Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMarlou

Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 20:16

Hi allemaal,

Misschien een beetje een rare titel, maar het verhaal is ook echt raar! 8)7

Mijn vriend is boer en we wonen samen op het erf. Zijn oma, ouders en broertje wonen ook nog op het erf. Omdat mijn vriend het bedrijf zo goed als alleen draaiende houdt, moet hij wel op het erf blijven wonen. Ik heb echter erg vervelende schoonfamilie |(

Vanaf het samenwonen liep het al niet lekker. Mijn schoonmoeder wil namelijk alles voor ons bepalen. Zij wil samen koffie drinken en regelmatig bij elkaar (lees meerdere keren per dag) naar binnen lopen en ze wil dat ik meer op het bedrijf doe.
Maar ik heb een fulltime baan, de hele dag mensen om mij heen, mijn / ons eigen huishouden en de hond en de paarden. Ik heb dus helemaal geen behoefte aan dat close contact en wil graag zelf beslissen over dingen als welke tafel in onze keuken staat en welke lamp aan het plafons hangt...
Dit hebben we al meerdere malen uitgesproken, maar ze blijft vervelend tegen / over mij doen en stookt mijn vriend ook erg tegen mij op.. Ik probeer dit maar zoveel mogelijk te negeren.

Maar nu verwachten mijn vriend en ik in oktober een baby. Mijn schoonouders en 'schoonoma' waren erg negatief toen wij vertelde dat wij een kleine krijgen. Maar niet veel later had mijn schoonmoeder alvast besloten dat ons kindje gedoopt moet worden en hoe wij het moeten gaan opvoeden. Mijn vriend is erg bang voor zijn moeder en probeert dit altijd te sussen. Tot grote frustratie van mij...

Toch ben ik heel erg bang dat zij straks na de bevalling elke keer aan komt zetten en dat ik dan een keer ontplof...

Nb. Mijn schoonvader is in dit verhaal niet echt genoemd. Hij houdt redelijk zijn mond, maar laat wel duidelijk blijken dat hij de kant van mijn schoonmoeder kiest.

Urbanus

Re: Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:19

Ik heb meerdere topics over dit soort dingen gelezen. Ze eindigden óf in een relatiebreuk of in een familiebreuk. Dus veel tips of wijze raad heb ik niet. Als je vriend niet voor je opkomt, moet je het zelf doen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:20

Heeeeeel snel aan je partner en familie duidelijk maken hoe jij erover denkt en wat het m met jouw en je relatie doet voordat het compleet uit de hand loopt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:23

Ik ben bang dat jij dit als "koude kant" nooit opgelost krijgt. Jouw vriend (of in elk geval samen met jou) zal hierover duidelijk moeten zijn naar zijn familie. En als hij dat niet kan/wil/durft, dan vraag ik mij af of jij daar ooit met plezier kunt wonen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:25

Ga er maar vanuit dat als de kleine er is, de bemoeizucht nog veel groter gaat worden. Zolang je vriend geen 'nee' tegen mama durft te zeggen zit jij er mee opgescheept. Dat eindigt in ruzie.

Mijn vriendin werkt ook op de boerderij (ze zit in de maatschap) maar woonde er absoluut niet; in het dorp er direct naast. Tenminste nog écht je eigen ruimte ipv altijd in de ruimte van je schoonmoeder. Maar ja als je vriend nu al geen nee durft te zeggen zit jij er mooi gefrustreerd bij.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-07-15 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:26

Is het wel jullie eigen huis? Zo niet, is het niet mogelijk om een huis in de buurt te kopen/huren?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:28

Je schoonmoeder bepaald helemaal niks, en dat mag je haar gewoon zeggen. Niet je vriend het op laten knappen maar gewoon zelf doen, niet boos worden, geen ruzie maken , geen discussie aangaan. Gewoon zeggen als het je niet aanstaat ; sorry maar nee hoor, zo gaan we dat niet doen.
Of uw zoon en ik hebben dat iets anders bedacht.
Heel droog en gesloten antwoorden geven,

KimD

Inderdaad duidelijkheid. Slot op de deur en dat gaat er alleen maar van binnenuit af, ik moet er niet aan denken zeg. Dat is overigens bij ons een van de redenen dat contact gebroken is met mijn schoonmoeder. En ik heb ook zo'n mietje van een vriend.

Jij zult hem duidelijk moeten maken dat dit echt niet kan en dat je eist dat er om de tafel wordt gezeten en er (harde) woorden zullen vallen. Hints en lieve praatjes werken bij dit soort mensen niet, het moet even fatsoenlijk worden gezegd waar het op staat.

En anders verhuizen en je vriend daar gewoon gaat werken als arbeider, bij wijze van 9 tot 18 en daarna naar huis komt.

Edit: Mijn schoon oma was ook diep beledigd toen ik zei dat ons kind niet gedoopt zou worden en kerst ook niet meer zo zal gaan als nu. Dat boeit mij echt geen f*ck, mijn leven, mijn regels.
Laatst bijgewerkt door KimD op 25-07-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Een ander huis regelen, weg op dat terrein. Als je je relatie goed wilt houden natuurlijk.

Linnie050

Misschien eens tijd voor een familie gesprek.

Dat je niemand wil kwetsen maar soms tijd voor jezelf nodig hebt.
En hoe jij je vaak voelt.
Hoop dat het hiermee wat minder wordt.
In ieder geval de bezoeken.
Bv een oplossing dat je vriend in de ochtend of in de middag gaat koffie drinken met zijn moeder.
En dat jij een paar keer in de week je schoonmoeder ziet en bv koffie gaat drinken of bv 1x in de week samen eten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:30

Eerste stap: op één lijn komen met je vriend. Praat met hem. Maak hem geen verwijten maar vertel wat het met je doet. Hoe je je voelt, waar je bang voor bent, wat je stoort. Wees open en eerlijk. Hij moet weten wat dit met jou doet. Hij is namelijk de sleutel tot de oplossing.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:31

lieveli schreef:
Ik heb meerdere topics over dit soort dingen gelezen. Ze eindigden óf in een relatiebreuk of in een familiebreuk. Dus veel tips of wijze raad heb ik niet. Als je vriend niet voor je opkomt, moet je het zelf doen.

Mee eens. Zelf heb ik ook zo'n relatie gehad en uiteindelijk voor mezelf gekozen en de relatie verbroken. Wat door de jaren heen aan patronen gegroeid is tussen je vriend en zijn ouders lost zich niet vanzelf op.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:59

Wat een moeilijke situatie.Maar ik denk zoals estja zegt dat je zelf keuze's gaat moeten maken dat dit soort dingen idd niet zo maar op te lossen zijn.

Begin in ieder geval eens om met je vriend nogmaal eens om tafel te gaan zitten en spreek duidelijk je wensen en verwachtingen uit. Vrees dat er anders weinig op zit dan of je te berusten in de situatie of voor jezelf te kiezen.

Sterkte er mee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:03

Majabeestje schreef:
Eerste stap: op één lijn komen met je vriend. Praat met hem. Maak hem geen verwijten maar vertel wat het met je doet. Hoe je je voelt, waar je bang voor bent, wat je stoort. Wees open en eerlijk. Hij moet weten wat dit met jou doet. Hij is namelijk de sleutel tot de oplossing.

Helemaal mee eens, zolang jouw vriend en jij de neuzen niet in dezelfde richting hebben blijft dit een groot probleem.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:07

MarcoBorsato schreef:

Ik ben bang dat lieveli gelijk heeft. En het feit dat jullie bij ze op het erf wonen maakt het nog een stuk lastiger.
Bij ons is er inmiddels een compromis gesloten, ik zie mijn schoonmoeder niet meer en mijn vriend snapt dat volledig. Maar goed, als ze naast me had gewoond had ik haar al lang van de trap gegooid dus ik voel met je mee. Duidelijk grenzen stellen, en dat HEEL consequent blijven doen. Elke keer als ze zich met jullie leven bemoeit.

Ik wens je heeel veel sterkte en succes!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:11

Ik ken het van huis uit, mijn moeder zat in exact dezelfde situatie. Letterlijke grenzen gaan trekken! Huis gescheiden houden, alles geschriden houden. Koffiedrinken, krijg er nog de bibbers van...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:12

Dit had je eerder moeten bedenken. Een man die niet voor zijn eigen vriendin opkomt, gaat niet ineens wel voor zijn vrouw en kind opkomen. Je bent zelf gevallen op een kerel zonder ruggengraat, je bent er, ondanks de slechte band, zelf bij zijn familie gaan wonen en zolang hij niet optreedt ben én blijf jij de gebeten hond en blijft de stemming om te snijden.
Hij moet het gesprek met zijn familie aangaan, niet jij, want jij hebt het in hun ogen toch altijd fout. Als hij dat niet doet of durft, zou je eigenlijk dus je conclusie moeten trekken. Maar ja, daar wordt nu weer eens een kind de dupe van.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:17

Ik denk ook dat het mega belangrijk is dat jij en je vriend op 1 lijn komen. Geef aan dat jij niet gelukkig bent met deze situatie en dat jullie hier iets aan moeten doen voordat de baby er is.

Probeer daarnaast "je zaakjes voor elkaar te hebben".... Zorg ervoor dat je niet terug moet vallen op je schoonouders bijv voor oppas.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:26

Dreamybol schreef:
Dit had je eerder moeten bedenken. Een man die niet voor zijn eigen vriendin opkomt, gaat niet ineens wel voor zijn vrouw en kind opkomen. Je bent zelf gevallen op een kerel zonder ruggengraat, je bent er, ondanks de slechte band, zelf bij zijn familie gaan wonen en zolang hij niet optreedt ben én blijf jij de gebeten hond en blijft de stemming om te snijden.
Hij moet het gesprek met zijn familie aangaan, niet jij, want jij hebt het in hun ogen toch altijd fout. Als hij dat niet doet of durft, zou je eigenlijk dus je conclusie moeten trekken. Maar ja, daar wordt nu weer eens een kind de dupe van.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Je weet al heel lang hoe de situatie is, je had beter eerder actie kunnen ondernemen. Doe het alsnog nu, niet pas als straks het kind er is.

Sloten op de deuren zodat ze niet meer binnen kan lopen lijkt me een allereerste stap. Is je thuis tenminste ook gewoon je eigen veilige haven.
En dan je vriend actie laten ondernemen. En doet hij dat niet? Dan zelf tegen je schoonloeder, uhhhh schoonmoeder zeggen hoe de vork in de steel zit.

Ik ken overigens de situatie ook. Mijn ex' moeder was ook zo'n type dat zich overal mee bemoeide en om de haverklap het huis binnen stapte. Ik had er zoveel stress van dat ik serieus maagklachten kreeg en stijf stond van de spanning. En mijn ex maar zeggen:"ach, maar ze bedoelt het zo lief". Dikke vinger. Ik heb haar een jaar lang geboycot, heb er ruzie over gehad, heb er stress van gekregen en besloot toen dat ik echt helemaal geen zin heb om de rest van mijn leuke leven ook maar een fractie energie in zoiets te stoppen. Dus ik ben weg gegaan.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:32

Jeetje wat een nate situatie.

Ga met bovenstaande mee en succes metde laatste maandjes

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 21:51

Bedankt voor alle reacties!

Gesprekken zijn al vaak gevoerd. Mijn vriend en ik zitten op een lijn en dat weten zijn ouders ook. Maar mijn vriend laat zich onder druk zetten door zijn moeder..

We hebben ook al eens om de tafel gezeten met mijn en zijn ouders en ook al eens met een onafhankelijk iemand. Er worden duidelijke afspraken gemaakt, maar zij houdt zich er gewoon niet aan.
Het ging een tijd goed omdat ik geen contact meer met hun had, maar nu ze weet dat wij een baby krijgen staat zij erop dat dit contact wordt hersteld.

Ik heb nu achter de rug van mijn vriend om een huis gekeken. Ik weet dat dit niet de manier is, maar ik ben ten eide raad en wil dit echt geregeld hebben voor de kleine er is. Ik wil niet dat ons kind straks met gescheiden ouders moet leven door mijn vervelende schoonmoeder..
Bovendien staan ze er nu ook op dat mijn paarden en mijn hond weg moeten en ik mijn baan op moet zeggen omdat we een kleine krijgen. Oppas is wel geregeld trouwens! En we wonen in een woonunit op het erf...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:56

Als je vriend zich onder druk laat zetten zitten jullie dus niet op 1 lijn.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:56

Oei, dat is een lastige zeg.
Heb je dat huis bekeken voor jou en je vriend, of voor je alleen.
Ik denk dat je t je vriend wel moet vertellen, dat je in staat bent om te verhuizen ivm haar.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:05

WowAmigo schreef:
Ik ken het van huis uit, mijn moeder zat in exact dezelfde situatie. Letterlijke grenzen gaan trekken! Huis gescheiden houden, alles gescheiden houden. Koffiedrinken, krijg er nog de bibbers van...

Precies...Onacceptabel ouderwets gedrag. Je schoonmoeder is blijkbaar een harde die weinig respect heeft voor anderen, en dat zal niet veranderen. Dan is het verstandigst om te vertrekken naar een eigen woning met je vriend.
Je zult het nooit goed kunnen doen in haar ogen omdat zij zich zo dominant opstelt naar jou.
Het beste wat je kunt doen is afstand scheppen, en niets van haar toestaan. Ze mag op bezoek komen, maar zodra ze zich ergens mee wil bemoeien 'kort houden' en zeggen dat ze bij jou de dienst niet uitmaakt. Harde en klare taal; dat is het enige wat ze verstaat.
Jammer dat het zo moet, maar wapen je maar vast. Anders ga je er aan onderdoor.

(helaas in onze familie ook wat van dit soort voorbeelden... ;) )
Laatst bijgewerkt door Floortz op 25-07-15 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:05

Ja, woonunit afsluiten of verhuizen met alles. Echt zo erg deze situatie voor je ts. We hebben in een huurhuis in eigendom van een vriend gewoond die te pas en te onpas binnen kwam met een sleutel, we hebben er echt een tik van overgehouden pffft.
Als je daar verhuisd dan zullen ze de paarden ook niet meer op terrein willen en moet je daar ook weer wat voor zoeken, maar met 2 banen en dan echt weer privacy, kijk lekker voor eigen huisje als je het financieel kunt :o

Succes , ik kan mij deze situatie zo goed voorstellen...heel veel sterkte en goed dat je voor jezelf en kindje opkomt!