Samenlevingscontract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 10:08

Binnenkort ga ik samen een huis kopen met mijn vriend.

Nu moeten we een samenlevingscontract opstellen. Maar als ik op internet lees kun je zelf een beetje bepalen wat daarin gaat.
Ik ben dus erg benieuwd wat jullie bokkers hebben vastgelegd in jullie samenlevingscontract?

Brand los :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:12

Mega standaard volgens mij. In ieder geval niet zelf regels bedacht maar gewoon standaard contractje doorgenomen met de notaris.

Nassie

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 10:16

Ja dat wilde wij eerst ook doen. Maar nu sprak ik pasgeleden een vriendin en die gaat echt "cd van jou, cd van mij" vastleggen in het contract.

Nu ben ik dus nieuwsgierig naar wat mensen er allemaal in zetten. Ik gun mijn lief veel, mocht deze relatie op de klippen lopen dan ga ik er vanuit dat de spullen in overleg verdeeld worden. En eigen aankopen gewoon weer van jouw zijn.
Alleen geldzaken lijkt me handig om vast te leggen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:23

Wij hebben vastgelegd dat alles wat ik inbracht van mij blijft, bij uit elkaar gaan en alles wat hij inbracht van hem blijft. Alles wat we hebben opgebouwd vanaf het samenwonen is van ons samen.
Denk erom dat een samenleefovereenkomst niets zegt als één van de twee partners komt te overlijden, daar heb je nog een testament voor nodig, als je tenminste wilt dat je partner jouw eerste erfgenaam wordt. En dan kun je bij je testament ook weer vastleggen dat bijvoorbeeld familiebezittingen in jouw of zijn familie moeten blijven. Zo heb ik boekjes van mijn opa, die na mijn overlijden niet naar mijn partner gaan, maar naar mijn zus.
Maar daar zal een notaris je ook vast wel over informeren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:25

omdat mijn man en mijn schoonvader samen een bedrijfje hebben in dj spullen etc. hebben wij laten beschrijven mocht er iets gebeuren dit naar mijn schoonvader gaat. ik heb er niks aan en mijn familie ook niet dus dat is van hem.
verder hebben wij daar niks in beschreven.

overigens zijn we nu getrouwd

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:30

Het klinkt geweldig om er nu van uit te gaan dat je straks, bij stuklopen van de relatie, in staat gaat zijn om in alle redelijkheid een verdeling te maken. De ervaring is echter dat het zo niet werkt: op dat moment lopen de emoties heel hoog op en zijn mensen geweldig goed in staat om elkaar om het minste of geringste de kop in te slaan.

Regelen wat er gebeurt als je uit elkaar gaat als je nog van elkaar houdt is echt een heel goed idee. Probeer met elkaar te overleggen wat een goede regeling is tijdens de relatie, en daarna. Wie betaalt wat, welke aanspraak heb je op elkaars inkomen en op elkaars vermogen (het ene stel gooit alles op een grote hoop, het andere heeft een huisrekening waar ze een afgesproken bedrag op storten, weer een ander setje verrekent na een jaar wat de een teveel heeft betaald volgens de afspraken... alles is inderdaad mogelijk, als het maar jullie afspraken zijn).

De notaris heeft een aantal standaardregelingen waarvan je nog even moet vragen waar ze precies goed voor zijn, bijvoorbeeld het verblijvensbeding waarmee je kan regelen dat spullen van de gezamenlijke huishouding in de huishouding blijven als een van de partners iets overkomt. Want dat is natuurlijk ook nog een issue: wat gebeurt er als niet jullie relatie stopt, maar een van de partners komt te overlijden? Even goed over nadenken.

burnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:50

Misschien ten overvloede:
Een samenlevingscontract is bedoeld voor het samen voeren van een huishouding, wie betaald wat (huur/hypotheek, GWL, boodschappen etc, is dat sam sam of naar inkomen)
Tevens eigendommen, zijn er zaken die ongeacht wat er gebeurd van jou of hem zijn, leg dit gewoon vast in het samenlevingscontract.
Wat gaat er gebeuren als het contract opgezegd moet worden: allebei minimaal 6 maanden blijven betalen tot er een oplossing gevonden is (een ander huis, verhuizen etc.)
Hoe moet het contract worden opgezegd, schriftelijk of kan dit mondeling.

Het klinkt allemaal nogal erg formeel, maar bedenk wel dat jullie nu alles nog goed kunnen overleggen en bespreken. Mocht er iets mis gaan en de relatie gaat over dan is er wellicht iets minder goodwill bij een van jullie dan die er nu is.

Hebben jullie al een gesprek gehad bij de notaris, hun kunnen jullie hier goed bij helpen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:02

Wat hierboven dus allemaal staat, hadden wij ook. Onze notaris had nog een toevoeging dat een eventuele geboorte van een kind ook op naam van de partner kwam, ook bij onverwachts overlijden van de partner.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:19

Tip: via de Hema een samenlevingscontract laten opstellen bij de notaris. Klinkt gek, maar je betaalt via de Hema maar 100 euro per akte. Veel goedkoper dan bij de notaris zelf. Op Hema.nl kun je de lijst van beschikbare notarissen in jouw regio vinden.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:31

Ik heb toevallig begin van het jaar een samenlevingscontract laten opstellen. Wij hebben ervoor gekozen om het heel simpel te houden. Ze stelde een aantal vragen wat er gebeurd bij overlijden. Wil de ander in het huis blijven wonen, wij konden ook aangeven of we recht hadden op elkaars opgebouwde pensioen, naar wie het geld/huis/inboedel etc. zou gaan, aangezien je geen erfgenamen van elkaar bent. Verder kregen wij wat vragen over hoe we dingen zouden verdelen bij een eventuele breuk. Wie kostwinnaar is, of wie bepaalde kosten betaald, schulden, giften etc.

Ze benoemde bij ons ook geboorte van een kind, vader moet het kind eerst erkennen.

Wij konden ook een testament laten opmaken, hebben ervoor gekozen om dit niet te doen omdat wij weten dat we in de toekomst nog willen gaan trouwen.

Wij hebben eerst een gesprek gehad, daar stelde ze allemaal vragen. Ze stelde toen de akte op en die kregen wij per mail. Wij moesten de gegevens controleren, konden nog eventuele aanpassingen doorgeven per mail en dan ging zij die verwerken.

Op de dag dat wij de overdracht van het huis hadden bij de notaris, tekenden wij allereerst de koopakte met de verkopers, daarna gingen wij met de andere notaris het samenlevingscontract tekenen. Wij waren voor het samenlevingscontract zonder testament zo uit m'n hoofd 216 euro kwijt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:31

De service via de HEMA is minimaal en helemaal niet toegespitst op jouw situatie. Ofwel je krijgt een contract dat niet aansluit bij jouw situatie, en dan heb je er dus niks aan, ofwel je wordt bij de notaris binnengelokt en gaat alsnog gewoon de volledige wel geschikte akte betalen. Wat verwacht je voor € 125,-?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:36

Wat zijn eigenlijk de kosten van een (normaal) samenlevingscontract?
En heeft het zin om eentje op te stellen als je bijv. een half jaar later wil gaan [***]?

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:38

Ik zou inderdaad wat prrrr zegt niet zomaar bij de hema een contract laten opstellen.
Ik vond zelf het gesprek bij de notaris juist wel heel fijn, het is misschien maar een heel simpel contract, maar je wordt wel bewust van bepaalde dingen. Ze stelt vragen en daar kun je dan samen over nadenken wat je wilt.

Ik zou gewoon zelf op zoek gaan naar een notaris bij jou in de buurt, laat een offerte opmaken en kijk wat ze je te bieden hebben en wat het je gaat kosten. Er zitten zoveel notarissen overal.

Offerte heb je gratis de volgende dag in je mailbox.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:41

KoudbloedKim schreef:
En heeft het zin om eentje op te stellen als je bijv. een half jaar later wil gaan trouwen?

Ik was 216 euro kwijt voor een samenlevingscontract zonder testament.
Persoonlijk zou ik niet voor een samenlevingscontract kiezen als je weet dat je een half jaar later toch wilt gaan trouwen.

Kun je beter op een maandagochtend naar t gemeentehuis gaan. Of nu al kiezen voor een geregistreerd partnerschap ipv een samenlevingscontract.

Bij een geregistreerd partnerschap laat je ook een testament opstellen en het kan heel makkelijk, tegen weinig kosten omgezet worden in een huwelijk.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:44

Citaat:
De service via de HEMA is minimaal en helemaal niet toegespitst op jouw situatie. Ofwel je krijgt een contract dat niet aansluit bij jouw situatie, en dan heb je er dus niks aan, ofwel je wordt bij de notaris binnengelokt en gaat alsnog gewoon de volledige wel geschikte akte betalen. Wat verwacht je voor € 125,-?

Dit klopt maar als je geen specifieke eisten/wensen hebt volstaat dit contract dus prima en is dit een veel voordeligere optie dan zo'n zelfde standaard contract direct bij de notaris. Dus dit zomaar aan de kant schuiven als zijnde geen optie vind ik niet slim. TS geeft in OP niet aan of zij specifieke eisen/wensen heeft. Als dit niet het geval is is de HEMA juist de goedkoopste optie die prima volstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:46

mvkesteren90 schreef:
[naam] schreef:
En heeft het zin om eentje op te stellen als je bijv. een half jaar later wil gaan [***]?

Ik was 216 euro kwijt voor een samenlevingscontract zonder testament.
Persoonlijk zou ik niet voor een samenlevingscontract kiezen als je weet dat je een half jaar later toch wilt gaan [***].

Kun je beter op een maandagochtend naar t gemeentehuis gaan. Of nu al kiezen voor een geregistreerd partnerschap ipv een samenlevingscontract.

Bij een geregistreerd partnerschap laat je ook een testament opstellen en het kan heel makkelijk, tegen weinig kosten omgezet worden in een huwelijk.
Ah oke, weer iets geleerd!

Bij ons is het een beetje ingewikkeld.
We zijn op zoek naar een eigen huisje, deze (+hypotheek) komt op naam van mijn vriend.
Aangezien ik een [***] heb, kunnen we pas gaan [***] als we dat huisje hebben gevonden/gekocht.
Maar goed, er zal natuurlijk eerst een hoop moeten gebeuren, vandaar dat het nog best een half jaar tot een jaar kan duren voor we daadwerkelijk gaan [***].

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:50

Als je wilt/gaat trouwen, moet je nog wel bedenken of je dat wilt doen in gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden, bij dat laatste moet je sowieso nog naar een notaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:51

Sowieso het laatste. :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:51

Maar als je niet goed weet wat de opties zijn dan weet je ook niet wat je wel of niet te wensen hebt!

Ik heb het geluk gehad dat mijn notaris een vrij uitgebreid contract gemaakt had want ik ben met een hoop sores uit elkaar gegaan helaas en zonder dat contract was ik nu waarschijnlijk bankroet en een bijstandsmoeder geweest.

Alleen denk je daar niet aan op het moment van afsluiten. Gelukkig heb je nu wel het advies gekregen om er goed naar te kijken. Echt doen. Ik heb mazzel gehad.

Ik ben er niet beter vanaf gekomen dan m'n ex maar gelukkig geen onoverkomelijke schade geleden.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:57

Citaat:
Ah oke, weer iets geleerd!

Bij ons is het een beetje ingewikkeld.
We zijn op zoek naar een eigen huisje, deze (+hypotheek) komt op naam van mijn vriend.
Aangezien ik een WaJong heb, kunnen we pas gaan trouwen als we dat huisje hebben gevonden/gekocht.
Maar goed, er zal natuurlijk eerst een hoop moeten gebeuren, vandaar dat het nog best een half jaar tot een jaar kan duren voor we daadwerkelijk gaan trouwen.

Je kunt dan toch ook kiezen voor een geregistreerd partnerschap?
Dat houdt eigenlijk hetzelfde in als een huwelijk, alleen een huwelijk is traditioneel, eventueel ringen etc. Je hebt dan al wel alles goed geregeld staan, je bent elkaars erfgenaam bij overlijden etc.

Dan hoef je alleen nog maar als je daadwerkelijk wilt trouwen, je partnerschap om te zetten in een huwelijk. Het testament heb je dan al, scheelt volgens mij weer kosten. Maar je kunt dit ook voor de zekerheid even navragen bij een notaris, die kan het jou beter vertellen dan ik.

Dit is alleen maar een tipje mijnerzijds.

Enne; met geregistreerd partnerschap mag je ook gewoon een huis kopen en het is geen officieel huwelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:58

Ja, ik denk dat dat het handigst is ter overbrugging inderdaad. :j

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:04

KoudbloedKim schreef:
Ja, ik denk dat dat het handigst is ter overbrugging inderdaad. :j

Geregistreerd partnerschap zal zo'n 500 euro zijn en een samenlevingscontract zo rond de 220 euro.
Ga je eerst samenlevingscontract afsluiten dan komen de kosten van een huwelijk er weer extra bovenop na een half jaar.

Misschien moet je gewoon even contact opnemen met een notaris of een offerte aanvragen van een samenlevingscontract en een geregistreerd partnerschap.

Offerte is altijd gratis en je zit nergens aan vast.

Succes ermee!
Enne gefeliciteerd met jullie (bijna?) huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:08

Haha, dankje, we zijn nog alleen maar aan het kijken hoor. :))
Maar dat gaan we doen, een offerte aanvragen.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:14

KoudbloedKim schreef:
Haha, dankje, we zijn nog alleen maar aan het kijken hoor. :))
Maar dat gaan we doen, een offerte aanvragen.

Succes ermee!
Mocht je vragen hebben, je kunt me altijd PB-en.
Misschien kan ik je nog met dingen helpen, of dingen opzoeken, voorbeelden etc.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:19

Gea99 schreef:
Wat hierboven dus allemaal staat, hadden wij ook. Onze notaris had nog een toevoeging dat een eventuele geboorte van een kind ook op naam van de partner kwam, ook bij onverwachts overlijden van de partner.

het lijkt me mits het kind erkend is, anders heb je hier dacht ik ook niks aan.