0 uren gecontract, ben ik dan verplicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ladyybb

0 uren gecontract, ben ik dan verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:26

Hallo bokkers,
Bij mijn bijbaantje heb ik een nul uren contract.
Ik heb gezegd dat ze mij in juli konden in plannen maar dat ik augustus nog niet wist omdat ik de 16e al naar school ga weer en nog een bijbaan heb.
Nu heb ik vorige week gezegd dat ik augustus niet kan.
En volgende week moet ik op gesprek omdat ik officieel vrij moet vragen. Maar ik dacht omdat ik nul uren heb dat ik niks verplicht ben, toch?

Ben bang dat ik fout zit en dat ik geen contract verlenging krijg bah

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:27

ladyybb

Re: 0 uren gecontract, ben ik dan verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:41

Bij mijn andere werkgever is dat namelijk niet zo. Ik moet zelf aangeveb of ik kan of niet. En zij plannen mij niet in zonder toestemming.

En is het trouwens zo als je geen contact getekend hebt je deze altijd kunt opzeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:43

Als je geen contract hebt getekend, hoe weet je dan dat je in een 0-uren dienstregeling bent? Als je geen contract hebt getekend is er niks wat jou verplicht om daar te werken, maar als jij daar wegloopt en je krijgt nog achterstallig loon van ze is er ook niks wat hun verplicht om dat aan je te betalen.

Werken zonder contract is op heel erg veel manieren niet heel erg slim (onder andere je verzekering, je bent niet gedekt voor bedrijfsongevallen, ook heb je echt een probleem als de belasting je pakt)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:45

geen contract is gewoon zwart werken toch? :Y) Of heb je wel een formulier voor de belastingdienst moeten invullen?

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:46

Nog niks. Dat moet dan nog. Maar als ik verplicht ben om in de zomer bij die ene baas te werken. Kan ik het contract nirt tekenen bij het andere bedrijf. Lekker ingewikkeld allemaal >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:50

Als jij geen contract hebt getekend bij je huidige baas dan zou ik in gesprek gaan over het feit dat je toch wit wilt gaan werken en dat je een andere baan aangeboden hebt gekregen waar je eigenlijk liever wilt werken. Grote kans dat je dan ook geen opzegtermijn hoeft te hanteren en dat je handje contantje of op je rekening het resterende loon krijgt.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 12:01

Sorry het is niet helemaal duidelijk denk ik.
Ik zal het even (hopelijk) duidelijker uitleggen.
Bij werkgever nummer 1 werk ik nu bijna een jaar. Op een 0 uren contract.
Nu heb ik bij werkgever 2 ook een contract aangeboden gekregen 0 uren en willen ze mij in plannen voor augustus maar ondertussen nog niks getekend.
Nu zegt werkgever 1 dat ik niet zomaar in augustus niet kom werken bij hun. Dit had ik aan moeten vragen.
Maar ik dacht omdat ik 0 uren had ik niks verplicht ben.

Ik wil graag beide aanhouden i.v.m. de toekomst. Ik volg een opleiding ook in deze branche.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 16:42

Dus mijn vragen eigenlijk

-ben ik verplicht naar werkgever nummer 1 om in augustus te komen werken? Omdat ik 0 uren heb en nog niet was ingeroosterd.

-kan ik bij werkgever 2 het toch nog op zeggen? Ik heb er immers nog niet gewerkt en nog geen contract getekend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:49

Heb je al een rooster voor augustus?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:53

Je ben pas wat verplicht als je daarvoor ingeroosterd ben. Geen rooster geen verplichting.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:01

ladyybb schreef:
Dus mijn vragen eigenlijk

-ben ik verplicht naar werkgever nummer 1 om in augustus te komen werken? Omdat ik 0 uren heb en nog niet was ingeroosterd.

-kan ik bij werkgever 2 het toch nog op zeggen? Ik heb er immers nog niet gewerkt en nog geen contract getekend.

Ja en ja.
Jij bent verplicht om te komen werken wanneer je wordt opgeroepen. Als je in de afgelopen 3 maanden 20 uur of meer per week hebt gewerkt heb je in feite een uren contract en kunnen ze de dagen dat jij verlof vraagt weigeren.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:02

is het niet zo dat je een x aantal weken van te voren vrij moet vragen? maand van de voren lijkt mij vroeg genoeg. dus je kunt nu nog zeggen dat je in augustus niet komt.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 17:19

Werkgever 1 komt het rooster pas 1 juli uit van augustus en ik heb 2 weken terug aangegeven dat ik niet kan. Nu heb ik dus aankomende week een gesprek over omdat ik dat officieel moest aanvragen.
Misschien zeggenn ze nu dus je krijgtgeen contract verlenging of ik ben verplicht te komen.

Werkgever 2 wel een rooster maar heb ik nog niks getekend of dergelijke.
Ik liep er stage en zij wilde me graag houden.

Kan ik ook nog tege elkaar uit spelen? Dat ik bijvoorbeeld tegen werkgever 1 zeg dat ik in augustus wel wil komen mits ik een contract krijg voor onbepaalde tijd en 4 uur per week sws vast. Dit is naast school goed te doen dan.

Of zeggen jullie dan heb je weinig kans omdat ik sws al verplicht ben te komen in augustus bij werkgever 1

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:32

Het is nog geen 1 juli dus nog geen definitief rooster, je kunt nog vrij vragen.

Tegen elkaar uitspelen zou ik zeker niet doen... Beetje asociaal vind ik dat idee.

Ga gewoon in gesprek met werkgever 1 of er nog wat te regelen is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:37

Ja je bent verplicht te komen als ze je oproepen behalve als het uiteraard in je contract of cao anders staat vermeld. Al kun je dan ook schappelijk overleg voeren, als ik college had mocht ik gewoon werk weigeren bv.
Je hebt je vakantie niet officieel aangevraagd, dat is niet zo slim. Erken gewoon je fout en biedt je excuses aan, dat is al stap 1. Dan heb je meer kans dan dat je gelijk in de verdediging schiet. En ga dan eens in gesprek over je vakantie.

Enne tegen elkaar uitspelen? Voor jou 10 anderen :+ t is maar een bijbaan immers. Je hebt zelf de fout gemaakt bij werkgever 1.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:39

Niet helemaal waar, het voordeel van een 0 uren contract voor je werkgever is dat hij je niet hoeft te betalen als hij geen werk heeft, maar voor jou dat je nee kunt zeggen...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:40

Kan je ook niet gewoon tegen beide partijen zeggen dat je op bepaalde dagen kunnen inplannen? Bijv werkgever 1 ma t/m wo en werkgever 2 do t/m za? Kan je gewoon bij beide werken in augustus en heb je toch ook geen probleem?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:42

Vjestagirl schreef:
Niet helemaal waar, het voordeel van een 0 uren contract voor je werkgever is dat hij je niet hoeft te betalen als hij geen werk heeft, maar voor jou dat je nee kunt zeggen...

Met aanvulling:

De werkgever betaalt u alleen loon over de uren die u werkt. Deze afspraak moet op papier staan. Deze afspraak geldt alleen voor de eerste 6 maanden van de arbeidsrelatie. Na die 6 maanden moet de werkgever loon doorbetalen als u bent opgeroepen en er door een reden die voor risico van de werkgever komt toch niet wordt gewerkt. Of als er werk is, maar u niet wordt opgeroepen. In een cao kan staan dat de periode van 6 maanden wordt verlengd. Dit kan alleen als het om werkzaamheden gaat die incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen. In dat geval betaalt de werkgever nog steeds alleen de uren die u werkt. Indien uw werktijden niet van tevoren zijn bepaald en u wordt opgeroepen om te werken, moet uw werkgever u in ieder geval voor 3 uur loon betalen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:43

Geen contract is ook niet per definitie zwart werken hoor. Je hebt grote kans dat TS gewoon op de loonlijst staat. Daar doet een getekend contract geen afbreuk aan.

Het aantonen voor zowel werkgever als werknemer als er iets is (zoals nu) maakt het erg lastig.

Wil jij niet werk dan werk je niet.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 18:00

Dus als ik het goed begrijp
Kan werkgever 1 mij dus niet verplichten?

En bij werkgever 2 kan ik gewoon volgende week bellen dat ik toch van het contract af zie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:02

Ts, vanuit de overheid (neem aan dat je een regulier 0 uren contract hebt zonder voorovereenkomst)

Nulurencontract
Een nulurencontract heeft de volgende kenmerken:

U gaat aan het werk als uw werkgever u oproept.

Tadaa.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:12

Om wat voor soort werk gaat het?

werkgever 1 werkte je al toen je stage liep bij werk gever 2. Dan is in goed overleg toch mogelijk om te combineren?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:12

Van welk contract af zie? Je hebt nog niks ;) :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:14

Ik zou eest maar eens in je contract kijken of je tegelijkertijd ook bij een ander bedrijf mag werken dat iets vergelijkbaars doet. Meestal is dit sowieso uitgesloten ivm een concurrentie clausule.