Verhuurder komt herhaaldelijk ongevraagd in paardenwei

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Verhuurder komt herhaaldelijk ongevraagd in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:25

Sinds een jaar huur ik een appartement op een woonboerderij. In de boerderij zijn in het totaal vier appartement, waarvan twee verhuurd worden aan mensen met paarden, hier ben ik er een van. We hebben bij huis 2 ha weiland, een rijbak en 6 boxen, die ik dus deel met een ander. Verder op het perceel staat een nieuwbouw huis van de verhuurder, echter woont hij (en zijn gezin) hier niet, ze wonen verderop in het dorp.

Al vrij snel nadat ik hier was komen wonen werd mij duidelijk dat de verhuurder een aparte man is; dingen of zorg die mijn paarden betreffen worden veelal bekritiseerd en gecontroleerd ter juistheid bij (voor mij onbekende) derden. Ondanks dat de dochter van de verhuurder een pony heeft, kan deze meneer amper de voor- en achterkant van een paard onderscheiden, maar na een middagje googlen denkt hij mij te kunnen vertellen wat de juiste oplossing/handeling is van bepaalde zaken.

Dit vind ik al behoorlijk irritant, maar inmiddels is het ene oor in, andere oor uit, en zo min mogelijk contact. Echter in het vervelendste dat ik hem herhaaldelijk aantref (of hoor van anderen) dat hij bij mijn paarden in de wei loopt. Elke keer is er weer iets; het veulen wilde niet op staan, het andere paard liep niet meer, die ene had ergens bloed, het draad was kapot en momenteel is de smoes dat er JKK in de wei staat. Het is zelf zover gegaan dat terwijl ik zelf bij mijn paarden in de wei ben hij onder mijn neus een van mijn draden door knipte, om te kijken wat voor invloed dit had op de stroomklok die niet goed zou werken (terwijl de andere huurster en ik allang wisten wat het probleem was en hoe te verhelpen).

Ik heb hem vriendelijk gevraag niet meer in/om de weide te komen, dat ik mij heus wel red, ik ben herhaaldelijk goed boos geworden. Gisterenavond was ik inmiddels wanhopig nadat hij mij doodleuk vertelde de rest van de JKK ook nog uit de wei te gaan halen en dan te gaan spuiten. Hierop antwoordde ik dat ik dat niet nodig vind en het zelf wel regel als ik er anders over ga denken. Waarop ik enkel terug kreeg dat het er uit moet omdat het giftig is en dat hij dat gewoon ging doen. punt.

Hierop heb ik zijn vrouw gebeld, een hele aardige dame waar ik goed mee overweg kan, al heeft zij eigenlijk niks te maken met de huurders of de boerderij. Het was een fijn gesprek en ze zou met hem gaan praten, en snapte mijn irritatie/wanhoop.

Tot mijn stomme verbazing zie ik zojuist van een afstandje meneer gewoon doodleuk weer bij mijn paarden in de wei lopen, zijn auto stond langs de weg; hij is dus over/door het draad heen gestapt. Voor zover ik kon zien trok hij eea aan planten (zal wel JKK) zijn eruit, waarna hij weer over het draad stapte en weg reed.

Ik weet inmiddels dus echt niet meer wat ik nog kan doen om deze man uit mijn weiland te houden. Ik betaal gewoon netjes huur en zorg goed voor mijn paarden. Ook met de andere verhuurster heb ik geen problemen en kan ik goed overleggen, elkaar helpen. Dingen als onderhoud aan de rijbak doen we samen. In principe hebben we de hulp van de verhuurder niet nodig. Dingen waarvoor ik het afgelopen jaar wel zijn hulp heb gevraagd zijn stuk voor stuk uitgelopen op een flop omdat hij zegt/denkt meer verstand ervan te hebben dan hij daadwerkelijk heeft. Inmiddels weet ik dus wel beter en zoek eventuele hulp elders.

Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die ideeën of tips hebben, of dat er misschien wettelijke regels zijn waar ik op terug kan vallen. Ik betaal een all in prijs voor huur van mijn appartement en gebruik van het paardengebeuren; de verdeling van het land etc. regelen de andere huurster en ik onderling.
Laatst bijgewerkt door Caily op 15-07-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:29

Wat is er eigenlijk dan zo verschrikkelijk dat hij in de wei komt? Hij trekt alleen wat plantjes eruit? Of gaat hij ook voeren enzo?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:30

Volgens mij valt dit onder huisvrede breuk. Maar weet het niet zeker natuurlijk. Wat staat er in het huurcontract over het onderhoud van het land? Misschien kun je er eens een jurist naar laten kijken en hem melden dat he hem niet meer in je land wil zien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:30

Ik heb een pony die niet van vreemden houd, wie haar dan ondanks haar waarschuwingen niet met rust laat kan een schop verwachten. Lenen? :D Of een stel ganzen?

Nee gekkigheid, ik snap dat het vervelend is. Ik zou zulke bemoeienis ook niet op prijs stellen. Het zijn nog altijd jouw paarden. Ik denk toch nog keer op keer "boos" worden? En wat Jennyj01 zegt eens onderzoeken. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:35

Verhuurder mag idd niet zomaar op terrein komen dat verhuurd is, maar onderhoud is een uitzondering. Als hij aan het lezen is gegaan kan het zijn dat hij denkt pensionhouder te zijn en dus verplichtingen heeft t.o.v. de paarden, maar dat gaat in deze situatie niet op.

Ga met hem om de tafel en maak afspraken over wie wat doet en zet die op papier. Maar als dit zo moet, ben ik bang dat je opties bestaan uit accepteren of vertrekken. Mensen uit je weide houden is altijd een stuk lastiger dan je beesten er in houden.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:48

Hij klinkt mij in de oren als iemand die het boerenwerk niet los kan laten en betrokken is bij zijn land en de dieren die er lopen.

Om eerlijk te zijn vind ik je reactie een beetje overdreven. Ik snap dat het vervelend is maar ZO erg is het nu ook weer niet toch? Ik zou er niet raar van opkijken als hier in de omgeving zo iets zou gebeur. In een landelijke omgeving wordt in mijn ervaring veel om elkaar gedacht en waarschijnlijk wil die man gewoon betrokken zijn bij zijn land, ook al is dat door het verhuurcontract wettelijk gezien helemaal niet meer nodig.

Is het het je echt waard om hier een hele hoop drama over te maken met je verhuurder? Zou het niet veel beter zijn voor je eigen woongenot om het te laten?

Alja

Re: Verhuurder komt herhaaldelijk ongevraagd in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:51

Ik snap het ook niet zo goed.
Als je het allemaal niet zint en je het zo serieus vind iets anders zoeken?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:57

x
Laatst bijgewerkt door Caily op 15-07-15 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:05

Ik zou met hem en zijn vrouw rond de tafel gaan zitten en een contract opstellen. Jij kunt aangeven wat je wel en niet wil hebben en zij doen hetzelfde. Als jullie samen een contract opstellen dan staat er zwart op wit wat de regels zijn. Als jullie niet tot duidelijke afspraken kunnen komen en er aan houden dan kun je dit aangeven en vertrekken of je erbij neerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:06

Ik denk dat als het bij een paar bemoeienissen zou blijven, TS er helemaal geen probleem van zou maken.
Maar ik zou ook niet blij worden als iemand gif komt spuiten terwijl mijn paarden daar lopen. :x
Straks ligt d'r veulen dood in de wei daar! Of 1 van de anderen.

Het idee van een contract opstellen vind ik een goede. :j
Moet hij wel aan mee willen werken dan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:06

Waarom vraag je niet gewoon aan hem waarom hij het doet en dan zeg je er gelijk achteraan dat jij je er ongemakkelijk bij voelt en dat je het liever zelf doet.

Als hij alleen maar planten trekt.. Joh wees blij :) En die goed bedoelde adviezen. Jaknikken en loslaten.

Het is een beetje moeilijk oordelen zonder er zelf bij te staan, maar dit kan twee kanten opgaan. Of hij is een eigenwijze strontvlieg die denkt het allemaal zelf beter te weten en dat wil bewijzen, maar ook- en dat denk ik op dit moment eerder- een man die alleen maar goed bedoeld wil helpen en het leuk vindt om nog wat te kunnen doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:12

Planten trekken is niet erg, maar straks staat hij net tussen 2 vechtende paarden een plant te trekken. := Dan is Ts aansprakelijk.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:14

Een ander stekkie zoeken? Deze meneer krijg je toch niet omgepraat lijkt me.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:15

x

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:16

Als in het contract staat "gebruik maken van de grond", blijft hij eigenaar, en als eigenaar- ben ik bang- mag hij ten alle tijden op 'zijn ' grond komen. Probeer een contract te krijgen/maken waarin vast komt te staan dat zolang er paarden op de percelen aanwezig zijn hij er weg blijft...... zit je natuurlijk wel aan notariskosten vast... :( ,moeilijke situatie, kan je wel begrijpen, ik zou het ook niet willen....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:21

x

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:23

Maar mijn huisbaas mag ook niet in mijn tuin komen. Zou het eens goed uitzoeken hoe het juridisch zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:24

Probeer het dan via een contract te regelen, doet hij dit ook bij de andere gebruikster?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:26

Caily schreef:
x

Waarom doe je dit ts?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:30

*zucht*

bezint er ge begint.. :)* Dan hoeven andere mensen ook niet hun tijd en moeite te steken in advies e.d. geven.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:31

T waarom haal je nu al je posts leeg? dat i verboden hoor

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:32

Eerlijk gezegd? Ik zou het zeer fijn vinden als iemand mee helpt kijken naar mijn paarden. Bloed vind ik een goede reden om te kijken en over platliggende paarden was hier laatst zelfs een topic op bokt geopend door iemand die zich zorgen maakte. Hij heeft misschien weinig kennis, maar handelt uit goede bedoelingen. Klinkt voor mij als iemand die zich erg betrokken voelt, maar echter de gevaren niet ziet.

Zwart op wit zetten helpt waarschijnlijk niet. Hij ziet niet in dat hij iets verkeerd doet. Ik zou (als het zoveel gevaar opleverd als jij zegt) met hem daarover in gesprek gaan. Geef aan dat je je zorgen maakt over de veiligheid van hem en de paarden en leg vooral uit wáárom. Jullie denken hier beide duidelijk anders over, en je kunt daarin een poging doen om hem dit rustig uit te leggen.

Als dat niet werkt zul je misschien eieren voor je geld moeten kiezen. Leg je neer bij zijn onnodige hulp of zoek een andere plek. Iedereen is anders en het is lastig om iemand daarin te veranderen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:37

Ts waarom reageer je met x?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:39

Ik heb helaas zojuist een zeer nare Pb ontvangen van een (bekende) medebokker, waarvan ik niet wist dat het een bokker was. Om verdere escalatie te voorkomen heb ik de posts helaas verwijderd, echter ontvang ik graag nog steeds advies wat ik hiermee kan. Deze meneer is helaas niet iemand die vriendelijk is en enkel in de wei komt om een plantje te trekken, meer hierover wil ik via Pb kwijt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:41

Twee opties. Contract met duidelijke afspraken of je biezen pakken. En nog een derde eigenlijk.. accepteren dat dit gebeurd, maar je hebt al te kennen gegeven dit niet te willen, dus dan blijven er nog twee over.