Ontslag nemen. Wie tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Ontslag nemen. Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:34

Werk nu met heel veel plezier twee jaar bij een accountantskantoor op de salarisadministratie. Ik kreeg eind mei een berichtje op mijn linkedin of ik interesse had in een functie als inspecteur. Nu had ik niets te verliezen en ben ik op sollicitatie geweest, heb ik een online assessment gemaakt en nu hoor ik net dat ik ben aangenomen!

Ga nu dus als inspecteur de loonadministratie bij bedrijven controleren en dus hele andere functie eigenlijk! Niet meer uitvoerend maar dus een controlefunctie. Erg spannend, maar is echt een prachtige kans.

Ze willen dat ik 22 juli begin en heb dus een maand opzegtermijn. En ga zondag 12 dagen op vakantie. Dus nu moet ik het morgen wel tegen mijn baas vertellen... mijn baas ziet dit totaal niet aankomen... en ze is super tevreden over me. Ze heeft vaak genoeg dingen gezegd als:

- "Over 10 jaar werkt ze hier nog, zo loyaal is ze";
- "Ze mag nooit weggaan"

Maar nu ga ik dus toch weg. Hoe ga ik dit brengen bij mijn baas?

Iemand tips?

Alvast heel erg bedankt!

lizy29

Re: Ontslag nemen. Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:38

Door voor je op vakantie bij haar langs te gaan en te vertellen dat je een hele mooie kans hebt gekregen en hebt besloten dat je die wilt pakken. Je zegt je contract dus per xx datum op.

Je baas zal het alleen maar waarderen dat je het op tijd brengt. Goed personeel vinden is lastig genoeg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:38

Vertel dat je het vreselijk naar je zin hebt (gehad), maar dat je een prachtige kans hebt gekregen die je echt niet kon laten schieten.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:39

Je kan toch gewoon zeggen dat je een baan aangeboden gekregen hebt?
Neem aan dat als het een goede stap vooruit is voor je, dat ze dat snappen. En als ze je echt niet kwijt willen, zullen ze een "tegen bod" doen om je te houden.

Iig gefeliciteerd dat je een andere baan hebt die je leuk lijkt!

edit: Typo
Laatst bijgewerkt door Silly_Woman op 18-06-15 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:41

zou het netjes afsluiten, je weet nooit waar je je werkgever nog eens tegen komt :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:42

Ontslag nemen is nooit leuk, vooral niet als het je daar goed bevalt maar bedenk wel dat er voor iedereen tien anderen klaar staan. Veel succes in je nieuwe baan en als je het echt 100% naar je zin had gehad dan je geen stappen richting de andere firma genomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:44

Silly_Woman schreef:
Je kan toch gewoon zeggen dat je een baan aangeboden gekregen hebt?
Neem aan dat als het een goede stap vooruit is voor je, dat ze dat snappen. En als ze je echt niet weg willen, zullen ze een "tegen bod" doen om je te houden.

Iig gefeliciteerd dat je een andere baan hebt die je leuk lijkt!

Dit vind ik een mooie.

Wat ontzettend leuk voor je, ben heel benieuwd................

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:46

Allereerst, gefeliciteerd met je nieuwe Baan !
Ik denk dat je het beste even persoonlijk met je baas Om de tafel kan gaan, eerlijk zeggen dat je het hartstikke naar je zin hebt, maar dat je een Baan aangeboden hebt gekregen, en dat dit een hele goede kans is, dus dat je dat aanbod graag aan wil nemen. Schrijf ook even een nette ontslag brief, beschrijf hierin dat je met veel plezier voor het bedrijf hebt gewerkt, en dat je dankbaar bent voor de goede tijd, maar dat je een nieuwe weg op gaat, en dat je per xx datum vertrekt. Wens iedereen het beste en als je van enige hulp kan zijn hoor je het graag yadayadayada :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:52

Allereerst gefeliciteerd! Altijd leuk, zo'n nieuwe kans en ik denk dat je huidige baas het wel zal begrijpen. Leuk is het niet om te brengen, maar wel noodzakelijk. Een brief sturen die aankomt tijdens je vakantie lijkt me in elk geval niet de manier.

Wat ik mij echter afvraag, heb je een maand of een kalendermaand opzegtermijn? Dat laatste is namelijk gebruikelijker...... kijk daar nog even goed naar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:58

Even een domme vraag. Maar je hebt me nieuwe contract toch al wel?

Proficiat met je nieuwe baan. Hierboven staan al goede ideeën.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:59

Bedankt voor de reacties! In mijn contract staan een opzegtermijn van een maand en dus niet een kalendermaand.

Contract heb ik al. Is een kwestie van ondertekenen...

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:09

Leuk is het nooit maar kort en bondig; leuk gehad maar heb nu een aanbod gehad wat ik niet af kan slaan. Zal mij tot op de einddatum goed blijven inzetten en zaken zo goed mogelijk overdragen. Meer is er in feite niet te melden.

Je gaat er inhoudelijk en waarschijnlijk arbeidsvoorwaardelijk op vooruit...

Zakelijk gezien moet je baas dit kunnen begrijpen en jouw die kans persoonlijk gunnen. Uiteraard zal hij het jammer vinden maar dan had hij zelf meer moeten doen om je te binden en te boeien of inderdaad met een tegen voorstel komen.

Reageert hij verontwaardigd dan is dit niet professioneel en zou ik het mij niet aantrekken.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:25

Persoonlijk als jouw baas zijnde zou ik in eerste insta tie niet erg blij zijn dat je het me nu pas verteld terwijl je er dus al even mee bezig bent. Achter de rug van de baas om solliciteren houd ik nooit zo van. Had eerst eerlijk geweest en gezegd waar je mee bezig was en waarom. Nu komt het zo ijskoud op het dak vallen.

Das nu achteraf gepraat en ook eigenlijk jouw probleem niet maar netjes is anders. Het enige wat je nog kan doen mi is het zo snel mogelijk tegen je baas zeggen en het proberen te verpakken in mooie woordjes. Zoals anderen ook aanraden.

Succes iig!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:30

Ik ben ook aan het solliciteren zonder dat mijn baas het weet. Het is mijn goed recht en hij hoeft er niks van te weten. Ik doe mijn werk goed en als ik iets anders vind meld ik dat netjes.

Ts gefeliciteerd met je nieuwe baan !! Klinkt erg gaaf

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:31

@fohadie ik vind het logisch dat TS niet liet weten te gaan solliciteren . Ze had plezier in dr werk en niet per se op zoek naar iets anders. Als het niets was geweest, was ze misschien nog jaren bij de oude werkgever gebleven.

Nu is het natuurlijk wel zaak om dit zo snel mogelijk te vertellen. Klinkt als een mooie kans, gefeliciteerd :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:31

Wat een onzin Fohadie. Ik kan de mensen die vooraf vertellen dat ze gaan solliciteren op één hand tellen. Je gooit je oude schoenen toch niet weg voor je nieuwe hebt?

Ik zou ook een persoonlijk gesprek aan gaan en vertellen dat je benaderd bent. Dat je in eerste instantie helemaal niet op zoek was omdat je het juist goed naar je zin had, maar dat je toch wel getriggerd werd hierdoor en dat de kans je echt super leek. Na lang nadenken heb je besloten er toch voor te gaan.
Vertel het zo snel mogelijk, dan geef je ze de meeste kans om iemand anders te zoeken voor jou functie.

Veel succes bij je nieuwe baan!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:32

fohadie schreef:
Persoonlijk als jouw baas zijnde zou ik in eerste insta tie niet erg blij zijn dat je het me nu pas verteld terwijl je er dus al even mee bezig bent. Achter de rug van de baas om solliciteren houd ik nooit zo van. Had eerst eerlijk geweest en gezegd waar je mee bezig was en waarom. Nu komt het zo ijskoud op het dak vallen.

Das nu achteraf gepraat en ook eigenlijk jouw probleem niet maar netjes is anders. Het enige wat je nog kan doen mi is het zo snel mogelijk tegen je baas zeggen en het proberen te verpakken in mooie woordjes. Zoals anderen ook aanraden.

Succes iig!

Waarom zou je je werkgever inlichten op het moment dat je met een andere werkgever in gesprek bent?!?

Ik zou een werkgever nooit inlichten voor het geval de contacten niet in een nieuwe baan resulteert...

Maar TS; gefeliciteerd met je nieuwe baan en dit bericht "gewoon" aan je werkgever vertellen zoals in dit topic reeds verteld is.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:33

Ik heb mijn baas ook niet verteld dat ik aan het solliciteren was hoor, als het niets was geworden had ik namelijk bij mijn Oude baas gebleven, en die hoeft Dan dus niet Te weten dat ik ondertussen ook voor betere kansen aan het kijken ben :j

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:34

Fohadie, het domste wat je kan doen is bij je huidige werkgever aangeven dat je aan het solliciteren bent.
Stel dat het niks wordt, sta jij mooi te kijken en reken er maar niet op dat jij evt nog promotie gaat maken binnen dat bedrijf. Ze vertrouwen je dan niet meer echt hoor.

Nee hoor, TS heeft het goed aangepakt en ik zou gewoon netjes opzeggen en klaar.

Ben benieuwd of je echt weg kan per de 22e. Er kan wel geen kalendermaand staan, maar meestal wordt dat wel gehanteerd.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:36

Ik houd van eerlijkheid boven alles en vind bet achterbaks om te zeggen dat je het geweldig naar je zin hebt om vervolgens plotsklaps op te zeggen.

Stel jij zou de baas zijn en iemand waarvan je dacht dat degene het goed naar haar zin had komt in ene vertellen dat ze na haar vakantie niet meer terug komt. Dan sta je toch ook even te kijken? Zeker als het zo kortdag is.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:41

fohadie schreef:
Ik houd van eerlijkheid boven alles en vind bet achterbaks om te zeggen dat je het geweldig naar je zin hebt om vervolgens plotsklaps op te zeggen.

Stel jij zou de baas zijn en iemand waarvan je dacht dat degene het goed naar haar zin had komt in ene vertellen dat ze na haar vakantie niet meer terug komt. Dan sta je toch ook even te kijken? Zeker als het zo kortdag is.

een maand vind ik niet echt kortdag hoor. En als ik baas was, zou ik die werknemer een betere kans gunnen, in deze tijd vind je zo weer iemand anders

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:54

Dan heb jij nog niet voor deze keuze gestaan denk ik. Geloof mij maar dat het zo niet werkt in het bedrijfsleven.
Ze gooit haar eigen glazen zelf in als ze zegt dat ze aan het rondkijken is.

Daarbij.........als werkgever mag je nooit zomaar aannemen dat je werknemers er 10 jaar blijven werken.

Ik vind het een mooie kans en goed gedaan TS. Hoop dat je er veel voldoening uit haalt!

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:00

Je baan is in sommige gevallen net een huwelijk, vertrouwen zou er moeten zijn over en weer. Je brengt er meer tijd door dan thuis.

Wanneer een werkgever weet dat een medewerker gesprekken voert is er altijd een kink in de verstandhouding wanneer iemand blijft.

Zelden dat iemand verteld op voorhand dat ze gaan vertrekken. Eigenlijk alleen in het geval van een carriere switch of wanneer het duidelijk is dat ik niet aan iemands ambities kan voldoen.

In sommige gevallen ben je daarna de eerste die gaat in het geval van reorganisatie en/of inkrimping.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:10

Toevallig wel zelf meegemaakt, aannames houd ik ook niet zo van. :+ Werk zo,n 18jaar nu en heb collega,s gehad die ook van de een op de andere dag opzeiden vanwege nog te genieten vakantie. Kan je zeggen dat het voor je colega,s ook erg leuk is, zeker in vakantietijd. Zo makkelijk kan je niet altijd iemand vinden in vakantieperiode,s al hangt het van je soort werk af natuurlijk.

Het gaat hier niet om een maand, dat vind ik ook niet meer dan normaal. Het gaat mij meer om het idee: ik oet morgen opzeggen want daarna ga ik op vakantie en is de maand opzegtijd voorbij. Als ik dit verkeerd begrijp van TS dan mijn excuses, zo komt het op mij over en dat is wat mij juist tegenstaat.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:16

Ts had de vakantie al geboekt neem ik aan, dus dat komt dan toevallig net zo uit. Kan ze toch niks aan doen