Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 12:07

Het valt me al een tijdje op dat er regelmatig werkwoorden op die wijze worden geschreven. In de tegenwoordige tijd met een 'd' in plaats van een 't' op 't eind. En nu kan ik me daar nog iets bij voorstellen bij woorden als wordt of houdt, maar bij de voorbeelden uit de titel snap ik het echt niet (en ja, die heb ik alledrie gezien).

Kan iemand me dit uitleggen? Het is niet eens kritiek maar ik begrijp gewoon niet waar die d vandaan komt. Worden de spellingsregels tegenwoordig zó slecht uitgelegd dat steeds meer mensen denken 'och, het is wandelde en leerde dus tegenwoordige tijd zal wel wandeld en leerd zijn?'

Oh ja. Disclaimers. :D Ja, ik weet dat dyslectie bestaat. Ik weet dat telefoons soms spelling corrigeren. Ik weet dat mensen typfoutjes maken. Nee, ik ben zelf ook niet perfect. Nee, ik heb inderdaad op dit moment heel even niets beters te doen. Nee, ik veroordeel niemand.

Ik ben gewoon nieuwsgierig. Leg het me uit, waarom een d in plaats van een t? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:10

Dani schreef:
Ik ben gewoon nieuwsgierig. Leg het me uit, waarom een d in plaats van een t? :)

Omdat veel (jonge) mensen gewoon totaal geen idee hebben hoe ze correct Nederlands moeten schrijven. Het is vaak uit gemakzucht denk ik, maar even vaak is het gewoon een gebrek aan scholing of inspanning.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:11

Inderdaad, ze weten het gewoon echt niet. En wíllen het vaak ook gewoon echt niet leren.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:13

Ik denk inderdaad dat de verwarring ontstaat door de voltooid deelwoorden (die eindigen bij jouw voorbeelden op een 'd') en de verleden tijd vervoegingen (zoals jij zegt inderdaad: wandelde, leerde, reageerde). Mijn idee is dat dan de regel "je hoort dan een 'd' dus dan schrijf je een 'd' " totaal verkeerd toegepast wordt. Die regel is namelijk voor het voltooid deelwoord (toepassen: is het toegepaste wiskunde of toegepasde wiskunde? Het is toegepaste, dus het voltooid deelwoord is toegepast met een t.
Winkelen: is het winkelende of winkelente? Het is winkelende, dus het is gewinkeld met een d).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:13

Het schoolsysteem is erg slecht, en hoe vaker je iets geschreven ziet worden hoe meer je zelf ook gaat twijfelen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:14

Het bovenstaande inderdaad. Ik weet het heel vaak niet, en dan ga ik gokken. Regels ken ik wel, maar raak heel vaak in de knoop met dat ik niet weet of het nou verleden of tegenwoordige tijd is.

Edit: Er wordt op school dan ook meer aandacht besteed aan zinnetjes ontleden dan een iets correct spellen, dus wat dat betreft.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 14-07-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:15

Och, 'hij werdt' ben ik ook al tegengekomen. Iets met klokken en klepels...

Ik heb niet zo'n heel hoge pet op van het hedendaagse onderwijs. Ik pleit dan ook voor een verplichte taaltoets op meerdere momenten.

(nog krommer gaan mijn tenen staan bij mensen die Engelse quotes en zinnen neerzetten die werkelijk zo krom zijn dat ik mijn beeldscherm 90 graden moet draaien om er nog iets van te maken %) )

lizy29

Maar ik mag toch aannemen dat ze op school nog steeds spelling krijgen.

Kimmej

Wat Suzanne F. zegt dus, maar ik kan me er ook onwijs aan irriteren :=. Daarbij lijkt het tegenwoordig wel alsof de halve wereld dyslectie heeft. Ik wil absoluut niet zeggen dat er geen mensen zijn die echt heel veel last hebben van dyslectie, maar ik krijg vaak het idee dat het ook bij een groot gedeelte o.a. stamt uit gemakzucht, amper tot zeer weinig lezen van boeken, etcetera. En dat is jammer, want zo krijg je een beeld wat niet altijd eerlijk is voor diegene die er wel écht mee kampen.

Anoniem

O, o, o... in dit kader heb ik ook een vraag! :))
Waar ik daadwerkelijk nu het antwoord niet meer op weet, aangezien het onwijs veel voorkomd. :+ (grapje)

Ik zie heel vaak;"Hij wilt niet mee naar huis" of "Jij wilt dat niet kopen" of "Mijn moeder wilt dat ik om half 6 thuis ben".
Zelf heb ik altijd geleerd dat het "wil" is en niet "wilt", maar hoe zit dit nu eigenlijk?

Poiuytrewq

Het lijkt tegenwoordig ook wel de trend om komma's verkeerd te zetten. Het irriteert me soms echt :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:16

Corelli schreef:
Ik denk inderdaad dat de verwarring ontstaat door de voltooid deelwoorden (die eindigen bij jouw voorbeelden op een 'd') en de verleden tijd vervoegingen (zoals jij zegt inderdaad: wandelde, leerde, reageerde). Mijn idee is dat dan de regel "je hoort dan een 'd' dus dan schrijf je een 'd' " totaal verkeerd toegepast wordt. Die regel is namelijk voor het voltooid deelwoord (toepassen: is het toegepaste wiskunde of toegepasde wiskunde? Het is toegepaste, dus het voltooid deelwoord is toegepast met een t.
Winkelen: is het winkelende of winkelente? Het is winkelende, dus het is gewinkeld met een d).

Ja en anders pak je 't kofschip natuurlijk. Eindletter van de stam in 't kofschip is voltooid deelwoord met een -t.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:16

maaikemuis schreef:
(nog krommer gaan mijn tenen staan bij mensen die Engelse quotes en zinnen neerzetten die werkelijk zo krom zijn dat ik mijn beeldscherm 90 graden moet draaien om er nog iets van te maken %) )

_/-\o_ :')

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:17

KoudbloedKim schreef:
O, o, o... in dit kader heb ik ook een vraag! :))
Waar ik daadwerkelijk nu het antwoord niet meer op weet, aangezien het onwijs veel voorkomd. :+ (grapje)

Ik zie heel vaak;"Hij wilt niet mee naar huis" of "Jij wilt dat niet kopen" of "Mijn moeder wilt dat ik om half 6 thuis ben".
Zelf heb ik altijd geleerd dat het "wil" is en niet "wilt", maar hoe zit dit nu eigenlijk?

Het mag allebei! (althans, in 2001 heb ik dit eens uitgezocht na een lange discussie. Maar het kan zijn dat dit inmiddels veranderd is). Maar 'hij wil' heeft de voorkeur.

Corelli

Kimmej schreef:
Wat Suzanne F. zegt dus, maar ik kan me er ook onwijs aan irriteren :=. Daarbij lijkt het tegenwoordig wel alsof de halve wereld dyslectie heeft. Ik wil absoluut niet zeggen dat er geen mensen zijn die echt heel veel last hebben van dyslectie, maar ik krijg vaak het idee dat het ook bij een groot gedeelte o.a. stamt uit gemakzucht, amper tot zeer weinig lezen van boeken, etcetera. En dat is jammer, want zo krijg je een beeld wat niet altijd eerlijk is voor diegene die er wel écht mee kampen.

Ergeren! :D Je ergert je aan iets of iets irriteert je :)

Poiuytrewq

Willen heeft idd geen stam+t
Omdat het een onregelmatig ww is (geloof ik). Net als 'zijn'

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:19

Poiuytrewq schreef:

Klopt :j Hij wilt is dus absoluut niet kloppend :n Als mensen dat zeggen, reageer ik altijd met "wild loopt in het bos" :))

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:19

Corelli schreef:
Kimmej schreef:

Ergeren! :D Je ergert je aan iets of iets irriteert je :)

_O- Zie de smiley, maar je hebt helemaal gelijk! +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:20

Citaat:
Dat het hij wil is en niet hij wilt, heeft te maken met de geschiedenis van het werkwoord willen. De vorm wil, die wij nu gebruiken als tegenwoordige tijd enkelvoud, gaat terug op een zogenoemde aanvoegende wijs (een 'wensende wijs' of 'optatief'). In een oude grammatica, die van W.G. Brill (1871), wordt over willen gezegd dat dit werkwoord vroeger geen tegenwoordige tijd had, en dat de aanvoegende wijs wil(le) die functie (lang geleden) erbij heeft genomen. De vorm wille is sinds lang verouderd.

Aan zo'n aanvoegende wijs werd en wordt in de tegenwoordige tijd geen t toegevoegd; het is bijvoorbeeld ook 'Moge hij rusten in vrede' en 'Zij leve hoog.' Toen de aanvoegende wijs van willen in de loop der tijd ook als een 'gewone' tegenwoordige tijd gebruikt werd, behield de persoonsvorm wil dit kenmerk van de oorspronkelijke aanvoegende wijs: er kwam geen t achter de stam in de derde persoon enkelvoud. Daarom is hij wil nog steeds juist.

Overigens vermeldt het Woordenboek der Nederlandsche Taal dat vormen als hij wilt "tamelijk frequent" zijn aangetroffen in de zestiende en de eerste helft van de zeventiende eeuw. In sommige delen van ons taalgebied is hij wilt heel gewoon. Maar alleen de vorm hij wil wordt als standaardtaal gezien.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:20

Nog erger: Me paard, me agenda, me schoenen.
Of: Ik ga na school, ik ga na me paard.

Het is een combinatie van én slechte scholing én gemakzucht.
iedereen lijkt ineens ADHD en dyslectie te hebben....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 12:20

Maar hij + werkwoord is NOOIT met een d. Dat lijkt me toch niet ingewikkeld uit te leggen? Als scholen zelfs dát niet meer fatsoenlijk in hun lesstof krijgen dan gaat er echt iets mis in de lessen Nederlands..Of wordt het wel goed uitgelegd maar zien leerlingen totaal niet het belang van correct schrijven?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:21

Kimmej schreef:
_O- Zie de smiley, maar je hebt helemaal gelijk! +:)+

Kon het niet laten, zo'n topic haalt de 'grammar nazi' in mij naar boven :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:22

Dani schreef:
Maar hij + werkwoord is NOOIT met een d. Dat lijkt me toch niet ingewikkeld uit te leggen? Als scholen zelfs dát niet meer fatsoenlijk in hun lesstof krijgen dan gaat er echt iets mis in de lessen Nederlands..Of wordt het wel goed uitgelegd maar zien leerlingen totaal niet het belang van correct schrijven?

Nee, alleen als de stam eindigt op een -d dan wordt het -dt.

Anoniem

Corelli schreef:
Poiuytrewq schreef:

Klopt :j Hij wilt is dus absoluut niet kloppend :n Als mensen dat zeggen, reageer ik altijd met "wild loopt in het bos" :))
Haha, ik hoor het niemand zeggen, zie het alleen mensen heel veel typen op Bokt, maar dat is wel een leuke. :D

Sure_lee

Oh yes weer zo'n topic!
Ik zit af en toe echt met verbazing te kijken. Maar my god. Er gaan de laatste tijd zoveel dingen mis. En het is niet sporadisch maar gewoon heel vaak.
Ik betrapte mezelf er van de week zelfs op dat ik moest nadenken of ik na of naar moet typen... Zucht.
Dat vind ik persoonlijk nog de ergste fouten na ipv naar en is ipv eens.