De invloed van je ouders op je partnerkeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De invloed van je ouders op je partnerkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:10

Laatst had ik op mijn werk een leuke jongen gezien(helaas is er toch niks van gekomen :') ), toen ik thuis kwam en mijn ouders vroegen of er nog wat bijzonders was gebeurt vertelde ik dat ik alleen een leuke jongen had gezien. Ik zei er ook achteraan dat het hun type toch niet was, aangezien hij tatoeages en piercings heeft, en mijn ouders daar geen fan van zijn aangezien ze ook gelovig zijn. Echter vertelde mijn moeder dat dat haar niet uit maakte hoe mijn toekomstige partner eruit zal zien, als ik er maar gelukkig van wordt. Toen begon ik me af te vragen, hoe zal het zijn als mijn ouders wel eisen aan mijn toekomstige partner gingen stellen? Ik denk dat ik dat echt niet op prijs zou stellen. Maar nu vraag ik me ook af of er Bokkers zijn waarbij hun ouders wil invloed op de partenkeuze hebben(gehad), en wat Bokkers hiervan vinden? Kunnen ouders inderdaad eisen stellen, of is het 100 procent de keuze van jezelf?

miccamaaike

Re: De invloed van je ouders op je partnerkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:14

Mijn ouders zouden nooit eisen stellen aan mijn partner, maar ergens vraag ik me wel altijd af wat mijn ouders er van zouden vinden, dus ergens speelt het zeker wel mee. Zowel mijn zus, mijn broertje als ik hebben in t verleden wel eens een minder handige keuze gemaakt, dan vroegen ze zich wel af hoe verstandig het was. Maar echt letterlijk eisen stellen aan een partner gaat wel wat ver.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:16

Ik denk dat het een beetje van allebei is. Mijn ouders zullen nooit eisen stellen of dingen verbieden, maar ze hebben misschien wel een mening over iemand. Ik weet dat ze het bij mijn ex echt verschrikkelijk vonden dat ik met hem was (en terecht hoor), en hoewel ik mijn eigen keuzes maak heeft het denk ik toch invloed. Je gaat uiteindelijk toch misschien wel die mening een beetje delen, hoewel ze nooit een verkeerd woord over hem hebben gezegd hoor en ook zeker niet naar hem toe. Maar ik denk toch dat het gevoelsmatig wel invloed gaat hebben. Tenzij je expres met iemand bent juist om je ouders een beetje te provoceren, daar ken ik ook genoeg voorbeelden van haha.

Mijn huidige vriend vinden ze fantastisch, die past ook veel beter bij me en is veel beter voor me. Ik denk toch dat je ouders (althans de mijne dan) juist omdat ze het gevoel er niet bij hebben maar wel heel dicht bij je staan, wel zien of iemand geschikt voor je is. Of het zijn bij mij gewoon daddy-issues, want ik heb altijd gezegd 'nooit een militair!' (mijn vader is militair) en 3x raden waar ik mee thuis kwam.. :')

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:20

Mijn vader is helaas een tikkeltje racistisch.. :n Vind ik persoonlijk erg vervelend en ik word ook altijd heel boos op hem als hij weer eens een nare opmerking maakt over een donker/getint iemand die hij langs ziet lopen of op tv ziet. Hier komt dus ook uit voort dat hij erop staat dat ik met een 'wit' iemand thuiskom. Hij zegt ook weleens dat als het een 'Hassan' is, dat hij hem iets aan gaat doen... Ik weet niet of hij het nou echt meent of dat het gewoon dreigen is, maar dit zorgt er wel voor dat ik echt op pas met wie ik thuiskom... :roll:

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:21

Ik mag doen wat ik wil, zelfs met mijn vader die Moslim is.
Heb zelf ook piercings dus :+ Maar ze weten dat ik een Aziaat wil dus, het boeit ze verder echt niet veel :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:22

Ook mijn kinderen hebben verschillende partners gehad waarbij ik me erg afvroeg of dat wel zo verstandig was. Ik ben er wel altijd neutraal in gebleven maar als ik zag dat één van mijn kinderen negatief veranderde door de partner dan ging ik wel het gesprek aan. En ja, meestal was de relatie dan snel voorbij, ik kraakte de partners niet af maar hield eigen kinderen een spiegel voor met de vraag of ze zelf dachten dat ze zo nog 40,50,60 jaar door wilden gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:23

guusje_h schreef:
Mijn vader is helaas een tikkeltje racistisch.. :n Vind ik persoonlijk erg vervelend en ik word ook altijd heel boos op hem als hij weer eens een nare opmerking maakt over een donker/getint iemand die hij langs ziet lopen of op tv ziet. Hier komt dus ook uit voort dat hij erop staat dat ik met een 'wit' iemand thuiskom. Hij zegt ook weleens dat als het een 'Hassan' is, dat hij hem iets aan gaat doen... Ik weet niet of hij het nou echt meent of dat het gewoon dreigen is, maar dit zorgt er wel voor dat ik echt op pas met wie ik thuiskom... :roll:

Mijn vader is precies zo. 8)7

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:23

Ik vind dit een interessante discussie!

Ik denk dat je ouders altijd wel een invloed hebben, al is het onbewust. Inderdaad denk je zelf vaak na of je ouders diegene op prijs gaan stellen of niet.
Maar ze hebben je in hun opvoeding ook vaak dingen meegegeven die onbewust de keuze beinvloeden. Dit hoeft dan niet perse iets te zijn wat in hun ogen positief is natuurlijk, maar het is wel een invloed op de partnerkeuze.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:24

Ik mag hopen dat ouders hun kinderen vrijlaten in hun keuzes. Ze hebben hen tenslotte zelf opgevoed en de 'juiste' normen en waarden meegegeven met als doel het kind zelfstandig en onafhankelijk maken. Daar hoort zelf keuzes maken dus ook bij.

Ik mag ook hopen dat kinderen niet een partner uitkiezen op basis van wat hun ouders eventueel zouden wensen, maar puur en alleen op wat zij zelf wensen en wat hen gelukkig maakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:25

guusje_h schreef:

Jouw vader is waarschijnlijk racistisch uit angst dat zijn dochter met een moslim thuiskomt en ziet je al met een hoofddoek of zelfs in burka lopen. Niets mis met moslim zijn, echter, door onwetendheid dreigt hij dat er geen Hassan binnen komt. Jammer, hij kan beter gewoon het gesprek met je aan gaan.
Er zijn ook witte rotzakken genoeg dus wat dat betreft.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:25

Believe schreef:
guusje_h schreef:

Heel vervelend is het :n Vooral omdat ik zelf en mijn moeder helemaal tegen moslims of donkere mensen hebben en hij constant loopt te zeggen van 'als je het maar laat' als ik ook maar iemand aankijk die hem vanwege huidskleur niet bevalt |o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:28

Zelfs als je ouders heel open zijn beinvloeden ze alsnog je keuze :D
Je vergelijkt namelijk automatisch onbewust bepaalde eigenschappen met je toekomstige partner met je ouders.
Zo zoeken veel meisjes overeenkomsten met hun vader.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:28

Idd interessante discussie.

Mijn ouders maakt het echt niet uit en zijn blij met hun schoondochter, maar ze hebben er nog 2 en 1 daarvan is toch wel heel erg eh, blond, en mn ouders denken dan hetzelfde als ik als er weer zo'n snuggere opmerking uitkomt :')

Ouders mogen best een mening hebben, maat wel netjes en zolang je kind echt gelukkig is en alles goed verloopt, wie ben jij om je kind zijn geluk af te pakken alleen omdat de partner je niet aan staat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:30

Ik heb wel eens een relatie beëindigd omdat mijn ouders die jongen niet goed genoeg voor me vonden. Dat was achteraf ook zo, dus wenste toen wel dat ik eerder naar ze geluisterd had :+
Soms ben je blind van liefde en is het wel verstandig om naar je ouders te luisteren, zij kennen jou al vanaf kleins af aan ;)

Nu ben ik getrouwd met een geweldige man waar mijn ouders ook weg van zijn. Ik wist toen gelijk dat het goed zat.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:31

Mijn ouders hebben ons altijd vrij gelaten in onze keuze met een partner. Ze hebben wel een keer tegen mijn oudste zus gezegd dat ze uit moest kijken en dat ze haar vriend geen betrouwbare jongen vonden. Maar ze zullen nooit zeggen dat een relatie niet mag of iemand het huis weigeren.

Dat die vriend niet betrouwbaar was klopte overigens volledig. Hij ging met haar auto tanken zonder te betalen, woonde gratis bij haar in, loog over een eigen bedrijf terwijl hij werkloos was, gaf haar een kat die hij gebruikte als chantage middel zodat ze het niet uitmaakte, ging uit eten met andere vrouwen en betaalde dat met haar geld, en dreigde toen het uit was om haar en onze familie wat aan te doen.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:34

In je opvoeding wordt je natuurlijk wel deels beïnvloedt door de missie/visie van je ouders. Ik denk dat dit dan ook zeker speelt als je ouder wordt.

Ik ben wel van mening dat de ouders geluk niet in de weg mogen staan. Geluk staat voorop. Mijn ouders hadden wel 'lichte voorkeuren' en lieten die ook doorschemeren. Ik merk dat je daar wel wordt geleid. Maar, ze willen ook graag dat hun kind gelukkig is. En ik denk dat geluk uiteindelijk wint van de voorkeuren.

Nu heb ik zelf al een langere relatie en mijn ouders vinden hem dan ook fantastisch. En, dat stelt mij wel gerust. Daarintegen vonden ze achteraf mijn eerdere relatie wat minder. Hier ben ik zelf ook achtergekomen en is het daardoor ook stuk gelopen. Mijn ouders kennen mij inmiddels wel aardig goed, en zagen dat deze jongens te verschillend was en vooral andere 'levensdoelen' had als mij.

Nagini

Mijn ouders zullen niet bepalend zijn in de partner of vriend die ik uiteindelijk neem. Ze zullen hun mening uitspreken en laten horen maar mij mijn keuzes laten maken uiteraard.

Ik zoek wel vaak bevestiging. Ik wil graag dat mijn ouders goedkeuring geven voor belangrijke dingen in mijn leven.. dus niet alleen relaties. Ik kan er heel ongerust op worden als ze het ergens niet mee eens zijn haha.

Anoniem

Mijn ouders en moeders vriend (ouders zijn gescheiden) hebben geen eisen. Nouja ze hebben het liefst wel dat ik met een gewone Nederlandse man thuis kom.

Maar toch vind ik hun mening heel belangrijk. Dit komt omdat ik ze behoorlijk wat verdriet en zorgen heb bezorgd met mijn ex.

En dat wil ik niet weer laten gebeuren.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:35

Lekkere vent zeg Sababber, jeetje! Mag hopen dat ze daar inmiddels goed vanaf is!

Guusje en Believe, dat lijkt me wel heel lastig als een van je ouders dat zo duidelijk uit. Lijkt me moeilijk mocht je ooit wel verliefd worden op een gekleurd persoon.

Chimello, uhhh je weet dat je een Aziaat wil? Dat klinkt een beetje apart...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:35

Believe schreef:
guusje_h schreef:

Mijn vader is ook zo, maar ergens vind ik het ook wel een reële angst. Mannen die moslim zijn denken vaak heel anders over de rol van de vrouw in een relatie, en ik snap ergens wel dat hij daar bang voor is. Natuurlijk is niet elke moslim hetzelfde, maar je hoort vaak genoeg dat vrouwen geslagen worden, veel dingen verboden worden etc etc. Die kloof door geloof is gewoon erg aanwezig en ik snap dus prima dat ouders daar angstig voor zijn. Nou is het natuurlijk niet oké om dat op een hele aanstootgevende manier rond te schreeuwen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:37

Maar mannen die moslim zijn of mannen die donker/getint zijn kunnen nog wel 2 totaal verschillende dingen zijn. Ik denk dat relaties met verschillende geloven altijd een uitdaging zijn. Je hebt dan vaak toch (te) verschillende overtuigingen.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 25-05-15 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:38

Het is mijn keuze :j. Maar... Als mijn ouders een partner geen relatiemateriaal vinden voor hun kind, dan hebben ze echter wel een punt. Die hebben geen roze bril op en bekijken het realistischer en kennen hun kinderen wel zo goed dat ze ook goed kunnen inschatten of het gewoon oke is. Als mijn vader je partner gigantisch de hemel in prijst, is dat een teken aan de wand :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:39

inderdaad is het wel belangrijk dat je ouders toch een beetje met je vriend op kunnen schieten, en dan misschien toch onopvallend laten merken als ze diegene niet helemaal bij je vinden passen. Je ouders kennen je je hele leven al, en willen dus het beste met je voor hebben en kennen je, dus opzich denk ik dat hun mening over iemand die wel/niet bij je past toch nuttig is, maar het blijft toch mijn eigen keus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: De invloed van je ouders op je partnerkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:43

Mijn ouders zouden niet blij zijn als ik met een erg devote partner thuis kom, omdat het niet is wie ik ben. Ongeacht geloof oveigens. Dan zit je met ook praktische punten; trouwen, hoe? Kinderen? Welke opvoeding? Dus dat zou ook voor mijzelf afvallen als de roze bril af is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:45

Wat lief van je moeder om te zeggen. Dat heeft mijn moeder ook altijd gezegd: zolang hij goed voor je is en jij het gevoel hebt dat je er de hele wereld mee aankunt is het goed.
Mijn vorige vriend bleek achteraf niet goed voor mij te zien en achteraf bleek dat mijn familie zich best weleens zorgen heeft gemaakt om mij maar ze hebben mij nooit verboden om een relatie met hem aan te gaan. Opmerkingen als "we zeiden het toch?" heb ik dan ook nooit te horen gekregen, maar ze hebben wel opgebiecht dat ze soms met kromme tenen hebben gezeten tijdens onze relatie. Toen het eenmaal uit was hebben ze me liefdevol opgevangen.

Mijn huidige vriend is heel anders en ik merk ook dat mijn familie heel anders met hem omgaat ten opzichte van mijn vorige vriend. Op een positieve manier gelukkig. ;) Ondanks dat het mijn vriend is, vind ik het wel belangrijk dat hij goed kan opschieten met mijn familie.