Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

[***] schreef:Dat herken ik inderdaad ook wel.Ik herken me hier wel in, ik denk dat het bij mij te maken heeft met mijn faalangst. Als mensen dan kritiek uiten trek ik het me vaak heel persoonlijk aan en word ik er onzeker van, terwijl het meestal juist goed bedoelt is.

KoudbloedKim schreef:[***] schreef:Dat herken ik inderdaad ook wel.Ik herken me hier wel in, ik denk dat het bij mij te maken heeft met mijn faalangst. Als mensen dan kritiek uiten trek ik het me vaak heel persoonlijk aan en word ik er onzeker van, terwijl het meestal juist goed bedoelt is.
Ik denk dan direct dat ze mij als persoon helemaal afkeuren.
Al trek ik me dat tegenwoordig niet meer zo erg aan als vroeger.
[***] schreef:Ik herken me hier wel in, ik denk dat het bij mij te maken heeft met mijn faalangst. Als mensen dan kritiek uiten trek ik het me vaak heel persoonlijk aan en word ik er onzeker van, terwijl het meestal juist goed bedoelt is.
[***] schreef:Ik herken me hier wel in, ik denk dat het bij mij te maken heeft met mijn faalangst. Als mensen dan kritiek uiten trek ik het me vaak heel persoonlijk aan en word ik er onzeker van, terwijl het meestal juist goed bedoelt is.
. En dan de kritiek die je krijgt op werk of stage.
Meliaforever schreef:Ik heb dit vooral vroeger ook gehad, ik vond het vreselijk dat ik niet aan de verwachtingen van een ander voldeed en als werd aangesproken op iets, bijv;"Ik vind dat je dit/dat hebt gedaan/gezegd", kon ik wel door de grond gaan van schaamte en ging ik diegene het liefst altijd uit de weg.Ik ga ook vaak huilen van kritiek.![]()
. En dan de kritiek die je krijgt op werk of stage.
itsmi schreef:misschien dat het dan ook wel een beetje ligt aan de manier waarop de kritiek of feedback "verpakt" is. Vaak kan je dat heel netjes inpakken zodat het niet zo hard aankomt, maar dat de ontvanger het zelf ook ziet.
Je start dan met iets positiefs, zoals "ik zie dat je sociaal bent, en snel contact kunt maken!" Dan de feedback die je wil geven, "mensen vinden het wel fijn als je wat meer interesse in ze toont tijdens het gesprek", dan weer afsluiten met iets positiefs, "met jouw sociale vaardigheden heb je dat vast snel onder de knie"
Dit is maar een verzonnen voorbeeld hoor, maar dat komt minder vervelend aan als dat mensen out of the blue tegen jou zeggen dat je wat meer interesse moet tonen tijdens een gesprek. Toch?
Probeer er iig wat van te leren, mensen geven je feedback om je te helpen. Het kan jou weer helpen tot jezelf ontwikkelen, dus maak er gebruik van! Probeer het niet te zien als tekortkoming. Als mensen het dan nog mooi in gaan pakken voor je zoals bovenstaand voorbeeld, is het wel makkelijker te ontvangen, maar probeer niet het negatieve ervan te zien..

Amira_ schreef:[***] schreef:Ik herken me hier wel in, ik denk dat het bij mij te maken heeft met mijn faalangst. Als mensen dan kritiek uiten trek ik het me vaak heel persoonlijk aan en word ik er onzeker van, terwijl het meestal juist goed bedoelt is.
Dit heb ik ook heel erg! Laatst tijdens m'n autorijles kreeg ik (goedbedoelde) kritiek, maar ik kon op dat moment echt wel in huilen uitbarsten. Slaat helemaal nergens op, maar ik kan er gewoon echt niks aan doen.
Bambi1995 schreef:Ik kan dus heel slecht tegen kritiek. Vooral als het niet slecht bedoeld is en je dan kritiek krijgt. Ik vind het heel moeilijk om daar mee om te gaan. En houd het dan meestal niet droog. Dan voel ik me echt een slecht mens die niks goed kan doen. Ik voel me dan echt rot.
*knip* .