Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Djonah schreef:Helaas kan dit niet. De artikelen weet ik even niet uit mijn hoofd maar het werkt, volgens mij, als volgt. Door de nieuwe partner is de partneralimentatie stop gezet. De wet gaat er dan van uit dat de nieuwe partner bijdraagt in de kosten van de huishouding. Als deze relatie uitgaat en het was een formele relatie dan kan je aan die partner partneralimentatie vragen. Kinderalimentatie heeft betrekking op de band die juridische ouders hebben met hun kinderen. Tot je 21e levensjaar heb je hier recht op. Je zou daar dus om kunnen vragen. Er zit dus een verschil tussen kinder- en partneralimentatie.
Ik hoop dat je het zo begrijpt. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik graag van je.
Gentlegiant schreef:Het licht eraan hoe dit tijdens de scheiding vast gelegd is op papier
Bij mij was het zo dat mijn vader tot de 21ste alimentatie betaald mits het kind stopte met studeren en ging werken
Mijn vader heeft onze alimentatie betaalt tot wij klaar waren met onze studie
Misschien rond de tafel gaan met vader lief
En zoonlief kan misschien wat uurtjes gaan werken vakkenvullen etc zodat hij toch z'n steentje bijdraagt is ook goed voor z'n toekomt
Caesar schreef:Toen de zoon bij zijn vader woonde, is er toen ook alimentatie betaald?
Ik zou mijn zoon erop aanspreken. Die kan dan zijn eigen opleiding betalen en gaan werken erbij. Dan moet het toch mogelijk zijn lijkt me.
nelis schreef:Geen optie om meer te gaan werken?
en zoon kan toch zelf zijn alimentatie gebruiken voor zijn opleiding?
Percy schreef:Is de alimentatie stopgezet toen zoon bij zijn vader ging wonen? Is dat in onderling overleg gebeurd of is er toen een nieuwe regeling via de rechter gekomen?
Dat zijn wel belangrijke vragen in deze. Als vader weigert om weer te gaan betalen kan de moeder altijd naar de rechter stappen om een nieuwe kinderalimentatieafspraak af te dwingen.
Ze kan beter eens vrijblijvend advies bij een advocaat inwinnen maar nog beter is als ze met de vader gewoon goede afspraken kan maken in het belang van hun zoon.
Percy schreef:Dan heeft papa een probleem want voordat een kind een lening mag en kan afsluiten voor de studie wordt eerst de financiële situatie van papa en mama bekeken. Als papa genoeg inkomen heeft dan wordt er een beroep op hem gedaan. Goedschiks of kwaadschiks.
Zoals deze papa het heeft bedacht werkt het niet. Kinderalimentatie is één maar studiekosten worden altijd, wanneer mogelijk, verhaald op de ouders tot het kind 21 is.
Percy schreef:Dan heeft papa een probleem want voordat een kind een lening mag en kan afsluiten voor de studie wordt eerst de financiële situatie van papa en mama bekeken. Als papa genoeg inkomen heeft dan wordt er een beroep op hem gedaan. Goedschiks of kwaadschiks.
Zoals deze papa het heeft bedacht werkt het niet. Kinderalimentatie is één maar studiekosten worden altijd, wanneer mogelijk, verhaald op de ouders tot het kind 21 is.
Percy schreef:Ik heb het over Nederland, niet over België en dit is echt wel zo. Ouders zijn tot het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor hun kinderen. Kinderen kunnen wel een gewone lening afsluiten vanaf 18 jaar maar als ze niet aflossen komen de schuldeisers naar de ouders.
Bij leningen voor studie wordt er eerst gekeken naar de draagkracht van de ouders. Als in dit geval vader financieel draagkrachtig is zal kind daar toch eerst moeten aankloppen voor geld. Wordt dit geweigerd dan kan de overheid de kosten verhalen op papa.
Mocht het in het afgelopen jaar drastisch veranderd zijn hoor, lees ik dat graag met onderbouwing.