Tegelijkertijd ingepland bij 2 werknemers, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dionnetjuuh

Tegelijkertijd ingepland bij 2 werknemers, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:25

Hey mede bokkers,

Ik zit met een dilemma. Ik werk bij bedrijf X als weekend hulp (vrijdag avond en zaterdag) maar hier heb ik het al een heel aantal maanden niet naar mijn zin. Mijn contract loopt nog tot december maar ik roep al maanden dat ik ergens anders ga solliciteren want ik wil graag bij bedrijf X weg. Tot nu toe heb ik nog geen echte stappen ondernomen behalve solliciteren.

In maart moesten wij de vakantieplanning inleveren bij bedrijf X. Ondertussen had ik van bedrijf Y gehoord dat ik daar de zomerperiode doordeweeks waarschijnlijk kan werken, buiten de tijden bij bedrijf X om. Hier had ik ook bewust voor gekozen, want het werk bij bedrijf X vind ik prima voor het weekend, maar ik wil niet mijn hele zomervakantie daaraan weg geven. Daarnaast krijg ik het minimumloon betaald voor werk dat ik niet daar bij vind passen, en onze baas gunt ons (weekendhulp) geen cent (of kruimeltje brood oid) meer dan het loon.
In maart heb ik dus mijn vakantieplanning doorgegeven, met het bericht dat ik op de vaste tijden beschikbaar ben, en dus niet zomaar doordeweeks. Hier ben ik namelijk ook niet voor aangenomen, ik ben normaal ook nooit beschikbaar ivm school.

De reactie van de bedrijfsleider was 'sorry, daar kunnen wij geen rekening mee houden'. Ongeveer elk groot winkelketen neemt vakantiewerkers aan, maar bedrijf X wil daar niet aan doen (waar dus de weekendhulpen de pineut van zijn, tenzij je het leuk vind en dan is t prima :p).
Toen ik dat hoorde heb ik besloten het gewoon maar te laten, en wel te zien hoe vaak ik ben ingepland; de baan bij bedrijf Y was namelijk tot vorige week niet zeker. Wat blijkt? Ik ben juist niet op de vaste dagen ingepland, en wel doordeweeks.

Mijn baan bij bedrijf X staat natuurlijk op het spel, maar daar wil ik liever weg (moet dan dus wel actief gaan solliciteren).

Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?

eilleen333

Re: Tegelijkertijd ingepland bij 2 werknemers, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:31

Dikke pech voor jou.... Je wist dat dit kon gebeuren. X had al aangegeven dat ze geen rekening konden houden met de planning. Jij kiest er dan zelf voor om ook bij een andere bedrijf te gaan werken, terwijl je wist dat dit kon gaan gebeuren.
Eigenlijk heb je geen keus dan dit aan Y uitleggen en bij X gaan werken (dit is mijn mening, weet niet hoe het wettelijk zit). X is je eerste werkgever. Of ontslag nemen bij X en gaan werken bij Y, maar ik hoop dat je dat dan haalt qua opzegtermijn.
Het is niet slim geweest om bij twee bedrijven te werken die dezelfde werktijden hanteren.

En dat je niet meer krijgt dan je loon is overigens vrij normaal.... Bedrijven geven meestal geen vakantiepakketten;) .
Bij ons in het bedrijf worden de weekendhulpen nu ook doordeweeks ingezet, en ik vind dat niet meer dan normaal. Ze hebben immers vakantie. Maar de meeste mensen werken ook om geld te verdienen, dus dan werk ik liever full time voor 1 bedrijf, dan bij twee bedrijven. Je betaald je blauw aan belasting.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:32

Weet je zeker dat je bedrijf Y kan werken, en verdient dat meer? Dan heb je gelijk een juffertje na de zomervakantie.

Bedrijf X wijzen op je contract, eventueel rechten goed nalezen in je cobtract. Arbeidscobflict kan je doorspelen naar de vakbond, als je baas niet wil meewerken.

Succes met de beslissing!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:33

Poeh, dat heb je niet heel slim aangepakt, maar dat heb je zelf ook al door natuurlijk.
Je zult met de billen bloot moeten bij Y denk ik.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:36

LhinnOlijf schreef:
Weet je zeker dat je bedrijf Y kan werken, en verdient dat meer? Dan heb je gelijk een juffertje na de zomervakantie.

Bedrijf X wijzen op je contract, eventueel rechten goed nalezen in je cobtract. Arbeidscobflict kan je doorspelen naar de vakbond, als je baas niet wil meewerken.

Succes met de beslissing!

En dan maar hopen dat er niet in dat contract staat dat ze mogelijk meer wordt ingepland tijdens de vakantie.
Maar het blijft gek, want TS wist dat het bedrijf dat ging doen. Dan ga je toch niet afwachten maar maak je er werk van dat je echt niet meer kan werken? en niet ondertussen ook ergens anders werk aannemen zodat je daardoor niet extra kan werken bij X.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:40

Als je bij X een 0 uren contract hebt en je gezegd hebt dat je niet kan hoef je niet te werken.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:42

LhinnOlijf, contract is dubbel doorgelezen, nog met mijn moeder doorgelezen. Hier staat nergens iets over als weekendhulp doordeweeks werken. Ik zal (denk ik) niet meer verdienen, maar de werkomstandigheden zijn een stuk beter.

Eilleen333, natuurlijk was de mogelijkheid er dat ik dubbel ingepland zou worden, maar is het niet vreemd dat een werknemer maar gewoon kan beslissen dat jij doordeweeks gaat werken terwijl je een contract voor het weekend hebt? Daarnaast heb ik het ruim van te voren doorgegeven.

MarlindeRooz, ik heb een 5 uren contract, die 5 uren worden standaard op zaterdag gehaald en op zaterdag zal ik er ook nog werken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:43

Nou, ik zou niet zo zeer zeggen: dikke pech voor jou.
Ondertussen zit je wel in een lastig parket though.
Kijk even in je contract bij bedrijf X na over wat er in staat over werken in de vakantie.
Het lijkt mij dat als er niet expliciet op staat dat je recht hebt op een x aantal dagen vakantie, dat jij gewoon op mag geven wanneer je wel en niet beschikbaar bent. Zoals je hebt aangegeven in mei, ben je door de weeks niet beschikbaar en dat is dan jammer voor bedrijf X.

Zou toch gek zijn als je als weekendkracht verplicht kan worden door de weeks te werken? Misschien ga je normaal wel naar school, maar die je in de vakantie vrijwilligerswerk door de weeks. Zou je dat dan ook niet mogen doen?

Hangt er natuurlijk ook vooral vanaf wat er in je contract staat. Kijk en lees dat even goed na, en laat het liefst even iemand meelezen. De tekst in contracten juist interpreteren is soms ook een kunst.

Edit: contract heb je dus al nagelezen, ik postte net tegelijk. Ik zou zeggen: ga maar eens verhaal halen bij bedrijf X. Er is zo te horen niets waarmee zij jou kunnen verplichten te werken.
Wel jammer dat je er eerder niet verder op hebt aangedrongen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:45

Wat denk jij dat het woord werknemer betekent? Ik denk namelijk dat je werkgever bedoelt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:46

Ik heb een 0 uren contract. Daar staat in (met iets andere woorden): Als wij je niet inplannen werk je niet, maar je moet komen als we je wel inplannen.

Dat gaat altijd in goed overleg, maar het houd wel in dat van mij verwacht wordt dat ik in de vakantie meer werk omdat andere collega' dan op vakantie zijn. Als ik niet kan is dat geen probleem, maar mijn werkgever vind het niet tof als ik daar niet meer wil werken (en ze dus iemand anders aan moeten nemen voor die uren) terwijl ik bij een ander bedrijf ga werken.
Je kon dus wel, maar je gaat naar een ander bedrijf en dat vind ik niet netjes. Dan moet je gewoon ontslag nemen bij X en bij Y gaan werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:46

Staat er ook in het contract dat het een meer/minder uren contract is bij bedrijf x?? Als er specifiek staat dat het vijf uur vast betreft op de zaterdag dan ben je volgens mij niet verplicht om ook andere uren op te draven maar dan krijg je waarschijnlijk wel problemen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:49

eilleen333 schreef:
Ik heb een 0 uren contract. Daar staat in (met iets andere woorden): Als wij je niet inplannen werk je niet, maar je moet komen als we je wel inplannen.

Dat gaat altijd in goed overleg, maar het houd wel in dat van mij verwacht wordt dat ik in de vakantie meer werk omdat andere collega' dan op vakantie zijn. Als ik niet kan is dat geen probleem, maar mijn werkgever vind het niet tof als ik daar niet meer wil werken (en ze dus iemand anders aan moeten nemen voor die uren) terwijl ik bij een ander bedrijf ga werken.
Je kon dus wel, maar je gaat naar een ander bedrijf en dat vind ik niet netjes. Dan moet je gewoon ontslag nemen bij X en bij Y gaan werken.

Maar ze heeft netjes in Mei (toch ruim op tijd) aangegeven dat ze door de weeks niet beschikbaar is. Dat een werkgever dat niet tof vind, is begrijpelijk, maar jammer voor hem. Hij heeft er ook niets mee te maken dat ze in die tijd wel voor een andere werkgever wil werken.

Ook is er nog wel een nuance aan te brengen wat betreft een verschil tussen een 0-uren contract en een contract van een weekendhulp. Als je functie Weekendhulp is, mag je ook wel een beetje aannemen dat je in het weekend werkt. Mochten ze je nodig hebben op andere/feestdagen, dan kan dat, maar mogen ze dat wel eventjes aan je vragen ipv je verplichten aanwezig te zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:53

mirriezz schreef:
eilleen333 schreef:

Maar ze heeft netjes in Mei (toch ruim op tijd) aangegeven dat ze door de weeks niet beschikbaar is. Dat een werkgever dat niet tof vind, is begrijpelijk, maar jammer voor hem. Hij heeft er ook niets mee te maken dat ze in die tijd wel voor een andere werkgever wil werken.

Ook is er nog wel een nuance aan te brengen wat betreft een verschil tussen een 0-uren contract en een contract van een weekendhulp. Als je functie Weekendhulp is, mag je ook wel een beetje aannemen dat je in het weekend werkt. Mochten ze je nodig hebben op andere/feestdagen, dan kan dat, maar mogen ze dat wel eventjes aan je vragen ipv je verplichten aanwezig te zijn.

Klopt, maar het bedrijf gaf ook aan daar geen rekening mee te kunnen houden, dus TS had kunnen weten dat ze doordeweeks ingepland zou worden. Als ze dat echt niet wilde had ze duidelijker met X moeten praten over de mogelijkheden. en als het echt niet mogelijk was om doordeweeks vrij te zijn in de vakantie had ze een baantje moeten zoeken wat beter past bij haar verwachtingen. X heeft gemeld dat ze zo ingepland zou worden..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:57

Het lijkt me onzin dat een werkgever een weekendwerker zomaar kan bombarderen tot vakantie hulp? Genoeg scholieren en studenten hebben bijvoorbeeld herkansingen in de zomer dan kan je werkgever toch ook niet even bepalen dat je mooi door de weeks extra uren moet gaan werken :n .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:00

liedje89 schreef:
Het lijkt me onzin dat een werkgever een weekendwerker zomaar kan bombarderen tot vakantie hulp? Genoeg scholieren en studenten hebben bijvoorbeeld herkansingen in de zomer dan kan je werkgever toch ook niet even bepalen dat je mooi door de weeks extra uren moet gaan werken :n .

Het is toch gemeld van te voren? Maanden geleden al. Als TS dat niet had gewild had ze dat moeten zeggen en ontslag moeten nemen... Ze heeft nu wel gezegd dat ze dat niet wilde, maar het daarna wel op zijn beloop gelaten.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:06

liedje89 schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Het is toch niet aan je werkgever om in te delen hoe jou "vakantie" eruit ziet? Zeker als je een contract hebt voor weekendhulp, kunnen ze je niet verplichten om opeens op een dinsdag op te komen draven. Hadden ze het anders in je contract moeten zetten.

TS is in mei al "gewaarschuwd" dat hun daar geen gehoor aan geven, maar ze kunnen niet opeens buiten je contract om wat verzinnen, zonder overleg.

Ik ga er nu alleen wel vanuit dat "weekendhulp" ook werkelijk in je contract staat. Anders telt dit natuurlijk niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:08

Ik ben dus heel benieuwd wat er precies in het contract staat.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:11

eileen, ik ben inderdaad met je eens dat TS beter in mei al stampij had kunnen maken dat ze door de weeks niet beschikbaar zou zijn.
Aan de andere kant heb je ook te maken met scholieren, en een baas komt daarop heel machtig over.

Ik zie dus nog wel een kans om erover te gaan praten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:17

Werkgevers zijn vaak lekker lui wat dat betreft en jonge medewerkers met kleine contractjes laten vaak wel over zich heen lopen en als ze dat niet laten dan vervang je ze gewoon. Dat is ook gewoon normaal blijkbaar, geen zin om je hele leven in dienst te stellen van je weekend baantje, nou dan ben je een slechte medewerker en moet je maar ontslag nemen >;) .
Het is natuurlijk onzin dat een medewerker die 5 uurtjes werkt op zaterdag ineens een onmisbare factor is in het bedrijf en er geen rekening gehouden kan worden met haar beschikbaarheid als ze die maanden van te voren opgeeft. Imo hoort een werkgever toch een overtuigende reden te geven als hij je echt perce nodig heeft en geen rekening kan houden met je beschikbaarheid.

EDIT: Imo moet je eens advies vragen bij een vakbond of iemand die veel van arbeidsrecht af weet.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:23

liedje89 schreef:
Werkgevers zijn vaak lekker lui wat dat betreft en jonge medewerkers met kleine contractjes laten vaak wel over zich heen lopen en als ze dat niet laten dan vervang je ze gewoon. Dat is ook gewoon normaal blijkbaar, geen zin om je hele leven in dienst te stellen van je weekend baantje, nou dan ben je een slechte medewerker en moet je maar ontslag nemen >;) .
Het is natuurlijk onzin dat een medewerker die 5 uurtjes werkt op zaterdag ineens een onmisbare factor is in het bedrijf en er geen rekening gehouden kan worden met haar beschikbaarheid als ze die maanden van te voren opgeeft. Imo hoort een werkgever toch een overtuigende reden te geven als hij je echt perce nodig heeft en geen rekening kan houden met je beschikbaarheid.

En zelfs dan, als het in je contract staat dat je alleen weekenden werkt, mag je officieel nog weigeren. Hij kan het hoogstens aan je vragen. Moet je nagaan :=

Iedere werkgever moet zich aan zijn eigen opgestelde contract houden. Net zoals wij, net zoals de werkgever van de TS, maar ook de TS zelf.

Net zoals andersom: bij onze chauffeurs staat het erin dat ze 7 dagen per week moeten kunnen werken, als hierom gevraagd wordt. Wij blijven met ze in overleg of ze een keer zaterdag of zondag of een feestdag willen werken, maar officieel mogen ze niet weigeren. Zo moeilijk zijn we dan wel niet en vinden vaak wel een andere die dan wel wilt werken, maar hier komt het wel op neer. Tenzij ze een snipperdagaanvraag hebben ingeleverd (en als die goedgekeurd is). Dan mogen wij het niet meer eisen.

TS haar aanvraag is geweigerd, zoals bekend werd in mei. Maar dan is het punt nu dus alleen wat in het contract staat. Ik zou die nog even goed uitpluizen :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:27

liedje89 schreef:

EDIT: Imo moet je eens advies vragen bij een vakbond of iemand die veel van arbeidsrecht af weet.

Ik bekijk het even vanuit de werkgever.
Als je als weekendhulp niet ingezet wil worden in de vakantie, dan nemen we iemand anders. Weekendhulpen zijn goedkoop en willen vaak extra geld verdienen in de vakantie. er zijn genoeg anderen die wel willen werken en dan nemen ze die.
Alleen is het probleem nu dat het erg last-minute is en dat iemand nog wel ingewerkt moet worden.

Maar ik begrijp sowieso niet waarom je bij een bedrijf blijft hangen waar je zo ontevreden over bent als je dus bij Y zo aan de slag kan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:36

Ik denk dat je toch nog het beste advies aan een jurist kan vragen. Vaak staan er wel dingen in je contract maar als je dingen al tijden op een bepaalde manier doet dan krijg je op een gegeven moment toch meer rechten. Als je die uurtjes kan blijven werken daar is het mooi meegenomen, maar als het niet te combineren valt dan weet je volgens mij wel voor wie je liever werkt ;)

Ik weet niet wat voor bedrijf het is, maar het inhuren van vakantie krachten is over het algemeen toch geen heel ingewikkeld proces. Tenzij TS elke zaterdag 5 uur werkt als raketwetenschapper zal het toch geen onoverkomelijk probleem zijn als je dat tijden van te voren weet.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:47

Tja, dan heb jij een probleem denk ik zo?
Aangezien het bij veel bedrijven is dat ze buiten vakantiekrachten om ook weekend hulpen in zetten door de weeks, omdat hun normaal gesproken exrta wil werken...

Wellicht een gesprekje met je baas/ leidinggevende mogelijk?
Succes, pak het voortaan iets beter aan om deze problemen te voorkomen! :)

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 18:23

Dat ik er meteen achteraan had moeten gaan weet ik, niet erg handig natuurlijk.

M'n contract zelf is ontzettend vaag, er staat weinig in en de CAO waar naar verwezen wordt is sinds 2013 niet op het internet verschenen terwijl er wel veranderingen zijn.
Morgen ga ik weer langs, vanmiddag had de bedrijfsleider geen tijd. Waarschijnlijk neem ik dan ook ontslag maar dat moet ik nog bekijken.

Ik ben van mening dat je niet 'zomaar' ingezet moet worden, normaal werk ik ook alleen op vrijdagavond en zaterdag, en dan zijn er doordeweeks geen problemen. Nu komt een gigantisch groot weekendteam vrij die allemaal doordeweeks kunnen werken. De leidinggevende gaat er gewoon vanuit dat je kan/wil/mag/gaat werken.
Maar met alleen een mening zal ik er niet komen dus ik zal wel naar m'n contract moeten verwijzen, of naar het feit dat er iets staat (ik ga nóg een keer alles doorpluizen) of naar m'n ontslagrecht. De vorige keer toen we (mijn moeder en ik) het contract bekeken zei ze dat er minimaal 1 tegenstrijdig punt in staat, ik heb alleen niet begrepen welk artikel ze bedoelde.

Er zijn trouwens zat werknemers die mij doordeweeks kunnen (en waarschijnlijk ook willen) vervangen, dus ik snap niet waarom ik dan überhaupt ben ingeroosterd.

Wat wel scheelt is dat bedrijf Y duizenden werknemers heeft en mij dus, op de dagen dat ik bij bedrijf X werk, kan vervangen.

Edit: Het stukje tekst waar ik mogelijk de pineut door ben, of mogelijk "gered" door kan worden is:
De werknemer zal 5.00 uur arbeid gemiddeld per week (=basisuren) verrichten, berekend over de referte periode. Dus dit kan ook doordeweeks zijn. Het is de werknemer bekend dat conform de CAO voor blablablabla de werkgever in afwijking van het aantal basisuren wekelijks meer, respectievelijk minder arbeidsuren kan aanbieden, kan aanbieden, aanbieden is niet verplicht aannemen.. binnen de volgens de in de CAO bepaalde bandbreedte.
Laatst bijgewerkt door Dionnetjuuh op 27-07-15 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:27

Ik heb zelf ook een uren contract en je moet even je cao erop naslaan. Ik mag bv gerust werk weigeren als ik mijn uren al heb gedraaid. Dus ik mag extra werken, maar hoeft niet.