Trouwen met weinig geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Trouwen met weinig geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:07

Hoi!

Ik ben mij samen met mijn vriend aan het oriënteren om te gaan trouwen. We zijn al een tijd samen en willen graag, voordat we gaan samenwonen, gaan trouwen. Het heeft voor ons beide een belangrijke symbolische betekenis. Het appartement is er al incl meubels, dus wat dat betreft zitten we goed.. maaar..

Mijn vriend is net begonnen aan een nieuwe baan en zijn appartement is relatief duur. Ik zelf studeer nog en ben hard aan het sparen, maar dat gaat natuurlijk niet met duizenden euro's tegelijk. Hierdoor hebben we maar een klein budget. We hebben nog een tijdje om te sparen, maar we willen graag over één a anderhalf jaar overgaan op trouwen en samenwonen.

Nu hoef ik niet zo veel commotie zoals vrij vele trouwerijen hebben tegenwoordig, zeker niet gezien de gemiddelde trouwerij 10.000 euro kost.. ( zo veel wil ik niet eens uitgeven..) maar ik vind het wel leuk om een mooie dag ervan te maken en aan het einde een feest te organiseren.

Heeft iemand hier ervaring mee en tips & tricks?

obelix

Re: Trouwen met weinig geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:12

Je zou kunnen kijken of je je feest bij iemand in de tuin mag geven ipv een zaaltje te huren. Ik denk dat er overal wel wat op te besparen valt uit eindelijk, t is gewoon net de vraag van hoe groot wil je t doen en hoeveel man nodig je uit?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:15

Ga jezelf een oriënteren wat je echt wil op je trouwdag, het is iets heel bijzonders dus denk er goed over na.

Mijn man en ik hadden geen grote bruiloft maar ik wilde bij nader inzien wel heel graag een jurk ( €€€ :') ) en een receptie. En toch waren wij al meer als 10.000 euro kwijt.

Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om op een maandag ( of welke dag dat bij je gemeente is) te trouwen waarbij je alleen de kosten van een trouwboekje moet betalen. Een kleine feestje te geven in je eigen achtertuin met een beperkt aantal gasten.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:18

Onze bruiloft heeft totaal €1800 euro gekost, o.a. door deze acties:

-voor de wet trouwen hebben we gedaan op de gratis dag, in ons geval de dinsdag. Dit alles zonder toeters en bellen, geen jurk en ringen e.d. De zaterdag daarop volgend zijn we in de kerk getrouwd met alles erop en eraan.. trouwen in de kerk had voor ons een veel grotere waarde dan voor de wet
-de kerk hebben we kunnen hurn voor €350 euro voor de hele dag, dit was de grote zaal, keuken, kantine, ruimte om te verkleden
-catering hebben we door iemand van de kerk laten doen, €400 euro
-mijn bruidsjurk kostte het duurste, €700 euro totaal incl. vermaken. mijn schoentjes kreeg ik gratis omdat er vlak voor mijn bruiloft gaatjes in bleken te zitten die daar niet hoorde
-het pak van mijn man kregen we van de buurvrouw (de schat)
-mijn bruidsboeket heb ik zelf gemaakt (google maar eens op papieren rozen)
-bruidstaart.. zelf gemaakt, 3 lagen met witte marsepein en zacht roze rozen
-decoraties, zelf gemaakt ( google maar eens op papieren pompom)
-ringen hebben we gekocht bij de Lucardi voor €260 euro totaal
-mijn zusje zit op het grafisch lyseum en heeft de foto's verzorgd (gratis)

eeehhhh.... dit was het wel zo'n beetje.. als je nog vragen hebt hoor ik het graag :)

en ohja, we hebben een TOP dag gehad :D de familie heeft het er nu nog over

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:20

Informeer eens bij je gemeente, vaak kun je op maandag(morgen) bij je eigen gemeente gratis trouwen.

En vervolgens kun je veel zelf doen, wat ook de kosten drukt.
En je kunt een feest geven voor 200 man, of alleen voor echt goede vrienden en familie en dus met pak m beet 40 man klaar zijn.

Wij zijn vorig jaar getrouwd en hebben op maandagmorgen even snel de handtekeningen gezet in het bijzijn van onze getuigen.
Vervolgens hebben we ons feestje gehouden op de zaterdag daarna 21 juni, dus we zijn nu bijna een jaar getrouwd!).

21 juni is de datum die wij zelf zien als onze datum, maar op zaterdag was t tarief in onze gemeente zo ontzettend hoog, dat hadden we er niet voor over.

Daarnaast vond ik die praatjes van de babs altijd strondirritant (bij andere trouwerijen), die hebben we op deze manier ook mooi omzeilt.

Op zaterdag hebben we een feest gegeven vanaf 17:00 startend met een borrel en de rest vd avond een uitgebreid diner met in totaal 35 gasten die ons allemaal heel dierbaar zijn.

Mijn jurk was geen merkjurk maar gemaakt door een naaiatelier, dat scheelt al gauw meer dan de helft.

Fotografen heb ik er zat van in de familie.
Mijn vader heeft gefotografeerd op het gemeentehuis en tijdens het feest, mijn broer heeft de fotoshoot gedaan.

Al met al waren wij incl de kosten voor de notaris, kleding etc volgens mij minder dan 4000,- kwijt.

Oja, ons setje ringen was maar 110,- omdat we allebei niet van goud houden en wel van strak en eenvoudig. We hebben dus allebei een simpele ring van titanium.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:29

Onze bruiloft heeft 900 euro gekost en veel gasten gaven geld als kado waardoor het nog minder gekost heeft.
We zijn in normale nette kleren door de weeks getrouwd met familie en wat vrienden daarna thuis geborreld en de taart was gemaakt door een vriendin. Dan hebben we zondags een BBQ feest gegeven in de tuin met ca. 50 man. Zelf georganiseerd.
Wat ik achteraf spijt van heb is niet gekeken te hebben naar een leuke goedkope bruidsjurk en een fotograaf voor foto's. Die waren namelijk niet best en allemaal huis tuin en keukenkiekjes. En we hadden iemand moeten inzetten voor de BBQ omdat wij nu veel aan het rennen waren maar al met al een hele leuke en gezellige bruiloft zoals wij het wilden zonder teveel poespas.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:30

hoi,

Wij zijn ook getrouwd voor de wet, niet voor de kerk, dus dit was al best goedkoop. We hebben als feest een bbq gehouden, iedereen lust dit wel, dit was ongeveer 20 € per persoon, verder hadden we mensen die gratis kwamen bedienen, de dj was een vriend, dessertjes hebben we zelf een groot deel gemaakt, fotograaf heeft foto's genomen als cadeau omdat hij een kennis was, onze trouwringen hebben we voor een 300€ gekocht. Mijn jurk was wel best duur maar mijn moeder stond erop deze te betalen anders had ik een mooie avondjurk gekocht. En we hebben dit alles in een voetbalkantine gedaan van 250€, we moesten dan wel de drank nog betalen maar dit hangt natuurlijk af van het aantal gasten! En ookal was het simpel het was echt heel fijn! Het hoeft echt niet veel geld te kosten om je droomfeest te geven hoor!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:32

oooh en we hadden ook net een nieuwe auto dus auto huren voor naar het gemeentehuis was ook niet nodig :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:33

@wiebke Jeetje wat goed zeg! Heb je alles gedaan? (Receptie en feest enzo?)

@A_nouk wij dachten zelf aan dit idee:
- lunch met mij ouders en schoonouders bij mijn ouders thuis (max 20 a 30 euro denk ik)
- trouwen op het gemeentehuis (395 euro, wow!)
- foto's maken met mijn schoonzus (professioneel fotografe, gratis)
- diner (geen flauw idee)
- kerk ( a 300 euro)
- feest in schuur ( 100 euro huur en dan nog drinken/ hapjes a 200 euro?)

Mijn jurk word voor een groot deel door mijn ouders betaald en ik wil bij zo'n budget zaak kijken. Mijn vriend zijn pak door zijn ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:33

Mijn vriend en ik willen ook goedkoop gaan [***].
Niet omdat we het niet zouden kunnen betalen om er een groot feest van te maken, maar omdat we daar beide geen behoefte aan hebben.
Wij willen het vieren met een feest in de tuin van ons nieuwe huis en onze familie + een aantal vrienden uitnodigen.
Hooguit 30 mensen, ruim gerekend.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:34

Wij zijn gratis getrouwd en erna met klein gezelschap gaan lunchen in een hotel in de buurt en erna thuis taart en vlaai en wat gedronken.

Achteraf had ik liever een aantal vrienden erbij gehad en een bbq georganiseerd of buffet.

je kan het zo duur maken als je zelf wilt. pak had man al, alleen nieuwe stropdas en hemd gekocht ( C&A) ik had ivm zwangerschap een tuniekje aan, maar zijn ook low budget of 2e hands jurken te vinden

Ringen hebben wij gewone relatie ring ipv dure trouwring.
vervoer was eigen auto
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 15-06-15 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:34

Wij zijn vorig jaar getrouwd, hebben op zoveel mogelijk dingen bespaard, behalve op het avondfeest. Tips waarop je kunt besparen:
- jurk, de mijne kostte nog geen 500 euro en kwam hiervandaan: http://www.dreamdresses.nl/
- schoenen en ondergoed kun je ook prima bij een 'gewone' zaak kopen. Bij de meeste dingen is het zo dat zodra er 'bruid' voor staat, het 3 keer zo duur wordt.
- vervoer, wij werden vervoerd door de trekker van mn broer, met een bankje op de voorlader, heel origineel, leuk, maar wel erg goedkoop!
- Feest: als je een groot feest wilt (lees meer dan 50 man) moet je goed kijken of het wel goedkoper is om dit thuis te houden. Wij wilden dit heel graag, maar dat ging veel meer kosten dan een zaaltje huren. Als jet het thuis wilt doen moet je met veel zaken rekening houden, oa vergunning, brandveiligheid, tenthuur, stroomvoorzieningen, sanitaire voorziening.
- Bij ons kostte het feest zo'n 20 euro pp, met onbeperkt drank, zaalhuur hapjes en vette hap na.
- De band was bij ons de grootste uitgave, daar kun je ook veel op besparen door bijv. een dj in te huren.
- eten: kun je een cateringbedrijf voor laten komen, maar kan ook creatief (en goedkoop) door bijv. te bbqen of een amerikaanse party te doen en vragen of iedereen een gerechtje meeneemt.
- decoraties en bloemen kun je indd zelf maken, wij hebben alle deco en bloemstukken en bruidsboeket zelf gemaakt.

Veel plezier met de voorbereidingen!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:38

Wat leuk om al die ervaringen te horen! De goedkoopste trouwerij in mijn omgeving was iets van 6000 euro, dus dat schoot voor ons niet heel erg op. Fijn!

Wij vinden het wel leuk om het op een dag te doen, dus daardoor kost het wel meer. Een bbq vind ik een heel leuk en lekker idee, maar idd, dan zit je wel met wie doet het? Weet iemand nog andere opties voor het diner?

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:40

Leuk, ik lees even mee!
Voor ons hoeft al die poespas ook niet zo. Wie weet komen er nog handige tips voorbij!

En inderdaad vrienden/kennissen die dingen kunnen maken/doen zijn ook erg handig.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:43

Vervoer scheelt mij vrij weinig. Het liefst per eigen paard natuurlijk, maar dat duurt te lang en is niet zo bevorderend voor mijn jurk. :D
Wat betreft ringen weten we al wat we willen; kost circa 250 euro.

Wat betreft Amerikaanse party: heel leuk idee alleen komt dat niet wat vreemd over? :oo

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:43

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt :j

Ga eens hier rondkijken : [HK] ♥ Van Jurk tot zoen, trouwen is wat wij gaan doen ! ♥

Staat al heel veel info !

Edit:

Onze auto was gratis : Audi Q7 van een vriend van mijn ouders :D
Mijn jurk was om en nabij de €1.800
Pak van mijn man was €150
Onze receptie heeft ons een kleine €300 gekost voor 40 man maar dat was een vrienden prijsje, mijn man werkt daar namelijk.
Avondeten met de familie heel besloten ouders broers en zussen was €1.200,- mijn man is kok dus wilde graag wat culinaire hoogstandjes.
Bedankjes was om en nabij de €200
Huwelijksreis was €3.000
Fotograaf was ook een gereduceerd tarief omdat het de fotograaf haar eerste bruiloftshoot was.
Taart was rond de €400, we hadden een ijstaart. Ijs hebben we gekocht en manlief heeft de taart vorm gegeven en aangekleed.
Aankleding van alles heeft ook een €200 gekost.
Ringen hadden we niet :D
Uitnodigingen rond de €200

En zo vergeet ik vast en zeker nog een heleboel :')
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 15-06-15 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:45

Mariska_D schreef:
Leuk, ik lees even mee!
Voor ons hoeft al die poespas ook niet zo. Wie weet komen er nog handige tips voorbij!

En inderdaad vrienden/kennissen die dingen kunnen maken/doen zijn ook erg handig.

Klopt! Ik wil dat zelf ook wel benutten! Ik heb alleen ook mee gemaakt dat gasten klaagden omdat alles gedaan moest worden. Alles afwassen, schoonmaken, voorbereiden e.d.

Wil daarmee dus wel iets voorzichtig zijn :')

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:46

Ons trouwen heeft 26,- gekost.......... :o ,op maandagochtend kan je meestal gratis bij het gemeentehuis, met ouders erbij. Daarna gewoon gezellig samen taart gegeten, die door onze ouders betaald was. ;) Uitnodiging zelf gemaakt via de PC. uitgeprint en geplastificeerd!
We hebben het weekend daarna een BBQ feest gegeven, voor het trouwen en onze verjaardagen, drank, vlees, brood, etc. besteld en er waren ca. 40 man, bij ons op het erf, een goede vriend van ons was de "kok". Zal ons max. 500,- gekost hebben en het beregezellig. *\o/* Je kan bij sommige catering bedrijven voor ca. 15,- p/p een complete BBQ bestellen incl. serviesgoed, hoef je ook niet af te wassen. Drank kan je zelf kopen maar ook vaak via een catering doen, incl. biertap en dan betaal je alleen wat er gebruikt wordt.
Je kan het zo gek maken als je zelf wil, maar dus ook heel goedkoop. Een mooie jurk o.i.d. kopen die je vaker aankan, met eigen auto naar het gemeentehuis ( wij zijn met toen met onze Old Timer Pick-up naar het gemeente huis gereden en hebben door de familie foto's laten maken op die auto en bij de paarden! ) etc.

We hebben het zo goedkoop gehouden omdat we geen enkele behoefte hadden om hier geld aan uit te geven maar ondanks dat was het BBQ feest echt heel leuk en had ik het me niet anders willen wensen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 15-06-15 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:46

Wij zijn getrouwd, ceremonie in het stadhuis en receptie/ feest bij mijn ouders in de achtertuin. Daarna zijn wij met familie en beste vrienden nog 3 dagen in Italie geweest en hebben we daar ook een ceremonie gehad en feest. Dat reken ik hieronder dus niet mee! Totaal in Nederland waren we geloof ik 2500 euro kwijt.

uitnodingen 150 euro
geen ringen maar een tattoo samen 300 euro (niet zozeer vanwege het geld maar ringen is niets voor ons)
zijn getrouwd op donderdag middag dat koste ongeveer 250 euro
Jurk 900 euro gekregen van mijn ouders
pak en schoenen voor mijn man 250 euro
auto van van mijn zwager
feest in de tuin bij mijn ouders aankleding 250 euro (wat bloemen, lampions, tule, balonnen)
dj 200 euro
hapjes en drinken plus huur glazen 1000
boeket 50 euro
kapper/ makeup 50 euro
taart zelf gemaakt!
een vriend van mij heeft foto's gemaakt en mn ma online een fotoboek

en de rest zit hem in allemaal kleine dingetjes die er nog bij komen, cd's voor tijdens de plechtigheid, bedankjes voor dj, ceremoniemeester en mn ouders.
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 15-06-15 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:50

Dat vind ik ook wel een beetje gek, vragen of mensen zelf eten meenemen :')

Ik ben hier waarschijnlijk niet Nederlands/nuchter genoeg voor want ik zou nooit willen besparen op mijn bruiloft (hoewel de bruiloft van een collega 3 weken geleden minstens £50.000 heeft gekost, dus meer dan 80.000 euro, dat hoeft van mij ook weer niet) maar vind veel ideeen hier wel erg leuk! :)

Ik hoor inderdaad vaak dat alles 3 keer zo duur is als er 'bruids' voor staat, als je een gewoon boeket koopt bijvoorbeeld is het een stuk goeddkoper en dat kan even mooi zijn :) Het aantal gasten beperken lijkt me sowieso een goed idee, dan heb je volgens mij zelf juist een leukere dag omdat je met minder mensen rekening moet houden etc.

Succes!

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:53

Mijn ervaring met bbq is dat het wel los loopt :) De meeste mannen blijven bij de bbq hangen, maar eventueel zou je aan een paar vrienden kunnen vragen of zij het leuk vinden om bij de bbq te helpen.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:53

Tja je kunt het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk,maar wij hadden ook een klein buget aangezien wij er toen al 1 van 3 hadden rondlopen en we er sowieso niet veel geld aan wilde uitgeven. Wij zijn alleen getrouwd voor de wet was rond de 300 euro volgens mij op een vrijdag. Receptie vonden we onzin dus overgeslagen.we hebben op 1 dezelfde locatie gegeten met de getuigen en familie en daar het feest gehouden met buffet en drank afgekocht was iets van 1800 euro.mijn schoonbroer heeft foto's gemaakt die is hobbyfotograaf. Taart was gemaakt Door een collega gratis.trouwjurk en pak van ouders gekregen.en we hadden wel een goede dj gehuurd die was rond de de 400.we waren in totaal met nog geen 50 mensen en we hebben een super knalfeest gehad.mensen praten er nou nog over dat het zo gaaf was.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:53

A_nouk schreef:
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt :j

Ga eens hier rondkijken : [HK] ♥ Van Jurk tot zoen, trouwen is wat wij gaan doen ! ♥

Staat al heel veel info !

Edit:

Onze auto was gratis : Audi Q7 van een vriend van mijn ouders :D
Mijn jurk was om en nabij de €1.800
Pak van mijn man was €150
Onze receptie heeft ons een kleine €300 gekost voor 40 man maar dat was een vrienden prijsje, mijn man werkt daar namelijk.
Avondeten met de familie heel besloten ouders broers en zussen was €1.200,- mijn man is kok dus wilde graag wat culinaire hoogstandjes.
Bedankjes was om en nabij de €200
Huwelijksreis was €3.000
Fotograaf was ook een gereduceerd tarief omdat het de fotograaf haar eerste bruiloftshoot was.
Taart was rond de €400, we hadden een ijstaart. Ijs hebben we gekocht en manlief heeft de taart vorm gegeven en aangekleed.
Aankleding van alles heeft ook een €200 gekost.
Ringen hadden we niet :D
Uitnodigingen rond de €200

En zo vergeet ik vast en zeker nog een heleboel :')

Ik had hem voorbij zien komen ja! Maar ik zie daar veel dingen zoals 2000 of 3000 voor een fotograaf en dat gaat mij dus veel te ver! Wat gaaf je dat man dat zelf kon doen! Klinkt als een hele mooie bruiloft voor op zich een mooie prijs. Echter zal 3000 euro ons gehele budget zijn, dus zo'n huwelijksreis of maaltijd zit er niet in.. :P

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:56

Eulogy schreef:
Dat vind ik ook wel een beetje gek, vragen of mensen zelf eten meenemen :')

Ik ben hier waarschijnlijk niet Nederlands/nuchter genoeg voor want ik zou nooit willen besparen op mijn bruiloft (hoewel de bruiloft van een collega 3 weken geleden minstens £50.000 heeft gekost, dus meer dan 80.000 euro, dat hoeft van mij ook weer niet) maar vind veel ideeen hier wel erg leuk! :)

Ik hoor inderdaad vaak dat alles 3 keer zo duur is als er 'bruids' voor staat, als je een gewoon boeket koopt bijvoorbeeld is het een stuk goeddkoper en dat kan even mooi zijn :) Het aantal gasten beperken lijkt me sowieso een goed idee, dan heb je volgens mij zelf juist een leukere dag omdat je met minder mensen rekening moet houden etc.

Succes!

:wow:
nou ja, als ik de lotto had gewonnen was het ook een mega trouwerij geweest. Maar voordat we 10.000 of meer bij elkaar hebben........

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:58

Als bedankjes hebben wij paracetamols uitgedeeld met de tekst de kater komt later bedankt voor je komst :D