Huis kopen maar eigen huis nog niet verkocht...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Huis kopen maar eigen huis nog niet verkocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 11:37

Juist, hoe pak je dát aan?
Ik loop al een aantal maanden rond met het idee om mijn huidige huis te koop te zetten; ik heb het 2 jaar geleden gekocht(uitermate voordelig) en me vergist in de buurt waar ik zit.
Ik voel me hier niet thuis.
Zo ontstond het idee om, om me heen te gaan kijken naar andere huizen en jawel hoor...er zat iets bij waar ik op slag verliefd op werd.
A.s woensdag heb ik een bezichtiging hier.
Mijn makelaar wacht op mijn ''startschot'' om het huidige pand in de verkoop te gooien en verwacht dat ik het met een paar duizend euro winst binnen 6 maanden kwijt kan zijn.
Indien ik ga voor quitte spelen wellicht eerder.
A.s vrijdag heb ik een gesprek bij mijn bank/hypotheekverstrekker om te kijken of ik mijn eventuele nieuwe hypotheek ook bij hen onder wil brengen.

Na googlen kwam ik uit op de No-Risk clausule, dit lijkt mij de beste optie in de onderhandeling.
2 hypotheken trekken ga ik namelijk niet redden.
Het huis wat ik op het oog heb staat al een klein jaar te koop; lijkt mij ook dat de verkopende partij daardoor minder moeilijk gaat doen over zoiets...maargoed, dat blijft een gok.

Iemand ervaring met dit soort constructies?

Achterom

Re: Huis kopen maar eigen huis nog niet verkocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:38

No-risk clausule hebben wij geprobeerd toen wij gingen bieden op onze huidige woning, maar daar ging de verkoopster niet mee akkoord :n Dus verkijk je daar niet op.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:14

Ik lees even mee. Ik heb een appartement wat zwaar onder water staat te koop staan (gekocht in 2008 op hoogtepunt voor de crisis). Deze is afgelopen twee jaar kostendekkend verhuurd geweest en in de tussentijd hebben wij het verlies bij elkaar gespaard. Ik ben nu samen met mijn vriend bezig een nieuw huis te kopen. Echter wij verdienen samen wel net genoeg om beide huizen in de lucht te houden. Dus we hoeven geen rare constructies te bedenken alleen zorgen dat het zo snel mogelijk verkocht wordt nu ivm dubbele woonlasten. Niet de ideale situatie maar een betere is er niet. Ene huis staat in het westen en andere in het oosten van het land waar wij een ander leven hebben opgebouwd inmiddels. Hier zijn de huizen ook goedkoper dan in het westen overigens vandaar dat we beide kunnen aanhouden in theorie.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 13:18

Wendy schreef:
No-risk clausule hebben wij geprobeerd toen wij gingen bieden op onze huidige woning, maar daar ging de verkoopster niet mee akkoord :n Dus verkijk je daar niet op.

Ik verkijk me er ook zeker niet op maar voor zover ik kan inschatten is dit voor mij nu de enige mogelijke optie(wellicht komt de bank nog met iets vrijdag).
Het huis in kwestie staat inmiddels bijna een jaar te koop en staat in een gebied welke absoluut niet aantrekkelijk is/populair is.
Ik kan me voorstellen dat de huidige verkopers zoiets hebben van...niet geschoten is altijd mis, ook kun je een 48 uur clausule inbouwen waardoor de verkoper nog steeds andere kopers/kijkers kan krijgen maar mij indien er een bod volgt 48 uur de tijd moet geven om op dat moment dan wel dan niet te kopen; op die manier schiet de verkoper er eigenlijk niet bij in!
Ik ben benieuwd!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:56

Dan kan je het altijd vragen toch? Of het risico nemen je oude woning eerst te verkopen en dan pas op de nieuwe in te gaan.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:59

Wildgirl schreef:
Ik loop al een aantal maanden rond met het idee om mijn huidige huis te koop te zetten; ik heb het 2 jaar geleden gekocht(uitermate voordelig) en me vergist in de buurt waar ik zit. Ik voel me hier niet thuis.

Wildgirl schreef:
Het huis in kwestie staat inmiddels bijna een jaar te koop en staat in een gebied welke absoluut niet aantrekkelijk is/populair is.

En hierbij vergis je je niet?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:00

6 maanden is wel een flinke tijd.. Wij hebben 6 weken gekregen om ons huis te verkopen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:03

ik zou nooit maar dan ook nooit het risico nemen om 2 huizen in mijn bezit te hebben.

Daar hebben zich heel veel mensen mee in de vingers gesneden............. (no risk clausule met die 48 uurs optie, zo voor mij als verkoper opzich wel een optie zijn om over na te denken).
Maar voor jou blijft dan het probleem, stel er komt een andere koper...en jij besluit toch het huis te kopen..dan zit je alsnog met 2 huizen..en dat moet je echt niet willen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:04

Van wie heb je dat gekregen? In die no risk clausule? Ik vind zes weken wel heeeeel erg snel of het moet een enorm populaire plek en huis zijn?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:05

studiemiep schreef:
ik zou nooit maar dan ook nooit het risico nemen om 2 huizen in mijn bezit te hebben.

Daar hebben zich heel veel mensen mee in de vingers gesneden............. (no risk clausule met die 48 uurs optie, zo voor mij als verkoper opzich wel een optie zijn om over na te denken).
Maar voor jou blijft dan het probleem, stel er komt een andere koper...en jij besluit toch het huis te kopen..dan zit je alsnog met 2 huizen..en dat moet je echt niet willen.

Klopt maar soms wil je verder in je leven of zijn de omstandigheden opeens anders geworden. Het is een risico wat je loopt en daar moet je je van bewust zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:09

Wildgirl schreef:
Wendy schreef:

Ik verkijk me er ook zeker niet op maar voor zover ik kan inschatten is dit voor mij nu de enige mogelijke optie(wellicht komt de bank nog met iets vrijdag).
Ik kan me voorstellen dat de huidige verkopers zoiets hebben van...niet geschoten is altijd mis, ook kun je een 48 uur clausule inbouwen waardoor de verkoper nog steeds andere kopers/kijkers kan krijgen maar mij indien er een bod volgt 48 uur de tijd moet geven om op dat moment dan wel dan niet te kopen; op die manier schiet de verkoper er eigenlijk niet bij in!

Maar wat heeft de verkoper er aan? Het levert hen in feite alleen maar gedoe op;
- als het jou niet lukt om je huis tijdig te verkopen hebben zij alsnog niets
- als zij een ander bod krijgen moeten ze weer met jou overleggen, alleen maar extra rompslomp

Ik kan me best voorstellen dat een verkoper hier niet op zit te wachten eigenlijk.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:10

mijn ouders hadden 6 jaar geleden hun huidige huis gekocht.
Echter het heeft 9 maanden geduurd voor je hun oude huis verkochten met dikke verlies.

gevolg is dus alsnog een hogere restschuld.

Denk er goed over na

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:12

Denk heel goed na! Ook wij waren lyrisch huizen aan het bekijken en echt ons droomhuis bekeken, maar ons eigen huis nog niet verkocht.

Uiteindelijk onze droom opgegeven en eerst ons eigen huis verkopen. Dan kijken we wel verder en kunnen we niet direct ons droomhuis vinden, gaan we eerst huren en vanuit daar verder oriënteren.

Er komen vast wel meer huizen te koop waar je een klik mee zult hebben ;)

Met 2 hypotheken komen te zitten is echt not done :n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 14:17

Laat ik één ding heel duidelijk stellen, ik ga NIET voor 2 hypotheken betalen.
Indien een evt verkoper niet akkoord gaat met een no-risk clausule, is het vette pech voor mij maar dan zal ik verder moeten kijken/eerst mijn eigen huis moeten verkopen.
@Dorien66, nee dat is het niet. Ik snap je ''waarschuwing'' maar dit is een weloverwogen beslissing. Mijn huidige huis heb ik ook meer als investering gekocht; ik wist van te voren dat ik hier niet langer dan 5 jaar zou zitten, echter, nu na 2 jaar begint het dusdanig te kriebelen dat ik graag verder wil. Daarnaast krijg ik nu ook nog mijn overdrachtsbelasting terug.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:24

Wildgirl schreef:
Laat ik één ding heel duidelijk stellen, ik ga NIET voor 2 hypotheken betalen.
Indien een evt verkoper niet akkoord gaat met een no-risk clausule, is het vette pech voor mij maar dan zal ik verder moeten kijken/eerst mijn eigen huis moeten verkopen.
@Dorien66, nee dat is het niet. Ik snap je ''waarschuwing'' maar dit is een weloverwogen beslissing. Mijn huidige huis heb ik ook meer als investering gekocht; ik wist van te voren dat ik hier niet langer dan 5 jaar zou zitten, echter, nu na 2 jaar begint het dusdanig te kriebelen dat ik graag verder wil. Daarnaast krijg ik nu ook nog mijn overdrachtsbelasting terug.

Weet je zeker dat je de overdrachtsbelasting terug krijgt?

Ik meen me te herinneren dat de termijn van terugvragen overdrachtsbelasting sinds 1 januari teruggebracht is tot 6 maanden.

CORRECTIE:
Ik lees net dat die termijn geldt voor woningen die aangekocht zijn na 1-1-2015. In jouw geval geldt 36 maanden! Sorry voor mijn opmerking.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 14:32

Geen probleem Petpa, ik heb het ook nagetrokken hoor, twijfelde in het begin nl ook!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:39

@wildgirl laat je idd wel goed voorlichten! Misschien een optie van 6 maanden nemen op je "nieuwe" huisje?
Je krijgt idd de overdrachtsbelasting terug als je je huis binnen 3 jaar weer verkoopt. Wij hebben afgelopen vrijdag ook bij de notaris gezeten om te tekenen voor ons verkochte huis.
Ons huis heeft welgeteld een week te koop gestaan. Onwijs veel mazzel mee gehad.
Helaas zijn we nu wel 2 weken dakloos omdat we pas 30 juli de sleutel krijgen van ons nieuwe huis.
Ook ons werd verteld beter eerst het huidige huis te verkopen voor we iets anders gingen kopen.
Maar dat werd nu helaas wel ff een spoedklusje omdat wij in de zomervakantie geen vrij kunnen krijgen van t werk.
Mag ik vragen waar je ergens een huisje gezien hebt?? Mag uiteraard ook via PB

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:15

A.s woensdag heb ik een bezichtiging hier.
Mijn makelaar wacht op mijn ''startschot'' om het huidige pand in de verkoop te gooien en verwacht dat ik het met een paar duizend euro winst binnen 6 maanden kwijt kan zijn.

Ik vind dit een nogal pittige en gewaagde uitspraak.
Geen idee waar je zit dat je dit met zo'n grote zekerheid kan en durft te roepen.

Ik hoop het voor je maar ik heb vanalles om mij heen zien gebeuren in de huizenmarkt. Van vrienden die belachelijke vraagprijs dr huis in 2wkn kwijt waren van vrienden die 50.000 onder de woz waarde gingen zitten en na 4 jaar dr huis nog niet kwijt zijn, maar merendeel was toch niet dr huisje 123 kwijt.

Suc6 in iedergeval

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 15:22

Ik heb mijn huis onder de WOZ waarde kunnen kopen 2 jaar geleden en ben natuurlijk al 2 jaar aan het aflossen, daarnaast als je kijkt naar het verkooppatroon zie je in een straal van 2 km een duidelijke boost.
Mijn huis is relatief modern en goed onderhouden, dubbel glas, luxe uitbouw en badkamer, mooi centraal tov centrum Groningen.
Daar weer naast...mijn overburen hebben hun pand net te koop gezet voor 25k méér dan mijn vp, dus ja, ik heb er wel vertrouwen in(zij hebben in 2 wk tijd al 5 bezichtigingen gehad).

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:34

Toen ik je openingstopic las dacht ik... Nooit doen!

Nu ik weet dat je het voordeel hebt van de overdrachtsbelasting denk ik... Wellicht is het een kans!

Je kan ook gewoon je huis in de verkoop doen en kijken wat er gebeurd. Je beoogde huis staat immers niet voor niets al geruime tijd in de verkoop...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:45

Als de sodemieter je makelaar dat startschot geven dus!
Zeker omdat je niet met 2 hypotheken wilt zitten en al een ander huis op het oog hebt. Denk niet dat veel verkopers nu zo zitten te wachten op no-risk clausules e.d. en als het betreffende huis ook nog eens nog niet te koop staat..... Mocht je huidige woning toch veel sneller verkocht worden dan verwacht kun je in de tussentijd ook nog gaan huren.

Verder zelf geen ervaring met dit soort constructies en ook niet in de nabije omgeving gezien, maar wel veel gezien dat huizen toch wel een pak langer te koop blijven staan tegenwoordig dan verwacht. Jaar is niet echt een uitzondering eigenlijk....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:56

Ik begrijp niet waarom je niet gewoon je eigen huis te koop zet? Er is toch altijd wel een oplossing te vinden als je onverhoopt je eigen huis sneller verkoopt dan je denkt, hoe luxe is dan je positie om naar een ander huis te gaan kijken. Ik zou het wel weten want ook ik heb in de stress gezeten dat ons andere huis niet verkocht was terwijl we tien maanden de tijd hadden om het te verkopen en de tijd was toen nog best gunstig, de buurt was prima en het was een prima huis voor starters en nog een hoekwoning ook. En toch werd het niet verkocht.........

Nooit maar dan ook nooit meer, ik heb het bij andere mensen ook gezien en bij mijn zus ook. Restschulden waar die van ons bij verbleekten dus als je het voor het kiezen hebt, gewoon je huis te koop zetten en pas een ander huis kopen als je zeker weet dat je eigen huis verkocht is. En zeker weten is als het gepasseerd is bij de notaris, niet eerder want ook dat is een traject waar dingen kunnen gebeuren die je je echt niet voor kunt stellen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:00

Ik moet er persoonlijk niet aan denken. Heb ook mijn droomhuis al gezien maar geen haar op mijn hoofd die bedenkt om het vast te kopen.
Gewoon 1 stap tegelijk en als het huis al een jaar te koop staat heb je kans dat het er straks nog is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:03

Ik heb zelf geen koophuis maar ik vind het een slechte tijd om dit te doen. Misschien kan je iets doen met de leegstandswet dat er mensen in gaan die het huren tot het verkocht is en tijdelijk particulier huren. Mijn broer heeft z'n huis nu al 2 of 3 jaar te koop staan en dit is toch al een huis in een winkelstraat.