Geloof jij in toeval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 20:31

Geloof jij in toeval, of denk jij dat alles met een reden gebeurd? Heeft het met je geloof te maken, of ben je ongelovig?

Zelf ben ik niet gelovig, maar soms denk ik wel dat er meer is dan dit. Misschien iets met een andere dimensie. Veel dingen zou ik als toeval omschrijven, maar er zijn ook zeker gebeurtenissen waarvan ik denk dat het met reden gebeurd. Het is soms ook wel een troost om dat te denken: ''het heeft zo moeten zijn''. Maarja, waarom hoe zou dat dan kunnen? Ik vind het moeilijk wat ik nou denk en wat ik moet denken.

Ben erg benieuwd en ook zeker naar voorbeelden!

san4nie

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:36

Phoe, lastig. Ik ben ook niet gelovig. Maar best vaak heb ik wel met mijn moeder bijvoorbeeld dat we elkaar op hetzelfde moment ineens een berichtje sturen, met hetzelfde onderwerp. De laatste paar jaren is dat zo vaak gebeurd dat ik het bijna geen toeval meer vind.
Maar verder? Kom je iemand tegen met een bepaalde "reden"? Ik weet het niet. Wie zou die reden dan bedacht hebben?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 20:54

Ja precies, als iets met reden gebeurt, wie of wat zorgt daar dan voor? En waarom en hoe? Voor de gelovigen zal dit god wel zijn, maar voor ons is het een lastige kwestie :P

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:01

Hmm, ik neig meer naar toeval over reden, maar ik heb zoiets van het is een reden omdat jij besluit iets te doen met een bepaald doel en de reden dat je een bepaalde keuze maakt is dus duidelijk... Maar dat is soms niet helemaal het geval. Zelf geloof ik niet, maar dat alles alleen toevallig is is ook zoiets. Dat werkt ook niet voor alles maar heb er nu even geen voorbeeld voor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:17

Ik denk dat veel met een reden gebeurt. Negatieve ervaringen bijvoorbeeld daar kan je vaak heel veel van leren.

Verder denk ik dat telepatische 'toevalligheden' ook geen toeval zijn. Ik denk dat wij de macht hebben om veel meer op elkaar te kunnen afstemmen dan we denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:22

Ik denk er net zo over, TS... sommige dingen zijn bijna te toevallig om toeval te zijn, maar aan de andere kant...
En soms denk ik ook dat er nog een andere dimensie is, dat is ook wel fijn om je aan vast te houden als je ergens niet uitkomt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:25

Ik zeg ook heel vaak op precies hetzelfde moment hetzelfde als mijn zusje. Komt denk ik gewoon omdat we zoveel met elkaar omgaan en door dezelfde dingen ''getriggerd'' worden om iets te zeggen.

Ik denk dat alles inderdaad random gebeurd. Ik geloof in toeval dus ja :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:07

Ik denk dat alles met een reden gebeurd :)

Zo vind ik het geen toeval dat ik een crush van vroeger na 5 jaar weer tegen kwam en we een relatie kregen. Daar staat tegenover dat ik denk dat het ook geen toeval is dat deze relatie weer verbroken is.

Ik ben niet gelovig maar ik vind toeval te 'vaag'. Kleine toevalligheden, á la. Maar de meeste dingen gebeuren niet zonder reden :n

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:21

Ik denk persoonlijk dat alles met een reden gebeurt.

Laatst is een vriendin van me verongelukt. Na het kruisje geven zijn we haar lievelingspizza en drank gaan drinken in het tankstation.
Dat personeel kenden haar ook. We waren er over bezig met die persoon . En ineens het liedje see you again.

Daarna stappen we terug in de auto ik zet Q-music op en direct het liedje cheerleader.
Laatste keer dat ik haar gezien had was tijdens het stappen waar we naar het optreden van omi gingen.

Dit zou te veel toeval zijn op 1 avond

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:40

Ik ben geneigd om toeval te roepen, maar soms gebeuren er zulke prachtige of leerzame momenten in je leven dat je hoopt dat geen toeval is. Dat er een reden achter zit en dat er meer is dan wij weten en kunnen bevatten.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:59

Het lijkt me wel mooier om te geloven dat alles met een reden gebeurt.
Maar ik vind vaak dat mensen zelf ''redenen'' toeschrijven aan iets.

Als mensen bijvoorbeeld een begrafenis hebben en ze zien een vlinder vliegen bij het graf, is het ''ah, kijk, dat is vast geen toeval!''
Maar zien ze een dikke strontvlieg, dan negeren ze hem :Y)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:03

:= ik ken dus iemand die dat echt denkt. De vlinder is gezonden/incarnatie van <naam overledene>. Gaat ze bij familie op bezoek en dan is het weer ja x was er vandaag weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:06

Toeval bestaat niet.

Wat ik nooit meer vergeet is dat vorig onze berner overleed. Naar crematorium gebracht. Mams wou eigenlijk geen hond weer. Maar was wel een leuk nestje tegen gekomen. Maar ze twijfelde enorm.

Maar op 4 juli om 14.35 kreeg ze een enorme drang om de fokker te bellen. En 5 juli heeft ze de pup opgehaald.

Week later toen we de as ophaalde. Kregen we een certificaat dat onze hond 4 juli om 14.35 is gecremeerd.

En zo heb ik tig voorbeelden. Maar dit vind ik toch wel de mooiste. Want de pup die we hebben gehaald. Inmiddels 1 jaar doet het super. Zowel thuis als in de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:07

Aan de andere kant, als diegene daar steun uit kan halen, vind ik dat alleen maar heel erg mooi.

Ik ben lid van een Amerikaanse FB-pagina van een meisje van ik geloof 2 jaar dat zeer ernstige kanker had.
Heb haar strijd gevolgd en uiteindelijk heeft ze hem verloren.
Een tijdje na haar overlijden plaatste de moeder foto's van een zonsondergang aan zei waarop een vlekje te zien was.
Er stond onder:"*** volgt ons, je ziet het vlekje meebewegen".
Iedere fotograaf weet dat dit een lensflare is, veroorzaakt door de zon, maar haar moeder haalt daar kracht uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:08

En hoe weet je moeder dat exacte tijdstip van het bellen nog?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:09

Is het nodig om andermans gebeurtenissen te bekritiseren? :=

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:10

Mijn moeder denkt dat ook van de vlinder, we hebben dan ook met zijn allen een vlinder laten tattooeren.
Overigens geloof ik niet dat mijn oma de vlinder is, mijn oma is oma en de vlinder bij de crematie was mooi maar vast niet met een reden.

Verder geloof ik niet in dat alles met een reden gebeurt, maar uit veel dingen kunnen we wel leerzame lessen halen. Hiermee schrijven we inderdaad redenen toe aan dingen die gebeuren, zoals Martine_R al zegt, maar opzicht is dat hartstikke mooi. Hiermee staan we misschien toch -onbewust- wat langer stil bij dingen die gebeuren en kunnen we hier onze lessen uithalen.

Overigens geloof ik niet dat het toeval is dat mijn beste jeugdvriend/liefde weer in mijn leven kwam op het moment dat ik op het punt stond om uit een zeer destructieve relatie te stappen. Hij heeft me enorm geholpen de knoop daadwerkelijk door te hakken en nu zijn wij rustig aan het daten. En ik ben gelukkiger dan ooit.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:11

Als alles met een reden gebeurt mag men mij wel eens met verdomd goede redenen komen voor sommige dingen...

Nee ik geloof nergens meer in. En al helemaal niet meer dat alles met een reden gebeurt. Sommige dingen zijn gewoon écht niet goed te praten met een 'reden'.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:16

Muurp schreef:
Is het nodig om andermans gebeurtenissen te bekritiseren? :=

Is dat een reactie op mijn vraag? Want die vraag is gewoon oprecht. Ik kijk nl zelden op een klok als ik denk oh nog ff die en die bellen. Alleen als ik afgesproken heb om na tijdstip x te bellen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 19-07-15 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:17

Mijn opa floot vroeger een bepaald deuntje. Hij is inmiddels alweer bijna 50 jaar geleden overleden.
Mijn tante is naar Frankrijk verhuisd en had daar wat twijfels over vanwege mijn oma destijds.
Tot ze daar in de tuin zat te werken met mijn moeder en ze ineens een vogel dat deuntje hoorden fluiten.

Daarna nooit meer overigens, maar dat was een heel emotioneel moment.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:18

Ik geloof niet dat dingen met een reden gebeuren. Ze gebeuren gewoon, en omdat we zóveel gebeurtenissen meemaken zitten daar altijd wel een aantal hele bijzondere tussen. Iemand belt net terwijl je aan hem dacht, er speelt een liedje op de radio precies als jij dat nummer in je hoofd hebt, je komt op vakantie in Australië een kennis van vroeger tegen, je droomt dat er een vliegtuig neerstort en drie weken later gebeurt het echt. Dat lijkt allemaal te bijzonder om toeval te zijn. Maar als je dat afzet tegen het totaal aantal gebeurtenissen wat ons overkomt dan zie je al snel dat het helemaal niet vreemd is. Het is gewoon kansberekening. Je hebt elke dag opnieuw honderden gedachtes, dan gebeurt het vanzelf een keer dat er iets plaatsvindt wat perfect overeenkomt met één van die gedachtes.

En mensen zijn ook geneigd om naar redenen te zoeken omdat toeval iets heel engs is. Het idee dat de meest ellendige dingen je zomaar kunnen overkomen, zonder reden, zonder doel, dat is beangstigend. We willen graag controle, we willen het gevoel dat iets/iemand het beste met ons voor heeft, dat alles voor het goede is. Dus de momenten die dat bevestigen onthouden we. Maar de enige reden dat de zebra dood ging is omdat de leeuw honger had. Voor mij is het bij mensen niet anders. Er is geen reden, het is niets meer dan een samenloop van omstandigheden.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:19

Als het een reactie is op mijn post: ik noem geen specifieke situatie hoor, want ik ken namelijk niemand die dat heeft meegemaakt. Ik vertel alleen waarom ik geloof in toeval en dus niet geloof dat alles met een reden gebeurd.

Helemaal eens met hierboven. Zo had ik het niet kunnen beschrijven, netjes gedaan :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:30

Ik ben ongelovig, als in ik heb geen religie.
Ik geloof wél dat sommige dingen voorbestemd zijn, maar ik geloof óók in toeval.
Logisch hè?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:31

Ik denk dat de meeste dingen met een reden gebeuren maar sommige dingen ook toeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:34

Sammie schreef:
En hoe weet je moeder dat exacte tijdstip van het bellen nog?

Terug kijken in logbestanden :+ Dat hebben mobieltjes al een hele poos.

Printscreen heb ik helaas niet meer.