scooter kopen, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

scooter kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:24

Aangezien ik echt veel te veel met de auto doe en fietsen net te ver is, wil ik een scooter kopen. Eentje die 45 gaat, met helmplicht.
Ik heb begrepen dat een viertakt zuinig is, dus bij voorkeur een viertakt. Hoef geen nieuwe, tweedehands is prima.

Ik heb er alleen echt geen verstand van en heb niemand die er eentje heeft (allemaal auto liefhebbers :+)

Wie weet wat een goed merk is. Wat een nette kilometerstand i's, waar je op moet letten, en natuurlijk wat een nette prijs is? Ding mag ook best wat ouder zijn, geen probleem.

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt! :)

MyHorseGirl

Re: scooter kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:27

Vespa of piaggio zip, zijn hele fijne scooters! Nooit problemen mee gehad. Vespa is wel duurder (ook zeker qua onderdelen) en een zip is in dat opzicht minder duur. Is ook wat lichter.

Heb eventueel per half september een Vespa te koop staan.. zonder helm, maar gaat wel 45/50.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:36

Ik heb dan wel geen 45 km scooter maar een 25km (alhoewel die makkelijk 55 kan) en dat is een kymco agility. Erg fijn ding, zeer zuinig (ben 1x in de 2 weken ongeveer 6 euro kwijt aan benzine) en doet het altijd. Heb 'm tweedehands gekocht bij een scooter winkel, stond ongeveer 5200 km op de teller. Weet niet meer precies wat ik ervoor betaald had, meen zo'n 450 euro. (wel met inruil oude brommer)

Ook heb ik een citta gehad, ook net zo zuinig (tweetakt) maar nadeel was dat ik niet overal kon tanken en je kan weinig spullen meenemen op zo 1.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:41

fjordjes schreef:
Ik heb dan wel geen 45 km scooter maar een 25km (alhoewel die makkelijk 55 kan) en dat is een kymco agility. Erg fijn ding, zeer zuinig (ben 1x in de 2 weken ongeveer 6 euro kwijt aan benzine) en doet het altijd. Heb 'm tweedehands gekocht bij een scooter winkel, stond ongeveer 5200 km op de teller. Weet niet meer precies wat ik ervoor betaald had, meen zo'n 450 euro. (wel met inruil oude brommer)

Ook heb ik een citta gehad, ook net zo zuinig (tweetakt) maar nadeel was dat ik niet overal kon tanken en je kan weinig spullen meenemen op zo 1.

En rijd je dan veel? mijn werk is 20 kilometer heen en 20 terug, dus dat is wel een eindje. Ook de paarden staan op 10 kilometer van huis. :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:56

Ik heb ergens gewerkt waar een enkele reis 15 km was en m'n paard 12,5. Nu werk ik wel wat dichterbij maar toendertijd reed ik zo'n 120 km per week, meestal meer, soms minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:29

Ik rij een Nimoto Trendy R, een electrische scooter. Heerlijk ding :) mag 45, kan niet opgevoerd worden (als het goed is, wil ik ook niet). En de accu's gaan lang mee, en zijn zo opgeladen. :) Nieuw kostte hij me, met 2 accu's, 3000 euro.

Overigens ben ik wel heel blij dat ik er eentje heb met helm. Denk dat ik anders niet meer hier wat had kunnen vertellen over mijn scooter. (Ongeval, niet mijn schuld. Hoofd in de vangrail, thank God voor helm).

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:33

Ik rij nu ongeveer 5 jaar op een Kymco Sento! Prima ding, nooit problemen gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:38

Ik zal zowie zo altijd 45km/h versie gaan. Want boete voor te hard rijden ligt ook stukken hoger dan de boete voor rijden zonder helm. Al raad ik aan om altijd met een helm te rijden en liefst integraalhelm.
Ook zal ik geen 2 takt nemen maar een 4 takt. Mijn 4 takt schakelbrommer rijd zelfs 1/60 :+ Rij zo 400km per maand en ben ongeveer 10 euro kwijt aan brandstof per maand.
Maar scooter zal wel iets meer verbruiken door de vario.

Aan andere kant lijk mij zo elektrische scooter ook wat. Nooit meer tanken en ook veel minder onderhoud. Behalve dan dat de accu misschien keer vervangen moet worden?

Wil niet harder gaan dan 25km/h. Dan zal ik kiezen voor een elektrische fiets. Veel goedkoper in gebruik, stuk smaller dan een scooter wat zeker voordelen heeft voor op de smalle fietspaden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-15 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:39

Ik geloof dat de accu's van de mijne erg lang mee horen te gaan, heb ik het over meer dan 7 jaar geloof ik. Maar dat zou ik ff na moeten zoeken :D Ah, tussen de 70.000 en 80.000 km heeft de fabrikant het over:

http://www.nimoto.nl/nmg/up/ZqmfmatIgI_ ... rendyR.PDF

Overigens vind ik de blauwe-plaatjes, zonder helm die mij inhalen (of tegemoet komen) op een hogere snelheid dan mijn 45km/uur echt doodeng.. := ik kan ze niet goed inschatten :n je verwacht ze niet zo hard zonder helm.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:41

Bedankt iedereen voor de reacties.
Wat is nog een beetje normale kilometerstand? Wanneer heeft een scooter heel veel of juist heel weinig gereden?

En is er veel regulier onderhoud nodig, of eigenlijk net als een auto (grote beurt, kleine beurt, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:42

Dat geloof ik best. + dat jij nooit de motor olie, aandrijf riem, enz hoef te laten wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:43

Qua onderhoud is het bij de mijne heel erg weinig idd. Hij moest bij de 1000 km een beurt, dat is dan even de remmen controleren en afstellen, en even de bedrading controleren.

Heb er nu 1200 opstaan ongeveer. Hij heeft de 1000 beurt alleen nooit gehad omdat hij helemaal uit elkaar lag na het ongeluk waar ik het eerder over had := dus toen is hij opnieuw opgebouwd :+ (heb de zwarte met rode uit dat foldertje wat ik eerder postte)

TS, kilometers zeggen mij imo niet heel veel. onderhoud (goed onderhoud!!) met aanwezige historie is veel belangrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:46

Tja ik voer enkel onderhoud uit wanneer ik merk dat wat minder goed beging te lopen en ik vervang pas iets wanneer echt versleten is of kapot begint te gaan. Motor olie doe ik tegenwoordig maar eens in 2 jaar.
Maar wil safe spelen dan kan je hem beste elk jaar na laten kijken.

En voor rest bespaar in ieder geval nooit op goede banden. Rijdt zoveel fijner wanneer je brommer/scooter goed grip heeft op de weg en dan ook bij nat weer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-15 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:47

Ik heb pas een Sym Allo (25 km dus geen helmplicht) gekocht uit 2010, 4 takt, loopt 1 op 46 :)

Heb hem bij een zaak gekocht met schadescooters-of wok status, de mijne had lichte valschade
Maar daardoor ook goedkoop! Heb er 675 voor betaald, maar op mp stonden ze voor 800 t/m 1200 euro.
Thuis heb ik de schade er meerendeel uit kunnen poetsen met speciaal spul, hij ziet er nu echt mooi uit!

Tip!!! Geen Chinese rommel kopen, blijf daar ver weg van, niks dan ellende.

Ik mocht van mijn broer alleen kijken naar Sym, Kymco, Piaggio, Peugeot etc. als het maar geen chinees of vaag merk was :D

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:48

Honda Zoomer, heel zuinig en erg fijn om te rijden. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:49

Ik heb altijd super veel plezier gehad van mijn Sym Mio.
Reed heerlijk, trok snel op, nooit problemen mee gehad, heb er eigs spijt van dat ik 'm weg heb gedaan, zou er nu graag weer een willen :)) Wie weet ooit weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:51

Mijn Kymco Nexxon is 7 jaar oud en heeft al meer dan 30.000km gelopen en doet nog steeds goed :) Terwijl ik er niet zuinig op ben. Zo staat die tegenwoordig altijd buiten in de regen zonder hoes, en heeft die best wat gebruikers sporen :o .

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:55

Het is san wel een 25km scooter maar ben inmiddels al 7 jaar erg blij met mijn kymco sento. Op een nummerplaatje dier eraf gevallen was en er dus weer op gezet moest worden nooit problemen mee gehad.voor afgelopen winter toch maar een keertje na laten kijken maar alles was nog prima. Hij wordt nog steeds meerdere keren per week gebruikt en met veel plezier. Wat ik zelf erg fijn vind is dat het niet zo'n grote en zware scooter. Ik ben zelf niet zo groot (1.60m) en kan er goed mee overweg.ik durh uit m'n hoofd te zeggen hoeveel kilometer er op de teller staat. Als je nog vragen hebt mag je die natuurlijk altijd stellen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:01

LZP >> HTT

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:02

Ik was ontzettend blij met mijn Yamaha Aerox! Reed 1 op 60 en vond het fijn om echt een zwaardere scooter te hebben. Als de polder hier vol modder en slik lag was dat geen probleem voor deze scooter. Ik heb ook wel 30000 km met deze scooter gered (ofja, mn broer en ik samen)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 23:03

Wow, bedankt voor de vele reacties! :D

Ik zit nu op marktplaats beetje rond te snuffelen, maar nog best lastig hoor. Wanneer is iets goed.

Wel leuk, al die positieve verhalen. Gaat nu zoveel geld naar mijn auto en vind het eigenlijk zonde. :j

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:08

Goede merken zijn: kymco, piaggio, sym

Heb afgelopen zaterdag een gloednieuwe uit de winkel gekocht. Een piaggio zip 4 takt.
4 takt gaat langer mee en vergt minder onderhoud, rijd ook zuiniger.
Heb hiervoor altijd 2e hands scooters gehad.
Ik zou voor een 2e hands kijken voor een km stand tussen de 0 en 10.000 (scooters gaan langer mee hoor maar dan weet je zeker dat je nog even vooruit kan) natuurlijk verschild de prijs heel erg per merk, per km stand en een 45 km zijn vaak goedkoper

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 23:09

Strasshorse schreef:
Goede merken zijn: kymco, piaggio, sym

Heb afgelopen zaterdag een gloednieuwe uit de winkel gekocht. Een piaggio zip 4 takt.
4 takt gaat langer mee en vergt minder onderhoud, rijd ook zuiniger.
Heb hiervoor altijd 2e hands scooters gehad.
Ik zou voor een 2e hands kijken voor een km stand tussen de 0 en 10.000 (scooters gaan langer mee hoor maar dan weet je zeker dat je nog even vooruit kan) natuurlijk verschild de prijs heel erg per merk, per km stand en een 45 km zijn vaak goedkoper

super, bedankt!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:15

Hiervoor heb ik een kymco agility en een kymco vitality gehad. Super scooters. Starten altijd en weinig problemen mee gehad. Mijn kymco staat momenteel op 25.000 km vandaar dat we hem hebben ingeruild voor een nieuwe piaggio zip met bijbetaling.

Voor de zip nieuw was ik €1700 kwijt incl kenteken en rijklaar kosten, voor mijn kymco nog €650 voor terug gekregen dus scheelde alweer in het bedrag. Kan hem deze week ophalen. Beide wel een 25 km uitvoering

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:13

Dat is idd technisch niet mogelijk voor een 2-takt

Dit staat op internet:

Citaat:
A] Type motorblok:

Tegenwoordig zijn scooters uitgerust met 2-takt motoren of met 4-takt motoren. Eventueel zijn deze uitgerust met injectie-technieken. 4-takt motoren zijn zuiniger in benzineverbruik dan 2-takt motoren. Injectie-motoren zijn zuiniger dan carburateur-motoren maar toegepast op 2-takt motoren geeft deze techniek teveel problemen. Scooterland levert dan ook geen 2-takt injectie scooters. Op 4-takt motoren is injectietechniek wel een probleemloze en goede oplossing, een nadeel is wel dat deze laatste techniek relatief duur is. Hieronder vindt u het gemiddelde verbruik van de type motoren voor 50cc scooters. Uitgegaan is van 75% vermogen en uiteraard kan er per afzonderlijk model wel enig verschil inzitten: - 2-takt motor: 1 : 25 (1 liter benzine op 25 kilometer) - 4-takt motor: 1 : 40 (1 liter benzine op 40 kilometer) - 4-takt injectie motor: 1 : 50 (1 liter benzine op 50 kilometer)

Dus de 4 takt is een stuk zuiniger.