Twee HBO studies tegelijk volgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Twee HBO studies tegelijk volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 10:07

Hej! :)

Zijn er mensen op bokt die twee HBO studies volgen?

Ik ga binnenkort aan milieukunde beginnen, maar vind andere studies ook heel interessant :+
Om het keuzegebied voor een eventuele master te verbreden, zou ik graag óók nog biotechnologie volgen!

Ik vraag me dus af, of dit haalbaar is (qua tijden, lessen)

Het is aan dezelfde hogeschool dus ik neem aan dat ik dan hetzelfde bedrag aan collegegeld moet betalen als bij 1 studie..

Wel ga ik het 1e jaar even aanzien, kijken hoe het gaat.
Indien ik de propedeuse behaald heb van milieukunde, ga ik kijken of biotechnologie erbij kan :)

Dat zou dus betekenen dat ik in jaar 2 van milieukunde, in jaar 1 van biotechnologie zit.

Wie weet of dit in theorie te doen is?
Is er misschien iemand die dit al doet?

Alle ervaringen, tips en ideeën zijn welkom!! :D

Marieke_K

Re: Twee HBO studies tegelijk volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:52

Als je bij 2 studies ingeschreven staat hoef je inderdaad maar 1x collegegeld te betalen. Wat jij voor ogen hebt kan in theorie inderdaad, praktisch zal het wat uitdagender zijn.

De uitdaging zal m gaan zitten in het rooster: voor een aantal vakken zal je verplicht aanwezig moeten zijn omdat er getoetst wordt in de les, als dat gelijktijdig valt is het lastig combineren.

En je stageperiode kan een knelpunt zijn omdat je dat bijna niet kan combineren met nog een studie er naast.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:57

biotechnologie was in mijn tijd ruim 30% practicum bijna, welke verplichte aanwezigheid heeft (anders draaien je proeven de mist in lol). Milieukunde zal je wellicht een klein beetje vrijstelling geven..

ik denk dat deze combinatie niet goed te doen is vanwege het hoge aantal practicumuren in ieder geval bij biotech..

maar heeft Biotech geen afstudeerrichting millieu?

ik ken vooral mensen die tijdens hun afstudeerfase een tweede studie begonnen, maar niet in de lagere jaren.. immers er komt een moment dat je voor millieu op stage moet.. dan kun je niet even naar school voor je practica biotech, of je moet dat dan weer een half jaar on hold zetten?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:00

Het lijkt mij persoonlijk theoretisch misschien haalbaar maar in de praktijk valt dat echt tegen denk ik. Je hebt sowieso inderdaad verplichte aanwezigheid voor sommige dingen, daarnaast is je P jaar vaak best beladen qua werk wat je thuis moet doen ..

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:16

Hej bedankt voor de reacties!

Inderdaad, ik zit dan wel met de stage..

Ik heb het even helemaal uitgetekend en zoals ik het hierboven omschreef kan al niet..
Omdat ik dan 2 stages moet doen op hetzelfde moment :+

Als ik ze beide in aanstaand september zou starten, kom ik niet in de knel met die stages..

Maar jullie zeggen dat een stage plus colleges niet te doen is, dat zal idd zo zijn..
Stage is meestal wel fulltime lijkt me? en als je dan smiddags naar een verplichte training moet, lijkt me dat idd niet handig :+

Misschien is het dan inderdaad beter in de latere jaren te combineren..
Dat zal ik ook eens gaan uittekenen *D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:22

Wat zijn je vooropleidingen? Want als je "gewoon" van de havo komt vrees ik dat je hbo nogal onderschat?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:28

Je zou dit eens met een studieadviseur kunnen overleggen.. het kan mss zijn dat er bepaalde vrijstellingen zijn of dat je keuzes maakt bepaalde vakken een jaar eerder/later te volgen etc.
Op de uni was hier iig wel wat mee te puzzelen en regelen, weet niet hoe dat op t hbo zit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:28

Overleg vooral ook met de studieadviseurs van de opleidingen. Als die er open voor staan kan er wellicht wat meer geregeld worden. Je kunt namelijk altijd keurig onderbouwde verzoeken indienen bij de examencommissie. (Of ze daar ook voor open staan durf ik niet te zeggen. Bij de universiteit had ik wel goede ervaringen daarmee. Kom zeker even terug als je zoiets op zou moeten stellen, dan wil ik best meekijken wat je daar zoal in kunt zetten.)

Overigens, zodra je je ene studie hebt afgerond, moet je voor de andere het instellingscollegegeld gaan betalen. (Onze politiek heeft een hekel aan studenten, dus dat studeren moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden.) Even kijken wat dan qua planning het handigst is.

Nog iets om op te merken: ik heb ooit meegemaakt dat vrijstellingen niet meetelden voor je BSA. Dus als je voor de helft van de eerstejaarsvakken vrijstelling had, en de andere helft gehaald had, kreeg je toch een negatief BSA. Ik weet niet of ze al van de absurditeit daarvan doordrongen zijn, maar het is goed om ook dat soort dingen even na te gaan.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:33

Ik ben niet bekend met de twee studies maar zou het niet mogelijk zijn een bedrijf te vinden waar je voor beide studies tegelijk stage kan lopen en dan minder uren per studie? Dat zijn afspraken die je het beste met je begeleider kan maken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:00

Aha :) ik ga het inderdaad binnenkort even overleggen! Dat lijkt me idd wel het handigst.
Ik kom idd 'gewoon' van de havo :P

Ik ken het niveau van HBO verder nog niet en misschien onderschat ik het idd wel :P
Dat zullen we dan wel zien
Ik vind leren in ieder geval leuk en de onderwerpen spreken me allemaal heel erg aan :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:04

Ik denk ook dat je het een beetje onderschat ;)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:07

Courses schreef:

We will see :)
Welke opleiding en vooropleiding heb jij gedaan als ik vragen mag

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:08

sadekeshia schreef:
Aha :) ik ga het inderdaad binnenkort even overleggen! Dat lijkt me idd wel het handigst.

Ik ken het niveau van HBO verder nog niet en misschien onderschat ik het idd wel :P
Ik vind leren in ieder geval leuk en de onderwerpen spreken me allemaal heel erg aan :D

In dat geval zou ik je lekker op 1 studie focussen en die zien te halen. Waar havo bijna geen huiswerk meebrengt is dat met HBO heel anders. Wellicht na je hbo nog een wo studie doen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:10

Ik snap dat hbo veel meer is dan havo.. voor de havo heb ik nooit wat hoeven doen :+
Ik heb de havo ook al in 2011 behaald :P het zal sowieso even wennen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:12

sadekeshia schreef:

Dan denk ik dat je het flink onderschat! Ik heb op havo achterover gezeten en daarvoor nog 5 jaar vwo gedaan. Maar Hbo is veel harder werken hoor!

Stage is meestal van 8-17 dus dan kan je niet meer naar school. En verder is het een full time opleiding waarbij je elk jaar 60 punten moet halen en elk punt staat voor 28 uur studie die je daar in moet steken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:14

sadekeshia schreef:
Ik snap dat hbo veel meer is dan havo.. voor de havo heb ik nooit wat hoeven doen :+

Tja, als jij iemand bent die nooit wat deed en toch het havo diploma behaalde en het is al vier jaar geleden dat je op school zat dan wil ik je enthousiasme niet temperen maar ik zou dan toch met één studie beginnen. Waarom?? Je moet waarschijnlijk nog leren om te leren. En dat valt veel mensen niet mee.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:15

Yvank_ schreef:
sadekeshia schreef:

Dan denk ik dat je het flink onderschat! Ik heb op havo achterover gezeten en daarvoor nog 5 jaar vwo gedaan. Maar Hbo is veel harder werken hoor!

Stage is meestal van 8-17 dus dan kan je niet meer naar school. En verder is het een full time opleiding waarbij je elk jaar 60 punten moet halen en elk punt staat voor 28 uur studie die je daar in moet steken.

Okay dankjewel voor je ervaring.. Ik heb er wel al veel van gehoord van vrienden die bijv van het mbo kwamen die het makkelijk haalden.. maar ik heb idd ook mensen gehoord die in mijn havo klas zaten en die ermee moesten stoppen omdat ze het niet haalden :P
Ik ben idd bekend met het puntensysteem :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:16

bigone schreef:
sadekeshia schreef:

Tja, als jij iemand bent die nooit wat deed en toch het havo diploma behaalde en het is al vier jaar geleden dat je op school zat dan wil ik je enthousiasme niet temperen maar ik zou dan toch met één studie beginnen. Waarom?? Je moet waarschijnlijk nog leren om te leren. En dat valt veel mensen niet mee.

Ik ga ook met 1 studie beginnen :) ik wilde sowieso eerst kijken hoe het 1e jaar me afgaat.
Als het dan zo blijkt dat ik het nog wil, dan een 2e studie erbij te doen..
Ik vond het een leuk idee en wilde graag alvast even informeren :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:21

Mijn vriendin heeft ten tijde van haar tweedejaars HBO studie een minor gedaan op master niveau, op dezelfde universiteit. Ze heeft al haar vakken wel gehaald, maar voor mij als teamgenoot in een groot project op de HBO studie was dit verschrikkelijk onhandig en ík heb er erg veel last van gehad dat zij een tweede studie deed.
Ze kon vaak niet aanwezig zijn en haar minor was voor haar belangrijker dan haar HBO studie (en dus ons project). Dit in combinatie met 2 paarden die zij in 5 disciplines op wedstrijdniveau uitbrengt, zorgde dit voor enorm veel onrust in ons team. Ze heeft zelf ook meerdere keren aangegeven dat ze het enorm druk had, maar het is nooit in haar opgekomen om gewoon minder vakken voor haar minor te volgen en deze dan te doen tijdens ons derde HBO jaar, waarbij we een half jaar hebben voor onze minor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:25

Groot gelijk! Ergens voor open staan is alleen maar leuk. En je merkt het vanzelf wel :j Als het je heel gemakkelijk afgaat dan heb je volgend jaar ook wat in handen voor de examencommissie, en als je merkt dat je er flink aan moet trekken weet je waarom je het niet moet doen, zonder dat je blijft denken 'had ik maar'. 't Is in elk geval zonde om op voorhand alleen maar te gaan bedenken waarom dingen niet kunnen...

Geniet nog even van je vakantie, en daarna van je opleiding :j

Piekosjj, ja, dat is het grote nadeel van het systeem dat je eigen onderwijs ineens afhangt van de inzet van anderen. Een vriend van mij is afgehaakt op het HBO omdat zijn groepsgenoten gewoon niet gemotiveerd waren. Hij kon het vak niet halen, hoe hard hij ook werkte. -O- En de docenten gaven niet thuis. Maar dat is toch echt een probleem van hoe we het onderwijs zijn gaan inrichten, niet van de studenten. Laat ieder lekker z'n eigen verantwoordelijkheid dragen, dat is al moeilijk genoeg.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:28

Klopt Shadow, onze studie heeft ten alle tijden een groepsproject lopen, en ik heb d'r een gruwelijke hekel aan. Sowieso ben ik niet zo'n teamplayer, maar je developed inderdaad totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel als je altijd maar in een groep werkt. Als je iets niet doet, lost een ander het wel op, toch? :roll:

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:34

sadekeshia schreef:
Courses schreef:

We will see :)
Welke opleiding en vooropleiding heb jij gedaan als ik vragen mag

Ik kom vanaf het VMBO TL (jaja), vervolgens heb ik een MBO AV productie / Fotografie & Video gevolgd welke ik in drie jaar afgerond heb (niveau 4). Vervolgens ben ik direct ingeloot voor Communication & Media Design en daar ga ik nu naar m’n 3de jaar :)

Ik had het HBO ook best wel onderschat zelf, echter is het P jaar wel echt het zwaarste jaar. Nu is CMD geen studie met heel veel leerstof maar qua tijd die ik totaal kwijt was aan opdrachten (praktijk dus) en alle opdrachten die ingeleverd moeten worden had ik er echt niks naast kunnen doen. Ik werkte dan in het weekend maar dat was ’t ook wel echt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:02

Shadow0 schreef:
Groot gelijk! Ergens voor open staan is alleen maar leuk. En je merkt het vanzelf wel :j Als het je heel gemakkelijk afgaat dan heb je volgend jaar ook wat in handen voor de examencommissie, en als je merkt dat je er flink aan moet trekken weet je waarom je het niet moet doen, zonder dat je blijft denken 'had ik maar'. 't Is in elk geval zonde om op voorhand alleen maar te gaan bedenken waarom dingen niet kunnen...

Geniet nog even van je vakantie, en daarna van je opleiding :j

Piekosjj, ja, dat is het grote nadeel van het systeem dat je eigen onderwijs ineens afhangt van de inzet van anderen. Een vriend van mij is afgehaakt op het HBO omdat zijn groepsgenoten gewoon niet gemotiveerd waren. Hij kon het vak niet halen, hoe hard hij ook werkte. -O- En de docenten gaven niet thuis. Maar dat is toch echt een probleem van hoe we het onderwijs zijn gaan inrichten, niet van de studenten. Laat ieder lekker z'n eigen verantwoordelijkheid dragen, dat is al moeilijk genoeg.

Thanx :D zal ik zeker doen..
Dat is echt heel erg zonde dat hij daarom moest stoppen :(

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:05

@Courses, Leuk dat je vanaf vmbo tl nu op het hbo zit!! :)
Ik heb voor alsnog geen baan, juist ook om te kijken naar of dat handig is om ernaast te doen :P
Het zou opzich ook zonder baan lukken, dus ik wacht dat sowieso nog even af..
Een vriend van mij komt van vmbo bb, zit nu op het hbo en wil eigenlijk naar de uni +:)+

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het met samenwerken gaat.. heb daar ook al veel over gehoord, niet altijd positief :P

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:42

sadekeshia schreef:
@Courses, Leuk dat je vanaf vmbo tl nu op het hbo zit!! :)
Ik heb voor alsnog geen baan, juist ook om te kijken naar of dat handig is om ernaast te doen :P
Het zou opzich ook zonder baan lukken, dus ik wacht dat sowieso nog even af..
Een vriend van mij komt van vmbo bb, zit nu op het hbo en wil eigenlijk naar de uni +:)+

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het met samenwerken gaat.. heb daar ook al veel over gehoord, niet altijd positief :P

Samenwerken zijn ze bij mij op de studie ook niet altijd enthousiast over. Ik had toevallig de laatste periode een groep waarvan ik van 2 mensen al wist dat dat niet goed zou gaan (niet bereikbaar, nooit aanwezig, leveren slecht werk af). Vervolgens aan het eind van het verhaal reageerde 1 nergens meer op en het was een groepscijfer dus hebben wij haar hele stuk moeten recht trekken (terwijl wij nog super druk waren met de rest van het verslag) en een uur na het inleveren kwam ze ineens aan met ‘Is het nou wel ingeleverd dan?’ Aan het begin van de periode heb ik tegen haar gezegd dat ik het prima vond als ze in onze groep kwam maar dat ze er dan ook moest zijn en actief bezig zou zijn dus toen ben ik echt enorm uit m’n slof geschoten tegenover haar. Uiteindelijk heeft ze het ook niet gehaald, vond ik in ieder geval wel eerlijk want ze heeft geen zak uitgevoerd.

Andere projecten gaat het wel weer heel goed. Je houd altijd mensen die meeliften en docenten kunnen dat soms moeilijk inschatten maar je mag toch een soort van verwachten dat je op het HBO daar zelf wel iemand op kan aanspreken :)

Ik ben wel blij dat ik m’n P jaar in 1x gehaald heb, ik vond het vrij pittig namelijk. Ik moet wel werken anders kan ik m’n huur en boodschappen niet betalen (en mijn bedrijf onderhouden :+ ).