Dan kun je ook al op jezelf wonen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Dan kun je ook al op jezelf wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 12:43

Deze opmerking kwam ik net wéér tegen in een topic.... Wordt er een beetje moedeloos van.
Oh je bent 21? Dan ga je toch op jezelf wonen!

Alsof iedereen dat zomaar kan! Ik ben 22 jaar, net klaar met mijn studie (die in de stad naast mijn dorp was) en heb sinds kort een baan op een 0-urencontract. Wil ik op mijzelf wonen moet ik me inschrijven voor een huurwoning (waarvan de wachtlijst ook minimaal 3 jaar is) en kopen kan ik niet omdat ik maar een 0-urencontract heb en nog maar zo kort werk...

Die opmerking kan ik mij dus echt boos over maken... Waarom die opmerkingen? Als een bokker een ruzietje thuis heeft en de frustratie eruit wilt gooien op bokt, hoef je toch niet meteen zo'n opmerking te maken? Ik heb ook heus wel is mijn meningsverschillen met mijn moeder, maar om dan meteen maar mijn koffers te pakken (wat dus al niet eens zou kunnen....).

Wat vinden jullie hier nou van?

EDIT: Het gaat niet over mijzelf!
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 08-06-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Re: Dan kun je ook al op jezelf wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:45

Ik ben 28 en ik woon nog thuis. Wat een ander daar van vind heb ik niks mee te schaften. Ik zou het makkelijk kunnen, maar kunnen is niet moeten toch?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:48

Ik vind dat je uit huis moet gaan wanneer jij dat zelf wilt. Ik werk zelf ook op basis van een 1-uren contract en ben halverwege mijn HBO het huis uit gegaan. Woon in een dorpje in Drenthe en studeerde in Groningen. Heb er altijd naast gewerkt en het was aanpoten maar het is me gelukt. Als je er aan toe bent om uit huis te gaan moet je het doen, anders niet.

Overigens raad ik altijd iedereen aan om zich alvast in te schrijven voor een huurwoning. Je hoeft niet te reageren op woningen, je kunt gewoon zitten slapen en punten sparen maar wanneer je uit huis wilt, sta je soms al gauw bovenaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:50

Pantykous schreef:
Ik ben 28 en ik woon nog thuis. Wat een ander daar van vind heb ik niks mee te schaften. Ik zou het makkelijk kunnen, maar kunnen is niet moeten toch?

Dat zal t probleem van ts niet zijn. Er verschijnen hier en daar nog al wat topic's van Bokkers die hun vader/moeder/combinatie heel erg beu zijn en vinden dat x of y absoluut niet moet kunnen. Waarop dan het antwoord volgt zolang je onder hun dak woont heb je je aan hun regels te houden en als je dat niet wil dan verhuis je toch. (en als je dat niet kunt zul je je maar moeten schikken naar hun regels).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:50

Tja, het zijn maar net de keuzes die je maakt en wat je belangrijk vindt. Thuis wonen heeft z'n voordelen maar ook z'n nadelen en als ik iemand 'op leeftijd' hoor klagen over die nadelen dan denk ik wel 'ga dan lekker uit huis joh, dan kan je het doen zoals je zelf wilt'.

Sociale huur kan je je bij inschrijven zodra je 18 bent geloof ik, dan had jij, ts, al 3 jaar achter de rug. Ik woon zelf antikraak waardoor ik de kosten erg laag houd dus dat is ook nog een optie. Ik begrijp dat er niet altijd even veel opties zijn, maar sommigen kruipen wel heel erg in de slachtofferrol...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:52

Ik hoor het ook zo vaak. Vragen ze hoe oud ik ben (20 jaar) en dan krijg ik de opmerking. Ow woon je nu nog steeds thuis.

Ik wil nog niet eens op mijzelf wonen. Nu kan ik nog lekker sparen naast mijn studie.

En daarnaast zou ik mij eenzaam voelen. Als ik helemaal alleen woon :')

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:52

Sammie, daar ben ik het dan weer volledig mee eens. Als je de leeftijd hebt om uit huis te kunnen en je bent het niet eens met je ouders, moet je eruit gaan. Zo simpel is het. Als TS graag uit huis had gewild (omdat ze het niet eens is met haar ouders' regels) dan had ze zich misschien al eerder moeten inschrijven voor een huurwoning en dan had ze er nu uit gekund. Waar een wil is is een weg. Maar ik weet niet of bovenstaande van toepassing op TS, of op andere mensen uit dat topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:53

Misschien is het een beetje offtopic, maar als je wel graag op jezelf wil gaan wonen en de wachtlijst 3 jaar is, zou je je wel alvast in kunnen schrijven. :j

Verder is het inderdaad een beetje een dooddoener.
Op jezelf wonen kost handen vol geld en daar heeft lang niet iedereen de middelen voor.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:53

RianneH schreef:
Tja, het zijn maar net de keuzes die je maakt en wat je belangrijk vindt. Thuis wonen heeft z'n voordelen maar ook z'n nadelen en als ik iemand 'op leeftijd' hoor klagen over die nadelen dan denk ik wel 'ga dan lekker uit huis joh, dan kan je het doen zoals je zelf wilt'.

Sociale huur kan je je bij inschrijven zodra je 18 bent geloof ik, dan had jij, ts, al 3 jaar achter de rug. Ik woon zelf antikraak waardoor ik de kosten erg laag houd dus dat is ook nog een optie. Ik begrijp dat er niet altijd even veel opties zijn, maar sommigen kruipen wel heel erg in de slachtofferrol...

ben ik het helemaal mee eens :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:55

KoudbloedKim schreef:
Misschien is het een beetje offtopic, maar als je wel graag op jezelf wil gaan wonen en de wachtlijst 3 jaar is, zou je je wel alvast in kunnen schrijven. :j

Goede tip inderdaad!

En verder gewoon lekker laten wieberen en uit huis gaan wanneer JIJ dat wilt. Niet wanneer een ander denkt dat jij uit huis moet :')
Edit: Dus ene oor in andere oor weer uit en niet over boos maken, heb je alleen jezelf mee.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 08-06-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:55

Sammie schreef:
Pantykous schreef:

Dat zal t probleem van ts niet zijn. Er verschijnen hier en daar nog al wat topic's van Bokkers die hun vader/moeder/combinatie heel erg beu zijn en vinden dat x of y absoluut niet moet kunnen. Waarop dan het antwoord volgt zolang je onder hun dak woont heb je je aan hun regels te houden en als je dat niet wil dan verhuis je toch. (en als je dat niet kunt zul je je maar moeten schikken naar hun regels).

Ik heb denk ik heel erg geluk dat mijn ouders heel gemakkelijk zijn. Zijn wel gescheiden, maar wonen 150 m uit elkaar.

Mag gaan en staan waar ik wil,zolang ik maar even meld waar ik heen ga. Enkele keren per week haal ik stofdoek en stofzuiger er doorheen. Voor mijn vader kook ik vaak het eten (slaap het meest bij mijn vader) die is vaak later weer uit het werk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:56

Ik snap het eigenlijk wel en denk het ook regelmatig. Ik zeg het alleen niet, het komt zo naar op me over en helpt die persoon niks verder dus hou ik mn mond. Maar ik heb best wel eens topics gezien van volwassenen die balen dat ze niet als gelijkwaardig worden behandeld. Als je bij je ouders blijft wonen, is het simpelweg niet gelijkwaardig. Dus in zulke situaties denk ik ook wel 'joh, ga uit huis, probleem opgelost!'.
In principe niks mis met thuis blijven wonen, maar dan moet je ook accepteren dat je anders leeft dan wanneer je op jezelf zou wonen. Ook vind ik dat sommigen te snel zeggen dat het niet kan. Het kan vrijwel altijd, maar niet altijd op een fijne en makkelijke manier. Net zoals jouw redenen TS, ik vind dat nog zeker geen situatie van niet kunnen. Je had je allang kunnen inschrijven (en waarom niet nu doen als voorbereiding?), verder bestaat er nog zoiets als particuliere huur, kraakpanden etc. Er is meer dan sociale huur en koop! Dat is iets wat mij wel kan storen, doet me denken aan mn ex. Hij beweerde ook dat hij niet uit huis kon....waarom? Omdat hij niet meteen een heel huis kon huren of kopen. En meneer wilde wel een tuin en huis, voor minder ging ie het huis niet uit. Dan wil je imo gewoon nog niet. Ook prima hoor, maar geef dat dan eerlijk toe en beweer niet dat het niet kan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:57

Ik lees altijd over dat soort kul opmerkingen heen. Ze hebben imo 0,0 toegevoegde waarde en de persoon die het schrijft maakt het zichzelf er erg makkelijk mee, een typisch non-argument. Op jezelf wonen kost veel geld en het is daarmee niet iets wat je 1,2,3 doet na een ruzie. Ik was in de leer toen ik op mezelf ging wonen nu 5 jaar geleden, dus ik verdiende al wat, maar iemand die nog vol in studie, of net gediplomeerd is en dus niets verdiend? Nee ik vind het maar onzin en ik neem personen die dat schrijven ook direct niet meer serieus.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 12:59

Het was niet op mij van toepassing hoor! Ik ben heel blij hier en wil ook echt het huis nog niet uit! Gaat mij er meer om dat die opmerking altijd maar gemaakt word alsof je nu je koffers kunt pakken en dan morgen een ander huis hebt bij wijze van spreke :+.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:00

Ligt eraan wie het zegt; vanuit mijn ouders snapte ik het wel, als ik weer eens mopperde over de huisregels. Dan zeiden ze heel terecht; wij staan je niet in je weg om je eigen huis te zoeken en je eigen regels op te stellen.
Maar goed, met ouder worden snapte ik dat volledig en wij hadden ook echt een 3 persoons huishouden en ging harstikke goed samen. Mijn ouders vonden het leuk, ik vond het zelf ook erg gezellig.

Van anderen zei ik altijd: 'nou wat let je om mij dat huis te schenken :Y) ' Was het ook zo klaar haha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-06-15 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:00

Vind het ook onzin.
Als je het thuis goed kan vinden en een prettige verstandhouding hebt met je ouders, so what???

Ook als je nog bij je ouders woont leer je zelfstandig te zijn hoor.
En beide hebben voor en nadelen.

Het wordt pas zielig als je constant achter je ouders aan blijft lopen en er zelf geen sociaal leven op na houd.
Pas dán zou ik zeggen "En nu gaat het mis " en moet je je eens even achter de oren krabben.

Als ouders en volwassen kids het goed kunnen vinden en eventueel kosten gedeeld worden......waarom niet??

De tip om jezelf wél al als woningzoekende in te schrijven is wel een hele nuttige.
Dat kost je mogelijk een paar euro per jaar, maar dan heb je wél de beste kansen op een leuke woning wanneer je wél besluit op je zelf te gaan wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:01

Zwerte schreef:
Ik snap het eigenlijk wel en denk het ook regelmatig. Ik zeg het alleen niet, het komt zo naar op me over en helpt die persoon niks verder dus hou ik mn mond. Maar ik heb best wel eens topics gezien van volwassenen die balen dat ze niet als gelijkwaardig worden behandeld. Als je bij je ouders blijft wonen, is het simpelweg niet gelijkwaardig. Dus in zulke situaties denk ik ook wel 'joh, ga uit huis, probleem opgelost!'.
In principe niks mis met thuis blijven wonen, maar dan moet je ook accepteren dat je anders leeft dan wanneer je op jezelf zou wonen. Ook vind ik dat sommigen te snel zeggen dat het niet kan. Het kan vrijwel altijd, maar niet altijd op een fijne en makkelijke manier. Net zoals jouw redenen TS, ik vind dat nog zeker geen situatie van niet kunnen. Je had je allang kunnen inschrijven (en waarom niet nu doen als voorbereiding?), verder bestaat er nog zoiets als particuliere huur, kraakpanden etc. Er is meer dan sociale huur en koop! Dat is iets wat mij wel kan storen, doet me denken aan mn ex. Hij beweerde ook dat hij niet uit huis kon....waarom? Omdat hij niet meteen een heel huis kon huren of kopen. En meneer wilde wel een tuin en huis, voor minder ging ie het huis niet uit. Dan wil je imo gewoon nog niet. Ook prima hoor, maar geef dat dan eerlijk toe en beweer niet dat het niet kan.

Ik word hier thuis gewoon als een gelijkwaardige behandeld. Mijn zusje ook.

We leven namelijk samen onder 1 dak. Dus we moeten het allemaal naar onze zin hebben. Alles gaat in overleg.

Maar nu hoor ik van mijn omgeving dat mijn ouders zeer chill zijn. Sinds de scheiding heb ik ook geen ruzie meer met beide gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:04

love_western schreef:

We leven namelijk samen onder 1 dak. Dus we moeten het allemaal naar onze zin hebben. Alles gaat in overleg.

Maar nu hoor ik van mijn omgeving dat mijn ouders zeer chill zijn. Sinds de scheiding heb ik ook geen ruzie meer met beide gehad.

Betaal je ook gelijkwaardig mee? :) want hoe fijn ik het thuis had, volledig gelijkwaardig was het nooit omdat ik financieel niet gelijkwaardig bij droeg. Dus als zij het huis wouden verkopen, konden ze dat doen bijvoorbeeld. Als de tuin wat verandert werd en ik vond het niet mooi, had ik pech. Hoe mooi het was, maar ik had geen verantwoordelijkheid qua betalingen. Als ik kostgeld zou moeten betalen, werd dat bepaald door mijn ouders; als ik nee zou zeggen, had ik pech. (Ik hoefde geen kostgeld te betalen, maar dat hebben mijn ouders bepaald)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-06-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:05

love_western schreef:
Zwerte schreef:

Misschien in de omgang en qua overleg wel. Ik denk trouwens ook wel dat dit eerder een uitzondering is. Hele fijne uitzondering voor jou hoor, lekker blijven zitten als het goed bevalt!
Maar werkelijk gelijkwaardig is het gewoon nooit. Het blijven je ouders, jij blijft kind. Ik neem aan dat jullie ook niet alle kosten en verantwoordelijkheden verdelen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:07

Mijn ouders konden van mij verlangen dat ik bv voor 00.00 thuis was, maar andersom hoefde ik dat niet voor te stellen :')

Ik bleef het kind, ook al waren wij 3 volwassenen in 1 huis die prima het huishouden samen runden. Hoefde mij niet druk te maken over hypotheek etc, daarvoor waren zij de ouders.

Daks

Re: Dan kun je ook al op jezelf wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:10

Ik woon ook nog thuis en ben bijna 30.
als ik echt zou willen zou ik vast het huis wel uit kunnen maar het is niet echt makkelijk.
Werk maar 25 uur in de week en heb een paard staan.

Wel betaal ik per maand flink kostgeld en onderhoud de tuin.
Voor de rest geen regels.

Ik zie het dus eigenlijk als een kamer huren maar dan bij bekenden.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:11

Ik ken ook mensen die al in de 30 zijn en nog thuis wonen.
Ik vind de opmerking:
Citaat:
Oh je bent 21? Dan ga je toch op jezelf wonen!

Een beetje kort door de bocht. Je kan niet in iemands leven kijken en dan is het makkelijk zeggen ga lekker op je zelf wonen.
Ik zeg altijd: zolang je nog bij je ouders kunt wonen en wil, blijf daar dan lekker wonen, en geniet er van.
Ik moest met mijn 18 noodgedwongen opmezelf na het overlijden van mijn vader.
Die periode was echt een hel voor mij. Ik ging nog naar school, had alleen stufie en een bijbaantje met 0-uren contract. Ik en mijn broer woonde samen in ons vaders huis, dus samen konden we het wel redden.
Door ons verleden en vanaf ons 13de al mee moesten helpen in huishouding etc. waren we al heel zelf standig en hebben wij het ook prima gered.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:12

vuurneon schreef:
love_western schreef:

Betaal je ook gelijkwaardig mee? :) want hoe fijn ik het thuis had, volledig gelijkwaardig was het nooit omdat ik financieel niet gelijkwaardig bij droeg. Dus als zij het huis wouden verkopen, konden ze dat doen bijvoorbeeld. Als de tuin wat verandert werd en ik vond het niet mooi, had ik pech.

Nee hoef niet mee te betalen. Ze hebben liever dat ik spaar.

Als hier tuin word veranderd. Dan gaat dat in overleg. Zodat we het allemaal eens mee zijn hoe de tuin eruit gaat zien. Zo is de vijver gebleven, omdat ik dat leuk vind om te onderhouden.

En zo doen we dat met alles. Net als met de hond vorig jaar. Overleggen wat we zochten in een hond. En toen kwamen we op de mechelaar uit.

En na de scheiding zat mijn moeder te twijfelen om te verhuizen. Maar omdat ik en zusje liever in bekende omgeving bleven wonen. Zijn we gebleven in ons huis.

En ik kan nog tientallen voorbeelden geven.

Maar mijn ouders zeggen (ook al zijn ze gescheiden en wonen ze apart) dat we met zijn allen in het huis moeten leven. En dat we met zijn allen naar ons zin moeten hebben. En dat ik en zusje ook mensen zijn, dus het recht hebben om gelijkwaardig behandeld te worden. En onze meningen mogen uiten.

Alles gaat in overleg en er worden geen bevelen geuit. Van jij doet dit en jij doet dat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:13

Dus het is inderdaad niet volledig gelijkwaardig :)

Ik had het thuis net zoals jij, maar doordat ik ook 0,0 hoefde te betalen was het financieel niet gelijkwaardig en omdat ik daar ook 0 verantwoordelijkheden in had (kon niet op mijn verhaald worden immers) woonde ik niet volledig gelijkwaardig aan mijn ouders thuis. Dat was ook nou net het mooie van het thuis wonen :) als ik gelijkwaardig mee moest betalen, kon ik net zo goed op eigen benen staan immers.

(Ook bij mijn ouders thuis is de vijver gebleven voor mij :') )

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:19

Ik denk dat het helemaal niet zo bedoeld is zo als jij het interpreteert.

Ik denk dat de gedachten erachter is dat als je het niet eens bent met je ouders hun regeltjes, dat je dan maar wat voor jezelf moet zoeken, kan dat niet? dan heb je maar te accepteren dat het niet anders is. :)