Vals adres opgegeven en ik krijg de boete, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Vals adres opgegeven en ik krijg de boete, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 19:39

Hoi iedereen,

Ik kom thuis en er ligt een brief in de brievenbus van het openbaar ministerie in België.
Heel vreemd want ben niet in België geweest. Dus ik open de brief, een boete van €115 voor te hard rijden. Iemand heeft dus een vals adres opgegeven en ons opgezadeld met de boete.
Het moet ook nog eens voor 28 juni betaald worden. De naam is volgens mij ook vals opgegeven. Het kenteken is wel echt dat is van een audi a3 uit Nederland. Kan natuurlijk niet zien wie het is.

Maar hoe kan je een vals adres opgeven, dat controleren ze toch of is dat in België niet zo?

Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe is het afgelopen? Ik ga morgen bellen want ben niet van plan te gaan betalen..
Laatst bijgewerkt door DonDon op 04-06-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vals adres opgegeven en ik krijg de boete, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:42

Ik snap het niet zo goed, want het gaat toch op basis van kenteken, dus welk adres/persoon er aan het kenteken staat gekoppeld? (Ik heb geen auto dus kan er compleet naast zitten hoor) Hoe kan iemand dan een vals adres opgeven?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 19:44

WildWings schreef:
Ik snap het niet zo goed, want het gaat toch op basis van kenteken, dus welk adres/persoon er aan het kenteken staat gekoppeld? (Ik heb geen auto dus kan er compleet naast zitten hoor) Hoe kan iemand dan een vals adres opgeven?

Ja dat snap ik dus ook niet. Heb me beginpost aangepast. Misschien dat ze het in België niet controleren... Vind wel eng zo mijn adres opgeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:45

Als Belg zijnde:

Als je hier wordt geflitst, dan kan je die foto ook opvragen. Normaal zit er een attest bij je boete dat je kan invullen of je akkoord bent of niet, heb je dat niet gehad?
De flitspaal registreert de nummerplaat, zoekt de gegevens op in de databank en stuurt het naar het bijhorende adres.

Wat kan er nu gebeurt zijn? Iemand rijdt rond met een valse nummerplaat, die toevallig dezelfde is als de jouwe. Hij wordt geflitst en jij krijgt de boete, want de plaat staat immers op jouw naam en adres geregistreerd. Daarom kan je dus best de foto gaan opvragen en bekijken of de auto op de foto overeenkomt met de wagen waar de plaat werkelijk op hangt.

Mijn opa werd ooit geflitst voor door rood te rijden in Brussel. Nou was mijn opa op dat moment aan het herstellen van een zware val met de fiets, en die reed alleen zijn rondje rond de kerk bij wijze van spreken. Foto opgevraagd, bleek heel ander type wagen te zijn. De boete is toen ook geseponeerd dacht ik.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:46

Misschien mailen naar de politie? Ik kreeg antwoord binnen het kwartier (was mijn parkeerboete kwijt geraakt en mailde hen om me een kopie ervan te sturen :o )

info@politieleuven.be

dit is wel de lokale politie van Leuven, heb geen ander mailadres maar zij kunnen je wel doorverbinden
Of kijk eens op de boete waar deze persoon te snel reed en zoek online naar het mailadres van de lokale politie voor die stad/gemeente :)

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:47

LisaFaded schreef:
Ja dat snap ik dus ook niet. Heb me beginpost aangepast. Misschien dat ze het in België niet controleren... Vind wel eng zo mijn adres opgeven

in België gaat dit normaal gezien ook gewoon gekoppeld aan het kenteken hoor :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:48

Misschien iemand uit het andere Elst? :+ Ben je op de hoogte of er in het andere Elst stomtoevallig ook een straat is met de zelfde naam als jouw straat in jouw Elst?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:53

Hetzelfde als Varekaj omschrijft is mijn buurvrouw ooit overkomen maar dan omgekeerd. Mijn buurvrouw was vroeger boerin. Op een dag kreeg ze een boete van Nederland in de bus. Ze zou met haar tractor geflitst zijn in centrum Amsterdam, voor hardrijden _O- Dat was dus eveneens een gestolen nummerplaatverhaal, obviously! Die zaak was toen wel makkelijk omdat het gewoon zo belachelijk was, maar die boete is uiteraard ook kwijtgescholden. Ik zou eens contact opnemen en je verhaal doen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:55

Weet je zeker dat dit een officiële brief is? Dit klinkt namelijk ook heel erg als een oplichtingspoging (vooral als er geen nummerplaat bijstaat), dus ik zou de politie sowieso contacteren om dat na te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:56

Hier houden ze je echt niet staande om je adres te vragen bij overdreven snelheid hoor :+ Of je moet al aardig aan het racen geweest zijn. Maar dan nog sturen ze de boete op naar de officiële houder die aan het kenteken gekoppeld staat.
Maw, volgens mij rijdt er iemand met een duplicaat van jouw nummerplaat rond. Dus niks vals adres of valse gegevens, wel een valse nummerplaat. De jouwe is dus met wat pech door iemand nagemaakt.

Een normale snelheidsboete is trouwens €50, dus waar die €115 vandaan komt? Staat dat niet op je proces verbaal?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 20:04

Er staat een kentekenbewijs op. Lees beginpost.
Wij hebben geen kenteken wat in de buurt komt. Ook staat er een QR code op die je kan scannen en dan kom je op de website. Ja ik weet dat er een andere Elst is maar komt geen adres in de buurt die er op lijkt. Mij lijkt het sterk dat ons nummerplaat vervalst is omdat het kenteken niet overeenkomt met onze auto's

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:11

staat de bekeuring op jou naam?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:14

xxrossiexx schreef:

Idd.
Aan wie is de boete gericht dan?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 20:51

Goof schreef:
xxrossiexx schreef:

Idd.
Aan wie is de boete gericht dan?

Op een persoon die volgens google niet bestaat. Laat de naam maar achterwege. Staat niet op onze naam.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:52

Als het niet op jouw naam staat en het is niet jouw nummerbord is het dus ook niet jouw boete :+

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 20:54

Goof schreef:
Als het niet op jouw naam staat en het is niet jouw nummerbord is het dus ook niet jouw boete :+

Hahah lekker beidehand. Dat snap ik. Maar wil juist weten hoe iemand op ons adres komt...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:56

LisaFaded schreef:
Goof schreef:

Hahah lekker beidehand. Dat snap ik. Maar wil juist weten hoe iemand op ons adres komt...

Ah, ik dacht dat je wilde weten hoe het zat met betalen etc, nevermind, ik zit niet op te letten joh :+

Succes!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:04

Lijkt me idd een zaak van oplichting. Je zou moeten proberen te achterhalen of het rekeningnummer echt bestaat, dus klacht indienen of melden bij de politie zou ik zeker doen, want mss zijn er wel mensen die "voor de lieve vrede" gaan betalen, en wordt er zo iemand slapend rijk.

Kan ook dat iemand een boete gekregen heeft, en gedacht heeft: "ik zal maar doen alsof ik een Nederlander met mijn auto heb laten rijden, en eventjes snel ergens een adres opzoeken in het telefoonboek of op een routebeschrijving of zo."

@Varekaj, er zijn geen standaard boetes hoor, hangt ervan af hoe snel je reed, heb twee weken geleden ook nog eentje gehad van 125 euro (helaas wel terecht, dus zonder morren betaald, mijn eigen schuld).

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:07

Sowieso melding maken bij de Belgische politie dat ze een boete hebben gestuurd die niet voor jou bedoeld is.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:08

of gewoon retour afzender...geadresseerde onbekend

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:11

Als je in België wordt aangehouden (dus staande gehouden wordt) voor te hard rijden moet je ter plekke af rekenen. Dat geld voor alle buitenlanders. Flitsen is een ander verhaal.. Eerlijk gezegd klinkt het wat dodgy allemaal.. Ofwel er rijd iemand met vals kenteken, dan moet je de foto kunnen opvragen, ofwel het is een poging tot oplichting. Zou zeker niet direct betalen maar eerst even goed uitzoeken!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:13

Waarom maak je überhaupt post open die niet aan jou geadresseerd is :o? . Ik neem tenminste aan dat er wel een naam op de buitenkant stond. Post die niet voor jou bedoeld is mag je niet ineens openen en lezen omdat hij toevallig verkeerd bezorgt of geadresseerd is gewoon retour afz die handel :)* .

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:15

Ik zou hem idd ook retour afzender doen met geadresseerde woont hier niet. Officieel mag je zelfs geen post van een ander open maken dus 't beste had je hem ongeopend retour moeten zenden.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 21:18

liedje89 schreef:
Waarom maak je überhaupt post open die niet aan jou geadresseerd is :o? . Ik neem tenminste aan dat er wel een naam op de buitenkant stond. Post die niet voor jou bedoeld is mag je niet ineens openen en lezen omdat hij toevallig verkeerd bezorgt of geadresseerd is gewoon retour afz die handel :)* .

Het is precies ons adres en me oma is pas overleden dus vandaar dat me vader hem open heeft gemaakt. Dus daarom maakte me vader hem open. Ikzelf heb hem niet open gemaakt, ik vind Vind je het gek als het op jouw adres is waar je al 13 jaar woont... Het is een nieuwbouwwoning dus is niemand anders woonachtig op dit adres. Dus je word echt wel nieuwschierig als het jouw adres is...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:20

Misschien van iemand die staande is gehouden waarna een boete is uitgedeelt. Deze meneer of mevrouw heeft een correspondentieasres pgegeven en probeert er zo onder uit te komen? Iemand die niet bijster slim is. Lol

Zou voor de zekerheid ook langs een politiebureau rijden. misschien idd oplichting. Zou ik dan toch wel willen weten.

Als het niet op jouw naam staat hoef je iig niet bang te zijn dat je wordt aangehouden als je niet betaalt.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 04-06-15 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt