Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 19:57

Nou de vraag is heel simpel en direct

Ik heb het zelf meegemaakt met een familielid.

En wil weten wat jullie er van vinden en of over denken.

KimD

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:58

Zelf nu al een paar keer moeten meemaken, ik vind het ontzettend egoïstisch. Wat een ellende last diegene achter...

Als je dan toch al van plan bent er een einde aan te maken, zorg dan dat alles fatsoenlijk geregeld is.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:00

Zelfde wat KimD zegt, egoïstisch.. En dan vooral voor de nabestaanden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:02

ik vind het erg egoïstisch...
Zoveel verdriet aandoen aan mensen om je heen en om nog maar te zwijgen over het trauma van degene die het lichaam vind... of de schade die je met sommig manieren aanbrengt (zoals onder de trein springen).

Ik vind dat er altijd mogelijkheden zijn zoals psychologen etc.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:03

Helemaal niet egoistisch. Iemand die zelfmoord pleegt lijdt zo ontzettend erg, anders zou je nooit de wil verliezen om te leven. Verschrikkelijk voor de nabestaanden, maar moet iemand dan tegen zijn zin in verder leven? Daarmee maak je het ook niemand makkelijk.

@Zoey Psychologen zijn helaas geen wonderdokters..
Laatst bijgewerkt door kwii op 13-05-15 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:03

aan de ene kant inderdaad egoïstisch, maar verplaats je eens in de ander, iemand die hier zelfs maar serieus over nadenkt is vaak niet in staat om de gevolgen voor een ander in te zien. dat iemand zoiets doet vind ik dan ook in en in triest. dat er niemand geweest is waarbij diegene terecht kon om zijn gevoelens te uiten, dat is triest, daarom vind ik zelfmoord eerder triest dan egoïstisch.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:04

Niks egoïstisch aan. Jouw leven jouw keuze. Vind het alleen naar als ze voor de trein springen oid.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:06

Ik vind het kortzichtig om het egoïstisch te noemen. Ik heb zelf met suïcidale jongeren gewerkt, die lijden gewoon zo erg onder hun problematiek dat ze geen andere uitweg meer zien. Zij zijn dan ook niet in staat om de gevolgen voor de ander in te zien en denken alleen nog maar aan verlossing. Natuurlijk heeft het altijd meerdere kanten en is het heel erg voor nabestaanden, maar ik vind het ook egoïstisch om van iemand te verwachten dat diegene blijft leven omdat hij of zij anders anderen pijn doet.

Alleen voor de trein springen vind ik wel echt heel dubbel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:07

Valt me op dat mensen het word egoisme erg snel gebruiken bij zo'n beladen onderwerp. Zo ver zou ik zelf zeker niet durven gaan. Ja, je druk een stempel op het leven van de mensen die je achterlaat, maar ik denk dat je ook moet proberen te begrijpen hoe degene die zelfmoord pleegt heeft gedacht.

Iemand kan zo in de knoop zitten dat het eruit ziet alsof er geen andere uitweg is. En dan is het heel makkelijk om te zeggen dat je er dan maar iets aan moet doen en hulp moet zoeken, maar het is heel makkelijk om te zeggen en soms verschrikkelijk moeilijk om dat ook echt te doen.

Verder moet je ook denken aan de kwaliteit van leven. In Nederland is euthanasie niet echt een zwaar taboe onderwerp en wordt het in sommige gevallen zeker goedgekeurd (wettelijk gesproken), echter is dit lang niet altijd en overal zo, waardoor zelfmoord soms de oplossing is voor iemand.

Zelfmoord is een heel persoonlijke keuze, die effect heeft op de omgeving. Dat is wat het juist zo moeilijk maakt, maar uiteindelijk is het een keuze van de persoon zelf

bakkabouter

Aan sommige ziektes kan je nu eenmaal doodgaan, en een ernstige depressie is daar helaas ook een voorbeeld van.

Narita

Ik vind het niet egoïstisch. In het leven kiest iedereen nou eenmaal voor zichzelf en ik vind niet dat je het recht hebt om iemand te bestempelen als ‚egoïstisch’’ omdat diegene zichzelf niet in leven wil houden voor anderen. Als je echt zo diep in de put zit dat je het gevoel hebt dat het allemaal geen zin meer heeft hoeft het ook niet meer, vind ik.
Natuurlijk laat je mensen achter en doe je ze pijn, maar uiteindelijk moet je voor jezelf kiezen zoals iedereen doet.
Ik denk persoonlijk ook dat het meer rust geeft als een persoon overleden is dan dat je met diegene moet leven en je diegene steeds verder en verder weg ziet slippen. Dat doet juist heel veel schade imo.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:08

Ieder mens doet met zijn leven wat hij/zij wilt, het verhaal is anders als men het op een manier doet waardoor men andere mensen schaad zoals bv voor een trein of vrachtwagen springen, diegene die hem aanrijd heeft een trauma voor heel zijn leven.

enamorada

Totaal niet egoïstisch. Je moet het wel erg hebben als je gewoon besluit dat je niet meer verder wil leven. Blijkbaar hebben de mensen eromheen dan (net) niet genoeg gedaan.. Als je zo ongelukkig bent dat je niet meer verder wil, vind ik dat niet egoïstisch.

PureSG

Absoluut niet egoïstisch. Tegen de tijd dat je zo ver heen bent dat je dit als laatste optie ziet, dan ben je echt al héél ver heen.
Zou wat zijn als je niet eens het lot van je eigen leven in eigen handen mag hebben, omdat het misschien egoïstisch zou kunnen zijn...

Anoniem

Idd niks egoistisch aan. Of moet diegene die het echt niet meer ziet zitten alleen maar blijven leven voor een ander? Sorry heb er zelf ook mee gezeten en leefde ook voor anderen en niet voor mezelf. Jij kunt niet in een persoon kijken en vind het dan ook erg dat het egoistisch genoemd wordt. Diegene die zo wanhopig is dat die zelfmoord pleegt lijdt heel erg. Niet lichamelijk maar geestelijk zit diegene zo in de knoop zo diep in de put, dat kun je je niet voorstellen (mits je het zelf meemaakt natuurlijk). Wat ik wel egoistisch vind ik iemand anders in je leed meenemen: voor een trein springen en de machinist met een trauma opzadelt. Zulke dingen vind ik dan niet kunnen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:09

Prima, hun leven, hun keuze, als ze het maar voor privé doen. Ik zal nooit oordelen over het waarom van een zelfmoord, omdat ik niet in het hoofd van die persoon kan kijken, maar zeker wel over de hoe. Van het soort egoïstische onzin als voor de trein springen kan ik ontzettend pissig worden. Laatst nog 4 uur vertraging gehad omdat iemand op het spitsuur voor de trein sprong. Dan maak je één leven kapot, dat van de conducteur, en je hindert duizend andere mensen die nergens om gevraagd hebben. Egoïsme in zijn puurste vorm is dat. Maar hoe ik zou reageren als een bekende of familielid van mij zelfmoord zou plegen, geen idee, en hopelijk maak ik dat niet mee.

Marocje

Mijn vader heeft zelfmoord gepleegd, door voor een trein te springen.

Egoïstisch? Ja, hij heeft er veel mensen mee pijn gedaan of zelfs trauma's bezorgd. Maar zal iemand hier over na denken? Dat kan niet meer.. Om zo'n keuze te maken ben je echt al ver heen. Vooral om het zo definitief te doen, niet als hulpschreeuw (wat vaker het geval is bij pillen slikken: ergens nog de hoop hebben dat iemand je op tijd vindt)

Guess_NH

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Ik heb in 1 jaar tijd, 3 zelfmoordpogingen gedaan. Egoïstisch? Mag jij vinden. Je bedenkt niet zomaar om er mee te stoppen, daar gaat een hele hoop aan vooraf. Ik stond namelijk niet op een ochtend op met, 'goh wat een rot dag vandaag, ik wil niet meer'.

En ik ben op zo'n moment niet bezig met de nabestaande, zat zelfs intensief in therapie. Depressie is een hele erge 'ziekte'. Het ergste van het hele zelfmoord vind ik het onbegrip van andere. Niemand in mijn kring die zich bezighield met mijn trauma's, maar daarna wel roepen dat ik ze in de steek laat.

Als ik een hele hoop uitlaatkleppen en steun had (een depressie overwin je niet zo makkelijk alleen), had het misschien helemaal niet zover hoeven komen.

Felicxa

Ik denk dat als iemand zelfmoord pleegt, diegene al te ver heen is om nog echt na te denken over de impact op anderen. Dat boeit je dan gewoon niet meer. Ik denk dat je dan alleen nog wil dat jouw lijden stopt.

Ik vind het echt vreselijk dat er mensen zijn die het doen, het moet toch verschrikkelijk zijn om er een einde aan te willen maken.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:10

Lara_Silver schreef:
Prima, hun leven, hun keuze, als ze het maar voor privé doen. Ik zal nooit oordelen over het waarom van een zelfmoord, omdat ik niet in het hoofd van die persoon kan kijken, maar zeker wel over de hoe. Van het soort egoïstische onzin als voor de trein springen kan ik ontzettend pissig worden. Laatst nog 4 uur vertraging gehad omdat iemand op het spitsuur voor de trein sprong. Dan maak je één leven kapot, dat van de conducteur, en je hindert duizend andere mensen die nergens om gevraagd hebben. Egoïsme in zijn puurste vorm is dat. Maar hoe ik zou reageren als een bekende of familielid van mij zelfmoord zou plegen, geen idee, en hopelijk maak ik dat niet mee.

Hier ben ik het wel weer mee eens.. het kan ook op een andere manier.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:11

Mijn vader heeft zelfmoord gepleegd in op mijn moeders verjaardag. Ze kreeg een sms'je gefeliciteerd met je verjaardag, in de schuur ligt je cadeau.
Nou daar lag geen cadeau kan ik je zeggen. Je ken zelf wel invullen wat er was neem ik aan.
In dit opzichte vind ik het erg egoïstisch, hoe erg hij zich ook in de knoop voelde. Wat mijn vader heeft gedaan is egoïstisch.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:12

Dodelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:12

Helemaal niet egoïstisch. Egoïstisch is het pas als je iemand per se in leven wil houden! Wie zegt dat je moet blijven leven van begin tot eind? Als je er geen zin meer in hebt moet er toch de mogelijkheid zijn om er uit te stappen. Vind dat hier ook andere maatregelen voor moeten komen, zodat zelfmoord niet meer nodig is maar er gewoon euthanasie kan plaats vinden.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:13

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:13

SindyKaya schreef:
Mijn vader heeft zelfmoord gepleegd in op mijn moeders verjaardag. Ze kreeg een sms'je gefeliciteerd met je verjaardag, in de schuur ligt je cadeau.
Nou daar lag geen cadeau kan ik je zeggen. Je ken zelf wel invullen wat er was neem ik aan.
In dit opzichte vind ik het erg egoïstisch, hoe erg hij zich ook in de knoop voelde. Wat mijn vader heeft gedaan is egoïstisch.

Maar vind je de manier waarop hij het heeft gedaan dan egoïstisch, of dat hij het heeft gedaan?