Zoek ik verkeerd? Welke richting kan ik nog op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Zoek ik verkeerd? Welke richting kan ik nog op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:47

Langzaamaan word ik een beetje gek van mezelf, ik weet niet wat ik wil.

Ik ga zachtjes aan richting de 30, ben een alleenstaande moeder (schoolgaand kind, bijna 6jr) en werk inmiddels bijna 2,5jr 20u per week bij een tankstation.
Dit is niet wat ik nog jaren wil doen, ik begon hieraan als een soort tussen oplossing.

Helaas veel foute keuzes gemaakt, 1e en 2e klas middelbaar onderwijs volgde ik de HAVO, en met een beetje werken had ik ook het VWO aangekund.
Midden in het 2e jaar verhuisd van boven de rivieren naar onder de rivieren, ik pastte niet in de klas waar ik terecht kwam.
Werd depressief op m'n 14e, motivatie was verdwenen en de domme keuze gemaakt om het MAVO pretpakket te gaan doen.
Toen ik 15 was kon ik fulltime de paarden in, gestopt met de MAVO in het examenjaar.

Twee jaar fulltime groom/stalamzone geweest waar ik enkele jonge paarden op landelijk niveau uitbracht in de dressuur.
Wederom een domme keuze gemaakt door daar te stoppen en met mijn eigen paard op concours te willen.
Ik had daar alle kansen om bij de junioren en young riders te komen, maar ik wilde het op eigen kracht bereiken...
Helaas had mijn paard een dusdanige blessure dat hij afgemaakt moest worden.
Weer een teleurstelling.

Vervolgens terug naar school, MBO niveau 3 dierverzorging/training gedaan met 2 vingers in m'n neus, een echte pret-opleiding maar wel geslaagd met een jaar speling ivm zwangerschap/kind.
Geen werk in te krijgen natuurlijk, dus een tijdje thuis gezeten en vervolgens bij Kruidvat aan de slag gegaan.
Daar mocht ik na de kerst weg, dus op zoek naar een andere baan.
En daar sta ik nu, nog een goed jaar verwijderd van de 30, een leeftijdsgrens voor mij waarop ik toch echt wel een doel en een plan wil hebben.

Maar ik zit wederom weer vast, ik heb geen idee wat ik nu wil...
Ja, een baan voor 32 a 40 uur per week, liefst kantoortijden ivm mijn kind.
Ik wil best weer studeren, maar wat?
Heb zelf richting boekhouding en/of loonadministratie zitten denken, daar is momenteel vrij veel vraag naar.
Maar blijft dat ook?
En welke wegen kan ik nog bewandelen om te studeren?
Eigen geld heb ik niet, dus het word sowieso lenen.

Ook heb ik gedacht om ambulance-chauffeur te worden, een uitdagende baan maar ook wisselende tijden.

Mijn interesses liggen bij de paarden, altijd al zo geweest en telkens komen er wat lesklantjes of correctie-/trainingspaarden op m'n pad. (ik ben geen held, stap niet zomaar op elk willekeurig paard)
ORUN halen zou ik zeker wel willen, maar wederom is geld een issue, al is overal wel een mouw aan te passen.

Respect voor het lezen van mijn verhaal, ik hoop dat er mensen zijn die me op een totaal andere richting kunnen wijzen of mogelijkheden zien om toch met "iets" in de paarden mijn brood te verdienen.

BigOne

Re: Zoek ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:54

Tja, dertig is ook echt heel oud :D , geintje. Je hebt het over foute keuzes, dat bestaat imo niet, op dat moment heb je de keuze voor een richting gemaakt en dat het niet zo uitpakt als gedacht is inderdaad een koe in de kont kijken. Ook ik heb wel eens gekozen voor iets wat achteraf niet verstandig was. Maar ik heb wel een geweldige tijd gehad en jij ook zo te horen. Welke keuze je nu moet maken, geen idee, in ieder geval iets waarin je door kunt groeien en je jezelf en je kind kunt onderhouden en helaas, dat is meestal niet de paardenwereld. Welke richting je ook kiest, zorg ervoor dat je de opleiding iig erg interessant vind en doe het niet alleen omdat er geld in die richting te verdienen is. Misschien kun je geld bij ouders lenen om te studeren, je bent toch op hun of anderen aangewezen voor opvang want 20 uur werken en daarnaast studeren is geen kattepis.

different1

Re: Zoek ik verkeerd? Welke richting kan ik nog op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 19:15

Haha, nee 30 is niet oud maar ik verwacht tot m'n 70e minimaal te moeten werken dus ik moet toch echt langzamerhand wel weten wat ik wil doen.
M'n dochter groeit natuurlijk ook, en gaat ook steeds meer eisen (ook vanuit school) en ik wil gewoon een goed voorbeeld zijn, en haar goede kansen geven zodat zij niet de keuzes hoeft te maken die ik gemaakt heb. (deels bewust, maar ook een aantal omdat de situatie nu eenmaal zo was en ik dus wel moest)

Foute keuzes is inderdaad niet de juiste beschrijving, ik heb gigantisch veel geleerd en uiteindelijk ook wel op eigen kracht wat bereikt in de sport, maar het had allemaal meer/beter kunnen zijn.
Ik ben sowieso nog actief en wil met mijn huidige diertje ook zeker weer op concours.

Helaas kan ik zeer weinig terugvallen op mijn ouders, vader woont nog boven de rivieren en moeder is lichamelijk en daardoor ook mentaal niet top meer.
Voor de opvang van mijn kind kan ik gelukkig wel rekenen op vrienden en ouders van vrienden.
Hier wil ik ook niet te lang mee doorgaan, zij hebben ook hun eigen leven/carriere/kinderen en doen het allemaal uit pure goodwill.
(Betaalde opvang is ivm mijn werkuren vrijwel onmogelijk)
Dit is natuurlijk fantastisch, maar het word langzaamaan ook gewoon tijd dat ik in alles m'n eigen broek op kan gaan houden.

Ik vind het zeer lastig om een keuze te maken, ooit de droom gehad om dierenarts (of politie agente) te worden maar door m'n depressie op jonge leeftijd is die droom en mijn motivatie om te leren verdwenen.
Nu ik zelf een kind heb en om mij heen veel succesverhalen meemaak, word ik weer geprikkeld om na te gaan denken en echt iets van mijn leven te maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:11

Heb je al een keer een studiekeuze of carrière test gedaan? En een persoonlijkheidstest? Die kun je vrijwel allemaal (gratis) op internet doen en kun je misschien iets meer kijken wat (ook?) bij jou past.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:19

Waarom ben je zo vreselijk kritisch naar jezelf? Kom op, je bent nog niet eens dertig.. Je kan nog alle kanten op. Zet eens voor jezelf op papier wat je leuk en minder leuk vindt. Misschien kun je freelance wat in de paardenwereld bijklussen?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:22

Zie je het zitten om ergens als leerling aan de slag te gaan?
Misschien dat je dat zou kunnen proberen, leren en toch ook je inkomen verdienen.
Er zijn nu in tijden van de bezuinigingen veel bedrijven gek op leerlingen omdat ze goedkoper zijn.
of toch je droom achterna

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:22

Wft diploma basis gaan halen en bij een verzekeraar gaan werken. Even investeren in jezelf en je toekomst.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:29

Kijk eens naar de richting van Facility Management, het is enorm breed en dus relatief makkelijker om er een baan in te vinden.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:41

Wat zou je het allerleukst vinden en het allerliefst willen doen/zijn? Ook al denk je dat lukt toch niet, wat zou het echt zijn voor jou?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 16:05

Persoonlijkheidstest en studiekeuzetest ga ik even doen, geeft wat meer inzicht.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik echt leuk vind haha, dus die testen zijn geen overbodige luxe.
En kritisch over mezelf, tja, heb een aantal kansen verprutst en nu zit ik een beetje op een dood spoor zeg maar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:09

Ik zou geld investeren en met een loopbaancoach gaan praten. Dat geld gaat zich dubbel en dwars terugverdienen. :j Zo kom je -als het goed is :D - tot een keuze die niet alleen past bij wat je graag wilt maar ook iets dat haalbaar is voor jouw situatie. Kan het je echt aanraden.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:41

En werken en leren tegelijk? In de verpleegkunde zie je dit vaak, maar ik weet niet of dit in andere sectoren ook het geval is. Dit zou je wel de kans kunnen geven om te studeren met behoud van een inkomen. Het is niet veel natuurlijk, maar toch iets.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:44

Je kunt nog studiefinanciering aanvragen, dat kan tot je dertigste.
Als je m voor je dertigste "toegewezen" hebt gekregen, loopt hij door tot na je dertigste.

Misschien gewoon de stap nemen en een full-time HBO studie gaan doen?
Met maximale lening en toeslagen moet het te doen zijn, zelfs met een kind.
Laatst bijgewerkt door Wolkje op 11-05-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:45

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 18:16

Ja yvonnepuntnl, heb er zojuist op gesolliciteerd :D
Dank je wel!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:30

Super!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:45

Wolkje, je 'krijgt' geen studiefinanciering meer het is tegenwoordig een volledige lenen geworden. Dus TS kan hem wel aanvragen maar ze zal alles terug moeten betalen uiteindelijk.

TS ik ken het wel hoor twijfelen over wat je nu wilt. Zo beroepskeuzetest is echt een aanrader. Doe die eens en kijk dan of er iets bij zit wat je wilt doen. Er is nog steeds veel mogelijk.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:23

Daantj__ schreef:
Wolkje, je 'krijgt' geen studiefinanciering meer het is tegenwoordig een volledige lenen geworden. Dus TS kan hem wel aanvragen maar ze zal alles terug moeten betalen uiteindelijk.
.

Ja, dat weet ik. Ik zeg ook nergens dat ze t cadeau krijgt.
Maar het is wel de mogelijkheid om nog een goede opleiding op een hoger niveau te doen, en straks een hoger salaris te verdienen.
En aangezien ze dertig gaat worden, is het waarschijnlijk de enige mogelijkheid om dat te kunnen.
Andere opleidingen zullen ook betaald moeten worden, al dan niet van een lening.
Zeker wanneer er ook nog sprake is van een kind.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:36

Misschien directiesecetaresse iets voor je. Dan ben je weekenden vrij en heb je lekkere tijden. Of iets met administratie

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:04

Daantj__ schreef:

Volgens mij als ze zich nog voor 1 september (ben niet zeker of het precies deze datum is...) inschrijft val je nog onder het oude stelsel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:19

Als ik zo vrij mag zijn: leer los te laten dat je nog zoveel moet als je dertig bent. Hierdoor ga je heel standvastig op zoek naar "iets" terwijl je dat "iets" niet eens kent of weet wat het is. Maar hoe kun je nou zoeken naar een teennagelepileertangetjessnijder (for that matter) als je niet eens weet wat het is of als je niet eens weet of het bestaat.

En waarom zo kritisch op jezelf. Je hebt een flink aantal leermomenten gehad. Zijn dat fouten die je gemaakt hebt? VOlgens mij niet. Je hebt gedaan wat op je pad kwam en waar je je kennelijk goed bij voelde. Je hebt kansen benut door een andere weg in te slaan dan dat "een gemiddeld persoon" zou hebben gedaan. En hier heb je veel van geleerd. Leuke dingen (wat ik lees) en ook minder leuke dingen. Maar hey, je hebt een kindje, bent alleenstaand moeder, houdt je in een lastige markt / omgeving staande. Je hebt werkt en zit niet alleen maar thuis zielig je handje op te houden. Je durft naar jezelf te kijken, wat is goed, wat kan ik verbeteren. Dus wat minder kritische noten aan je Eigen adres mag in mijn ogen best wel hoor.

En verder. Stel dat geld geen optie was:
heb je dan al iets dat voor jou echt helemaal wouw is en dat je graag zou willen doen? Want al die andere zaken (geld ed) zijn voor mij bijzaken op dit moment.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:23

Wolkje schreef:
Je kunt nog studiefinanciering aanvragen, dat kan tot je dertigste.
Als je m voor je dertigste "toegewezen" hebt gekregen, loopt hij door tot na je dertigste.

Misschien gewoon de stap nemen en een full-time HBO studie gaan doen?
Met maximale lening en toeslagen moet het te doen zijn, zelfs met een kind.

hier zat ik ook aan te denken, je hebt nog heel even om er achter te komen welke opleiding. en wanneer je hem afgerond hebt heb je meer zekerheid op een baan dus is die studieschuld ook niet zo'n probleem meer.
zie alleen dat je niveau 3 hebt gedaan, dus weet niet of je dan door kan stromen naar hbo
verder zou ik oppassen met banen waar mogelijke automatisering in moglijk is. boekhouding en salarisadministratie wordt ook steeds meer geautomatiseerd. Ik denk dat dat zometeen alleen nog werk in is te krijgen wanneer je daar nu al hoofd van de afdeling bent.
kijk bijvoorbeels naar callcenters, kpn ed hebben allemaal nog mensen aan de telefoon zitten. Bij bol.com zit je via de website al tegen een cumputer te praten. Alleen echte probleemgevallen krijgen nog iemand aan de lijn. augmented en virtual reality gaan steeds meer van dat soort dingen over nemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:32

Maar aan de andere kant. Studies die je nu gaat volgen geven geen garantie op werk. Ik heb jaren geleden de opleiding facilitair medewerker gevolgd niveau 2. Werk zat werd men verteld. Toen ik mijn diploma kreeg was er geen brood in te verdienen en kwam ik achter de kassa terecht. De arbeidsmarkt is zo breekbaar als het maar wezen kan

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:36

purny schreef:
Maar aan de andere kant. Studies die je nu gaat volgen geven geen garantie op werk. Ik heb jaren geleden de opleiding facilitair medewerker gevolgd niveau 2. Werk zat werd men verteld. Toen ik mijn diploma kreeg was er geen brood in te verdienen en kwam ik achter de kassa terecht. De arbeidsmarkt is zo breekbaar als het maar wezen kan

nee das waar, maar soms is het wel makkelijker solliciteren op een andere functie wanneer je diploma's op zak hebt. Dat er geen werk in te krijgen is, hebben mensen nog wel begrip voor.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:21

Begrijp ik goed dat je nog geen afgerond middelbaar diploma hebt? Ik lees wel dat je een MBO-diploma hebt.

Wellicht een idee om je HAVO-diploma via de avondschool te gaan halen? Dan kun je ondertussen nadenken over wat je wel en niet wilt.

Zelf heb ik momenteel alleen een HAVO-diploma. Heb wel een technische opleiding gevolgd, maar deze niet afgemaakt. En ik ben nu, op mijn 33e, bezig met een opleiding wat ik helemaal leuk vind! Ik heb dan geen kind, maar ik heb wel vaak het gevoel gehad dat ik niet wist wat mijn doel is.