Vraagbaak: Tijdelijk 'vakantie'adres voor overspannen mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Vraagbaak: Tijdelijk 'vakantie'adres voor overspannen mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 07:10

Wanneer iemand het vroeger had over 'overspannen' zijn, dacht ik ja zal wel. Tot het je zelf overkomt en dan piep je anders. Het is zo'n chaos in je hoofd dat van ontspanning geheel geen sprake meer is. Meestal kom je er wel uit m.b.v. huis-, bedrijfsarts en psychologische hulp, echter gaat daar geruime tijd overheen. Mijn pril idee is of die tijd niet bekort zou kunnen worden door bijv. een maand in een andere omgeving te verblijven. De achterliggende gedachte is hierover dat je dan letterlijk en figuurlijk even afstand neemt van je thuissituatie en alle verplichtingen buitenshuis. Die maand moet je niks van buitenaf, alle druk is even weg. Ik denk dan aan een goedkoop verblijf in een rustige omgeving met 1-persoonskamers en een gemeenschappelijke eetkeuken en huiskamer. Nu heb ik geen enkele ervaring om zo'n verblijf te realiseren en misschien sla ik de plank volledig mis, omdat ik per slot van rekening redeneer vanuit mijn persoonlijke ervaring. Daarom nodig ik alle ervaringsdeskundigen uit je mening over dit idee hier te ventileren. Ook tips, valkuilen, kritiek en commentaar zijn welkom! Alvast hartelijk voor jullie bijdrages.
Laatst bijgewerkt door opala op 21-07-15 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vraagbaak: Tijdelijk 'vakantie'adres voor overspannen mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:13

Het klooster :j
Klinkt raar, maar schijnt echt heel rustgevend en best gezellig te zijn.
Maar er zijn ook reisgezelschappen waar je misschien bij aan kunt sluiten? Misschien een soort van groepsreis idee?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:19

Ik denk dat je lekker de vakantie moet doen waar jij tot rust van komt. Houd je van een actieve vakantie, ga dat dan lekker doen. Houd je van lekker bakken in de zon, dan misschien een all inclusive ergens. Ik denk dat je het beste tot rust komt met wat jij leuk vindt.

En verder zijn yoga retreats erg fijn en ontspannend voor lichaam en geest. En zoals al genoemd, het klooster.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 07:34

Er is een periode dat je niks, maar dan ook niks, leuk vindt. Het gaat om mensen die slechts uit de dagelijkse sleur willen komen. Mensen die herstellend zijn zullen inderdaad hun eigen wensen gaan nastreven. Het gaat dus puur om een verblijf waar je verstoken bent van de 'vertrouwde' omgeving.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:34

Inderdaad, het klooster. Voor mijn opleiding heb ik eens een weekend in het klooster doorgebracht. En ik vond dat ontzettend rustgevend. Mocht ik ooit in een situatie zitten, zoals een overspannenheid of iets dergelijks, zoek ik weer mijn toevlucht tot het klooster.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 07:38

Ik wil even benadrukken dat ik degene ben die het verblijf wil realiseren. Niet als 'patient' dus.

Het liefst zou ik willen dat zoiets onder de basis zou vallen qua zorgverzekering, maar dat is te voorbarig gedacht :+

Wist niet dat naar het klooster gaan zo laagdrempelig was.
Laatst bijgewerkt door opala op 21-07-15 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:39

Klooster is een heel goede. Niet vanwege de rust, maar vanwege de vaste routine. Gewoon 's morgens om 7 uur/half 8 je nest uit, vaste rituelen, en ook vaste bezigheden.

Grootste valkuil bij overspannenheid is nietsdoen. Voor je het weet lig je tot 12 uur in je bed... Onder het mom van 'ik ben zo moe en heb nergens zin in'. Die neiging is idd heel sterk, en de structuur van een klooster (of een kuuroord) kan dat patroon doorbreken.
Allemaal burn-outs bij elkaar zetten zal - denk ik - tot gevolg hebben dat de neiging tot nietsdoen blijft bestaan. Je zou dan echt een 'drillende kampleiding' moeten hebben.

Het idee is dus best goed, maar wel met een structuur en een (para-)medische leiding die kan helpen opbouwen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 07:44

Mijn idee is juist dat nietsdoen ook mag. Je mag vrij zijn om te doen en laten wat je wilt. De huiskamer is er alleen voor degene die gezelschap wil. Je kamer geeft je je eigen privacy.

Het verblijf moet iets zijn waar de 'patient' voor mag kiezen. Wil die niets, dan wil die ook niet uit zijn eigen omgeving.

Hier geen medische begeleiding, in het voortraject moet vastgesteld zijn dat de 'patient' tijdelijk weg mag. Afspraken en consulten moeten iets zijn wat verbonden is met de thuissituate.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:52

Niets doen voelt op zo'n moment heel veilig maar toch merkte ik dat zodra ik weer een ritme kreeg, met daarbij wel veel rust ingepland, ik me beter voelde dan met alleen maar niets doen.
Dus alhoewel het idee van uit de sleur komen een prima plan is zou ik er dan zelf voor kiezen om naar een plek te gaan waar je weer back to basic gaat en met z'n allen moet werken voor je eten. Dus dieren verzorgen, groentetuin etc.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:01

Voor mij zou je de plank volledig misslaan met het concept zoals je het geschetst hebt in de openingspost. Het idee dat ik ineens een huis met allemaal vreemde huisgenoten zou delen (die ook allemaal hun eigen problemen hebben en dus niet altijd even sociaal willen/kunnen) zijn zou ik echt verschrikkelijk vinden.

Ik denk dat mensen idd vooral moeten doen wat ze zelf leuk vinden, of wat anderen hier al aangeven: het klooster in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:02

Niks doen voor iemand die overspannen is, is niks mis mee.
Maar een ritme en routine is wel heel goed. Dit kun je al inbouwen door op vaste tijden de maaltijden te serveren en eventueel een wekservice aan te bieden. Wat iemand tussen de maaltijden doet is dan aan hem/haarzelf.
Maar zo heb je wel een vast ritme, iets dat heel belangrijk is.

Verder is rust heel belangrijk. Geen drukke omgeving. Geen medische begeleiding vind ik wel gevaarlijk. In die zin dat dingen juist best kunnen escaleren. Mensen zakken verder weg in hun dip bijvoorbeeld. Dat wil je niet. Daarom zou ik wel iets van maatschappelijke begeleiding beschikbaar stellen. Al is het maar een paar uur per dag. Maar dat mensen wel weten dat het er is. Want in een omgeving volledig teruggeworpen worden op jezelf kan heel rustgevend zijn, maar ook heel confronterend. Het is uiteindelijk natuurlijk wel de bedoeling dat je er beter uit komt.

Yoga en meditatie is ook altijd goed. Zorg voor een goede bibliotheek met boeken en tijdschriften. Je zou een schilder/tekencursus kunnen aanbieden van een plaatselijke docent bijvoorbeeld. Dan kunnen mensen wel kiezen bezig te zijn, maar wel individueel. Ik denk dat dat wel belangrijk is.

Verder ook wat lizy29 zegt. Iets doen voor je eten. Verzorging en oogsten nog niet eens, maar corvees zijn bijvoorbeeld ook prima. Ook dan stimuleer je mensen tot een ritme en iets doen.

En absoluut een eigen kamer waar je je kunt terug trekken als je geen zin hebt in gezelschap. De mogelijkheid tot alleen zijn moet er absoluut zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:05

Wij hebben ooit wel eens iemand gehad die het vakantiehuis huurde en de dieren verzorgde, zij was overspannen door een te druk gezinsleven (autistische kinderen en een scheiding) ze knapte echt op....maar moest wel terug naar huis en toen verschoof de valkuil. -O-

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 08:05

Ik vind dus (vanuit eigen ervaring) dat er geen enkele dwang moet zijn. Het motto is alleen goed voor je zelf te zijn. Slapen en eten mag je doen uit eigen behoefte. Je mag die tijd zelf alles indelen. Een verplichting kan wel zijn dat je je eigen kamer netjes houdt en daar dagelijks toezicht op wordt gehouden. Daarbij evt. bijhouden dat degene wel goed eet en drinkt. Alleen op tijden die niet vastgelegd zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:06

Voor mij zou t totaal niet gewerkt hebben.

Ik was (achteraf...) zo blij met mijn man die me gewoon het huis uit 'schopte' naar mijn paard. Op de fiets. In de regen.
Structuur houden en in beweging blijven, al dan niet 'gedwongen' hebben er voor gezorgd dat ik weer herstelde, in combinatie met een haptotherapeut, bedrijfsmaatschappelijk werk en een zeer begripvolle leidinggevende.
Het uit mijn vertrouwde omgeving weghalen en zelf mogen kiezen wat ik zou doen (verzwelgen in niets doen), zouden absoluut een averechts effect hebben gehad.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:07

opala schreef:
Ik vind dus (vanuit eigen ervaring) dat er geen enkele dwang moet zijn. Het motto is alleen goed voor je zelf te zijn. Slapen en eten mag je doen uit eigen behoefte. Je mag die tijd zelf alles indelen. Een verplichting kan wel zijn dat je je eigen kamer netjes houdt en daar dagelijks toezicht op wordt gehouden. Daarbij evt. bijhouden dat degene wel goed eet en drinkt. Alleen op tijden die niet vastgelegd zijn.

Ook dát zou voor mij weer verschrikkelijk zijn. Deze mensen zijn geen kleine kinderen op wiens kamer je moet letten. Juist het bieden van structuur is belangrijk, maar dat ben je dan weer veel minder van plan.

Tot nu toe vind ik je plan eerlijk gezegd meer klinken als een soort studentenhuis dan als een 'hulpplek' voor mensen met een probleem

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 08:10

kwita schreef:
Wij hebben ooit wel eens iemand gehad die het vakantiehuis huurde en de dieren verzorgde, zij was overspannen door een te druk gezinsleven (autistische kinderen en een scheiding) ze knapte echt op....maar moest wel terug naar huis en toen verschoof de valkuil. -O-

Dan is zij niet voldoende hersteld. Mijn ervaring is nl. dat wanneer in je hoofd het weer goed zit, je weer tot alles in staat bent, zo ook het besluit om uit vrije wil je verblijf af te breken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:11

Dat wat jij nu voorstelt deed ik op mijn dieptepunt. En heel eerlijk ik voelde me er alleen maar beroerder en lamlendiger bij.
Juist door wat te doen krijg je weer wat richting en daardoor ging ik me in ieder geval weer beter voelen en kreeg ik weer het vertrouwen in mezelf dat ik nog kon functioneren.

Ondanks dat ik dus op mijn dieptepunt waarschijnlijk had gekozen voor een 'oplossing' zoals jij die nu noemt was dat niet meer geweest dan vluchten en ik ben er van overtuigd dat dat nooit de juiste oplossing is voor je problemen.
Juist mensen met een burnout hebben rust, regelmaat en richting nodig. Je moet weer leren dat je dingen kan want daar ga je echt aan twijfelen op het moment dat je steeds verder afzakt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:12

opala schreef:
kwita schreef:

Dan is zij niet voldoende hersteld. Mijn ervaring is nl. dat wanneer in je hoofd het weer goed zit, je weer tot alles in staat bent, zo ook het besluit om uit vrije wil je verblijf af te breken.

Ik denk dat je een echte burnout daarmee onderschat. In je hoofd weer goed zitten op een andere plek is namelijk heel wat anders dan je weer staande weten te houden in de situatie waar je in zat.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 08:14

Vjestagirl schreef:
opala schreef:

Ook dát zou voor mij weer verschrikkelijk zijn. Deze mensen zijn geen kleine kinderen op wiens kamer je moet letten. Juist het bieden van structuur is belangrijk, maar dat ben je dan weer veel minder van plan.

Tot nu toe vind ik je plan eerlijk gezegd meer klinken als een soort studentenhuis dan als een 'hulpplek' voor mensen met een probleem

Het is geen hulpplek. Hulp krijgen ze in de thuissituatie. De hulp zit 'm alleen in het bestaan van dit verblijf waar ze zelf voor kunnen kiezen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:14

Als ze mij geen structuur bieden dan kom ik mijn bed niet meee uit, niet eens om te eten. Dan pak ik een fles water mee om te drinken, ga af en toe naart toilet. En voor de rest lig ik daar maar te liggen. Tried that, didnt work. Heb 8 weken zonder eten in mijn bed gelegen tot mijn vader ingreep...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:15

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:18

Je trekt wel harde conclusies op basis van je eigen persoonlijke ervaringen. Ik heb ook een persoonlijke ervaring en ik herken me totaal niet in wat jij beschrijft.

Niet iedereen is hetzelfde. En bij overspannenheid of burnout klachten is alleen rust/wegvluchten uit de zorgen van alle dag, zonder therapie, wel prima om tot rust te komen, maar neemt de oorzaak niet weg. En als je dan daarna zonder iets te veranderen, na je rustperiode de hectiek van alledag weer in moet, kan ik me goed voorstellen dat je je rustperiode in 1 klap kwijt bent en weer terug kunt vallen.

Een gerichte therapie om te leren hoe bv je klachten zijn ontstaan, is mijns inziens nodig om herhaling te voorkomen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 08:19

Het beoogt ook niet dat de mensen hier genezen van terugkomen. Dat zou het ideale scenario zijn natuurlijk. Het is voor mensen die even afstand van alles willen nemen. Niet gedwongen, maar als zijnde 'break', 'time out' of whatever.

Het verblijf zou ook iets zijn zonder winstoogmerk. Wellicht gesponsord door het bedrijfsleven. In ieder geval low budget. Zo ingericht dat er aan allerlei activiteiten kunnen worden deelgenomen. Inderdaad met boeken, Ipads, tafeltennis, handwerkspullen, schildergerei.
Laatst bijgewerkt door opala op 21-07-15 08:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:21

Maar waarom zouden ze dat bij jou doen en niet bijvoorbeeld in een vakantiepark, of in het buitenland (naar keuze) in een hotel (naar keuze)?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 08:28

Vjestagirl schreef:
Maar waarom zouden ze dat bij jou doen en niet bijvoorbeeld in een vakantiepark, of in het buitenland (naar keuze) in een hotel (naar keuze)?

Omdat die stap even te groot lijkt