Zelf yoghurt maken ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Zelf yoghurt maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 15:08

Hoi,

Ik wil eens proberen zelf yoghurt te maken. Dit omdat ik geen melkproducten of soja kan verdragen. Dus ik wil yoghurt maken van b.v. geitenmelk of havermelk. Maar geen idee of dat lukt.
dus wie maakt er zelf yoghurt en kan me op weg helpen ?
Heb je b.v. altijd een starter en probiotica ervoor nodig, of kan je ook gewoon een pak havermelk kopen en dit ...uren verwarmen ? Ik heb echt geen idee !

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:55

MWS -> VT

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:58

Je kan een yoghurt machine kopen en het enige dat je dan nog nodig hebt ik de melk en eventuele toevoegingen. Het is niet gelijk eet/drinkbaar, maar het smaakt super :)

EDIT: Is een kleine keukenmachine, geen groot ding.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:10

Yoghurt machine werkt toch door de melk een aantal uren te verwarmen ? Of doet een yoghurtmachine nog meer ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:16

wij hadden vroeger een "yoghurt" machine en nee het deed niet meer dan de potjes melk verwarmen op 30°C ofzoiets gedurende een aantal uur en dan langzaam laten afkoelen. Het was idd niet zo super groot, er pasten 8 potjes yoghurt in.
In de handleiding stond dat je een startcultuur nodig had (in ons geval een potjer yoghurt natuur uit de supermarkt). Daarna verdeelden we altijd van de zelfgemaakte yoghurt een beetje om nieuwe te maken, maar het was wel aan te raden na x aantal keer toch een nieuwe startcultuur te nemen (waarom kan ik me niet herinneren, mss om te voorkomen dat je ook iets anders "kweekt").
Hoe langer je je verwarmt hoe vaster de yoghurt.

Ik weet ook niet 100% zeker of je met alles soorten "melk" yogurt kan maken. De betreffende bacteriën hebben namelijk wel de lactose nodig om zich te delen. Geitemelk zal naar mijn gevoel wel lukken, maar haver- of rijstmelk weet ik dan weer niet goed...

Century

Re: Zelf yoghurt maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:20

Melk wordt niet uitzichzelf yoghurt. Daar heb je toch echt de bacteriën voor nodig (bijv. een schep yoghurt).

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:29

Je hebt dan inderdaad een startcultuur nodig, dit kan een yoghurt naar je eigen keus zijn (1 of twee scheppen), waarna je doorgaat met je eigen yoghurt als startcultuur gebruiken. Of je kan emulsies verkrijgen bij verschillende natuur winkels waar deze culturen ook in verwerkt zitten, dan heb je dus alleen het vocht met de bacterieën en geen andere melk.

EDIT: Ik weet 100% zeker dat deze machines icm. geitenmelk werken. Ik ben zelf allergisch voor koemelk eiwitten en mij opa en oma maakten zelf kaas en yoghurt van de melk van hun eigen geiten, waar ik dus ook van mee at.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:05

Dus ook in een yoghurtmachine heb je een starter nodig ?
En je kan geen yoghurt maken van ""melk" zonder lactose ? Dus haver, amandel of rijst yoghurt gaat niet lukken ?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:15

Dat weet ik eerlijk gezegd niet niet, met dierlijke melk gaat het sowieso lukken. Ik zou als ik jou was de fabrikant van zo'n machine eens benaderen wat dat betreft.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:19

nee haver rijst en amandel yoghurt gaat niet lukken.
En je hebt inderdaad een starter nodig ,je hebt volgens mij ook een soort cultuur die als starter werkt of je moet geitenyoghurt nemen als starter.
Je kunt het ook in een thermoskan maken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:20

Jammer, dat het niet gaat met "plantaardige melk" !
Geitenyoghurt is vast wel te koop in de supermarkt, eens kijken de volgende keer.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:25

Maar ik eet dagelijks sojayoghurt, dat volgens mij ook gewoon sojamelk met yoghurtculturen is. Dan moet je dat toch eigenlijk ook zelf kunnen maken? Heb alleen geen idee hoe, succes TS!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:28

Daar heb je gelijk in ! Dan weer maar even verder zoeken of yoghurt maken toch mogelijk is van b.v. amandelen.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:29

Maris schreef:
Hoi,

Ik wil eens proberen zelf yoghurt te maken. Dit omdat ik geen melkproducten of soja kan verdragen. Dus ik wil yoghurt maken van b.v. geitenmelk of havermelk. Maar geen idee of dat lukt.
dus wie maakt er zelf yoghurt en kan me op weg helpen ?
Heb je b.v. altijd een starter en probiotica ervoor nodig, of kan je ook gewoon een pak havermelk kopen en dit ...uren verwarmen ? Ik heb echt geen idee !

Bestaat er niet gewoon zoiets als geiten yoghurt ?
Lijkt me makkelijker om dit in de winkel te kopen dan om het helemaal zelf te gaan maken :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:33

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:36

denk dat je de juiste start cultuur moet hebben. "gewone yoghurt" zijn lactobacillen, dus leven op lactose en een andere stam zal een andere suiker omzetten en zo de gewenste smaak en textuur geven aan de melk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:42

Ik maak al een hele tijd mijn eigen sojayoghurt omdat ik geen melk verdraag.
Ik ben begonnen met sojamelk met een lepel gewone yoghurt, en vanaf toen elke keer een potje sojayoghurt bewaard voor de volgende batch, dus de sojayoghurt die ik nu heb daar zit misschien nog hooguit een speldenknop aan gewone yoghurt in.
Een yoghurtcultuur heeft suiker nodig om te groeien. Bij melk halen ze dit uit de lactose, maar bij ongezoete plantaardige melk zul je dus wel wat suiker moeten toevoegen. Ik koop zelf gewoon gezoete sojamelk, dus ik heb niets anders nodig dan een pak sojamelk en een paar lepels oude sojayoghurt.
De melk verwarm ik dan tot iets meer dan 40 graden en giet ik in de yoghurtmaker, even de yoghurt er doorheen roeren, en dan 18 uur laten staan. Plantaardige melk heeft wat langer nodig dan gewone melk.
Je hebt niet perse een yoghurtmaker nodig hoor. Je kan het ook in de oven zetten op 35 graden, of gewoon in een koude oven met een warme kruik er onder bv.
Het is erg leuk en makkelijk om zelf te maken :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:46

Ha, fijn dat te horen. Dus als starter kan je dan of probiotica gebruiken of gewoon een paar lepels b.v. sojayoghurt ? en dan wat suiker om het fermentatieproces te ondersteunen ?
Over 18 uur lang op 35 graden is ook niet echt energiebesparend denk ik ?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:46

En een kefir plantje?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:48

kefir heeft ook lactose ( of suiker ) nodig. Maar idd zou amandelmelk + suiker + kefir ook werken ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:17

Mijn yoghurtmaker gebruikt 13 watt, dus dat valt wel mee, zeker als je ziet dat de sojayoghurt bijna 4 euro kost in de winkel.. Dat heb je er snel uit.
Gewone probiotica zal niet werken, je hebt wel een echte yoghurtcultuur nodig, maar die kun je idd ook uit sojayoghurt halen. Ik wil je best een beetje opsturen :D
Melkkefir heb ik nooit geprobeerd, maar ik maak wel waterkefir. Meer limonade-achtig, maar wel erg lekker en vol probiotica :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:25

die kefir klinkt ook wel gezond en leuk om eens te proberen. Waar haal je dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:56

Via marktplaats of de kefir facebook groep :) Het is verder niet te koop in de winkel.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:12

Hoe smaakt zelf gemaakt yoghurt eigenlijk ten opzichte van winkel yoghurt? Ben wel nieuwschierig nu. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:20

in mijn herinnering heel zuur, zonder een koffielepeltje aarbeienconfituur kreeg ik het echt niet binnen :p
wij voegden wel geen extra suiker toe bij de start.