Wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:23

Sorry dit gaat waarschijnlijk nergens over, en waarschijnlijk is het ook heel onduidelijk.
Maar stiekem moet ik het ook gewoon kwijt omdat ik nogal boos en geirriteerd ben, en hier dus niemand mij snapt.

Als iemand iets belooft, en dat uitendelijk 1 dag van te voren niet waar kan maken. Dan is het toch meer dan normaal dat diegene je dan helpt met het oplossen? Of ben ik nu gek?
Ik ga niet zeggen waar het precies over gaat want dan krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen.

Maar ik heb hier in reallife al iedereen over me heen omdat ik blijkbaar de enige ben die er zo over denkt. Hun gedachte gang is: ja, ik kon het niet meer waarmaken, dan heb je gewoon pech.. _-:(

Anoniem

Re: Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:27

Ligt er echt aan waar het om gaat.

Stel dat ik jou beloofd heb om je morgen te helpen verhuizen, en ik bel je vandaag dat ik mijn been gebroken heb, dan heb je gewoon pech en ga ik geen verhuizer voor je betalen.

Maar stel dat ik je beloofd had dat je morgen bij mij kan logeren, en ik hoor vandaag op mijn werk dat ik morgenavond heel laat ga zijn, dan zorg ik wel dat de voordeursleutel bij je terechtkomt zodat je erin kunt.

Dus zonder te weten waar het over gaat, is er niet echt veel over te zeggen...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:27

Het is toch nogal afhankelijk van waar het om gaat..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:29

Wat Sonja zegt. Zonder dat we de situatie weten is het erg lastig.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:30

Er valt gewoon helemaal niet over te oordelen, als we niet weten wat er speelt :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:31

Sonja heeft het wel heel mooi omschreven hierboven :j
Alles hangt af van de situatie.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:34

Okay, ik zal een beetje een situatie schetsen, zonder het nog helemaal bloot te geven..

Persoon A heeft beloofd je geld voor te schieten om iets te betalen wat je dus voor die dag nodig hebt.
En zegt de dag daarvoor dat hij/zij het niet meer wil voorschieten. Persoon A kent een persoon B waarvan hij/zij denkt dat die het wel kan voorschieten. Persoon A is veel closer met persoon B dan ik. Is het dan zo raar als ik vind dat persoon A best aan persoon B kan vragen of ik het geld mag lenen, aangezien persoon A degene is die net een dag vantevoren afhaakt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:36

Dat is de reden dat ik dus er voor zorg dat ik nooit geld hoef te lenen van personen. :o

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:36

Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar heel eerlijk?
Als het niet om een levens noodzakelijke reden is, dan snap ik best dat iemand huiverig is om geld uit te lenen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:37

Ligt eraan waar je het geld voor nodig hebt.. Is het een maand huur en wordt je anders morgen je huis uitgeknikkerd, is het wel vervelend ja.
Is het voor een festivalkaartje oid geef ik je omgeving helemaal gelijk :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:38

Hè wat balen zeg! Snap dat je dat niet leuk vindt. Ik zou het wel zelf willen regelen hoor. Dus laat A er gewoon tussenuit.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:38

Maar het gaat meer om het principe, om iets te beloven, en dan lekker 1 dag ervoor te zeggen dat je het niet meer doet, en zo laat je de ander compleet zonder andere opties over..

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:39

Als persoon A eerder dan 1 dag van te voren had gezegd, had ik het al minder erg gevonden. Of gewoon in eerste instantie niet iets beloven wat je dan niet waar gaat maken

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:40

Je weet niet wat de reden is dat A niet meer betaald. Misschien kan het ook gewoon niet meer door redenen waar jij geen weet van hebt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:41

Ja.. het is vervelend.. en natuurlijk baal je nu. Toch echt zelf gaan vragen om geld te lenen (dat is niet iets wat je iemand anders voor je laat regelen) ... of besluiten dat waar je het geld voor nodig dacht te hebben toch niet zo belangrijk is en dat laten schieten.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:42

Goh...
Als ik persoon A was en ik zou om 1 of andere reden het geld niet willen of kunnen geven zou ik het ook niet als mijn verantwoordelijkheid zien om persoon B te overtuigen.
toch niet als het over geld lenen gaat. :)
Laatst bijgewerkt door tessyke op 26-05-15 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:43

Het is idd niet netjes van persoon A om eerst ja te zeggen en vervolgens nee te doen. Als ze jou het geld niet wilde lenen, had ze beter geen ja kunnen zeggen in eerste instantie!

Over het lenen van persoon B, zou ik me afvragen of je dat zelf moet willen als je deze persoon niet zo goed kent..

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:44

Oh ik ken de persoon prima hoor! persoon A kan het gewoon veel beter vinden met persoon B dan ik

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:44

Ik vind dat het je eigen risico is. Het is natuurlijk heel vervelend dat jij nu de pineut bent van het feit dat iemand zijn belofte niet na komt, maar dat kan nu eenmaal gebeuren. En ik begrijp persoon A ook wel. Ik zou (denk ik) niet geld aan iemand lenen. Misschien geld voor een lunch voorschieten maar lenen zonder een contract? Nee.

Iets anders: ik zou ook geen geld uitgeven wat je niet hebt, dan hoef je niet te lenen en kom je niet nog een keer in een situatie als deze.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:48

amkeVH schreef:
Maar het gaat meer om het principe, om iets te beloven, en dan lekker 1 dag ervoor te zeggen dat je het niet meer doet, en zo laat je de ander compleet zonder andere opties over..

Dat is niet netjes, nee. Maar toch misschien speelt er wel meer dan jij denkt of ze heeft er beter over na gedacht. In deze situatie moet je ook niet volledig vertrouwen op je medemens. Het is nog steeds je eigen verantwoordelijkheid die je moet nemen. :j

Ik kom heel onaardig over nu, maar dit is wel mijn mening en ik bedoel het niet onaardig. ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:56

Het is helemaal persoon A zijn taak niet om jou van geld te voorzien, ook niet via persoon B. Het is banketstaaf dat hij afzegt kort van tevoren, maar het is jouw verantwoordelijkheid, niet die van hem.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:59

Het is rot dat persoon A je het geld niet meer wilt lenen. Maar geld lenen aan iemand is een gunst en geen plicht. Maar het is toch absurd dat persoon A moet gaan vragen aan B of jíj geld mag lenen van B? Als ik persoon B was, en A kwam naar me toe om te vragen of ik geld aan jou wil lenen, zou ik bij mezelf denken nee, dan had ze dat zelf maar moeten vragen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:09

Dan ben ik de enige met een afwijkende mening :D

Als ik om de één of andere reden mijn belofte niet waar kan maken, zou ik wel mijn best doen om mee te zoeken naar een oplossing.
En als dat "een goed woordje doen" is bij iemand die die hulp wel kan verschaffen, dan zou ik dat doen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:14

Als ik een belofte niet waar kan maken zou. Ik ook mijn best doen om een oplossing te bedenken, maar dat heeft persoon A gedaan. En al zou ze het niet gedaan hebben: het is de verantwoordelijkheid van TS.

Ts, ken jij zelf niet nog iemand die je eventueel zou kunnen helpen. Buiten persoon A of B.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:24

Tja, belofte maakt schuld.

Maar ik vind het heel vreemd dat persoon A aan persoon B moet vragen of ze geld wil uitlenen aan jou. Daar heeft persoon A toch niets mee te maken.

Ik bedoel, als ik geld uitleen aan iemand wil ik dat rechtstreeks met die persoon bespreken. Zeker wat betreft terugbetalen etc. Nu vind ik geld lenen en uitlenen onder vrienden een heel slecht idee en zal ik dat niet zo snel doen. Daar komt altijd ellende van. Zie je nu al. Er is al ellende van en er is nog niet eens geld uitgeleend.