministratie doet heeft helemaal niets te maken met de hoogte van jouw salaris. Zij verwerken alleen de gegevens voor jouw werkgever. Zolang zij geen instructies krijgen dat jouw salaris omhoog is gegaan passen zij niets aan.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:03

dat je in schaal 30 zit heeft met je functie te maken, niet met je opleiding

je hebt een baan van mbo2 misschien 3 niveau aangenomen en niet een baan op hbo niveau.

bij ons op de groep zit er ook eentje die een hbo opleiding heeft en een begeleidersfunctie heeft. ze zit regelmatig te verkondingen en uit de hoogte te doen, maar ik heb wel een hbo opleiding.
Tja, dan waarom sta je dan in een mbo functie konten te wassen? :-P

dvc functie ( wat wel hbo functie is) wil en kan ze niet 8)7

de periodieken omhoog gaan normaal gesproken automatisch
hoe oud ben je?
ligt nl aan je leeftijd of het in de maand van je verjaardag is of per de maand van in dienst.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:07

In de CAO, gehandicaptenzorg, ggz, etc...

Ga je ieder jaar bij goed functioneren een trede omhoog in je functiegroep.

Dus als je CAO gehandicaptenzorg hebt:

Salarisschalen functiegroep 30
func. jr. inpas. nr. €
0 6 1620
1 8 1707
2 10 1801
3 12 1913
4 13 1976
5 14 2042
6 15 2103
7 16 2170
8 17 2225
9 18 2290
10 19 2351
11 20 2415

Inschaling gebeurt op basis van gerelateerde werkervaring (bij start van de baan) en je klimt ieder jaar omhoog op de 'ladder'. Je functiegroep (in jouw geval 30) ligt vaak vast en is verbonden met de functie die je uitvoert. opklimmen in functie schaal betekent dus dat je een andere functie bekleed in de organisatie. Bijvoorbeeld van uitvoerend behandelaar naar sturend behandelaar gaan.

Bovenstaand zijn de bruto inkomens op basis van een 36urige werkweek. Kan je op je loonstrookje zien.
(welke trede je zit en het bruto inkomen bij fulltime staat erachter en dan wordt da verrekend met het percentageb dat je gewerkt hebt)
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 29-07-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:12

Op je salarisstrook hoort je salarisschaal en trede te staan. Dit zijn twee aparte regels. Als je wilt mag je mij wel een ingescande salarisstrook mailen. Dan kan ik hem voor je ontcijferen.
Weet je wel onder welke CAO je valt?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 18:45

Ik zit in de CAO Gehandicaptenzorg. Op mijn salarisstrook staat wel de functiegroep (30) aangegeven, maar niet de schaal/trede. Ik ben 28, dus ik denk dat het per werkjaar geldt?
Achter minimumloon staat 1507 euro. Dus met de gegevens van Collie2008 lijkt dat van geen kanten te kloppen, of reken ik dan ergens mis met bruto/netto, of het aantal uren?
@Evelyne79: Ik zeg ook niet dat ik beter ben dan anderen, ik vroeg me alleen af in hoeverre ik onderbetaald krijg. Dat ik niet op HBO-niveau verdien weet ik, en dat zal ook niet heel snel gebeuren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:14

Ben je lid van een vakbond? Die kan je dan misschien bellen...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:49

Je mag je salarisstrook mailen...Werk al jaren in de zorg

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 21:41

Ben inderdaad gisteren lid geworden van de Vakbond, dus daar ga ik ook nog contact mee zoeken ;).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:43

Staat er alleen die 1507 of ook een ander bedrag? Het kan een berekening zijn van het gewerkte uren dus als je 18uur gewerkt hebt is dat 50% van het bruto salaris in bovenstaande tabel. Maar meestal staat je volledig bruto salaris (dus op basis van 36uur) ook vermeld

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:25

Heb je hier wat aan?
http://www.salaris-informatie.nl/divers ... loonstrook

ik zeg ook niet dat jij je beter voelt dan anderen, ik noemde dat voorbeeld van een directe collega van mij ;-)

Bij ons is ondersteunend begeleider schaal 25, begeleider schaal 35
mij lijkt dus dat je als "helpende" dan nog best netjes geschaald bent. bij ons zou je dus in 25 zitten
ik zit door een oude regeling in 40, mijn mazzeltje, niet dat het kapitalen zijn :-P

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:07

Er staat helaas alleen 1507 en het uurbedrag.

Evelyne79: Uitleg van salarisstrook is inderdaad handig! Alleen lastig dat mijn strookje op de een of andere manier tegenstrijdig werkt (met mijn uurloon kom je, met wat voor berekening dan ook, niet op het minimumloon...).

Ik zou mezelf wel onder 'Begeleider' plaatsen, maar dat kan ik zelf wel zeggen, maar dat staat niet zo in mijn contract natuurlijk ;).

Inmiddels PB contact met Liberia, die helpt me al (waarvoor nogmaals dank!).

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:15

Ik zou met jouw opleiding lekker een andere job zoeken, met zo een salaris kan je toch nooit voor je zelf zorgen? Heb je daar al die jaren voor geleerd.?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:57

Dit is wat er op je loonstrook hoort te staan. Gehandicaptenzorg. Aan de hand van schaal (30 bij jou), trede en periodiek kun je in je cao opzoeken welk loon daar bij hoort.

BSN/Reg.nr. :
Burg.staat/Geslacht :
Geboortedatum :
: Functie
: Datum in/uit dienst
Contr.uren/Deelt.factor
: Schaal/Trede/Periodiek
Salaris/Uurl/Ow.uurl
Minimum loon/uurloon 1507,80 / 9,63 :
Tijdvak/Tabel Maand / Wit
Perc.bt. lh/heff.korting
Soc.Verz.Wetten :
Aftrekbare posten / :
Overige regelingen

Nog een optie: ben jij in dienst van dat bedrijf, of is het een pay-roll constructie? In het laatste geval kunnen er weer aparte afspraken gemaakt zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:23

Tcm62 schreef:
Ik zou met jouw opleiding lekker een andere job zoeken, met zo een salaris kan je toch nooit voor je zelf zorgen? Heb je daar al die jaren voor geleerd.?

Ze hoort inderdaad minimaal in fwg45 te zitten. Scheelt nogal wat

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 22:06

Klopt, ik hoor meer te verdienen. Maar ik kan hier prima van rondkomen. Daarnaast is het een baan met veel mogelijkheden om te leren én ben ik momenteel al ontzettend blij met een baan in mijn richting. Ik heb 1,5 jaar gezocht (tussendoor huishouding gedaan) en dit gevonden. En ja, als ik wat anders kan krijgen zal ik daar zeker over nadenken.