Nu het nog kan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Nu het nog kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 12:32

Ja, waar begin je in zo'n verhaal..

In september 2013 één week na zijn 50e verjaardag is mijn vader ziek geworden. Kanker. Mijn vriend en ik waren op vakantie toen mijn moeder op onze één na laatste dag huilend opbelde. Papa had een epileptische aanval gehad, en na een rit met de ambulance hebben ze de hele nacht op het ziekenhuis gezeten. Wij besloten de vakantie af te breken en naar huis heen te rijden vanuit Italië.

De tijd er na was een heel onzekere tijd, met veel onderzoeken op het ZH. De diagnose, longkanker met uitzaaïngen naar het hoofd (waar de aanval vandaan kwam) en een plekje in de arm. Inmiddels zit het ook in de ruggenwervels. Bestralingen en chemokuren waren de behandelingen. En een prognose werd niet echt gegeven, ja maanden. Maar goed 2 jaar, zijn ook 24 maanden.

Hoe cliché ook, daarna wordt je geleefd. Je gaat ziekenhuis in, ziekenhuis uit en je laat het allemaal maar gebeuren. Eigenlijk ging het ook best wel goed met pap. Tot hij in mei weer een aanval kreeg. Weer met de ambu naar het ZH. Naderhand kregen we te horen dat de tumor die eerder door de bestraling zo super gekrompen was, weer in vol ornaat terug was. Ze konden nog één keer bestralen zonder dat er te veel schade aangericht zou worden. Dat was aan het einde van de zomer.

In oktober is hij volledig ingestort, zo erg.. dat we zijn gaan waken en mensen afscheid hebben laten nemen. Maar, de vechter die hij is.. heeft hij zich weer 'teruggevochten' en na fysiotherapie was hij weer redelijk 'ok'. Hij kon in ieder geval naar het ZH en kleine stukjes lopen.

Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder en gaat alles steeds harder achteruit. En zitten we in het 'pijn-bestrijding' stadium. Dit omdat de ruggenwervel verzakt is, die wordt deze week voor een tweede keer opgespoten.
Functioneren is er niet echt meer bij, zitten is te pijnlijk. Mede omdat er een scheurtje in een ruggenwervel zit. Hij is nu weer bedledig en is nu aan de morfine gekoppeld.

Dit is de situatie nu, morgen wordt hij dus weer opgenomen voor het opspuiten van de wervel en kan donderdag weer alles anders zijn.

Enfin. Dit even als achtergrond informatie.

Ik probeer overal nog zoveel mogelijk 'uit te halen', dingen bespreken voor zover mogelijk. Nu heb ik laatst van gips een handafdruk gemaakt van zijn hand.

Alleen voor de verdere toekomst.. mijn vriend waarmee ik volgend jaar ga samenwonen heeft laatst met mijn vader, en uiteindelijk ook mijn moeder een heel gesprek gehad.

Citaat:
Ik heb je vader tijdens een redelijk helder moment gevraagd of hij erachter staat als wij ooit gaan trouwen...and he does. Ik bedacht me vanavond dat ik t je wil vertellen...

Ik wil het je vertellen nu hij er nog is. Misschien dat je er nog wat mee wil doen.

Dat laatste zinnetje. "Misschien dat je er nog wat mee wil doen".
En dat wil ik, maar ik weet niet wat.. Mijn hoofd is te pluis om wat te verzinnen. Misschien, dat er meer mensen zijn, die in dezelfde positie hebben gezeten.
Ideeën zoals, lopen naar het altaar, dat wordt 'm niet.. omdat hij bedledig is. En qua spraak, gaat het ook heel erg beroerd.. dan zou ik echt moeten wachten op een helder moment.

Ik hoor heel graag ideeën.. mochten er verder inhoudelijke vragen zijn, lees ik ze ook graag en probeer ik ze gerust te antwoorden :)

Joscaa

Re: Nu het nog kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:36

Ik heb verder geen oplossing voor je, maar wat erg Wendy! Vreselijk.... :(:) Heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:36

Allereerst sterkte!
De laatste zin van je vriend lijkt mij een heel duidelijke hint... dat hij ook liever wil trouwen waar je vader nog bij kan zijn?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:37

Waarom niet trouwen bij je vader? Je kan dan 2 keer trouwen, 1e keer bij je vader, met enkel de directe familie, tweede keer met vrienden erbij op het gemeentehuis ofzo

Ik wens je im elk geval heeeeel veel sterkte toe!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:40

Als eerste heel veel sterkte, wat moet het moeilijk zijn om te weten dat je veel te vroeg afscheid moet nemen van je vader. :(:)

Willen jullie nu al trouwen? Anders is het misschien een idee om een bijzonder moment(je) te maken met het gezin bij elkaar en dat je vriend en jij elkaar ringen geven of iets dergelijks. Gewoon klein, lekker thuis en dan is je vader er toch bij ook al is het dan niet een echte bruiloft.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:42

Je kunt trouwen waar je maar wilt, gemeentehuis is eigenlijk niet eens nodig. Als het ziekenhuis het ermee eens is, zou je dat wellicht daar kunnen doen bij je vader?

En dan later misschien een uitgebreid feest.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:46

Allereerst heel veel sterkte ! Een vader is vaak toch het hoofd van t gezin, het grote voorbeeld en de schouder waar je op leunt.

Uit mijn eigen ervaring met jarenlange ziekte van mijn vader heb ik spijt van veel dingen. Hij ging zo snel achteruit dat er eigenlijk niks meer te plannen viel.

Denk goed na wat je zelf wilt en voelt hierover. Als je het wilt doen is het misschien een idee om via een scherm te doen dat hij mee kan kijken? Tablet of iets ? Dat hij er wel bij is, maar ook veilig in t ziekenhuis is? Maar dat hij het zeg maar niet gemist heeft?

Misschien is dat een idee ?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:54

Heel veel sterkte voor jullie allemaal,

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:11

Bedankt voor alle lieve reacties :*

Het is niet echt nu al de bedoeling om nu al te gaan trouwen, we zijn ook net twee jaar bij elkaar namelijk. Hij zei ook wel redelijk duidelijk: "of hij erachter staat als wij ooit gaan trouwen".

Kennen jullie dat filmpje, van een meisje wat wordt 'weggegeven' door haar vader, die terminaal is? Ze heeft geen vriend, en ze is nog hartstikke jong.. Maar omdat haar vader er nooit bij zal zijn bij haar bruiloft, doen ze dit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:14

Je vader kan inderdaad een bericht achterlaten als jullie ooit trouwen. Dat je dit niet nu al kan zien en echt pas als jullie definitief gaan trouwen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:19

Hebben jullie als stel ook een 'vriendschaps'ring, ketting oid samen? Zo nee, misschien is dat een idee om iets ceremonieels van te maken?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:25

Ja, in die richting inderdaad Renée :j
Dat hebben we inderdaad Winged :) maar goed, daar zou altijd nog iets mee gedaan kunnen worden natuurlijk.

Mioux schreef:
Uit mijn eigen ervaring met jarenlange ziekte van mijn vader heb ik spijt van veel dingen. Hij ging zo snel achteruit dat er eigenlijk niks meer te plannen viel.

Dat is het hem ook gewoon, ik wil er nog zo veel uit halen. Zo veel mogelijk. Omdat ik zó bang ben voor die spijt. Of dingen achteraf bedenken. Ik heb ook heel lang, heel erg getwijfeld of ik dit op bokt wil zetten.
Maar ik ben even 'leeg' wat betreft ideeën :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:32

Spijt zul je altijd wel houden, want naderhand kom je er pas achter hoeveel je nog wilde doen, bespreken of er zijn.

Maar vaak zul je ook voelen dat er vrede is :).

Misschien is het leuk om toch nog eens samen mooie foto's te laten maken. Misschien dat je denkt van ja maar snoeren, eventuele apparaten dan etc op de foto. Maar die kunnen fotograven ook wegwerken, misschien is dat een idee?

Helaas heb ik maar 1 foto van mijn vader net voor hij ernstig aftakelde, met mijn zoontje. Zijn grote trots als verse opa. En ik vind het heel jammer dat ik er nooit meer gemaakt heb...maar daar denk je op dat moment niet erg aan.

Misschien een mooi idee om samen toch foto's te maken? Met het gezin, met jouw, misschien ook leuk met je vriend erbij ?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:35

Misschien een heel stom idee (ik weet ook niet precies hoe het werkt namelijk) maar je kunt ook voor 1 dag trouwen. Misschien is dat iets?

Heel veel sterkte in ieder geval!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:37

Trouwen zit dan wel niet in de planning maar als jullie beiden het wel willen in de toekomst waarom dan niet nu, je kunt bij gemeentes een aanvraag voor bijzondere locatie doen en dus zelfs thuis. Later kun je altijd nog een groots iets organiseren maar als ik zo hoor hoe je papa er aan toe is dan moet je geen twee weken meer wachten, klinkt hard maar nu zijn jullie in de fase dat het ook heel hard gaat. Je kunt ook proberen een video op te nemen waarin je je vader interviewt, voor later om aan je kinderen te laten zien.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:40

Mioux schreef:
Spijt zul je altijd wel houden, want naderhand kom je er pas achter hoeveel je nog wilde doen, bespreken of er zijn.

't Boek 'papa vertel eens...'

Hoewel mijn ouders, beiden gezond, het boek allebei hebben liggen... En er volgens mij nog niks mee hebben gedaan :+

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:41

Ook even een berichtje van mij. Sterkte met de situatie, het is naar mijn idee altijd erg heftig.
Mijn vader is ook buiten de prognose om nog steeds in leven, al had niemand dat verwacht. Wel dus ook ernstig ziek. Op dit moment gelukkig stabiel, maar ook wij kennen het afscheid nemen.

Mijn vriend en ik zijn allebei nog niet zover dat we willen trouwen. We zien ons wel samen verder gaan en ooit trouwen, maar eerst maar onze opleiding afmaken. Mijn pa heeft mijn vriend ooit bij een mogelijk-afscheid moment gevraagd goed voor mij te zorgen. Daarmee geeft hij ook een bepaalde toestemming en dat vind ik toch ook wel fijn.

Een vriendin heeft mij voorgesteld om te vragen aan mijn vader om brieven te schrijven. Nu is jouw vader nog weinig helder lees ik, dus is dat misschien moeilijk. Maar misschien kan iemand iets voor hem opschrijven dat je kunt openen bij je huwelijk, als dat later pas plaats zal vinden?

Als je al zover bent dat je gaat trouwen en je wilt je vader graag meenemen kan ik je de stichting ambulancewens aanraden. (ze hebben een facebook en website). Zij verzorgen op korte termijn laatste wensen van terminaal zieke mensen die niet zittend vervoerd kunnen worden. Ze hebben medisch geschoold personeel aan boord en alles wat je vader nodig heeft, kan dus mee in de ambu (infuus, beademing etc). Hun vrijwilligers staan de hele dag (of soms zelfs meerdere dagen!) tot je beschikking, maar weten zich ook prima op de achtergrond te houden. Daardoor merk je soms amper dat ze er zijn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:51

Ahh lieve Wen, heel erg veel sterkte en een hele dikke knuffel.

Ik heb zo even geen ideeën, maar als je wat kwijt wil staat m'n PB box altijd voor je open :(:) :(:) :(:)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:56

Winged schreef:
Mioux schreef:

't Boek 'papa vertel eens...'

Hoewel mijn ouders, beiden gezond, het boek allebei hebben liggen... En er volgens mij nog niks mee hebben gedaan :+

ik ken het boek :) en ondanks alles heb ik ook gewoon vrede ermee hoor, want je zult altijd wel het gedeelte houden van "ik wilde je nog zoveel...".

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:07

Allereerst heel veel sterkte de komende tijd.

Ik wil je als advies meegeven, haal zoveel mogelijk eruit voor de tijd die er nog is.
Ik heb deze "kans" (even tussen aanhalingstekens omdat het een rotwoord is op dit moment) niet gehad helaas. Mijn vader overleed onverwachts.
Dus pak deze kansen voordat het te laat is

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:15

Misschien kun je aan je vader vragen of hij een boodschap op kan nemen, die je bijvoorbeeld tijdens je trouwdag kunt afspelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:22

Misschien wilt je vader een brief/gedicht voor je schrijven, die iemand namens hem op de mooie dag voor kan dragen.

Misschien wilt hij hem zelf voor een camera opnemen, zodat je deze als videomateriaal dan af kan spelen etc etc etc...

Succes en heel veel sterkte toegewenst

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:27

Kunnen jullie niet iets spiritueels samen met je vader doen? Een soort ceremonie of ritueel, waar hij toch bij kan zijn?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:29

Poeh Wen, da's inderdaad wel een goeie, nu het nog kan.. Ik heb zelf die gelegenheid nooit meer gehad natuurlijk omdat het bij mijn paps ineens en heel onverwacht ging, en ik heb daar best behoorlijk wat moeite mee merk ik nu..

Zo'n bericht is inderdaad mooi, maar z'n spraak is er nu niet naar toch? Is het misschien een idee om "ceremonieel" een soort verloving te doen? Waar je pap bij is? Lastig hoor... Ik ga 's voor je nadenken meis!

Dat je spijt houdt ben ik trouwens niet helemaal met mioux eens hoor, zelfs bij mijn papa waar het echt binnen een week "over" was heb ik geen spijt van dingen die ik niet of juist wel gezegd heb. Maar wat ik wél ontzettend jammer vind is dat hij er nu dus niet bij is als ik ga trouwen straks. En dat hij het ook niet gewéten heeft, dat we gaan trouwen. Maar dat hou je toch, bij alles wat je nog tegenkomt in je leven, dat je baalt dat ie er niet bij is.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 14:55

Motorisch is het heel slecht, schrijven zit er niet bij en spraak is al erg slecht. Hij haalt veel woorden door elkaar. Handtekeningen zetten is zelfs al een hele opgave.
Ik denk, dat je hem voor de beeldvorming het best kan vergelijken met een dementerende. Al weet hij dus wel wie wij zijn en waar hij is.. Maar verder. Houd het daar maar op.

Dat boek! Dat is best nog een idee, want van vroeger weet hij best veel. _O- zo dreunt hij ook moeiteloos z'n sofinummer op. En gaat het bij ons telefoonnummer (wat we al 26 jaar hebben) helemaal mis.

Ik ben in ieder geval heel blij met alle reacties <3 dank jullie!

Bigone, we bekijken het per dag. In oktober was het een stuk beroerder.. en toen kwam hij er ook weer uit :) We zullen het zien, hoe dit nu loopt.