Wie heeft een studiefinancieringslening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie heeft een studiefinancieringslening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:28

Hallo, :D

Ik vraag me af hoeveel mensen er een studiefinancieringslening hebben? Voornamelijk voor MBO.
Is dat iets normaal's tegenwoordig of is het echt een uitzondering op de regel?

Hoe zit dat met mensen die een eigen paard hebben en dit zelf financieren? Reken maar dat een pension stalling al gouw 200 tot 400 euro kost.

Zelf heb ik er altijd bij gewerkt, hele vakanties. sowieso 2 zomervakanties full time. In de kassen soms wel eens meer dan 50 uur per week.

eilleen333

Re: Wie heeft een studiefinancieringslening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:32

Ik heb een eigen paard, woon op mezelf in een studio en betaal alles zelf, mar heb geen lening.
In de vakanties werk ik full time en anders altijd 10-15 uur in de week en dat in combinatie met mijn uitwonende beurs is ruim genoeg.
Helaas kom ik door studievertraging wel wat stufi tekort, dus ik moet even kijken hoe ik uitkom als mijn stufi stopt en ik nog wel studeer. Ik krijg ook steeds minder tijd om te werken, dus ik vrees dat ik dan wel moet gaan lenen. Maar dit zal max 6 maanden zijn, en zeker geen maximale lening. Mijn doel is om komende zomer als het nog kan, te knallen qua werk en daarna zuinig aan te doen zodat ik helemaal niet hoef te lenen.

Ik hoor steeds meer mensen over een lening, maar ik hoor ook hoeveel spijt ze ervan hebben omdat ze nog jaren moeten afbetalen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:34

Ik heb een lening, HBO. 250,- per maand. Ik zie het als investering in mij toekomst en heb er ook niet zoveel problemen mee. Geen eigen paard overigens, en woon thuis maar zou het anders echt niet redden.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:36

Ik heb in mijn laatste jaar van mijn MBO studie bij moeten lenen. Het was voor mij toen de keus om of paard te verkopen of te gaan lenen voor 150 euro in de maand. Dit was goed te overzien en heb toen besloten om te gaan lenen. Ik hoefde op dat moment nog maar een aantal maanden dus zit nu met een studieschuld van 900 euro. Ik had op dat moment niet de mogelijkheid om extra te gaan werken jammer genoeg.
Ik heb wel altijd thuis gewoond.

Ik heb wel altijd gezegd dat ik eigenlijk niet wou lenen, dus houd wel altijd in je achterhoofd dat je zo weinig mogelijk gaat lenen. Kun je het op een andere manier oplossen doe dat dan in plaats van te gaan lenen.

Als ik nog een jaar of 2 of voor een hele studie moest gaan lenen dan had ik dit zeker niet gedaan. Ik wil echt niet nog jaren aan het afbetalen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:40

Ik heb ook een HBO lening gehad, investeren in je toekomst noem ik dat :j

Bovendien met mijn baankansen mis je dat straks niet eens.. En het hele stelsel is er op gericht dat iedereen dit gewoon af kan betalen zonder daarvoor krom te moeten liggen. Zometeen weten we niet beter aangezien het nieuwe leenstelsel in gaat in september.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:46

Captain schreef:
Ik heb een lening, HBO. 250,- per maand. Ik zie het als investering in mij toekomst en heb er ook niet zoveel problemen mee. Geen eigen paard overigens, en woon thuis maar zou het anders echt niet redden.

Hetzelfde hier, maar dan voor het MBO. Leen 'pas' 2 maanden nu.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:50

Niet doen ....

Waarom zou je in de min willen beginnen? Investeren in de toekomst .. dat is het mooier praten dan het is. En genoeg verdienen? Dat hoop je inderdaad.

Ben net afgestudeerd en ik ben super blij dat ik studieschuldvrij nu met mijn eerste startersfunctie lekker kan sparen. Leuk huis kopen straks, leuke auto en in de toekomst wellicht weer een paard als het financieel toelaat. Ik heb ook bewust in mijn studententijd geen 2e paard (thuis) gekocht, omdat ik het dan financieel niet redde.

Mijn motto is: zelf roeien met de riemen die je heb. Geen financiële ruimte voor een paard? Dan geen paard .. zo werkt het later ook in de afgestudeerde 'grote mensen wereld'. Dat is soms hard (want je wil het o zo graag) .. maar zo werkt het helaas.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:57

Ik denk dat er dit jaar heeel veel mensen een studieschuld krijgen. Ik ook, zie het ook maar als investering in de toekomst. Ik ben zeker niet van plan het maximale te lenen, maar ik zal wel wat moeten lenen.

__KELLY, heel leuk wat je daar zegt, maar geld komt helaas niet zo maar naar binnen. Ik zal ook moeten lenen. Ik zit helaas in het eerste jaar zonder stufi, dus dat wordt lenen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:57

Captain schreef:

Als je thuis woont bijlenen? Why? Kan je geen bijbaan vinden?

Als ik even grof reken:

Stufi thuis = 100 euro.
Zorgtoeslag = 80.
Inkomsten eigen baan = ? (met 12 u pw werken kan je gemakkelijk 350 p.m. verdienen .. met stage idem)
inkomsten = 530 euro

minus collegegeld HBO studie = 162,58 p.m.
minus Zorgverzekering (goedkoopste) = 70 euro p.m.
Hou je over voor overige zaken = 297,42 euro

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:59

Ik heb ook bewust geen eigen paard, maar 2 geweldige bijrijdpaarden waarmee ik alle vrijheid heb.

Ik woon ook bewust nog thuis, heb thuis verder ook alle vrijheid. Heb helaas wel een telefoonabonnement van 30 euro en hield daarbij nog met de basisbeurs maar 50 euro voor m'n privélessen en andere leuke dingen over. Dat ging gewoon niet meer.

Vandaar de keuze voor een tijdelijke lening!

Ik ga eind deze maand voor 5 maanden naar Spanje voor stage, dan zet ik de lening ook weer stop i.v.m. een uitwonende beurs.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:00

__KELLY schreef:
Captain schreef:

Ik heb een baantje hoor, maar verdien niet genoeg om mijn auto en opleiding daar van te betalen. ;)
Goedkope HBO studie doe jij trouwens.. En als je aanvullende zorgverzekering nodig hebt gaat die 70,- ook niet werken.
Laatst bijgewerkt door Captain op 06-05-15 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:01

Stufi thuis is echter niet meer vanzelfsprekend sinds dit jaar kelly, dus dat sommetje gaat niet meer op :')

Ik leen ivm studievertraging ook 1 jaar bij. Werk wel (veel) naast mn studie, maar heb meer kosten dan alleen studie en zorgverzekering: telefoon, Sportennn, leuke dingen doen, auto, paard, etc.
En ik wil niet de goedkoopste zorgverzekering, ivm het risico ;)

Maar datgene wat ik bij leen nu, gaat op een spaarrekening en is voor t collegegeld van september :)

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:04

LoveBodin schreef:
Ik denk dat er dit jaar heeel veel mensen een studieschuld krijgen. Ik ook, zie het ook maar als investering in de toekomst. Ik ben zeker niet van plan het maximale te lenen, maar ik zal wel wat moeten lenen.

__KELLY, heel leuk wat je daar zegt, maar geld komt helaas niet zo maar naar binnen. Ik zal ook moeten lenen. Ik zit helaas in het eerste jaar zonder stufi, dus dat wordt lenen.

Bijbaan?

Snap dat er uitzonderingen daargelaten zijn .. maar als je stufi krijgt .. snap ik gewoon absoluut niet waarom mensen zich opzadelen met een gigantische studieschuld. Als zijnde investering voor de toekomst ..

Hebben jullie wel eens op de website uitgerekend met jullie uiteindelijke studieschuld wat je per maand moet aflossen? Ik heb daar wel eens naar gekeken en ik vond het niet heel grappig als je 10 jaar 100 euro per maand aan studieschuld moet aflossen ....

Ik wil gewoon de andere kant van een studielening belichten om ook die kant van het verhaal mee te laten wegen in de beslissing.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:05

__KELLY schreef:
Niet doen ....

Waarom zou je in de min willen beginnen? Investeren in de toekomst .. dat is het mooier praten dan het is. En genoeg verdienen? Dat hoop je inderdaad.

Ben net afgestudeerd en ik ben super blij dat ik studieschuldvrij nu met mijn eerste startersfunctie lekker kan sparen. Leuk huis kopen straks, leuke auto en in de toekomst wellicht weer een paard als het financieel toelaat. Ik heb ook bewust in mijn studententijd geen 2e paard (thuis) gekocht, omdat ik het dan financieel niet redde.

Mijn motto is: zelf roeien met de riemen die je heb. Geen financiële ruimte voor een paard? Dan geen paard .. zo werkt het later ook in de afgestudeerde 'grote mensen wereld'. Dat is soms hard (want je wil het o zo graag) .. maar zo werkt het helaas.

Dat is wel heel makkelijk praten, vind je zelf ook niet? Ik kon door de afstand tot de universiteit niet thuis wonen, heb wel altijd gewerkt, maar kon echt geen studentenkamer betalen met alleen mijn basisbeurs en bijbaan. En dan deed ik echt geen gekke dingen, reed ik geen paard, leefde ik echt niet boven m'n stand.

Bovendien: als je echt zonder werk komt te zitten en je inkomen dus heel laag is, betaal je niet terug. Niet de bedoeling natuurlijk, maar beter dan dat vanwege je inkomen maar niet studeren nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:06

__KELLY schreef:
Niet doen ....

En jij denkt dat iemand met een studieschuld dat niet kan :D ? Tuurlijk wel je leeft niet op zwerverniveau hoor :=

En jij doet dan een goedkope studie en mag jezelf prijzen dat je nooit wat hebt op ziektegebied.. ik ben toch alleen al 200 euro collegegeld in de maand kwijt en dan reken ik alle extra dingen en boeken niet eens mee :) . En zorgverzekering 125 omdat ik nou eenmaal extra dingen nodig heb.

Roeien met de riemen die je hebt leuk idee maar met meer uitgaven voor school dan inkomsten houdt dat snel op. En werken gaat gewoon niet naast iedere studie (veel uren naar school, 4 uur reizen, heel veel leer en maakwerk).

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:07

Captain schreef:
__KELLY schreef:

Ik heb een baantje hoor, maar verdien niet genoeg om mijn auto en opleiding daar van te betalen. ;)
Goedkope HBO studie doe jij trouwens.. En als je aanvullende zorgverzekering nodig hebt gaat die 70,- ook niet werken.[/quote]

Auto verkopen? Je hebt gratis OV .

Wettelijke collegegeld = 1951 euro. Oke ik ben studiemateriaal vergeten net in mijn snelle rekensommetje .. maar met boeken uit de bieb lenen & 2e hands boeken scoren is dat geen gigantische kostenpost.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:08

Ik heb trouwens idd ook dure boeken nodig.. In een jaar al 400,- kwijt voor 5 boeken :+ en dit is een goedkoop jaar _O-

Auto is misschien wel makkelijk als je paard een stuk verder staat waar je ov niet komt :) ? En in t weekend geen gratis ov?

En sorry boeken uit de bieb? Grapjas :') weet niet wat voor studie jij doet maar dat gaat toch echt niet bij ons :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:10

__KELLY schreef:

Wettelijke collegegeld = 1951 euro. Oke ik ben studiemateriaal vergeten net in mijn snelle rekensommetje .. maar met boeken uit de bieb lenen & 2e hands boeken scoren is dat geen gigantische kostenpost.

Wat een makkelijk leven heb jij met zo'n denkwijze. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:12

Captain schreef:
__KELLY schreef:

Nou idd :')

10 jaar 100 euro in de maand afbetalen... Dat heb je helemaal zelf in de hand natuurlijk. Zijn genoeg mensen die heel wat meer maandelijks kunnen missen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:13

Of gewoon nog (in mijn geval, niet iedereen heeft die luxe) een jaartje extra thuis blijven wonen en meer afbetalen?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:14

Yvank_ schreef:
__KELLY schreef:
Niet doen ....

En jij denkt dat iemand met een studieschuld dat niet kan :D ? Tuurlijk wel je leeft niet op zwerverniveau hoor :=

En jij doet dan een goedkope studie en mag jezelf prijzen dat je nooit wat hebt op ziektegebied.. ik ben toch alleen al 200 euro collegegeld in de maand kwijt en dan reken ik alle extra dingen en boeken niet eens mee :) . En zorgverzekering 125 omdat ik nou eenmaal extra dingen nodig heb.

Roeien met de riemen die je hebt leuk idee maar met meer uitgaven voor school dan inkomsten houdt dat snel op. En werken gaat gewoon niet naast iedere studie (veel uren naar school, 4 uur reizen, heel veel leer en maakwerk).

200 euro is wat je in 10x betaald. Je betaald voor juli en augustus nl geen collegegeld ;) .
Collegegeld is bij 80% van de scholen even duur.

Ik heb zelfs 2 jaar 5 uur gereisd per dag naar school ... studeren in de trein/bus ... en overige uren werken. Ik heb geen minuut verspild van mijn tijd.

Heb zelfs nog de laatste 2 jaar in Amsterdam gewoond. 1 van de duurste studentensteden. En mijn huur was niet mis.

De enige financiële meevaller waren inderdaad mijn zorgkosten. Maar ik draag ook lenzen (240 euro per jaar), slik allergiepillen, ga naar een dermatoloog en 50% tandartskosten.
Hoe ik die bekostig? Ik was altijd in juni/juli/augustus vrij (als je geen hertentamens had) en de maand januari. In die maanden werkte ik fulltime en bouwde een buffer daarmee op.

Buiten eventueel extra zorgkosten heb ik ook dus met veel situaties gedeald die jullie schetsen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:16

Captain schreef:
__KELLY schreef:

Idd... Dan leef je wel makkelijker na je opleiding. Ben het geheel met haar eens hoor. Mi is het echt niet verstandig om te gaan lenen om jezelf luxe producten te kunnen veroorloven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:17

En jij deed nooit vakanties/leuke dingen :') ?

Anyways, ieder voor zich. Ik vind lenen tegen deze voorwaarden in principe prima, en het scheelt mij een toch weer een collegegeld jaar :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:18

Wie zegt dat mensen lenen om luxe producten te kunnen veroorloven?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:19

Ik leen ook, woon namelijk samen maar heb geen recht op een uitwonende beurs (ingewikkeld verhaal, doet het totaal niet toe) maar maak wel de kosten van het samenwonen. Heb een paard, auto, mobiel, school betaal ik zelf. Verder eten, zorgverzekering van mij en mijn hond, eten van de hond. School kosten als in boeken e.d.

Ik heb niet alles nodig wat ik leen, dat wat ik over hou zet ik aan de kant. Voor als spaarpotje/buffer. Begin langzaam op het punt te raken dat ik meer en deel aan de kant zet. En dat is gunstiger, want daar krijg je meer rente over op je spaarrekening dan wat je straks terug betaald.

Overigens werk ik ook zo'n 15 uur in de week. Maar omdat mijn vriend een tijdje werkloos is geweest, heb ik een aantal maanden alles zelf moeten doen. Gelukkig is dat nu voorbij en kan ik weer beginnen met sparen.