Hartig beleg leren eten.. Hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Hartig beleg leren eten.. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 20:53

Ja bokkers.. Ik lust geen hartig beleg -O-
Ik eet alleen maar zoet broodbeleg. (Chocoladepasta, hagelslag, jam, pindakaas, muisjes etc.)
Gebakken ei vind ik erg lekker.. Maar dat is ook niet zo goed elke keer.. Gekookt eitje op brood is ook nog te doen.. Maar dan houdt het op.

Mijn probleem: Ik hou absoluut niet van koud vlees. Dus broodbeleg als ham e.d. gaat er echt niet in.
Kaas lust ik alleen gesmolten. Gewoon koud krijg ik dit ook niet weg.

Maar nu zijn er natuurlijk nog tal van andere opties.. Misschien kunnen jullie mij helpen het lekkerder te maken?

Ik zelf zit te denken aan iets van komkommer op brood, of sla, andere groenten? Maar wat doe je er dan op voor kruiden of saus? Van die vette sausjes wil ik weer niet doen, want dat is natuurlijk ook niet goed elke keer...

Hebben jullie nog tips wat ik kan proberen? Roomkaas/spread e.d. lijkt me ook allemaal zo vet..

Dammie

Re: Hartig beleg leren eten.. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:54

Huttenkase met radijs of komkommer? Dat is niet vet en wel smeuig.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:55

Komkommersandwichspread :D vooral in de zomer vind ik dat erg lekker!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:55

De ene kaas is de andere niet. Er zit een groot verschil tussen jonge en oude kaas, koeien of geitenkaas, etc.
Ik ben zelf erg van de salades (tonijn, selderie, farmer, etc)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:56

Wat dacht je van roomkaas of kruidenkaas? Lekker met wat sla of komkommer. Sandwich spread met een tomaatje erop. Lust je brie?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:57

Lust je alle soorten kaas niet? Brie, geitenkaas ed?
Uhm, verder kan je misschien gewoon normaal vlees kopen, dat warm maken en dun snijden? Is misschien wel vrij duur.

Sandwichspread proberen? Is laag in kcal (helemaal niet zo vet dus) en bevat toch al wat groenten. Komkommer heeft de meeste groenten dacht ik, zo'n 60%.
Tevens is er helemaal niks mis met vet! Als je dr zin in hebt, gewoon nemen!

Radijsjes misschien? En filet american, rauw vlees dus, kan je dat wel weg krijgen?

Ben bang dat als je er enkel groenten op doet, dat het dan en niet lekker is en niet vullend is, dat je niet aan je kcal komt.

(Ambachtelijke) salades, zoals kipkerrie, krabsalade, ed?

Edit 1: Als je wellicht aan kaas wilt wennen, een kaassalade proberen?
Edit 2: Leverpastei, worst (gekookt, of knakworst oid) ??
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 23-07-15 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:58

Hummus? Is ook lekker om te combineren met groente :)

En roomkaas is altijd nog een betere optie dan chocopasta oid, zowel qua suikers en rotzooi als qua hoeveelheid calorieën :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:58

Grappig, ik eet dus nooit zoetigheid op brood.

houd je van mosterd? Likje op een stukje komkommer. Lust je bv wel een stukje warm vlees op brood, bv een in plakken gesneden gehaktbal, of een restje fricandeau?
IK neem aan dat je ook niet van vis (tonijn, zalm) houdt?

Met groenten:
tomaatje met zout en peper. Radijsje kan ook.
plakje komkommer met pindakaas
roomkaas met rucola.

heb je al eens iets van sandwichspread geprobeerd of een kipsalade oid? Daarmee kun je eraan wennen en daarna de vettigheid wat afbouwen. Verder hebben ze ook diverse hartige spreads bij de natuurwinkel en volgens mij tegenwoordig ook bij de appie.
Je kunt ook eens zelf eiersalade maken met bv wat stukjes ham erdoor.

wat staat je trouwens tegen aan koud vlees? De textuur? Je zou er ook aan kunnen wennen door het zelf te bakken en dan niet helemaal koud te laten worden maar op kamertemperatuur te eten. '
Zelf ham of spekken even bakken en dan op een broodje? Kun je ook uitbreiden met een uitje prei en/of champignons
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-07-15 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:00

Je kan ook smeerkaas proberen of kaas met komkommer Of tomaat misschien lust je dat wel. Ik lust dus geen zoet beleg.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:00

Een troost: pindakaas is gezond :D

En fruit op je brood? Brood met aardbeien is bijvoorbeeld ook lekker.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:08

Bedankt voor de reacties :)

Even in het kort op iedereen reageren:

Huttenkase/roomkaas/sandwichspread is dat niet heel vet/ongezond? (Hoog in calorieen?)
Zelfde vraag voor de salades. Zoals selderie en farmer lust ik wel :j maar daar zit toch veel mayonaise enzo doorheen??

Wat het is met koud vlees.. Ik vind koud vlees gewoon echt niet lekker haha. Bv. een warme gehaktbal vind ik heerlijk! Is het koud.. Brrrrr!!! Schud ik me ervoor! Dat is dus hetzelfde met vleeswaren.

Ik lust alle kazen volgens mij niet. Behalve gesmolten kaas (Tosti/pizza/pasta) en roomkaas.

Hummus nog nooit gehad. Waar smaakt dit naar?

Fruit op brood.. Hmm.. Nehh niet echt!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:10

Sandwhichspread is absoluut niet hoog in kcal. Volgens mij vergelijkbaar met jam, mocht het niet minder zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:11

Hoe lang weet je al dat je geen kaas lust? Ik gruwelde tot 2 jaar geleden van oude kaas.... Nu vind ik het heerlijk :j
Pak nu ook regelmatig jonge kaas met verse basilicum erop (blaadjes er boven in stukjes scheuren)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:11

Huttenkase is erg licht, het is heel iets anders dan roomkaas.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:12

Hummus is heerlijk, is een aparte smaak die je gewoon eens moet proberen. Ik denk dat qua koud vlees het een kwestie is van geleidelijk wennen. Die gehaktbal dus niet recht uit de pan helemaal op eten, maar een stukje laten liggen en een half uurtje later proberen.

Salades ed zijn wel redelijk calorierijk, maar als je ze zelf maakt kun je dat oplossen door bv met yoghurt ipv mayo te werken. Ik zou me overigens niet blindstaren op die calorieen in het begin. Je moet echt een ander patroon aanleren en daarvoor moet je een andere smaak ontwikkelen. Dan kun je best met iets makkelijks beginnen en dan verder ontwikkelen.

Tapenade, pesto e.d. zijn ook erg lekker op brood!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:14

Ok! Dan ga ik eens kijken naar sandwichspread en huttenkase :)
En een tosti maken met kaas? Kan dat wel weer eens proberen?? Ananasje erbij op ofzo?

Koude kaas heb ik nog nooit gelust.. LadyMadonna

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:14

Juist de zoetere producten als chocoladepasta zitten hoog in kcal en zijn dus de ongezonde soorten beleg. Ik zou gewoon van alles proberen wat je ook maar enigszins lekker lijkt. Keuze genoeg! :)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:17

Ik heb hetzelfde probleem. Lustte tot voor kort ook absoluut geen kaas, ben er nu nog niet gek op maar het gaat. Ik vind kaas met komkommer op brood wel heeul lekker! En (oke niet heel gezond) maar frischkäse (gewoon roomkaas in het nederlands?) met jam <3
Tosti met kaas en pindakaas is ook lekker, wel de pindakaas met nootjes dan, die andere geeft op de een of andere manier bij mij een hele rare verbrande smaak...
-Ik volg even mee

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:21

EskeGirl schreef:

Zelfgemaakte pindakaas(of van andere noten) i inderdaad gezond, aar die uit de supermarkt niet hoor :+

Ik heb nu een sandwichspread met tomaat en groenten, best lekker!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:21

Naar mijn idee maak je je meer druk om de kcal en vetten dan om wat je daadwerkelijk eet.

Je zou iets van smeerkaas of leverpastei kunnen proberen?

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:22

Dit vind ik interessant. Ikl lust ook alleen kaas als het gesmolten is en ik en koude vleeswaren krijg ik ook niet weg. :n
Ik eet ook alleen hagelslag.
En van de spread lust ik alleen die met tomaat/lente ui, maar als je dat alleen maar eet wordt je het ook snel zat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:24

Ik eet ook geen vleeswaren op brood.
Kaas enkel in de vorm van franse kazen of roomkaas.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:24

Air schreef:
EskeGirl schreef:

Zelfgemaakte pindakaas(of van andere noten) i inderdaad gezond, aar die uit de supermarkt niet hoor :+

Ik heb nu een sandwichspread met tomaat en groenten, best lekker!

Die van de jumbo bevat pinda's, zout en olie... veel eiwitten, veel onverzadigde vetten, weinig koolhydraten... ik vind het prima :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:25

Kaas met komkommer en een beetje aromat erover is heerlijk. :9 . Of kaas met een eitje erop en dat op brood. Of broodje aardbeien met een beetje stevia erover. Slankie smeerkaas (is ook nog laag in calorieën), smeerworst met een likje mosterd, klein beetje philadephia met kipfilet en sla.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:25

Roomkaas of kruidenkaas hoeft helemaal niet veel kcal en vetten te bevatten. Gewoon een kwestie van de juiste uitzoeken.