Bieden op marktplaats, wat een wassen neus...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Bieden op marktplaats, wat een wassen neus...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:27

Op het moment heb ik aardig veel op marktplaats te koop staan, vraagprijs staat er bij, maar mensen mogen van mij ook wel bieden.
Als ik dan een bod ontvang waarbij ik denk "nou, daar mag het wel voor weg" stuur ik direct een mail dat ik akkoord ga met iemands bod en wanneer ze de goederen willen ophalen (of dat ze het willen laten verzenden).
Hoe vaak krijg je dan wel geen mailtje terug met één of ander slap excuus en gaat de koop dus gewoon niet door, en dat terwijl er een bod is uitgebracht en er schriftelijk akkoord is gegaan met dat betreffende bod.

Ben ik nou de enige die zich er aan ergert dat mensen hier zo makkelijk onderuit kunnen komen en hier dus behoorlijk misbruik van maken?

Amaris

Re: Bieden op marktplaats, wat een wassen neus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:29

Ja het hele bieden is nou eenmaal niet zo bindend als bijvoorbeeld op ebay. Dus er wordt vaak 'zomaar' een bod gedaan, maar waarom? Weet toch ook niemand. Je wilt iets hebben of niet, toch?

Mensen zijn gewoon irritant, en moeten alleen bieden als ze het ook daadwerkelijk voor die prijs willen kopen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:30

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:30

Word er ook gek van... of dan wordt bod ingetrokken etc

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:31

Amaris schreef:
Ja het hele bieden is nou eenmaal niet zo bindend als bijvoorbeeld op ebay. Dus er wordt vaak 'zomaar' een bod gedaan, maar waarom? Weet toch ook niemand. Je wilt iets hebben of niet, toch?

Mensen zijn gewoon irritant, en moeten alleen bieden als ze het ook daadwerkelijk voor die prijs willen kopen.

Ben ik met je eens. Maar een bod is volgens de wet officieel toch bindend? Waarom is het dan zo makkelijk om er onderuit te komen bij bijvoorbeeld marktplaats?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:31

Mee eens, heel irritant. Ik mail de desbetreffende persoon ook direct terug, maar vaak hoor je er niks meer van. Ook heb ik wel eens gehad dat ik een mailtje terug kreeg met waarin stond dat ze had gekeken op reviews van Google over het desbetreffende product, en het haar toch niks leek. Ja hallo, daar kijk je toch eerst naar voordat je een bod doe? :?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:36

het is vervelend idd, toch heb ik het ook een keer gedaan.
Maar dat was omdat het een te mooi bod was, gelukkig had ik het niet opgehaald want het ging om iets dat gestolen was, zo bleek achteraf op een verjaardag ...van de koper die dus ineens heler was

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:37

Ik heb wat spullen te koop, iemand biedt, ik mail dat ik akkoord ga met het bod. Niks terug. Iemand anders biedt eroverheen, die mail ik ook, niks terug. Vervolgens biedt de eerste bieder weer over de tweede heen.. En drie keer raden, alsnog nul reactie. ARHGH.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:40

Ik ga mee met bovenstaande meningen.
Reageer dan niet -:(-
Kan er echt woest over worden.

Of zeggen dat ze het geld hebben overgemaakt,
en er 5 dagen later nog niks op staat.
Maar wel vragen waar hun pakje blijft..

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:41

Maar verkopers kunnen er ook wat van hoor, akkoord gaan met het bod en dan stuur ik een mailtje terug met de vraag om adresgegevens. Daar vervolgens nooit antwoord op krijgen en zo is het product aan een ander verkocht.

Ik bied wel vaker of vanalles en dan snelste verkoper die reageert koop ik het van. De rest mail ik wel gewoon terug mochten mze met mijn bod akkoord gaan

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:42

Er aan ergeren helpt niet. Dit houd je toch.
:(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:44

Liselot schreef:
Amaris schreef:

Ben ik met je eens. Maar een bod is volgens de wet officieel toch bindend? Waarom is het dan zo makkelijk om er onderuit te komen bij bijvoorbeeld marktplaats?

Nope, zelfs een bod op een huis is niet bindend tot je een handtekening op een voorlopig koopcontract hebt staan.

Het is alleen bindend als dat ook vastgelegd is in de voorwaarden van een veiling, maar of een particulier dat ook zou kunnen stellen is maar de vraag.. dat is iets voor juristen.

Bij bindende boden, heb je ook te maken met een 'sluit' van een veiling van een artikel..
dus het afslaan op een fysieke veiling wanneer er geen tegenbod meer komt..
of de afloop van de tijd bij een online veiling..

bij marktplaats, zou je een bod jaren kunnen laten staan en dan zeggen, nah ok, je mag het hebben..

omdat veel aanbieders op marktplaats geen max in gedachten hebben, of tijd plaatsen waarop een artikel de deur uitgaat, ben je als koper dus bijna genoodzaakt om op meerdere gelijkwaardige artikelen te bieden als je echt wat wilt hebben of nodig hebt op korte termijn..

ik heb op zaken geboden waar ik maanden later nog steeds als hoogste bieder stond.. laten we zeggen, dat ik de dag na het plaatsen van mijn bod.. hetzelfde artikel van een ander gekocht heb.. ik heb mijn bod laten staan om te kijken hoe lang het zou duren voor ik reactie kreeg.. nooit gehad.

het is dus een wederzijds geven en nemen op marktplaats.. soms verkoopt iets, soms niet.. een bod is niet bindend, maar een indicatie dat je tot een overeenstemming kunt komen, die bereikt is nadat de een betaald heeft, of de ander heeft opgestuurd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:47

Maar een bod + acceptatie is toch een overeenkomst? En ook nog één die te bewijzen valt via mail communicatie

Dat het bod ansich niet bindend is snap ik wel

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:50

het is wel een vorm van overeenkomst idd, maar niet bindend..

razend irritant en van beide zijden (kopers en verkopers), vind het afzien van de overeenkomst best veel voor.

ook verkopers die benaderd worden met een hoger bod, hebben nogal de neiging om dan toch ineens af te zeggen, met een smoes dat het kapot is gegaan, of doodeerlijk dat ze een hoger bod hebben gekregen.

maar goed, zo ging het in de tijd van de viavia al, tegenwoordig is het niet anders.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:52

Dat is algemeen bekend op marktplaats, tenminste voor mij. Als mensen een mailtje sturen zijn ze serieus, biedingen betekenen niks.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:56

Persoonlijk bied ik vrijwel nooit. Heb allemaal geen zin en tijd om te gaan zitten wachten op een reactie. Ik mail altijd.

Tenzij het me niet zoveel uitmaakt of ik het wel of niet koop, dan bied ik en dan zie ik wel wat ervan komt.

Maar wil ik iets echt hebben, dan mail ik altijd meteen. Het contact kan maar gelegd zijn. Daar heb je m.i. veel meer aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:56

Ik heb zelf vaak het idee dat er biedingen worden gedaan omdat ze zelf ook zoiets te koop aanbieden en dus zelf meer kans willen maken op verkoop. Als ik akkoord ga met het bod en ik stuur een mail en ik hoor de dag erna nog niks, dan stuur ik nog 1 mailtje waarin ik aangaf dat als ik de volgende dag nog niks heb gehoord ik het bod verwijder. En dus blijft zo'n bod nooit lang staan op mijn advertentie. Dat houdt namelijk andere bieders vaak tegen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:58

Ik vind het ook enorm vervelend. Denk ik iets verkocht te hebben, reageren ze niet meer.
Als je nou 3 weken geleden geboden hebt en degene reageert dan ineens dat je het voor die prijs kan komen ophalen, dan snap ik het nog. Maar ik reageer altijd gelijk na het bod -O-
Erg vervelend, maar dat is het inderdaad van marktplaats, het is niet bindend...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:59

Gevoelsmatig vind ik:

De 1 biedt een prijs waarvoor die het wel over zou willen nemen.
De ander geeft dan aan of die het bod wel of niet wil accepteren.
En als die eerste dan ermee akkoord gaat dan heb je een afspraak.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen bij verschillende verkopers op hetzelfde artikel bieden, omdat je vaak toch geen reactie krijgt op het plaatsen van je bod, dat de verkoper ineens op vakantie is, het nog een week of wat wil laten staan in de hoop op een hoger bod...

Voor zowel koop als verkoop geldt bij Marktplaats dat je het pas hebt als je het vast hebt zeg maar... verkopers zijn in staat om als je netjes op afspraak, nog geen 24 uur na het overeenkomen van het bod op de stoep staat om iets te halen, doodleuk te zeggen: o sorry, ik heb het net aan iemand anders verkocht!

Dat je denkt van.... hè?! We hadden toch een duidelijke afspraak :?

En andersom ook, dat het allemaal duidelijk is van wanneer afhalen, hele duidelijke foto's en exacte omschrijving, duidelijk prijs afgesproken enzo. En dan komt een koper en gaat die ineens lopen zeuren over de prijs of de altijd leuke: ojee...ik heb niet genoeg geld bij me...mag het ook voor een tientje minder?

Ik heb overigens ook wel eens gehad dat ik iets graag wilde kopen, ging kijken op Marktplaats, er dan toevallig maar 1 op stond dus snel een bod plaatsen. En dan een tijd niks horen..en dan ga je in de tussentijd toch een beetje verder rondkijken naar alternatieven en word je wat wijzer waardoor je dan besluit om het niet te willen kopen :o

Maar dan is het wel zo netjes om je bod te verwijderen natuurlijk :j

Wil je iets graag hebben als koper dan moet je ook gewoon niet bieden omdat bieders vaak niet serieus zijn. Maar gewoon even mailen :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:01

Om deze reden zet ik de functie bieden altijd uit. Het zijn te vaak onzinbiedingen waarna ze ook niet meer reageren op je antwoord.
Als mensen echt interesse hebben, sturen ze wel een mailtje. Geeft ook geen garanties, maar werkt voor mij toch een stuk beter.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:03

Ik moet zeggen dat ik altijd als ik speciaal naar iets op zoek ben op wat meerdere items bied zodat er sowieso eentje bij zit die het product voor die prijs wil verkopen. En tsja, dan krijg je weleens later no een acceptatie terug, maar ik mail altijd terug om te zeggen dat ik het al gevonden heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:04

Sowieso zet ik het bieden uit, omdat het insinueert dat je prijs maar uit de lucht gegrepen is....

Ik zet spullen er altijd op voor de prijs die ik ervoor wil hebben :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:04

Ik kreeg vanmorgen ook een mailtje na een bieding. Met de melding dat de bieder toch van de koop af ziet. Nou ik vind het netjes dat hij dat mailt en mij daarvan dus op de hoogte stelt.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:06

Ik heb gister een bod gedaan en dat werd geaccepteerd, net netjes overgemaakt :D

Soms als ik iets zoek waar verschillende van te koop zijn dan doe ik ook een bod op een aantal, maar als ik dan eentje gevonden heb haal ik mijn bod wel weg bij de andere artikelen. Mocht het dan mislopen zeg ik eerlijk dat ik inmiddels voorzien ben. Het komt soms voor dat je ineens een mailtje krijgt over een bod wat je dan vergeten bent te verwijderen. Maar klopt inderdaad wel dat je soms echt zo'n timewasters tegenkomt.
Maar niet iedereen is gelukkig zo :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:07

Ik bied nooit bij de advertentie. Als ik ergens interesse in heb mail ik met een vraag, of mail ik met een bod.

Werkt het makkelijkst en snelst.

Idd ook irritant als er verschillende (oude) boden bij staan.
Denk soms dat mensen met meerdere accounts op hun eigen spullen bieden om de prijs op te drijven :')