Winstpercentage op goederen (Tussenpersoon).

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Winstpercentage op goederen (Tussenpersoon).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 22:39

Hoihoi,

ik heb een leuke aanbieding gekregen via mijn Zweedse vriend. We kunnen voor een redelijke prijs aan Gotlands wol komen. We willen onze kansen eens uitproberen. We hoeven niet te betalen totdat we verkocht hebben. Een veilige manier om eens wat handel uit te proberen denk ik zo. Echter, ik ben niet echt thuis in de wolwereld (en gerelateerd). Ik ben alleen bekend met de horeca en dierenwinkels. Bedragen gaan vaak 2,5 keer over de kop vanaf het moment dat het in de winkel belandt. Maar hoe zit dit als je een tussenpersoon bent?
Het is uiteraard een optelsommetje, een deel daarvan zijnde de btw (ik meen dat dit 6% is) en de transportkosten. Die zijn ons bekend. Alleen het stukje: Hoeveel vangt een tussenpersoon. We hebben hier namelijk te maken met 2 tussenpersonen en ik wil het zo eerlijk mogelijk maken voor mezelf. Het is dan wel een kennis maar uit ervaring weet ik dat je heel goed moet weten wat je rechten zijn, anders word je genaaid waar je bij staat.
En ook vraag ik me af: Gaat wol ook 2,5 keer over de kop in de winkel? Het is lastig vragen aan de kopers want die willen uiteraard de laagste prijs hebben tot het onrealistische aan toe. Ik hoop ook net even wat meer info te krijgen hier want, wij paardenmensen zullen hier en daar vast ook wel wat schaapjes hebben lopen ^^.

Alvast bedankt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:44

Ik zou eerst eens een onderzoekje doen naar de vraag.
Welk soort publiek wil zulke wol?
Voor normaal nederlands gewassen wol voor zadels betaal je ongeveer 5 euro per kilo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:52

Als er meerdere tussenpersonen zijn wordt de winst al aardig verdunt, iedereen moet er immers wat aan verdienen.

De btw op ruwe ongwassen wol is inderdaad 6%, zodra het enige bewerking heeft ondergaan wordt het 21%.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 23:08

Dit is wol voor spinners en hobbyisten. Het is bijzonder zachte wol geschikt voor het maken van allerhande spullen, van dekens tot kleding en van kussens tot vloerkleden. Het wordt gebruikt voor zowel vilt als normale wolproducten dus niet iets wat gebruikt wordt om iets anders mee te vullen. De prijs is er ook wel naar. (Op de nederlandse markt verkoopt deze wol van 17,50 tot 30,00 per kilo afhankelijk van de kwaliteit). De vraag is moeilijk achter te komen, maar zou al een stuk makkelijker zijn als ik de bovenstaande vragen beantwoord kan krijgen want dan weet ik wat een redelijke prijs is om de wol aan te bieden want dan kan ik mensen gaan benaderen met een eerlijk prijsaanbod. Het is iets wat we op de lange termijn voort willen gaan zetten als er voldoende vraag naar is want het aanbod is constant. Dan moet het niet zo zijn dat mijn afnemers ineens gaan zeggen, "ik wil het voor die en die prijs hebben want daarvoor bood je het toen ook aan" terwijl achteraf blijkt dat ik een beetje een onrealistische prijsafspraak heb gemaakt. (Of ik krijg geen afname omdat ik een te hoge prijs vraag).

Xyris

Re: Winstpercentage op goederen (Tussenpersoon).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 23:08

Thanks tiwi, het gaat om ongewassen wol, ontdaan van het ergste vuil.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:18

Je weet wat de verkoopprijs is en je weet hoeveel de inkoop is. Dan weet je je marge toch ook?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:23

Jamaar jdr, ze wil niet aan particulieren verkopen maar eerder aan webshops als ik het zo lees.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:26

Als je een bedrijfsplan schrijft dan probeer je een schatting te maken van het aantal
Afnemers en hoeveel je moet verdienen om het rendabel te maken.
Die berekening bepaald in principe de prijs. Valt je marge als tussenpersoon onder die prijs dan is het enkel een hobby.

Die berekening kunnen wij hier op bokt niet voor je maken zonder de markt te kennen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 23:32

Ik weet niet of het wettelijk mogelijk is om dit particulier aan te bieden. Dit is iets van "vrienden onder elkaar" met de mogelijkheid tot uitbreiding. Het liefst bied ik het eerst zelf als particulier aan om de markt een beetje te verkennen en contacten op te doen maar particuliere afnemers zou niet rendabel zijn. We moeten echt denken aan tientallen kilo's in één keer laten afnemen.

En janderegelaa, ik weet het marge, maar zoals iris inderdaad al zegt, ik zou niet gaan verkopen aan particulieren, daar hebben we veel te grote aantallen voor, dus de volgende afnemer moet er ook nog winst op maken en ik vraag me af hoeveel percentage een winkel of fabriek bovenop hun inkoopprijs gooit.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 23:36

@Sizzle, het is in eerste instantie hobbymatig, maar in de praktijk zou ik tientallen tonnen af kunnen nemen. Ik ben dat niet van plan, ik heb de ervaring er niet voor en ik ken de markt niet goed genoeg maar het is wel iets dat in mijn gedachte speelt. Ik kan het afnemen voor een bijzondere prijs van de grootste handelaar die er is op de wereld dus als er een markt blijkt te zijn wil ik er zeker over nadenken om grootschalig te gaan denken mettertijd, daarom wil ik nu al wel een correcte prijs aanbieden zodat ik mezelf niet in mijn vingers snijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:38

Een winkel voor normale producten (niet luxe of voedingsmiddelen) kun je ongeveer rekenen op 2x inkoop.
Maar als iets moeilijk te krijgen is kan dat ook rustig 3x worden.
Als het een penny saver markt is (budget producten) zit de winst in de hoeveelheid en is de marge lager.

Zodra je verdient ben je belastingsplichtig daarover en zul je dus als bedrijf moeten registreren. Ook ivm btw aftrek.

Maar hoe dan ook heb je altijd eerst een schatting van de markt nodig om je marge te kunnen bepalen en die mis je dus.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 23:47

Thanks Sizzle, dat helpt me al wat verder. 2,5 keer de inkoopprijs is dus een redelijke gedachte. Ik kan nu een prijs in elkaar knutselen en gaan kijken hoe groot de markt is. In het begin ben ik al blij als ik op 0 uit kom (dus geen winst) dat is in ieder geval het minimum streven. Zo kunnen we misschien de markt verkennen zonder inderdaad belastingplichtig te zijn en daarna groter gaan denken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:51

Maar hoe kan je tegen 0 tarief in en verkopen zonder btw nummer in de EU?
Dat kan toch niet?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 00:01

Ja dat is iets waar ik nog in moet duiken. Met 0 winst bedoel ik dat de verkoopprijs de transportprijs dekt.
Zoals ik al zei, ik ben hier niet al te bekend mee. Het gegeven is dat mij dit aangeboden word en mij is gevraagd er eens in te duiken omdat ze een overschot hebben (in Zweden is het aanbod groter dan de vraag). Tis dus een koude douche voor mij. Ik ben nu begonnen bij het kostenplaatje en morgen ga ik eens duiken in hoe het nou zit met btw etc. en waartoe ik nou precies verplicht ben want, enerzijds omdat ik niet verwacht winst te maken dit jaar, ben ik niet belastingsplichtig maar anderszijds, afnemers willen wel BTW af kunnen schrijven. Ik weet niet of ik bonnen uit kan schrijven met 6% btw terwijl ik niet eens een officieel bedrijf ben en of ik uberhaupt verplicht ben een bedrijf te starten terwijl dit mogelijk maar éénmalig is. Ik weet ook niet tot hoeverre een BTW nummer los staat van een bedrijf of dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Kinderschoentjes.. -O-

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 06:29

Ik heb het gevoel dat je wat informatie mist/vergeet in je berekeningen. Maar als ik het goed begrijp wil jij aan webshops gaan leveren en niet zelf een winkeltje/webshop beginnen. Ik zou juist zelf dan ook de webwinkel in beheer houden en proberen beide groepen aan te spreken. Je kunt aan andere winkels een deel verkopen excl btw en speciale (staffel) prijzen hanteren, en voor particulieren bied je hetzelfde materiaal maar dan incl btw. Zo verdubbel je iig je klanten kring.

Verder zou ik me goed inlezen/uitzoeken hoe je het wilt transporteren, daar zou wel eens wat geld te verdienen kunnen zijn als je heel goed nadenkt over hoeveel je wilt bestellen en reken dan ook uit wat het per kilo kost om te verzenden naar NL. Normaal gezien (wil je echt wat verdienen aan het einde van de streep) zul je een flink aantal kilo moeten transporteren. Kijk bv eens naar groupage transport. Dan huur je een deel van een vrachtwagen voor bv 1 pallet of 2. En de rest van de vrachtwagen wordt dan gevuld door andere bedrijven en dat kan veel geld schelen.

Waar ga je de wol opslaan? Heb je thuis voldoende ruimte? Wol is vooral massa en relatief weinig gewicht, dat vraagt wel wat opslag ruimte.

Je kiest een lastige markt maar zolang je je niet beperkt tot 1 groep heb je een kans dat het levensvatbaar is. Ik zou iig een afspraak maken bij de KvK en daar eens een avond bij een voorlichtings avond gaan zitten (starters avond) Dan krijg je wellicht een beter idee van wat je kunt verwachten. Volgens mij zijn die avonden gratis en een afspraak ook.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:06

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:16

Je moet hoe dan ook een bedrijf zijn om btw bonnen te kunnen uitschrijven.
Daar ontkom je niet aan.
Denk niet alleen aan de directe kosten, maar je zult ook een verzekering moeten afsluiten waarschijnlijk voor het geval je waren verliest bijvoorbeeld.
Wol neemt inderdaad gigantisch veel ruimte in.
Je zou eens met de friese wolhandel contact op kunnen nemen misschien.

Verzenden op kleine schaal is heel duur. Hoe meer je verzend hoe sneller je on speciale prijsklasses komt bij courier diensten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:30

Er zijn hobbyisten genoeg die wel ongesponnen ruwe wol willen. Echter, wol behandelen vergt nogal veel werk en het kaarden is ook zwaar. En daar komt bij dat je misschien zoveel aan kunt bieden dat de groothandel die bij jou afneemt er bij bedingt dat hij de enigste afnemer is. En dan heb je al een probleem. Als ik jou was dan zou ik eens wat foto's bij je leverancier opvragen, een kleine advertentie op marktplaats zetten. Ook zou je een kleine hoeveelheid mee kunnen nemen naar een hobbybeurs. Ik denk dat je de winst eerder van particulieren dan van groothandels moet krijgen.
Ik denk dat het om wol van het gotland schaap gaat, ik heb een site gevonden waar veel info opstaat,
http://deullstee.nl/index.html misschien eens doorlezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:57

Ik denk ook niet dat een groothandel snel via een tussenpersoon zal werken. Die heeft immers zelf al vrachtjes overal vandaan en kan dat prima zelf regelen zonder voor bemiddelingskosten te hoeven opdraaien. Een bemiddelaar is meestal zinvol als je veel kleine beetjes van verschillende dingen nodig hebt.
Zo maak ik bijvoorbeeld gebruik van een tussenbedrijf als ik 4 gespen en 1 rolletje draad wil. Ik kan niets met een doos vol gespen namelijk. Kleine webwinkels en hobby winkels zijn dan waarschijnlijk meer je doelgroep, maar ik zou inderdaad zelf ook particuliere verkoop starten, dat is kleine maar directe winst.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:00

Xyris schreef:
Ja dat is iets waar ik nog in moet duiken. Met 0 winst bedoel ik dat de verkoopprijs de transportprijs dekt.
Zoals ik al zei, ik ben hier niet al te bekend mee. Het gegeven is dat mij dit aangeboden word en mij is gevraagd er eens in te duiken omdat ze een overschot hebben (in Zweden is het aanbod groter dan de vraag). Tis dus een koude douche voor mij. Ik ben nu begonnen bij het kostenplaatje en morgen ga ik eens duiken in hoe het nou zit met btw etc. en waartoe ik nou precies verplicht ben want, enerzijds omdat ik niet verwacht winst te maken dit jaar, ben ik niet belastingsplichtig maar anderszijds, afnemers willen wel BTW af kunnen schrijven. Ik weet niet of ik bonnen uit kan schrijven met 6% btw terwijl ik niet eens een officieel bedrijf ben en of ik uberhaupt verplicht ben een bedrijf te starten terwijl dit mogelijk maar éénmalig is. Ik weet ook niet tot hoeverre een BTW nummer los staat van een bedrijf of dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Kinderschoentjes.. -O-

Ik denk dat het verstandig is als je een afspraak maakt met de Kamer van Koophandel voor een adviserend gesprek. Dat zal voor jou heel verhelderend werken.

Wat je jezelf af moeten vragen buiten alle financiële perikelen om; waarom gaat een groot bedrijf met jou als onervaren persoon in zee terwijl er legio grote wolproducenten zijn? Tonnen wol gaan naar de industriële sector en worden daar verwerkt. Maar dan moet jij die contacten wel hebben.

Zoals ik er met mijn ondernemers oog naar kijk zou ik er niet aan beginnen want het zou wel eens echt een hele koude douche kunnen worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:02

Mee eens.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:05

Klinkt een beetje als het Tupperware en kleding party's idee als het via via via verkocht moet gaan worden..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:17

Mijn eerste gedachte bij het lezen van je berichten is ook: waarom zouden shops die grote hoeveelheden af willen nemen, dat in hemelsnaam bij jou gaan doen als die waarschijnlijk zelf ook wel die "grootste handelaar op de wereld" kunnen vinden? :)

Zou jij dan zo'n veel lagere prijs krijgen dan zij?

Ik zou als ik jou was gewoon uitzoeken waar shops / particulieren die van jou zouden kunnen gaan afnemen, NU hun wol vandaan halen, wat ze daarvoor betalen en hoe de kwaliteit enzo is.

Zodat je kan inschatten tegen welke prijs / kwaliteit / service je zou moeten leveren om interessant te zijn. En dan zie je vanzelf wel of dat haalbaar is.

Ik neem aan dat leveren aan jou / inkopen via jou alleen interessant is als jij:

- kopers kan vinden die jouw leverancier anders niet gevonden hadden
- jij veel inkoopt (en zelf opslaat) waardoor kosten relatief laag kunnen blijven
- jij vervolgens in kleinere hoeveelheden verkoopt

Immers als je grotere hoeveelheden verkoopt direct vanaf de leverancier vandaan dus niet vanuit eigen voorraad....dan kunnen die kopers net zo goed (beter!) direct bij jouw leverancier bestellen :P (tenzij die leverancier niet aan hen wil verkopen / ze hem niet kunnen vinden).

Sowieso moet je om met BTW te kunnen werken een bedrijf met BTW nummer zijn.
Kun je überhaupt wel inkopen zonder BTW nummer, doet je leverancier dat?

Ik neem aan dat jij bij aankoop ook BTW moet betalen?
Het is wel lekker als je die BTW terug kan vragen en dat kan dus alleen met een BTW-nummer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:26

Daarnaast moet je je serieus afvragen of er echt een tekort is in het land of alleen een tekort voor de particulier met zijn hobby.
Dat laatste duidt namelijk meestal op een markt die niet rendabel is.
Zelfde met leer bijvoorbeeld. Er is geen tekort aan leer, maar voor de particulier is er lastig aan te komen omdat die te veel eissen voor weinig geld heeft.
Er is dus geen winst te behalen en zit dat 'tekort' dus puur in gebrek aan markt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:06

pmarena schreef:
Mijn eerste gedachte bij het lezen van je berichten is ook: waarom zouden shops die grote hoeveelheden af willen nemen, dat in hemelsnaam bij jou gaan doen als die waarschijnlijk zelf ook wel die "grootste handelaar op de wereld" kunnen vinden? :)

Zou jij dan zo'n veel lagere prijs krijgen dan zij?

Ik zou als ik jou was gewoon uitzoeken waar shops / particulieren die van jou zouden kunnen gaan afnemen, NU hun wol vandaan halen, wat ze daarvoor betalen en hoe de kwaliteit enzo is.

Zodat je kan inschatten tegen welke prijs / kwaliteit / service je zou moeten leveren om interessant te zijn. En dan zie je vanzelf wel of dat haalbaar is.

Ik neem aan dat leveren aan jou / inkopen via jou alleen interessant is als jij:

- kopers kan vinden die jouw leverancier anders niet gevonden hadden
- jij veel inkoopt (en zelf opslaat) waardoor kosten relatief laag kunnen blijven
- jij vervolgens in kleinere hoeveelheden verkoopt

Immers als je grotere hoeveelheden verkoopt direct vanaf de leverancier vandaan dus niet vanuit eigen voorraad....dan kunnen die kopers net zo goed (beter!) direct bij jouw leverancier bestellen :P (tenzij die leverancier niet aan hen wil verkopen / ze hem niet kunnen vinden).

Sowieso moet je om met BTW te kunnen werken een bedrijf met BTW nummer zijn.
Kun je überhaupt wel inkopen zonder BTW nummer, doet je leverancier dat?

Ik neem aan dat jij bij aankoop ook BTW moet betalen?
Het is wel lekker als je die BTW terug kan vragen en dat kan dus alleen met een BTW-nummer.

Op de invoer van producten binnen de EU is de BTW verlegging van kracht. Als ondernemer reken je geen BTW af in het land van aankoop. Je draagt de BTW af van de verkopen. Tenzij die verkopen weer naar een ander EU land zijn en de koper een BTW nummer heeft.