Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SammyFloor

Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 13:28

Dag bokkers,

zijn er hier mensen die ervaring hebben met een relatie tussen iemand gelovig en ongelovig?

Ik zit in een pijnlijke situatie waar ik de uitweg niet in kan vinden.
Ik heb al 8 maand een relatie met een protestantse jongen. We klikten echt in alles, buiten religie. Ik ben zelf niet gelovig, ik heb er ook geen 'nood' aan en zou me nooit 'bekeren' voor een jongen.
Hij maakte me zo ongelofelijk gelukkig. In het begin ging het allemaal goed, we deelden ervaringen en hoe we dachten.
Maar ik merk dat hij steeds fanatieker wordt. Hoe ik denk is fout, want zijn geloof is waarheid. Een belangrijk persoon voor mij is terminaal ziek, ik kan er heel moeilijk mee om. Hierdoor denkt hij steeds dat ik kwaad ben op de 'verkeerde' omdat het God's wil zou zijn. Het ging zelfs zo ver dat hij zei dat al de pijnlijke dingen uit mijn verleden komen omdat ik niet op god vertrouw. Als soort van straf. Zijn gezicht staat dan ook echt op een doodserieuze blik, heel droog en niet doordringend. Normaal is hij altijd vrolijk, optimistisch en altijd aan het lachen.
Zo zijn de laatste 2 maanden gegaan. We kunnen er gewoon niet meer over praten.
In het begin van onze relatie hadden we afgesproken om met een 'geslachtsgemeenschap' te wachten tot na ons huwelijk. Allemaal geen probleem, dit hadden we samen beslist. Vorige maand kwam hij af met een beslissing die hij gemaakt had. Hij wou alles wat we hadden opgebouwd afbreken en het enkel houden bij een kus of een knuffel tot na ons huwelijk. Omdat het fout was en hij zijn fout wilt recht trekken. Veel kon ik niet tegen hem zeggen, zijn beslissing was gemaakt en alles wat ik kon doen was me erbij neerleggen of zonder hem verder gaan. 2 dingen die ik niet wil. Ik heb het toen zover gekregen dat we een tussenweg zouden vinden.
Gisteren zag ik hem terug na een maand, mentaal en fysiek ben ik er onder door aan het gaan. We zijn nog geen stap verder, buiten dat we beseffen dat de kans heel klein is dat we een tussenweg gaan vinden.

Ik weet echt niet meer wat doen, ik zag heel mijn toekomst met hem en ik was zo gelukkig. Dit had ik niet zien aankomen. Het valt me ook echt zwaar.
We hebben nu even minder contact tot na mijn examens, die zijn nu het belangrijkst.

Ik zou graag meningen en advies hebben van mensen die hier buitenaf staan. In de hoop dat alles opheldert.
Ik wil zeker niemand gelovig hier mee aanvallen of beledigen! De situatie is gewoon omschreven zoals ze in mijn hoofd zit.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Ik besef dat het enorm chaotisch kan klinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:30

Oeh jeetje, heftig zeg. Dit is ook iets wat niet zmaar even goed te praten is, want je wil hem ook niet van zijn geloof afhalen. Zo te horen zit het behoorlijk diep ingesleten.
Ik wil je veel kracht wensen in deze situatie, want crap wat moeilijk is dit zeg...

Toch een toevoeging: hoe pijnlijk het ook gaat zijn, kies voor wat jij wilt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-15 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:30

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 04-11-25 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:32

Misschien is hij wat meer op zoek naar zichzelf? Ik zou mezelf als -totaaaal- niet gelovige ook niet laten bekeren en als hij daar geen vrede mee kan hebben kan het behoorlijk lastig worden. Voor mij zou een relatie met een gelovige dan ook niet werken, omdat ik niet in die 'onzin' geloof. En als hij er nu al niet meer over praten wil, wordt het ook later knap lastig. Jullie gaan je aan elkaar ergeren en wordt het steeds moeilijker om uit elkaar te gaan.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:33

Ik zie in je profiel dat je 17 bent.
Jullie hebben het dus al over trouwen gehad?

Erg lastige situatie, maar net als mijn voorgangers denk ik niet dat het kan werken als het deze kant op blijft gaan...

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:35

Jeetje, heftig voor je! Maar hoe hard het ook klinkt: twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen... Ik denk ook niet dat dit gaat werken. Ook al klikt het zo goed tussen jullie, ik denk dat het geloof echt een te grote kloof is om te overwinnen met liefde. Uit je verhaal maak ik op dat hij de vervelende dingen als straf voor jou ziet, ik neem aan dat je daar niet echt steun door ervaart.

Ik zou het hier nog even heel goed met hem over hebben. Neem later daar ook in mee: hoe gaan jullie dat met eventuele kinderen doen? Qua religie zitten jullie overduidelijk niet op een lijn...

Nogmaals, sterkte.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:36

Wat een rotsituatie. Eerlijk? Rennen!
Mensen die zo diep gelovig zijn kan je echt niks meer mee beginnen. Kies voor jezelf, hoe lastig ook, dit gaat je niet gelukkig maken. Hij zal je altijd willen blijven bekeren, en wat als jullie bv. ooit kinderen nemen? Dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Anoniem

Ik denk dat een relatie tussen verschillende geloofsovertuigingen (en zelfs wel of geen geloofsovertuiging) zeker wel mogelijk is, maar je moet allebei compromissen sluiten. Er zijn gewoon bepaalde zaken waar jullie anders over denken, en het enige wat je kan doen om zo'n relatie te laten werken is allebei een beetje geven en nemen. In deze situatie vind ik het klinken alsof jij degene bent die constant maar moet geven, en hij lekker bij z'n eigen standpunt blijft. Ja, hij is gelovig, en dat is prima, maar hij heeft er ook zelf voor gekozen om een relatie aan te gaan met iemand die niet gelovig is. Hij had van tevoren ook kunnen bedenken dat daar knelpunten gaan komen.

Persoonlijk zou ik dit aan hem voorleggen. Dat jij het idee hebt dat jij je volledig naar hem moet schikken en dat hij geen ruimte bij zichzelf maakt om ook een beetje begrip voor jou te hebben. En dat als dat niet verandert dat er dan wat jou betreft geen toekomst meer in zit.

NatasjavE

Ik zou geen relatie kunnen en willen hebben met iemand die gelovig is.

En bedenk ook of je dit zelf wel wil. Je kunt namelijk binnen een relatie best wel een verschil van mening hebben maar niet over het bestaan van een god of goden.

Vooral als er straks kinderen in het spel zijn wordt dit een heikel punt. Ik zou never nooit willen dat mijn kinderen christelijk(of van welk geloof dan ook ) zouden worden opgevoed.

Bedenk of jij dit zelf wel wil gaan doen.

BigOne

In een relatie staat respect op nummer 1 anders is er geen volwaardige relatie mogelijk, heeft hij respect voor jouw normen en waarden!! NEE, dus een welgemeend advies, kappen en uitmaken want dit zal nooit gaan werken vooral omdat hij nu zomaar een stuk fanatieker begint te worden. Natuurlijk kan hij worstelen met zijn geloof maar laat hem dat maar zonder jou doen. Ook al houd je van hem, uit ervaring kan ik je vertellen dat het echt niet zal werken dus maak jezelf gelukkig en kan er mee.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:38

Geloof of geen geloof. In iedere relatie moet je respect voor elkaar hebben. Het klinkt niet alsof hij respect voor jou heeft. En daarom denk ik dat de relatie gedoemd is te mislukken.

Ik ken genoeg mensen waarvan de ene heel gelovig is en de andere niet die heel gelukkig zijn samen. Maar die respecteren elkaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:42

Jullie zijn te verschillend en dat gaat niet werken. Ik zou er een punt achter zetten

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 13:47

Bedankt voor alle steun!
Het doet goed dat te lezen. Net zoals alle meningen.

Ik ben inderdaad nog maar 17, heel gevoelig en totaal niet het type voor vele korte relaties te hebben. Ik ben echt slecht in afscheid nemen en dingen definitief achter me te laten.
Het ging zo lang enorm goed, dat ik zelfs niet er over had nagedacht dat het fout zou kunnen lopen.

Momenteel heb ik nog examens tot 23 juni, een enorm slechte moment voor deze situatie. Maar een nog slechtere om het gedaan te maken en mezelf door het rouwproces te sleuren.
Ik kan het nu gewoon best van me af proberen zetten, alles op een rijtje zetten en dan zien.

BigOne

Re: Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:51

Jij bent 17 maar hoe oud is hij?? En hoe gaat het thuis bij hem, hoe word je daar tegemoet getreden door zijn familie??

bonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:53

Ik heb ook zo'n relatie gehad, en nee, het werkt echt niet! (Er zijn natuurlijk ook stellen waar het wel werkt, maar als het nu al niet werkt gaat het moeilijk worden denk ik)
De eerste maanden ben je hopeloos verliefd en daarna leer je iemand kennen. Je bent nu nog jong en het geeft nu al problemen. Denk eens aan later, je krijgt kinderen, hoe ga je die opvoeden? Welke school kies je? En zo zijn er nog veel meer dingen die problemen kunnen opleveren omdat hij best sterk gelooft.
Ik wens je succes met je beslissing, het gaat hoe dan ook zwaar worden..

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:56

Ik zit in een soortgelijke situatie maar zet dat liever niet open op het forum. Stuur je wel even een berichtje.

Wat voor mij in ieder geval belangrijk is, is grenzen stellen. Je zult misschien ervaren dat jij telkens bezig bent met jezelf aanpassen en jezelf inhouden voor hem terwijl dit wederzijds niet gebeurt. Als dat nu al het geval is dan went hij eraan dat jij jezelf toch wel inschikt. Daar moet je dus een goed gesprek over hebben. Jij accepteert hem, dan moet daar wederzijds respect tegenover staan en op dit moment doet hij dat niet, want hij praat jou een slecht gevoel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:58

Tja in mijn ogen als gelovige zegt dit meer over de persoon zelf dan over het geloof.

Ik heb een relatie met een gelovige gehad en momenteel een relatie met een ongelovige. En dat laatste werkt voor mij beter. Een relatie is op basis van respect voor elkaar, voor elkaars geloof, meningen en gevoelens. Als dat ontbreekt is er geen goede basis voor een relatie. Geloof of niet.

Het zal heel moeilijk zijn, dat snap ik heel goed. Succes met je beslissing en heel wijsheid gewenst. Wat niet werkt, werkt niet. Maar waar beide willen werken aan een relatie is er hoop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:06

Judith_ schreef:
Tja in mijn ogen als gelovige zegt dit meer over de persoon zelf dan over het geloof.

Ik heb een relatie met een gelovige gehad en momenteel een relatie met een ongelovige. En dat laatste werkt voor mij beter. Een relatie is op basis van respect voor elkaar, voor elkaars geloof, meningen en gevoelens. Als dat ontbreekt is er geen goede basis voor een relatie. Geloof of niet.

Het zal heel moeilijk zijn, dat snap ik heel goed. Succes met je beslissing en heel wijsheid gewenst. Wat niet werkt, werkt niet. Maar waar beide willen werken aan een relatie is er hoop.

Mooi gezegd echter, mochten gemende stellen qua geloof bij elkaar blijven hoe gaat het dan met kinderen, huwelijk, wel of niet in de kerk trouwen?? Zaken die in het geval van TS nog niet spelen maar hier zal ze ook later weinig in te brengen hebben. Je doet het of je kunt gaan, zo komt het op mij over.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:09

SammyFloor schreef:
Ik ben inderdaad nog maar 17, heel gevoelig en totaal niet het type voor vele korte relaties te hebben. Ik ben echt slecht in afscheid nemen en dingen definitief achter me te laten.
Het ging zo lang enorm goed, dat ik zelfs niet er over had nagedacht dat het fout zou kunnen lopen.

Je bent pas 17. Probeer het te zien als een leermoment in je leven. Je hebt het leuk gehad, je hebt er van geleerd, nu is het tijd voor een volgende stap in je leven.
Je gaat hier niet gelukkig worden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:12

Denk er goed overna ts.

Ongelovig en een actief gelovige lijkt mij geen goede combinatie.
Ik ben zelf gereformeerd. Een relatie met een ongelovige zou hoor mij niet werken. Kijk verder.
Wat als je trouwt en kinderen krijgt hoe wil je dat qua opvoeding gaan doen?
Voor.mij zou het niet gewerkt hebben. Voor mij was het erg belangrijk om een man te vinden die het zelfde geloofd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:16

Ik ben getrouwd met een man die uit een zwaar gelovig gezin komt en daar ook dus mee is opgevoed. Wij hebben geen problemen er mee dat ik niet gelovig ben en dat hij het op zijn manier nu nog wel is. Met veel regels van de kerk kan hij zich niet vinden maar gelooft wel dat er iets is.
Wat de anderen hierboven ook aangeven: hoe wil je bepaalde zaken in de toekomst gaan doen als jullie verder gaan met de relatie en gaan trouwen? Hoe zijn jullie dat allebei?
Ik vind sommige opmerkingen van hem wel erg kort door de bocht en kwetsend en dat heeft niets met het geloof te maken maar met de persoon zelf en zijn inlevingsvermogen naar anderen toe!
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 13-06-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:17

Het komt over als, dat hij meer verliefd is op zijn geloof [God dus] dan op jou.
Dit gaat echt niet werken,dit gaat op den duur escaleren als hij geen water bij de wijn wil doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:21

Bekijk het eens los van geloof. Hij neemt zonder overleg belangrijke beslissingen over jullie relatie en intimiteit en deelt jou dat gewoon even mee. Hij steunt jou niet met iets waar jij het moeilijk mee hebt, maar bekritiseert je omdat je er verkeerd mee om zou gaan. Hij zegt vreselijk kwetsende dingen tegen je over je verleden, zonder na te denken over hoe dat voor jou is. Is dat het soort partner wat jij zoekt?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:30

gohya schreef:
Het komt over als, dat hij meer verliefd is op zijn geloof [God dus] dan op jou.
Dit gaat echt niet werken,dit gaat op den duur escaleren als hij geen water bij de wijn wil doen.

Als het goed is staat God bij hem op nummer 1

Anoniem

Re: Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:36

En dat is ook best te begrijpen, dat God op nummer 1 komt bij hem. Maar een vriendin hoort toch wel erg dichtbij te komen op nummer 2. En dat is in dit geval niet helemaal zo..