Profielwerkstuk onderwerp paarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Profielwerkstuk onderwerp paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 19:36

Hey!
Ik zit momenteel in havo 4, en als het goed is volgend jaar in havo 5! :D
Nu moet ik gaan nadenken waar ik mijn profielwerkstuk volgend jaar over wil gaan doen... het mag van alles zijn, wat het dus weer zo moeilijk maakt :Y) Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Eventjes mijn profiel, wat wel handig is om te weten voor een onderwerp:
C&M
Nederlands,
Engels,
Gym,
Geschiedenis,
Duits,
Economie,
Aardrijkskunde,
Kubv (kunstgeschiedenis)

Onder Kubv valt heel erg veel, bijvoorbeeld dans, theater muziek etc.
Mijn voorkeursvakken zijn: Kubv, geschiedenis en eventueel een beetje aardrijkskunde.

Nu ben ik gek van paarden en de sport. Ik rijd zelf geen wedstrijden maar bezoek ze regelmatig, en ben hier ook erg in geïnteresseerd! Ook vind ik het super leuk om bij de topsport achter de schermen te kijken, zoals de documentaires over Totilas en London.

Ik hoop dat jullie nu een beetje een idee hebben van mij, en wat mijn ideeën zijn ;)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Wij zitten hier thuis al over van alles te denken, maar komen er nog niet echt uit...

Alvast bedankt! :o

eilleen333

Re: Profielwerkstuk onderwerp paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:46

Iets met (kunst) geschiedenis over de rol van het paard in onze geschiedenis?
Over hoe ze gedomesticeerd werden, arbeid op het land, hun rol in vooral de eerste, maar ook in de tweede oorlog wn wat we tegenwoordig met ze doen?

Moet je ook een onderzoek erin verwerken?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 19:49

Bedankt voor de snelle reactie!
Goed idee! Ik was hier zelf ook al mee aan het denken, maar ik vind toch de sport ook wel heel erg leuk, en dit komt nu maar een een klein beetje aan bod..
Een onderzoek is volgens mij niet verplicht (dit is allemaal nog niet helemaal duidelijk uitgelegd...), maar dit lijkt mijzelf wel erg leuk, en vooral ook handig :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:51

Ik zat ook te twijfelen of ik mijn pws over paarden wou doen, uiteindelijk toch niet gedaan.
Ik dacht aan de geschiedenis van de paardensport, of de geschiedenis van de springsport.
Zelf lijkt het mij geen makkelijk onderwerp.
Mij werd het dan ook afgeraden op school.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:54

Met economie: hoeveel geld er omgaat on de paardensport, haha!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 19:56

Jellybeans schreef:
Ik zat ook te twijfelen of ik mijn pws over paarden wou doen, uiteindelijk toch niet gedaan.
Ik dacht aan de geschiedenis van de paardensport, of de geschiedenis van de springsport.
Zelf lijkt het mij geen makkelijk onderwerp.
Mij werd het dan ook afgeraden op school.

Oké... mag ik vragen waar je het uiteindelijk over hebt gedaan? :=

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 19:57

eilleen333 schreef:
Met economie: hoeveel geld er omgaat on de paardensport, haha!

Hah opzich een goede, maar ik denk dat je hier heel erg moeilijk achter komt, en ook moeilijk een heel werkstuk over maken... Maar wel bedankt!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:01

Iets over de bereden politie?

Mogelijke onderzoeksvragen:
Hoe leert een paard?
Welke zintuigen gebruikt een paard?
Hoe kunnen paarden wennen aan enge dingen?
Waarom is een paard liever in een kudde dan alleen?
Welke eigenschappen moet een trainer van een politiepaard hebben?
Waarom gebruikt de politie paarden bij hun werk?
Waar worden paarden verder nog ingezet als werkdier (vroeger en nu)?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:02

Ik heb mijn pws over paarden gedaan :j Over het zicht van paarden voor het vak biologie. Was erg interessant en we hebben er een leuk onderzoekje bij gedaan. Ik zou bij jouw profiel moeilijk weten waar jij paarden in kan verwerken, ik zou toch snel aan biologie denken. Wellicht bij aardrijkskunde de verspreiding van paarden en welke typen paarden waar voorkomen (woenstijnpaarden in het oosten, kleine pony's in het noorden etc) en wat voor invloed hun leefomstandigheden hadden/hebben op hun type? Best interessant nu ik er zo over nadenk :D

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:03

Ontwikkeling/ geschiedenis van de paardensport op de olympische spelen? En hoe zal dit verder ontwikkelen in de toekomst? (Meer disciplines etc en Spelen 2016?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:15

Paarden in de eerste of tweede wereld oorlog ofzo?
Als daar info over is dan :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:21

BeSen schreef:

Een tijd terug stond er volgens mij een artikel op de voorpagina over paarden in de oorlog. Erg interessant :j

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:24

Als je (kunst) geschiedenis wilt gebruiken, kijk anders eens naar de Spaanse rijschool. Het ontstaan, de invloed ervan op kunst en geschiedenis, ontwikkeling door de eeuwen heen...

Ik weet niet of het kan, maar je kunt ook gym nemen... ;-) En dan bijv een vergelijking maken in de bewegingen van het paard en mens, welke spiergroepen waar zitten bij beiden, wat de verschillen zijn en waarom...

Succes!!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:17

Amanda schreef:
BeSen schreef:

Een tijd terug stond er volgens mij een artikel op de voorpagina over paarden in de oorlog. Erg interessant :j

Oh ja!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:21

Iets met paarden en kunstgeschiedenis! Denk dat je daar veel interessante onderwerpen in kan vinden!

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:21

Oewhh ik zeg niet doen paar vriendinnen van mij hadden het ook over het paard gedaan.. die mochten dus nog een keer een sectorwerkstuk maken.. wel mavo dat wel alleen die hadden het in het algemeen gedaan geschiedenis tot nu en verschillende takken etc alleen dat was niet genoeg en hadden een onvoldoende

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:22

mag ik ook even gebruik maken van je topic ts ?
ik wil ook mijn pws over paarden doen , maar dan voor het vak biologie !
misschien kun je paarden verspreid over de wereld voor ak doen ?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 21:53

Wow al veel reacties: bedankt!

Aii ik ga dan eert goed met mijn begeleider praten over het onderwerp! @Lisannepruts

Ik kreeg ook al een pb over de Spaanse rijschool, lijkt me ook heel erg interessant! Over de spieren zou ook goed kunnen idd, alleen dit sluit niet goed aan met mijn vakken denk ik... @Graffi86

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:24

En iets van beroemde paarden in de geschiedenis of betekenis van paarden in beroemde kunstwerken? Ik weet dat ze er bij mij op school heel blij van werden als je kunstwerken ging analyseren en vergelijken..

Als je het over de Spaanse rijschool doet, kun je ook iets koppelen aan muziekstukken die erin gebruikt worden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:31

Voor geschiedenis zou je eventueel ook nog over de historie van het Engels Volbloed kunnen hebben als dit je aanspreekt. Er is namelijk nog steeds 'mysterie' over de herkomst van de drie stamvaders (Arabieren of Turken?) en dit is natuurlijk ook een leuk onderwerp.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:35

Paarden in films? Volgens mij kun je daar veel kanten mee op.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:36

Ik wilde mijn PWS vorig jaar over de Tenessee Walking Horses gaan doen, hoe/wat/waarom/wanneer het bijzondere behandelen van de hoeven van die paarden ontstaan is etc. Ik kon het toen niet doen omdat ik een wetenschappelijk onderzoek moest doen (profiel NG) , maar misschien is het wel iets voor jou!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:55

Wat ik je zou willen aanraden is om een specifiek onderwerp te kiezen dat met paarden te maken heeft "paarden" is een wel erg breed begrip. Ik heb zelf bijvoorbeeld mijn profielwerkstuk over hartslagmeting bij paarden gedaan (biologie).

Gezien je vakken en interesses: Misschien is de Kur op muziek een leuk onderwerp? Dan kan je ingaan op de geschiedenis, uitleggen hoe je de muziek combineert met de gangen van paarden (driekwartsmaat , tweekwartsmaat etcetera) en dat er verschillende muziek bij verschillende soorten bewegingen en paarden past. Ook kan je ingaan op het "artistieke aspect" van dressuur.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:02

Faunty: het bewegingsmeganisme?!

Cheerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:12

Ik heb afgelopen jaar mijn profielwerkstuk gedaan over paarden. Mijn vwo onderzoek ging over de invloed die paarden hebben op kinderen met autisme. Heel erg interessant! Heb dat gedaan voor de vakken filosofie, biologie en Nederlands. Was uiteindelijk behoorlijk veel werk, maar als je het onderwerp leuk vindt, moet je zeker zo'n onderwerp kiezen. Zoals al eerder gezegd door iemand, als ik jou was zou ik je wel specificeren op één onderwerp binnen de paarden(sport). Anders wordt je werkstuk veel te groot en te oppervlakkig. Als je wilt kan ik misschien ook nog wel wat ervaringen delen mocht het ooit nodig zijn. Succes met de keuze, hopelijk vind je iets leuks :)