Hoe gaan jullie om.. met een volwassen broer die niets doet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Hoe gaan jullie om.. met een volwassen broer die niets doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:38

|o |o |o

Ik word helemaal gestoord! Ik zit echt met mijn handen in mijn haar en heb al langeeee tijd niets meer zo op bokt geschreven, maar ik hoop heel erg op advies of gelijkwaardige verhalen als waar ik tegen aan loop met mijn oudere broer die nog thuis zit.

Alvast respect als je dit leest. :Y)

Even een situatie schets: ik ben bijna 22, heb wegens een mislukte eerste stage (geen begeleiding) en gezondheidspech wat studievertraging opgelopen maar nog maar een paar maanden stage en ik ben klaar. Heb ook al 2 vakanties doorgelopen om alles in te halen en nu ook weer in de zomervakantie. Ik loop tussen de 40 en 46 uur (onbetaald) stage per week en heb momenteel geen bijbaan, wel een aantal gehad, maar fotografeer af en toe voor extra centen. Ik heb een aantal fantastische vrienden ontmoet op bokt ( +:)+ ) en daarnaast ook aardig wat mensen om mij heen. Ik kan mij prima zelf vermaken maar regelmatig leuke dingen doen met anderen gebeurd dus ook.

Mijn broer is bijna 25, heeft nog nooit in zijn leven een bijbaan gehad en heeft al een aantal studies weggegooid. Hij doet/deed(?) voor de 2e keer zijn laatste jaar voor docent. Omdat 'ie blijkbaar maar een paar les/stage uren per dag/per week heeft, zit 'ie constant thuis te gamen. Hij ligt nog in zijn bed als ik vertrek 's ochtends en zit alweer lange tijd op de bank voor de tv wanneer ik thuis kom. Hij heeft geen vrienden en zelf onderneemt 'ie ook nooit wat. Hij is echt op zichzelf en het eerste jaar vroeg ik echt nog dagelijks met oprechte interesse hoe het op school/stage ging. Maar meer dan 'ja ging wel, ja gewoon zoals altijd hoor. niks bijzonder.' etc kwam er niet uit. En uit zichzelf had 'ie nooit was, is het dan heel gek dat ik het na een jaar opgeef?

Daarnaast heb ik een schat van een vader die zich helemaal uit de naad werkt (maar zijn werk wel erg leuk vindt), inmiddels al wat ouder is en aardig wat overuren maakt. Gelukkig heeft 'ie ook zijn hobby's (speelt hockey, oldtimers) en doet dus ook lekker zijn eigen dingen. Ik heb een dak boven mijn hoofd, hij betaalt mijn paard (wat ook onze gezamenlijke hobby is) .. ik heb echt geen kwaad woord over mijn vader. Sterker nog, hij is eigenlijk te lief :D :')

Aangezien mijn vader dus echt overuren maakt en gewoon moe is wanneer hij thuiskomt, vind ik het niet raar dat hij vervolgens geen zin heeft om nog het huishouden te doen. Zal ik ook nooit wat over zeggen. In het weekend draait 'ie wat wasjes weg en staat hij in de keuken. :j
Door de weeks maak ik dus zelf ook lange dagen en sta regelmatig op stage extra schoonmaak werk te doen en op-afruimen en afwassen voor rustig 80 man. Ik ben ook kapot als ik thuiskom en ga dan ook nog is regelmatig naar de fysio aangezien ik een lange nasleep heb van een bovenarm breuk afgelopen november. Wat je rechts niet kan ga je links doen, waardoor uiteindelijk alle twee de kanten behoorlijk pijnlijk zijn geworden en hier loop ik nog dagelijks mee. Al het werk gaat dus regelmatig met pijn en moeite, maar ik ga gewoon door en kan niet stilzitten.
Maar goed, dan kom je dus thuis en dan is het huis vies. Smerig. Echt gewoon smerig, smerig.. Dus dan ga je weer een paar uur boenen; was draaien, afwas doen, tafels schoonmaken, stofzuigen, wc's doen, was ophangen.. ik doe zo'n beetje alles.

En mijn broer zit op de bank en wil gewoon niet 'zien' dat het smerig is en dat er moet worden schoongemaakt.. het lef hebben om vervolgens nog te vragen wat we gaan eten (zelfs een eitje bakken kan hij niet, en vraag me alsjeblieft niet hoe hij de eerste keer thee heeft gezet of bezig ging met de frituurpan :+ ) en dan nog zeuren 'ja maar dat lus ik niet, dat eet ik echt niet' wanneer ik boodschappen heb gedaan en heb staan koken. :=
Uit frustratie laat je vervolgens lekker alle afwas staan en ga je naar je paard, kom je 2,5 uur later weer thuis en dan staat de afwas er nog. 'Kon je niet even de afwas voor je zusje doen?' vraag ik dan, krijg een diepe zucht terug en 'ja maar ik heb de laatste paar keer al gedaan' (lees: een paar glazen en wat borden. Oh en een wc schoonmaken kan die ook niet...)

-:(- -:(-

Nou weet je, om de sfeer gezellig te houden wil ik nog eens iets voorstellen om met zijn allen te gaan doen; karten, dierentuin, bioscoop, naar een cabaret.. mijn vader is overal wel voor in maar je raadt het al: mijn broer niet. 'Geen zin in hoor'. Nou na een paar dagen verschillende opties gegeven te hebben, hadden mijn pa en ik besloten om gewoon lekker kaarten te kopen voor Guido Weijers (dit is een voorbeeld van vorig jaar btw). Op het moment dat mijn vader dit enthousiast aan mijn broer vertelt zit ik in de onderste woonkamer en hun er één boven en hoor ik 'moet dat nou echt? geen zin hoor'. Na een klote dag gehad te hebben kwam dat er ook nog is bij (en ik was ongesteld :+ ), liep ik boos naar boven, dat ging over en weer en uiteindelijk ben ik in tranen naar mijn kamer gegaan. Niets wat ik voorstel is goed, ik probeer het alleen maar gezellig te houden in huis..

Laatst ook weer een keer dat mijn oudste broer op visite kwam (34) met zijn vriendin en dat zij dan vraagt hoe het met zijn studie gaat: nou hij barstte zowat in tranen uit. Hij had weer zijn jaar niet gehaald en wij (mijn pa en ik) vragen er nooit naar en toen lag de schuld weer bij ons hoor.

Ik kan het niet goed doen of het deugt niet; en hij doet geen flikker.

Ik heb over 2 weken van mijn toffe directeur 2 weken vrij gekregen, maar weet nou niet of ik hier 'happy' mee moet zijn.
Inmiddels heb ik wel wat dingen gepland staan buitenshuis, maar even bijtanken in alle rust thuis moet toch ook kunnen? Maar ik weet gewoon dat ik dan straks weer extra thuis aan 't schoonmaken ben, constant mijn broer om mij heen heb en er weer meer ruzies ontstaan.
Wanneer ik eindelijk eens de ps4 beneden aan zet en een spelletje wil spelen, gaat meneer ook op de bank zitten en mij vertellen hoe ik alles moet doen en me afkatten. Maar nee, hij hoeft niet zelf te gamen hoor. Maar wel doorgaan met mij afbekken. Gevolg is dus dat ik uit frustratie dat ding uit zet en naar boven ga. Nog geen kwartier later naar beneden kom om wat drinken te halen en hoor dat hij vervolgens beneden zelf zit te gamen. Hij zat me alweer gewoon weg te pesten..

Met andere woorden: eigenlijk zit ik liever iedere dag op stage. Gewoon om weg van huis te zijn.

Meer mensen die zoiets meemaken en te lieve ouder(s) die er niks van zeggen? Hoe gaan jullie hiermee om? :=

Kinke

Re: Hoe gaan jullie om.. met een volwassen broer die niets doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:46

En waarom gaan jullie niet gewoon eens met z'n drieën om tafel zitten om hier over te praten? Stel samen een schoonmaakrooster op. Heeft je vader geen ballen genoeg, dan rest je niks anders dan het te accepteren of het huis uit te gaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:49

Tjah, het probleem ligt bij je pa, niet bij jou. Jij bent de jongere zus. Je pa hoort er iets van te zeggen en sancties op leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:50

Kinke schreef:
En waarom gaan jullie niet gewoon eens met z'n drieën om tafel zitten om hier over te praten? Stel samen een schoonmaakrooster op. Heeft je vader geen ballen genoeg, dan rest je niks anders dan het te accepteren of het huis uit te gaan.

Dit dus. Houd er rekening mee dat je z'n zus bent en níet z'n moeder/opvoeder.

Hoe je ermee omgaat... Tja.. Om de tafel zitten inderdaad, en het bespreekbaar maken. Lukt dat niet/wil dat niet/gaat dat niet, dan wordt het misschien tijd om eens een eigen stekkie te zoeken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:53

Ik kan je niet mee helpen maar man.. wat zou ik woest zijn

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:53

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 04-11-25 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:55

Klinkt alsof je broer depressief is.
Waarom woont hij overigens nog thuis? En jij, waarom woon jij nog thuis?

Van mijn ouders moesten mijn zus en ik na onze middelbare school het huis uit, op kamers. Wel financieel gesteund door onze ouders, maar ze vonden het belangrijke levenservaring voor ons en daar ben ik het mee eens.

Overigens zou ik het niet pikken dat jij maar alles doet en je broer niks. Dat jij zo'n bezig bijtje bent en hij niet, dat kan. Maar het mag wel in evenwicht zijn met elkaar.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:58

Ohhhhh ik krijg al helemaal jeuk van zo'n 25-jarige flapswans! Het was 7 jaar geleden al een mooi moment om uit huis te gaan. Dan had ie razendsnel geleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor z'n leven én hadden jullie er geen last van gehad.

Gooi dat balletje eens op bij je vader. Je vader is de enige die hem 'de deur uit kan zetten'. Is voor z'n eigen bestwil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:59

Kinke schreef:

Dit zijn denk ik zo'n beetje je opties.

Verder vraag ik me af wat er in het hoofd van je broer omgaat. Zoals je zijn leven omschrijft is bepaald niet normaal...Heeft hij misschien behoefte aan een of andere vorm van hulp?
Ik wil geen psycholoog spelen, maar het klinkt niet als overbodige luxe...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik heb het meegemaakt zo'n broertje, er is geen oplossing voor te vinden helaas. Hij zou hulp moeten zoeken maar dat kan je niet afdwingen, dus het enige wat je kunt doen is zelf weggaan. :(

FriesWytske

Waarom krijg ik nu ineens het gevoel dat TS zich moet verantwoorden dat ze nog thuis woont. Dat heeft hier niks mee te maken.

@ TS Waarom niet een keer met zijn drietjes om de tafel gaan zitten. En dan bv. een lijstje gaan maken wie wat doet in het huishouden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:00

Ennnn je zou hem dit topic kunnen laten lezen. Misschien een eyeopener!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:02

Dat heeft geen zin. :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:04

Ik mis eigenlijk het stukje van de visie van je pa? Wat vind hij hiervan?

Je broer woont in een hotel met bedienden en jullie pamperen hem heerlijk. Er is voor hem geen reden om te veranderen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 12:05

Uit huis gaan is weer zo makkelijk te zeggen, ik heb nog geen vast inkomen. Zodra dat er is ben ik vertrokken. Ik vraag of er mensen zijn met gelijke ervaringen en hoe mensen er mee omgaan, beetje leefbaar te houden in 't huis. Dat het beste zou zijn dat ik wegga lijkt mij wel duidelijk, maar op 't moment niet haalbaar jammer genoeg.
Daar baal ik al genoeg van en doe vreselijk mijn best zo snel mogelijk mijn studie af te maken en zo hard mogelijk hier op stage te werken in de hoop dat ze mij willen houden. (die indruk geven ze me namelijk, genoeg hints gehad. Nu eerst dat papiertje in november nog) Geen uurtje is mij te vroeg of te veel, dus zeggen dat ik er niks aandoe om niet uit huis te gaan is ook niet van toepassing lijkt mij..

Een schoonmaakrooster is er een keer geweest, maar dat hield 'ie een week vol en toen werd het wel weer te vermoeiend. Nam ik uiteindelijk alle klusjes weer op me.

Depressief kan best ja, ook al is over gehad en aangekaart of 'ie niet met iemand wil praten of gewoon met ons. Maar dan had ik de poppen helemaal aan het dansen en moet 'ie niets van weten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:08

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 04-11-25 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:08

Ik heb ooit eens gezegd tegen mijn broertje dat ik me zorgen maak over hem. Dat heeft een heleboel geholpen :)
Eigenlijk is dat ook wat je doet toch? Naast de ergernis, je wil het beste voor elkaar.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:09

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 04-11-25 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:11

Ze kan nou eenmaal nog niet op zichzelf, dat had ze graag gewild zegt ze namelijk al.

Erg lastig Cyn, hoe ziet zijn eigen kamer eruit? Doet hij daar wel zelf wat?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:13

Zowel jij als je vader 'faciliteren' het gedrag van je broer. Zijn gebrek aan meewerken heeft geen enkele consequentie behalve dan dat jullie de taken dan wel op je nemen. Zo zal het nooit veranderen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:13

Ik zou niets meer voor hem doen.Niet zijn was,niet koken.Als hij hongerig wordt en zijn onderbroeken zijn vuil moet hij wel beginnen.Hoe komt hij aan zijn geld?Je vader moet eigenlijk kostgeld vragen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:14

Ik zou je zweep meenemen van stal en hem eens een flink pak slaag laten verkopen door je vader!
Ik geloof dat pa eens een stevig gesprek aan moet gaan met zijn zoon...

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:22

TS, ik zat in dezelfde situaties maar dan met 2 broers :Y) , het is hier nog steeds hetzelfde gaande als jou situatie thuis. Alleen krijg ik hier nog weinig van mee.

Alles moet mijn moeder zelf doen, mits ze geld nodig hebben dan kunnen zij wel het schema volgen :+

Ik heb dus niet echt tips, behalve consequent zijn en vooral niks vóór hem doen, dan moet hij uiteindelijk zelf maar dingen gaan ondernemen of in de vieze kleren zitten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:24

Jannepauli schreef:
Zowel jij als je vader 'faciliteren' het gedrag van je broer. Zijn gebrek aan meewerken heeft geen enkele consequentie behalve dan dat jullie de taken dan wel op je nemen. Zo zal het nooit veranderen.

Dit!
Waarom zou hij moeten veranderen, prima toch zo, niemand zegt er echt wat van en geen enkele consequenties ;)

Pa en jij eerst samen een gesprek (de neuzen dezelfde richting op en afspraken maken)
en daarna samen met je broer om tafel, en geen verandering heeft maatregelen/consequenties :7

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:26

Zijn was niet meer doen en geen eten voor hem maken. Dan komt hij vanzelf in beweging.
Jullie faciliteren hem op dit moment en dat is lekker makkelijk ;)