Relatie tussen neef en nicht.. etc (incest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Relatie tussen neef en nicht.. etc (incest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 13:48

Ik was wat op een ander forum aan het lezen en kwam een topic tegen over een neef en een nicht die smoorverliefd op elkaar zijn. Voor hen voelt het als echte liefde, maar door de ouders van beide kanten wordt het niet geaccepteerd. Het gaat hierbij overigens om 'volle neven en nichten'.
Ik vind dit best een interessant onderwerp. In sommige culturen is het vrij normaal om met een neef of nicht, of in ieder geval met iemand uit de familie te trouwen. Tot in hoeverre wordt dit eigenlijk sociaal geaccepteerd?

Bij paarden bijvoorbeeld -jaja, ik maak toch die vergelijking :+ is het geaccepteerd om lijnenteelt toe te passen. Op die manier hopen fokkers om sterke punten uit eerdere generaties vast te leggen. Waarom ligt dit bij mensen zo anders?

Ik ben benieuwd naar jullie visie :)

Edit: nog even voor de goede orde: ik heb het niet over een specifieke situatie en al helemaal niet over mezelf. Ik ben al een half jaar verloofd met iemand die absoluut geen familie is ;)

Apple

Re: Relatie tussen neef en nicht.. etc (incest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:51

In veel koningshuizen werd (wordt) ook getrouwd tussen volle neef en nicht. Het komt dus wel degelijk voor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:51

Paarden kunnen geen veulen krijgen met het Down syndroom en mensen wel.Daarom zeggen ze dat neef en nicht gewoon niet echt kan.Dat is wat ik gehoord heb.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:53

Toevoeging om mijn eerdere reactie. Downsyndroom is nog niet eens zo zeer een mogelijk gevolg, wel allerlei andere minder wenselijke (recessieve) erfelijke aandoeningen die dan de kop op kunnen steken.

Uit mn hoofd, ik geloof dat het Engelse Koningshuis zo te maken had met leukemie.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:55

Inderdaad wat hierboven aangegeven wordt... Partners die een (sterke) familieband hebben hebben een flink hoger risico om een kind te krijgen met mentale ontwikkelingsproblemen en erfelijke aandoeningen. Bij neef-nicht relaties is dat verhoogd risico niet erg groot, maar bij broer-zus bijvoorbeeld wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:56

Idd. Apple er zouden grotere kansen zijn op allerlei afwijkingen aan een kind van neef en nicht.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:56

Ik kan me geloof ik melden :o al is het dan wel iets verder weg dan volle neef en nicht...

Onze oma's waren namelijk zussen...

Toen wij net een relatie kregen hebben we daar wel even kort bij stil gestaan, maar wij kenden elkaar verder niet echt als familie maar meer vanuit de vriendengroep... We hebben van sommigen wel reacties gehad, maar nu horen we er niemand meer over...

Nu ik op dit topic stuit schiet het me weer te binnen, zo weinig denk ik er aan :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:57

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:58

In Nederland komt het volgens mij in Turkse families nog regelmatig voor en hoewel het in van oorsprong Nederlandse families misschien minder voorkomt, heb je dezelfde problemen in bepaalde dorpen waar inmiddels bijna iedereen binnen een paar generaties familie van elkaar is. Down syndroom heeft hier weinig tot niets mee te maken, wel is er meer kans op recessieve aandoeningen die anders zeldzaam zijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:01

De kans op een kind met aandoeningen tussen neef en nicht is toch even groot als de kans bij een kind van vrouw van boven de 35. Dus dat lijkt me te verwaarlozen.

Overigens is het, juist door de buitenlandse huwelijken, tegenwoordig verboden te trouwen tussen neef en nicht.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 15-07-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 14:02

Interessante reacties al!
Op het forum waar ik het topic op mijn beginpost dus las, reageerden verbazingwekkend veel mensen die zelf of in de omgeving een relatie tussen familieleden hadden meegemaakt. Dat vond ik echt opvallend, want je hoort er verder nooit iets over (zal ook wel met schaamte te maken hebben).

Maar als het bij mensen zo slecht is, waarom wordt het dan bij dieren -oa dus paarden- wel geaccepteerd en toegepast? Er zijn zelfs dekhengsten die flink wat inteelt in de stamboom hebben. Je ziet het ook veel bij tuigpaarden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:03

Bij dieren wil je toch ook niet alleen maar inteelt fokken want ook daar heb je kans op versterking van negatieve punten toch?

Is dat niet een beetje gokken? Hopen dat alleen de positieve punten versterkt worden, maar de kans is er altijd dat het de verkeerde kant op slaat.

gohya

Als je kijkt in de [wilde] dierenwereld is het een en al incest.

amazone77

Mijn ex schoonouders zijn neef en nicht van elkaar.
Hun vaders zijn broers van elkaar....
Zij werd zwanger van hem en moesten trouwen. (dik 40 jaar geleden)
Hebben vijf zonen...
Toch mankeert en aan vier van hen iets.... niks lichamelijks maar geestelijk zijn ze niet stabiel..
Vaak depressief en eentje autistische.
Denk dan ook echt dat het niet ''gezond'' is als naaste familie kinderen samen krijgen...

_Yasmine_

Als relatie alleen zie ik er geen probleem in, lijkt me vooral "gek" omdat het weinig hoort op dit moment. Voornamelijk voor de familie zal dit dan wennen zijn.

Wel vind ik dat eer dat zij (eventueel) kinderen zouden willen ze even een test zouden moeten doen op erfelijke ziektes en beoordelen of de kans klein genoeg is om voor kinderen te gaan. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:04

hele dorpen hier in frankrijk zijn familie van elkaar :D Dat is ook wel te merken...
Volgens mij in Volendam ook.
Vroeger kwam het vaker voor,je bleef immers op je dorp wonen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:04

Neef + nicht = scheef gezicht *\%/*

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:05

Neef en nicht is dacht ik geen incest en ook legaal.. zij liggen ver genoeg van elkaar af.. de kans op problemen bij hun nageslacht is daarom ook niet zo groot..
Ik zelf zou er denk ik wel even aan moeten wennen maar zou t niet erg of raar vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:05

Ik heb nog niet de reacties gelezen, maar ik vind dat men moet doen waar men gelukkig van wordt. :)
Als die neef en nicht gelukkig zijn met elkaar, wie zijn wij dan om dat 'af te keuren'?

Ik las laatst een heel mooi verhaal, weet niet meer waar het was.
Een man en vrouw waren al jaren gelukkig [***], hadden ook kindjes en zielsgelukkig met elkaar.
Beide waren bij de geboorte ter adoptie afgestaan en je raadt het al; ze bleken broer en zus te zijn.
Zij hebben zich hier niet door tegen laten houden, ondanks al het commentaar dat ze kregen.

Leven en laten leven. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:06

ik ken ook een neef en nicht,zijn al jaren gelukkig getrouwd...alleen hebben er voor gekozen dus geen kinderen te krijgen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:08

geerke schreef:
hele dorpen hier in frankrijk zijn familie van elkaar :D Dat is ook wel te merken...
Volgens mij in Volendam ook.
Vroeger kwam het vaker voor,je bleef immers op je dorp wonen.

En dan bleef het geld binnen de familie ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:09

horsies5 schreef:
Neef en nicht is dacht ik geen incest en ook legaal.. zij liggen ver genoeg van elkaar af.. de kans op problemen bij hun nageslacht is daarom ook niet zo groot..
Ik zelf zou er denk ik wel even aan moeten wennen maar zou t niet erg of raar vinden

Ja dat klopt. Dat gaat met gradaties, maar ik weet even niet meer hoe ze dat noemen. Neef - nicht is inderdaad ver genoeg van elkaar af.

De kans op een kind met aandoening is wel ietsje groter, maar niet groter dan dat ik nu een kind zou krijgen (en daar zou niemand gek over doen)

Trouwen is wel verboden, maar dat komt door buitenlanders met hun gedwongen huwelijken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:10

Cayenne schreef:
Interessante reacties al!
Op het forum waar ik het topic op mijn beginpost dus las, reageerden verbazingwekkend veel mensen die zelf of in de omgeving een relatie tussen familieleden hadden meegemaakt. Dat vond ik echt opvallend, want je hoort er verder nooit iets over (zal ook wel met schaamte te maken hebben).

Maar als het bij mensen zo slecht is, waarom wordt het dan bij dieren -oa dus paarden- wel geaccepteerd en toegepast? Er zijn zelfs dekhengsten die flink wat inteelt in de stamboom hebben. Je ziet het ook veel bij tuigpaarden.

Goede vraag, ik vermoed dat bij mensen het 'probleem' om een paar redenen groter is:
1) Mensen zijn genetisch niet zo divers, ik geloof dat de hele mensheid samen net zo divers is als een groep van zo'n 50 chimpansees. Al vraag ik me af of dit heel veel uitmaakt want binnen paarden komt inmiddels ook niet altijd meer zoveel diversiteit voor..
2) We zijn in niet zo'n hele lange tijd van een hele kleine groep mensen naar 7 miljard gegaan, dat zorgt ervoor dat bepaalde mutaties rondwaren die niet goed voor ons zijn, maar die nog niet zijn verdwenen door evolutie. Binnen familie heb je meer kans op dezelfde mutaties en dus die recessieve aandoeningen als je binnen de familie trouwt.
3) Genetische probleemgevallen zijn bij dieren vaak lastiger te herkennen. Stel jouw hele familie is afgestudeerd aan de universiteit, maar je kind haalt met moeite z'n middelbare school diploma. Dat valt op. Een minder slim paard valt veel minder op. Een kind met een nare afwijking is vreselijk voor zowel het kind als de ouders, een hond die 8 pups krijgt waarvan 2 zonder pootjes is vervelend maar pups worden ingeslapen en daar is de kous mee af. Als die andere 6 dan de fantastische bouw en karakter van die lijn hebben dan is dat wat mensen zich 10 jaar later herinneren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:12

Wellicht een interessante familie om eens te bekijken is de familie van Sissi. Daar was heel wat inteelt en die gehele familie (incluus Sissi) waren niet helemaal stabiele personen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:27

Ik vind het best kunnen.
Zooiezo vind ik het niet zoon probleem dat neef en nicht verliefd worden op elkaar en een relatie hebben. Als zij serieus kinderen willen is het natuurlijk anders.

Ik heb me niet goed genoeg ingelezen om te weten wat de kansen zijn dat er iets mis is met het kindje en wat dit allemaal voor invloed heeft, maar als ze gewoon samen zijn en seks hebben (zonder kids) why not.