Weer zo'n wasmachine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

Weer zo'n wasmachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 07:11

Hallo medebokker,

Ik ben normaal niet zo van het plaatsen van een topic maar ben nu toch ten einde raad.

Als mijn was uit de wasmachine komt ruikt het erg muf. Gelukkig trekt dit wel weg als het droog is. Dan ruikt het gewoon naar schone was.

Wat ik al gedaan heb en regelmatig ook doe;
- wassen op 95 graden (handoeken en beddengoed)
- wasmachine reiniger
- en heel klein beetje wasmiddel gebruiken en dat in de trommel ipv in het bakje
- als wasverzachter azijn gebruiken met een druppel echte wasverzachter.
- zelden tot nooit op 30 graden wassen of de kleding moet het echt nodig hebben.
- na het wassen deurtje open houden en rubbers droog maken.
- wasmiddelbakje regelmatig uitwassen.
- was er zsm uithalen als hij klaar is.
- filter wordt regelmatig bekenen maar is eigenlijk nooit vies...

Ik word het best zat die muffe lucht. Je ruikt het echt heel erg als de was hangt te drogen.
Ik hoop dat jullie nig goede tips hebben...

Celiien

Re: Weer zo'n wasmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:14

Na t wassen, haal je dan meteen de was eruit of laat je het dan even zitten?
Was 'hoog' was je? Of alleen op lage temperatuur?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:20

Hoe lang heb je de machine al? Kan natuurlijk ook kalk aanslag in zitten. Dat helpt ook niet echt mee. En dat zie je niet aan het filter.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 07:47

Ik haal de was er eigenlijk altijd gelijk uit. Heel sporadisch dat een half uurtje blijft zitten.

Alleen echt hele fijne dingen, zoals wollen kleding, wordtop 30 graden gewassen. Verder eigenlijk altijd 40, 60 en 95.

De machine is nu 4 of 5 jaar.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:49

Je kunt proberen een programmaatje te draaien met schoonmaakazijn. Dus geen kleding erin, maar flinke hoeveelheid schoonmaakazijn in het waspoederbakje .

Overigens...gebruik je vloeibaar of poeder? Toen ik mijn wasmachine kocht, werd mij namelijk sterk afgeraden om vloeibaar wasmiddel te gebruiken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:56

Een keer een lege was draaien op 95°C met een halve liter schoonmaakazijn en een keer met een flinke schep soda.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:02

Ik leest niet of je je filter schoonmaakt. Wij doen onze filter 1 keer per maand schoonmaken . Wie weet helpt het.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:03

dems75 schreef:
Je kunt proberen een programmaatje te draaien met schoonmaakazijn. Dus geen kleding erin, maar flinke hoeveelheid schoonmaakazijn in het waspoederbakje .

Overigens...gebruik je vloeibaar of poeder? Toen ik mijn wasmachine kocht, werd mij namelijk sterk afgeraden om vloeibaar wasmiddel te gebruiken

Toch wel apart, ik ken ze namelijk ook die zeggen dat poeder minder goed is omdat dat gaat klonteren :)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:06

Hoi, ja filter wordt regelmatig nagekeken en dan ook schoongemaakt. Al is deze nooit vies.

Schoonmaakazijn in combinatie met soda heb ik nog niet geprobeerd. Wel gewoon van die wasmachine reiniger. Zal dat veel verschil maken?

Toen ik deze kreeg raadde ze mij juist poeder af ivm klonteren omdat de machines steeds zuiniger worden. Het advies was toen de helft van het aangeraden vloeibaar te gebruiken in een bolletje in de trommel en niet het bakje te gebruiken omdat daar dan juist resten bleven hangen. Maar zoveel mensen zoveel ideeen natuurlijk :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:13

Is je rubberen rand, waar je deur sluit, schoon?
Ik maak die wekelijks schoon door er een doekje doorheen te halen.

Wasmiddel van de Aldi ging mijn kleding ook muf van ruiken.
Ander wasmiddel ging beter.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:04

Ander wasmiddel gebruiken? Ik heb t ook gehad met een bepaald wasmiddel. Was een fles die er stond, nooit meer gekocht en toen was t over.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 11:19

De ring droog ik altijd uit na het wassen en zichtbaar geen vlekken (misschien onzichtbaar wel hoor)

Wasmiddel is te proberen. Al gebruik ik wel regelmatig verschillende wasmiddelen omdat ze altijd uit de aanbieding koop :+ maar nu je het zegt is het wel erger geworden nu ik een keer colorreus heb.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:24

Ik draai ook regelmatig zonder was maar met een halve zak soda een programma op 95 graden. Bij mij heeft dat wel geholpen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:31

eva1969 schreef:
Ik draai ook regelmatig zonder was maar met een halve zak soda een programma op 95 graden. Bij mij heeft dat wel geholpen.

Doe je de soda dan in de trommel of in het wasmiddelbakje/laadje

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:14

Ik doe de soda in de trommel

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:18

Gebruik even de zoekterm 'wasluis' hier op bokt, zijn meerdere topics over ;)
een keer leeg wassen op hoge temperatuur met een vaatwasblokje, daarna met een halve liter azijn, en je wasmachine is weer schoon en fris.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:55

Hoe "bewaar" je de vieze was? Doe je natte was in de wasmand? Want dat is de beste manier om je was te laten stinken!
Houd nat en droog gescheiden en natte spullen eerst drogen of snel wassen.
Verder helpt het ook om je was buiten te drogen. Veel frisser dan de droogtrommel.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 17:13

De vuile was gaat altijd droog de wasmand in. Sportkleding wordt eerst uitgehangen als het niet gelijk mee in de machine kan. En handoeken/vaatdoeken/theedoeke hangen ook eerst uit na het afdrogen/gebruik.
We hebben geen droger dus het hangt altijd uit.

De was ruikt ook echt alleen muf als het net uit de trommel komt. Als het droog de kast in gaat ruikt het gewoon schoon en fris.

De trommel zelf ruikt ook niet...

Maar morgen gaat de schoonmaak azijn en soda erin en ik ga kijken voor ander wasmiddel. Hopen dat het werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:19

Met Soda zou ik juist oppassen, niet alle wasmachines kunnen tegen soda, dat tast bijvoorbeeld de aluminium delen aan in de wasmachine.

Wat ook nog wil helpen is de was naspoelen met extra water, dan spoel je de zeepresten weg. En inderdaad, lege machine, 95 graden wassen, en ik doe dan een hele fles schoonmaakazijn erin, de helft in het bakje, en de andere helft met heel veel wasbolletjes in de trommel. Dat ontkalkt ook direct.

En wat vaker wassen op 95*, ik doe bijv altijd de handdoeken en onderbroeken (en sokken van mn man) op 95. Toch wel 1 keer per week. En heb hier met mn wasmiddelen (ik gebruik alles van Reus) geen last van nare geurtjes oid.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:35

De grootste kans op 'wasluis' heb je als je meestal op lage temperatuur wast met vloeibaar wasmiddel.

Ik gebruik tegenwoordig alleen poeder van witte of bonte reus, en hoewel ik vrijwel altijd op 40 gr. was, heb ik er nu al heel lang geen last meer van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:41

Onder aan de machine zit een filter. Daarboven lopen slangen, die kan je loshalen (wel eerst een emmer en handdoeken erbij pakken). Die slangen zijn het laagste punt van je machine, samen met je filter. Maak filter en slangen goed schoon, knijp in de slang, spoel uit enz. Daar komt zwarte stink drab uit. Dan een lege machine draaien met een speciaal schoonmaakmiddel, wat je bij de wasmachine speciaalzaak koopt. Soda en azijn maken niet genoeg schoon als je machine zo vervuild is. Dan ben je weer erg lang van de viezigheid af. Als dit allemaal nog niet helpt, kan je een monteur bellen om de slagen te vervangen. Succes.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:35

Om bij die slangen te komen, moet je hem dan echt kantelen? Want van het filter vandaan kan ik er niet bij...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:58

Oh, dat is jammer. Ff googlen op merk van je wasmachine en reparaties of zo. Meestal kom je dan op goede sites zoals de originele site van de fabrikant of klus forums (daar haal ik altijd heel veel informatie weg).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:02

Wij hebben dat ook een tijd gehad en met name bij de handdoeken en ondergoed (langer programma). Deze heb ik toen een tijdje met sportkleding spul van HG gewassen. Op een gegeven moment viel mij op dat ik vergat het erbij te doen, maar toen stonk m'n was ook niet meer zo.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:26

Ik heb dit probleem ook!!!
Ik heb ongeveer al vijf wasmachines versleten waaronder ook nieuwe!
Terwijl toen ik ergens anders woonde mijn was wel altijd lekker rook.
Zo lekker dat wanneer ik de was ophing heel mijn huis naar de lenor rook heerlijk!!
Maar nu woon ik terug in mijn oude huis en weer het zelfde probleem.
Ik wijt het nu aan oude leidingen (koper of zo) of aan het water wat binnen komt door oude leidingen..
Ik woon ook in de binnenstad in een oud huis..
Kan toch niet zo zijn dat ergens anders mijn was wel lekker ruik en bij mij niet.. Ik heb nog nooit anders gedaan dan dat ik nu doe!!