HBO afgestudeerd... en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

HBO afgestudeerd... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:23

Dag Bokkers,

Misschien dat er mensen zijn die zich herkennen in mijn verhaal of die een goed idee hebben.

Een paar maanden geleden ben ik afgestudeerd als HBO (niveau 5) verpleegkundige *\o/* Ontzettend blij mee natuurlijk, eindelijk die last van altijd school aan je hoofd hebben van mijn schouders af. Maar nu begint het pas.
Ik ben 22, woon sinds 3 jaar op mezelf, heb een huisje en 2 baantjes. Ik werk als flexmedewerker in de thuiszorg en in een verpleeghuis, voornamelijk met dementerende ouderen, als niveau 4 verpleegkundige. Hier heb ik het best naar mijn zin, ik heb ontzettend veel plezier in het werken met deze doelgroep *\o/* , maar het is voor tijdelijk. Ik heb mezelf tot september gegeven om op deze manier geld te verdienen. Ik werk behoorlijk veel, gemiddeld 40/50 uur in de week, en ben dus lekker aan het sparen.

Ik weet niet wat ik wil na september. Ik heb een paar opties:

-Een baan zoeken op mijn eigen niveau.
Dit zie ik vooralsnog niet zitten. Onder andere omdat mijn moeder ernstig ziek is en ik niet het gevoel heb dat ik een uitdagende, verantwoordelijke baan op dit moment aan kan. Ik ben op het moment een beetje bang om in te storten. Daarnaast staan de functies van HBO-verpleegkundige me behoorlijk tegen, met alle bureaucratie en regelgeving in de zorg op dit moment. Contact met de mensen zit er in die functie (vooral in de ouderenzorg) vaak niet meer echt bij, het is vooral het managen van te weinig tijd en overbelast personeel geworden en daar pas ik voor. Ik weet wel dat ik het kan, ik heb grotendeels zelfstandig deze rol vervult tijdens mijn laatste stage, maar ik zie het echt niet zitten om zoiets nu op me te nemen.

-Naar het buitenland gaan.
Ik weet niet wat ik er wil, maar ik heb de drang om er helemaal uit te gaan. Weg van alle verantwoordelijkheden en verwachtingen, gewoon er uit. Ik krijg het benauwd als ik zie dat ik al een paar jaar meedraai in het burgerlijke leventje van werken voor de kost, huurtje betalen, boodschapje doen, wasje opvouwen en dagje voorbij. Ik ben nog maar 22, met een beetje pech mag ik nog 50 jaar zo door -O-
Overigens weet ik niet wáár ik heen wil, wat ik er wil doen (werken, iets doen aan mijn carriere, vrijwilligerswerk, rondreizen?) maar ik heb vreselijk de drang om los te breken O:) Ik heb verdorie vrienden van 27, 28 die nog niet zo ver zijn als ik, dus ik kan toch nog wel een paar jaartjes een stapje terug doen? :o

-Op deze manier door blijven gaan.
Ik verdien als een tierelier maar blijf wel hangen onder mijn niveau. Maar op deze manier kan ik misschien wel het meeste betekenen voor mijn ouders. Ik word er alleen zelfs stokongelukkig van met hierboven beschreven onrust in mijn lijf. Dit zou de ''geen-actie-ondernemen''-optie zijn, rustig doorkabbelen. Maar ik weet niet wat de toekomst mij en mijn familie brengt. Misschien is mijn mama er over een half jaar wel niet meer. Misschien is ze er over 5 jaar nog wel. Ik vind het zo ontzettend moeilijk om mijn toekomst richting te geven terwijl dit ons boven het hoofd hangt :(

Zo, gedachten eindelijk een beetje geordend. Ik hoop dat iemand dit herkent en me misschien een hart onder de riem kan steken of een schop onder mijn kont. Alles is welkom. Dit doorkabbelen is niks voor mij. _O-

Goof

Re: HBO afgestudeerd... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:29

Je schrijft drie opties op waarvan je er twee zelf niet ziet zitten.
Lijkt me dat je (onbewust) de keuze al hebt gemaakt, maar nog niet weet hoe je deze gaat uitvoeren ;)

Ga lekker reizen, je bent jong, je hebt al papieren, dus terugkomen is makkelijk.
Verzin waar je heen wil en ga. Geniet, kom bij, rust uit en denk na wat je daarna wil.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:33

Helemaal mee eens. Vooral lekker op avontuur gaan. Van backpacken tot werken, en ik denk zomaar dat je met jouw opleiding makkelijk een plekje vindt waar je tegen kost en inwoning een tijdje kunt verblijven en dat er dan vanzelf iets op je pad komt dat je hart raakt. Waar zou je graag heenwillen?

En met wat geld op je spaarrekening ben je ook altijd zo weer in Nederland als het nodig is voor je moeder.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:44

Goof, beetje dom maar dat zie ik nu inderdaad ook pas nu ik het op een rijtje zet. Maar dat komt ook idd doordat ik niet echt weet wat ik dan wil. Ja, er uit, maar hoe waar wie wat? Bedankt voor je berichtje :-)

Shadow0, ik heb geen idee. Ik hoef helemaal niet zo ver en exotisch, heb nog maar weinig van de wereld gezien dus zou Europa gek genoeg vinden, maar ooit zou ik wel verder weg willen. Ik weet gewoon niet goed waar te beginnen :=

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:47

Ik zou t niet aandurven zolang je moeder slecht is, om voor optie 2 te gaan.. En een combi?
Nu optie 3 en als t straks beter gaat met moeders, optie 2? Sparen en spekken voor als je optie 2 gaat uitoefenen, over nadenken wat je wilt en een plan maken?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:48

Zou je wel met een gerust gevoel in het buitenland zitten terwijl je moeder ernstig ziek is?

Ik zou vooralsnog gewoon even doorgaan waar je nu zit totdat je 100% zeker bent van een keuze waar je voor kunt gaan!

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:50

Kan je niet ergens in het buitenland voor een (langere) tijd aan het werk eventueel iets anders dan waar je voor opgeleid bent.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:52

Celiien, het is niet heel waarschijnlijk dat het straks veel beter gaat met moeders. Maar het is ook niet gezegd dat het slechter gaat. Mijn moeder heeft kanker en wordt niet meer beter maar hoe de toekomst er uit gaat zien is zo vreselijk onzeker. Misschien dat ze nog wel jaren zo door gaat, met kwaaltjes maar prima kwaliteit van leven. Maar af en toe gaat het een tijdje goed en dan doet ze ineens een stap achteruit, dan weer vooruit... ik kan alles wel voor jaren ''on hold'' gaan zetten voor het geval dat het ineens heel slecht gaat, maar misschien gebeurt dat wel niet...

_Barbara_ ik heb geen idee...

Manny: zoiets lijkt me inderdaad wel wat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:04

Misschien dat De Zonnebloem alvast wat inspiratie geeft: http://www.zonnebloem.nl/zb/verpleging Dan kun je bv mee als vakantiebegeleider. Van daaruit kun je wellicht ideeen opdoen voor wat jou leuk lijkt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:08

Misschien een baan in Arabische landen zoeken(de veilige) zweedse vrienden van ons hebben dat ook gedaan, wel lang gelden, maar daar zaten zo om goed verpleegkundig personeel te springen en de betaling was torenhoog. Wat betreft je mam, je bent zo thuis en misschien is het een optie om er eens open met haar over te praten, ze wil vast niet dat jij vijf jaar de wacht houd omdat zij kan overlijden.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:15

Optie 1 en 3 trekken jou iig niet uit je sleur. Maar wil je wel voor optie 2 gaan nu je moeder ziek is? Ik weet niet of er kans is dat ze binnenkort zou overlijden? In dat geval denk ik dat je het jezelf nooit vergeeft als je in het buitenland zit.
Kan je niet binnen Nederland je leven omgooien? Misschien op zoek naar een leuke hobby oid? Iets waar je een kick uithaalt? Want als ik het zo lees is het niet je baan die je ongelukkig maakt, maar je leven daarbuiten...

Edit: lees nu je bericht over je moeder. Is het geen optie om in een buurland te gaan werken? Ik werk bvb in Berlijn en dat is zeker aan te raden. In principe kan je dan vrij snel in Nederland zijn, mocht het nodig zijn. Persoonlijk zou ik niet op vliegafstand willen zitten, als je weg wil, moet je gewoon direct kunnen gaan imo.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:40

Zoals ik het lees ligt de optie reizen jou het meest, ik denk inderdaad dat jij voor jezelf moet uitmaken verder wat je daarmee wilt doen. Kan je nu die tijd daarvoor vrij maken ivm je moeder? Anders is het misschien beter om nu te kiezen voor je moeder en daarna te reizen.
Als verpleegkundige (zeker hbo geschoold) zijn er veel mogelijkheden om naar het buitenland te gaan. Zelf ben ik een poosje in Zweden geweest. En een kennis van mij is naar Aruba of Bonaire (ik weet het nu niet meer zeker welke van de twee het was :+ ) met BKV, zij hebben ook tijdelijke banen. Zij heeft daar een half jaar gezeten ook en dat was haar echt super bevallen.
https://medischevacature.nl/vacatures/? ... &distance=

Verder nog een idee dat ik had voor de "een baan op niveau optie": lijkt een geriatrie afdeling in een ziekenhuis je niet wat? Ik heb ook altijd tijdens m'n studie in een bejaardenhuis gewerkt, maar werk nu in het ziekenhuis. Hierbij heb je nog wel contact met je patiënten, al is het verloop van patiënten natuurlijk wel groter, meesten blijven maar enkele weken/maanden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:59

Optie 2 is de enige keuze die je gelukkig zal maken. Je laat je moeder niet achter, je bent alleen verder bij haar vandaan. Vanuit alle uithoeken ter wereld kan je snel weer terug in Nederland zijn, mocht dat nodig zijn.
Kijk eens naar de landen die je interesse hebben. Wat zou je daar kunnen doen?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:17

Bedankt voor de reacties allemaal!! Fijn dat jullie willen meedenken.
Sorry voor de late reactie maar ik ben een paar dagen weg geweest :o !

Ondertussen ben ik wat rond wezen vragen en kwam ik terecht bij WWOOF. Heeft iemand daar ervaring mee?
Je doet in feite vrijwilligerswerk op een organische farm tegen kost en inwoning. Je kunt van farm naar farm reizen of op één plek blijven. Je werkt 4-6 uur per dag en de rest van de dag ben je vrij. Je host zorgt voor je maaltijden en een slaapplek en vaak heb je het weekend vrij. Je verdient dus niets, maar de kosten van verblijf zijn ook laag. Ze zitten werkelijk overal. Ik heb me aangemeld voor Nederland en Frankrijk en ben nu op de sites aan het rondneuzen naar leuke hosts.
Ik kan me voorstellen dat dit min of meer is wat ik zoek. Je bent er uit, doet wat ervaring op op groen-gebied (leert waarschijnlijk wel een paar nieuwe skills) en het kost niet teveel. Op sommige farms zijn paarden aanwezig, dat is natuurlijk helemaal super :j

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:42

Het klinkt leuk. Twee dingen die bij me opkomen:
Ten eerste: het is op zich een vrij ongebalanceerde deal, als de eigenaars 6 uur werk per dag krijgen en alleen maar kost en inwoning bieden. Dat mag en is niet erg, als jij er voldoende uithaalt is dat ok, maar kies voor mensen die je het waard vindt. Dus mensen die je raken, die je graag dat plezier wilt doen, maar durf ook verder te trekken als het voelt als teveel moeten.

En ten tweede: stap uit je comfort zone. Ga naar plekken waar je de taal niet spreekt, of waar alles niet vooraf georganiseerd is, ga niet op 1 plek zitten, en laat je verrassen.

Het doel is, begrijp ik uit je eerste bericht in elk geval, om wat avontuur op te zoeken. En het is prima om daar niet meteen vol in te duiken, en dat iets geleidelijker te doen via een paar beginstappen die wel wat veiliger zijn... maar laat je daardoor in elk geval niet beperken, en zoek echt naar dingen die bijzonder zijn en betekenis hebben voor jou. :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:46

Ik vind het wel redelijk in balans. Stel dat ik hier werk, dan verdien ik iets meer dan een tientje per uur. Reken drie maaltijden per dag en overnachting, ook in je vrije weekend. Daarnaast is in mijn eentje naar Frankrijk (spreek geen Frans) al een avontuur voor mij, heb nog nooit zoiets gedaan. Maar je hebt een goed punt. Dit lijkt me alleen prima om te beginnen :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:51

Het lijkt mij ook een prima begin! :) Ik denk dat er veel interessante plekken zijn waar je terecht kunt komen op zo'n manier.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:00

Ik snap je gevoel.. En niet dat ik een domper op je reislust wil zetten, maar realiseer je dat je voor je BIG herregistratie over 5 jaar wel een minimaal aantal uren als verpleegkundige gewerkt moet hebben. Het zou zonde zijn als je een deel van je opleiding opnieuw moet doen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:15

Ik heb WWOOF opgeslagen, wat een enorm leuk idee! Misschien dat ik dit ga doen voordat ik aan mijn thesis ga beginnen, of misschien wel tijdens.

Ik ken het rusteloze gevoel trouwens, ben nog niet eens zo gesettled. Ik wil alleen zo graag iets anders gaan doen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 20:31

Olikea, dat is inderdaad iets om over na te denken. Maar ik verwacht niet dat dat een probleem gaat zijn, ik zal op een gegeven moment toch centjes moeten verdienen.

Douce, leuk he. Je kunt ook gewoon twee weken gaan, dan is het misschien wel te doen tijdens je thesis?

Ik heb ontzettend last van dat rusteloze gevoel. Ik wil iets maar heb geen idee wat. Kwestie van dingen uitproberen denk ik. Ik vind dit een heel laagdrempelige optie, maar toch spannend en je kunt er alle kanten mee op. WWOOF zit werkelijk overal dus als het goed bevalt, wie weet waar ik terecht kom :-)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:37

Ik weet niet hoe t precies heet maar in amsterdam zit een organisatie die verpleegkundige mee stuurt met een client op vakantie.

Een client van ons vertrok voor een week naar marokko, hoog complexe zorg. Vpk kreeg doorbetaald van de baas en tickets en inwoning werd betaald door de familie. Zover ik weet had de vpk overdag veel vrije tijd

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:38

Ik zet even een stipje. Ik ken je onrust gevoel.

Na mijn studie (pabo) ben ik 13 maanden naar USA gegaan als Au Pair.
Toen ik terugkwam heb ik besloten om naar London te verhuizen en als leerkracht te gaan werken. :)
Ik word van de zomer 24 trouwens.

Nu beginnen mijn kriebels weer.. en zit er waarschijnlijk weer wat nieuws aan te komen.

Ik heb nu even geen tijd om een lang verhaal te schrijven over wat je zou kunnen doen dus dat wil ik later even doen. :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:45

Ja ik heb gewoofd, wel al een poos geleden.
1 tip, zorg dat je vantevoren goede afspraken maakt. Hoelang ga je werken, wat voor werk ga je precies doen, wordt er verwacht dat je altijd bij je host eet of moet je soms ook zelf eten verzorgen, heb je een kamer in het huis of een eigen appartementje, wat zijn de huisregels, etc, etc.
Ik heb er zelf een goede ervaring mee, maar ken ook mensen waar de ervaring iets minder goed waren.
Zo ben ik bijvoorbeeld altijd met m'n eigen auto er heen gereden, maar ik ken ook mensen die werden opgepikt van het vliegtuig door de hosts. Das allemaal superfijn enzo, maar dat kan dus ook betekenen dat je weken vastzit op een boerderij in de middle of nowhere zonder dat je ergens naartoe kan (Ik spreek nu over Zweden, daar zijn de afstanden soms net iets groter dan hier ook natuurlijk).
Ook een meisje waarbij "op de boerderij meehelpen" werd verstaan als 8u per dag keihard bikkelen en zeer zwaar lichamelijk werk verrichten, die is daar dus ook weggegaan.

Ik wil je nu niet bang maken verder, zoals ik zei, ik heb er goede ervaringen mee. Zorg gewoon dat je vanaf het begin goed over je verwachtingen communiceert en dan heb je een supertoffe ervaring ;)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 15:36

Saaams, dat klinkt ook wel heel gaaf! Is misschien wel leuk om een keer te doen. Ik zeg geen nee, maar voor nu denk ik dat ik even géén zorg ook wel leuk vind!

Nagini, dat klinkt ook wel erg gaaf allemaal! Ben benieuwd naar je lange verhaal ;-)

Fangio, ik waardeer het juist dat je ook de valkuilen schetst! Ik ben zelf ook niet zo van het wegdromen en dan van een kouwe kermis thuis komen. Ik wil wel graag een overwogen keuze maken. Het is goed om te weten dat er niet alleen maar positieve ervaringen zijn.

Ik denk wel dat ik met mijn eigen auto zou gaan, dan heb je toch dat extra beetje vrijheid/onafhankelijkheid. Ik ben overigens gewend om mijn grenzen aan te geven op werkgebied, ik ben niet te beroerd om een stapje harder te zetten maar daar staat dan ook iets tegenover. Daar ben ik dus niet zo bang voor maar het is goed om in je achterhoofd te houden :-)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:48

Ik ben als het goed is volgende maand ook afgestudeerd en zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij. Door blijven aanmodderen met een flexcontract en bijbaan in een winkel, reizen (niet echt een optie ivm geld) of een hele andere baan zoeken.
Ik doe SPH dus de banen liggen niet voor het oprapen, het is echt heel moeilijk om iets te vinden. Ik heb een flexcontract bij de instelling waar ik vorig jaar stage liep en een bijbaantje in een kledingwinkel. Niet heel ideaal want ik heb geen vaste uren of zekerheid van een minimaal salaris, en dat wil ik na mijn studie wel graag. Waar ik dus voor heb gekozen is een hele andere baan zoeken, zodat ik ook niet in de onzekerheid van de hulpverlening terecht kom. Toevallig heb ik morgen een sollicitatiegesprek voor een baan waar ik volgende week zou kunnen beginnen. In de vakantie ga ik een maandje naar Thailand dus zo kan ik toch nog een beetje reizen, haha.