Nieuw paspoort aanvragen, ID mee maar die is weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuw paspoort aanvragen, ID mee maar die is weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:22

Goedemiddag Bokkers!

Snel vraagje. Ik heb morgen een afspraak staan om mijn paspoort te laten verlengen, aangezien deze verlopen is. Nou lees ik net nog even de mail door om te kijken wat ik allemaal mee moet nemen, en daar zie ik staan dat ik alle identiteitsbewijzen die bekend zijn bij de gemeente mee moet nemen. Ik heb toen ik 14 was een ID kaart gekregen, maar deze is een aantal jaar geleden (twee jaar gok ik?) kwijt geraakt/gestolen. Omdat ik destijds al een paspoort en een collegekaart had vond ik het niet nodig om een nieuwe aan te vragen en heb ik dus ook geen aangifte gedaan om een proces verbaal aan te vragen.

Maar wat nu? Ik zou hem dus wel mee moeten nemen, maar ik heb hem simpelweg niet meer.

Iemand die ooit in dezelfde situatie heeft gezeten of weet wat ik moet doen?

Anoniem

Re: Nieuw paspoort aanvragen, ID mee maar die is weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:23

Heb je wel een rijbewijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:23

Nee, verder alleen een paspoort dat ik dus moet laten verlengen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:25

Oude paspoort meenemen, aangifte doen van gestolen ID kaart, proces verbaal meenemen naar afspraak nieuwe paspoort. PV aanvragen bij de politie kan direct, is gratis, kost 10 min.

Anoniem

Dat is wel balen.
Ik zou even bellen als ik jou was of het ook zonder kan en anders zul je eerst een nieuwe ID aan moeten vragen.

Anoniem

Oke, en dat kan ook digitaal neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:26

KoudbloedKim schreef:
Dat is wel balen.
Ik zou even bellen als ik jou was of het ook zonder kan en anders zul je eerst een nieuwe ID aan moeten vragen.

Maar ik hoef toch niet per se een ID in mijn bezit te hebben als ik ook al een paspoort heb?

lifeofmarit

Rijbewijs mag je je ook niet mee identificeren. Heb je destijds aangifte gedaan van je ID kaart?

Beter lezen marit :+
Dan moet je het eerst proberen met je oude paspoort. Lukt dat niet moet je bij de gemeente aangeven dat je id is gestolen/verloren. Hiervoor krijg je een formulier waarmee je naar de politie kan gaan en een proces verbaal kan maken van je id. Daarna kun je een nieuwe aanvragen
Laatst bijgewerkt door lifeofmarit op 15-06-15 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

KoudbloedKim schreef:
Dat is wel balen.

Dat hoef je niet te proberen ;)

je moet echt aangifte doen van verlies/diefstal en daarna kun je een nieuw paspoort aanvragen
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 15-06-15 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:27

Bij mijn gemeente was alleen dat verlopen paspoort voldoende. Ik heb ook nog een verlopen id thuis liggen en die heb ik niet meegenomen. Heb dit jaar verlengd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:28

lifeofmarit schreef:
Rijbewijs mag je je ook niet mee identificeren. Heb je destijds aangifte gedaan van je ID kaart?

Nee, omdat ik een paspoort had die ik ook prima kon gebruiken om me mee te identificeren.

Ik bel straks in m'n pauze wel even naar het gemeentehuis, hoop dat ik gewoon zonder aangifte terecht kan. Heb namelijk vandaag geen tijd om naar het politiebureau te gaan..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:29

Wildgirl schreef:
Oude paspoort meenemen, aangifte doen van gestolen ID kaart, proces verbaal meenemen naar afspraak nieuwe paspoort. PV aanvragen bij de politie kan direct, is gratis, kost 10 min.

:j Dit is dus het enige wat moet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:29

Emmaa_ schreef:
[naam] schreef:
Dat is wel balen.

Maar ik hoef toch niet per se een ID in mijn bezit te hebben als ik ook al een paspoort heb?
Zo komt het wel over uit wat er in de brief staat.
Ik heb er verder ook geen verstand van.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:30

Hoelang is je paspoort verlopen?

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:30

Wellicht is het wel verstandig om nog aangifte te doen van jou verloren document mocht de gemeente daar niet om vragen.
Wanneer er in welke vorm ook identiteitsfraude is gepleegd ben jij in ieder geval niet verantwoordelijk te houden voor wat er in de tussen tijd met jou document is gebeurd.

Bij het ophalen van je nieuwe document dien je de oude in te leveren, heb je je oude niet dien je ook een proces verbaal te overlegge.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:31

lifeofmarit schreef:

Dan moet je het eerst proberen met je oude paspoort. Lukt dat niet moet je bij de gemeente aangeven dat je id is gestolen/verloren. Hiervoor krijg je een formulier waarmee je naar de politie kan gaan en een proces verbaal kan maken van je id. Daarna kun je een nieuwe aanvragen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uatie.html
Toch wel.

Maar moet je alle ID-bewijzen mee die je hebt? Want dat lijkt me vrij bijzonder.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:32

Maar je mag je ID toch helemaal niet houden als je een paspoort aanvraagt? Weet je zeker dat je die niet hebt ingeleverd toen je je paspoort hebt aangevraagd?

Anders even vragen bij gemeentehuis wat nu precies de bedoeling is.

Destination

PowerReiner schreef:
Maar je mag je ID toch helemaal niet houden als je een paspoort aanvraagt? Weet je zeker dat je die niet hebt ingeleverd toen je je paspoort hebt aangevraagd?

Je mag toch best én een ID-kaart én een paspoort? Anders moet je je paspoort mee op stap.
Laatst bijgewerkt door Destination op 15-06-15 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lifeofmarit

Destination schreef:
lifeofmarit schreef:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uatie.html
Toch wel.

Maar moet je alle ID-bewijzen mee die je hebt? Want dat lijkt me vrij bijzonder.

Vreemd... Mijn vriend is een aantal keer geweigerd met zijn rijbewijs en moest zijn id/paspoort laten zien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:33

Destination schreef:
PowerReiner schreef:

Je mag toch best én een ID-kaart én een paspoort?

Ja dat mag.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:34

Is je oude ID kaart nog wel geldig? Als je hem al 2 jaar kwijt bent, is hij misschien al verlopen (uit mijn hoofd 5 jaar na uitgifte).
In dat geval heb je in de tussentijd een paspoort gehad, dus had je je ID zo weg mogen gooien, dus hoef je je ID kaart niet te laten zien bij de gemeente. Ik had ook een ID kaart ooit en ondertussen mijn paspoort verlengd. Mijn ID kaart was al verlopen en daar hebben ze dus ook niet naar gevraagd.

Anders even kijken wat ze bij de gemeente zeggen (misschien heb je geluk) en accepteren ze het niet, dan even langs de politie.

Edit: je mag zeker een ID en paspoort naast elkaar, heb ik zeker 5 jaar lang gehad. Ik had al een paspoort, en aangezien dat meer waard is dan een ID nemen ze je dat niet af. Toen ik 14 was kreeg ik automatisch van de gemeente een ID kaart erbij.
Laatst bijgewerkt door mirriezz op 15-06-15 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:34

Destination schreef:
PowerReiner schreef:

Je mag toch best én een ID-kaart én een paspoort? Anders moet je je paspoort mee op stap.

Toen ik mijn paspoort heb aangevraagd moest ik mijn ID kaart verplicht inleveren terwijl die nog lang niet verlopen was. Die heb ik aangevraagd omdat ik een verre reis ging maken.
Ik was dus altijd in de veronderstelling dat je maar een van beiden mocht hebben

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:35

Ik zou inderdaad maar even bellen. Ik wilde ook een nieuw paspoort, vraagt die mevrouw of ik ook mijn oude ID kaart mee heb. Oude ID kaart? >;) Die heb ik niet hoor. Mooi wel dus volgens die mevrouw. ID kaart thuis nergens te vinden dus moest inderdaad proces verbaal meenemen naar de volgende afspraak.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:36

PowerReiner schreef:
Toen ik mijn paspoort heb aangevraagd moest ik mijn ID kaart verplicht inleveren terwijl die nog lang niet verlopen was. Die heb ik aangevraagd omdat ik een verre reis ging maken.
Ik was dus altijd in de veronderstelling dat je maar een van beiden mocht hebben

Huh, wat apart?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:37

PowerReiner schreef:

Dat is raar en ook niet correct als het is ingenomen terwijl hij nog geldig was.