Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nog één laatste opmerking dan: dat het fijn zou zijn om je perfectionisme los te laten wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal niets mag nastreven. Als jij jezelf écht in een baan ziet waarbij je veel reist, niet om zoveel mogelijk ervaringen te verzamelen maar echt omdat je dolgraag reist, dan moet je daarvoor gaan. Maar maak je keuzes op basis van wat jou gelukkig maakt, niet op basis van waar je jezelf zo goed mogelijk mee kunt bewijzen. Want je mag er zijn, je bent waardevol, en je bent goed genoeg. Echt waar.
je schrijft op wat ik dacht, maar in mooiere woorden.
)
) de droom van op zee te werken als bioloog. En hierin ook flink academisch carrière in te maken. Na mijn studie drie maanden gesolliciteerd en uiteindelijk een gesprek voor een PhD positie, op zee! Dit moest het worden! Helaas ben ik het niet geworden, heb echt gevloekt en gejankt. Voor mijn gevoel mijn hele toekomst weg. Maar ondertussen werk ik bij de grootste natuurorganisatie van België in een echt uitdagende job. Niet mijn droomjob, maar ik leer veel bij, leer veel mensen kennen. Het opent deuren. Mijn doelen en ambitie zijn er nog steeds en ik merk dat het via omwegen ook zal lukken (of dat hoop ik althans). Maar tegelijk probeer ik tevreden te zijn met wat ik nu heb, nu al bereikt heb. Als ik deelneem aan een overlegplatform met mensen die het (in mijn ogen) gemaakt hebben, hou ik me voor dat ze gemakkelijk al 30 jaar langer werken dan ik. Ik werk ocharme nog maar 7 maanden! Mijn tijd komt wel!
(lekker zweverig, maar zit wel een waarheid in).
Dani verwoordt eigenlijk perfect wat ik wou zeggen maar wou mijn eigen ervaring eraan toe voegen. Je bent niet alleen met je gevoelens!

preciess schreef:Ikmoetwil met mijzelf aan de slag, dingen in andere perspectieven leren te zien.
En dat bedoel ik niet als stom woordgrapje, maar heel serieus. Je moet niet veranderen. Je mag ervoor kiezen om er nu nog even niks mee te doen. Die nuance is belangrijk, omdat het alles te maken heeft met die compassie. Gun jezelf altijd de ruimte om keuzes te maken, en leg jezelf geen onnodige verplichtingen op. Immers: 'ik durf niet naar die verjaardag want ik zie er helemaal niet leuk uit/ik heb niks te vertellen/iedereen is beter dan ik' is net zo schadelijk voor jezelf als 'ik moet gewoon naar die verjaardag en ik moet niet zo moeilijk denken.' Als jij helemaal geen zin hebt in die rotverjaardag en je wil het liefst huilend onder de dekens kruipen dan mag dat ook best een keertje. En ik heb zelf gemerkt dat ik juist méér doe doordat ik op die manier ben gaan denken. Voorheen haakte ik helemaal af zodra ik dacht dat iets niet voor 100% zou gaan lukken - om me vervolgens te frustreren omdat ik 't gewoon had moeten doen. Nu gun ik mezelf de ruimte om minder m'n best te doen, of om een keertje over te slaan, en omdat die druk er dus niet meer is denk ik veel sneller: Oké, ik doe 't gewoon en ik zie wel hoe ver ik kom. Je mag er dus altijd voor kiezen om even de brui te geven aan dat hele Grote Veranderen. Maak er geen project van wat zo snel en goed mogelijk moet, maar een leerproces waarin elke volgende stap waardevol is.