HBO opleiding keuze stress! (ng) Hulp gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EvaTommie

HBO opleiding keuze stress! (ng) Hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:41

Volgend jaar ga ik mijn havo examen halen (ik ga er niet aan twijfelen), en ik zit al het hele jaar te kijken naar hbo opleidingen.
De beste hbo opleiding voor mij was de sport en bewegen, lifestyle en gezondheid opleiding in Haarlem.
(brede opleiding over sport gezondheid, voeding en coaching van mensen) maar door een knieblessure die er al 3 jaar is ben ik bang dat dit geen goede keuze zal zijn (er is al van alles geprobeerd/onderzocht maar het blijft terug komen).
Ik hoop dat jullie misschien nog wat ideeën hebben nadat jullie een klein stukje over mij hebben gelezen, ik zal het kort houden.

Ik heb een natuur en gezondheid profiel op het havo
Ik vind biologie heel leuk en ben er goed in
leergierig en nieuwsgierig
Dyslectisch

snel verveeld als ik geen nieuwe stof aanboden krijg(een afwisselend beroep zou dus goed zijn)
graag in contact met mensen
laboratorium werk vind ik interessant
medische opleiding spreken mij erg aan (door naar vwo is geen optie)
nauwkeurig en kieskeurig

Ik kan me het beste vinden in afwisselend werk. Ik vind het echt heel leuk om dingen te onderzoeken en ben absoluut niet vies van overleden organismen! (vind het eerder interessant :o )

afgezien van de opleiding in Haarlem kan ik me ook wel vinden in het forensisch onderzoek/opsporing bij de politie en biomedisch laboratorium onderzoek.

Ik hoop dat iemand met leuke suggesties komt!

alvast bedankt dat jullie mee denken! ik sta open voor alles

DewiRox

Re: HBO opleiding keuze stress! (ng) Hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:45

Bewegingstechnologie! Aan de Haagse hogeschool :)). Ik zou zeggen, Google eens en mocht je vragen hebben, dan weet je me te vinden.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:46

Voeding en Diëtetiek past denk ik ook wel goed bij jouw interesses!

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:57

@debbels heb ik aan gedacht ja, maar ik denk dat er te weinig afwisseling is.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:02

HBO-opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:05

biotechnologie NHL

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:15

Aangezien je het belangrijk vind dat de opleiding veel afwisseling heeft, denk ik dat bewegingstechnologie wel een hele goede optie zou zijn om je wat meer in te verdiepen.

Zo heb ik anatomie lessen, wat gelijk staat aan bijvoorbeeld fysiotherapie. Ook zijn we vorige week naar de snijzaal geweest. Ik krijg fysiologie (spierstelsel/zenuwstelsel enz), beweging & houding/analyse (gaat over het leren analyseren van bewegingen en houding die mensen maken wanneer zij bijvoorbeeld een beperking hebben).

Daarnaast krijg ik les in biostatica/biomechanica. Is oa wiskunde en natuurkunde. Maar ook registratie en verschillende meetmethode's. Ook krijg ik les in construeren en vervaardigen. Waarin we ontwerpen en ook prototype vervaardigen in de werkplaats.

Erg veelzijdig dus! Je bent van harte welkom een dagje mee te lopen ;)

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:20

Voedingsmiddelentechnologie of Toegepaste Biologie, HAS Den Bosch

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 22:27

@MairiMacBran jaa daar zit ik ook aan te denken, ik ben alleen bang dat het alleen maar in het lab zitten is

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 22:28

@_Lucifertje wat is in grote lijnen toegepaste biologie?

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 22:32

@DewiRox dit lijkt me inderdaad erg leuk! wat ben jij van plan om na je opleiding te doen (en wat zijn de andere beroeps mogelijkheden? ) ik hou je aanbod in mn achterhoofd ;)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:42

Je kan onwijs veel kanten op! In grote lijnen kies je voor de ergonomie, sport of revalidatie. Maar ook daarin kan je nog heel veel kanten uit en ook nog verschillende vervolgstudie's doen.

Ik zit nu in mijn eerste jaar. Maar het lijkt mij heel mooi om te kijken of ik de opleiding kan toepassen op de paardensport. Anders trekt ook de revalidatie me wel. In het 3e en het 4e jaar gaan we stage's lopen, eventueel ook in het buitenland. Ik hoop dan helemaal een goed beeld te kunnen krijgen van het werkveld.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:02

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:13

Ik doe Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek aan het van Hall Larenstein (is een NHL-studie).
Hele interessante studie. Als je vragen hebt over die studie mag je die gerust aan mij stellen. ;)

Je kunt ook de Forensische kant op gaan? Die kant kun je geloof ik ook op als je Biotechnologie doet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:58

GerenGer schreef:
Ik doe Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek aan het van Hall Larenstein (is een NHL-studie).
Hele interessante studie. Als je vragen hebt over die studie mag je die gerust aan mij stellen. ;)

Je kunt ook de Forensische kant op gaan? Die kant kun je geloof ik ook op als je Biotechnologie doet.

voordeel van een van deze twee studies doen is tevens dat er erg makkelijk crossover mogelijk is..
zowel een complete switch als bijvoorbeeld aanvullende vakken/vrije studiepunten.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:50

Kijk is naar tuinbouw en agribusiness bij In Holland. Er is veel afwisselend werk in te vinden. Je kan het laboratorium in maar ook de handel.

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:07

@GerenGer en @elenaMM77 de studie lijkt me indd erg leuk! hebben jullie ervaring? zit je niet heel veel in het laboratorium, en weinig in contact met andere mensen? ik had deze opleiding ook gevonden maar ik ben bang dat het na een tijdje niet meer zo spannend is... wat me wel weer heel erg aanspreekt is dat je lekker veel met biologie bezig bent.

waarom hebben jullie voor de opleiding gekozen?

thnkx dat jullie mee denken en info geven :o

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:14

Al eens aan MBRT gedacht? Afwisseling genoeg, PB gerust als je vragen hebt.

soloroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:18

Ik doe ook Biologie en medische laboratoriumonderzoek :) Heb expres niet voor forensisch gekozen ivm lage arbeidsmarkt. En evatommie je komt idd erg veel op het lab. De helft van mijn lestijd is op het lab, andere helft is theorie.

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:45

Maaiike94 schreef:
Al eens aan MBRT gedacht? Afwisseling genoeg, PB gerust als je vragen hebt.

hmm niet helemaal in mijn straatje, beetje te technisch en radio/echo therapie vind ik niet zo interessant

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:49

soloro schreef:
Ik doe ook Biologie en medische laboratoriumonderzoek :) Heb expres niet voor forensisch gekozen ivm lage arbeidsmarkt. En evatommie je komt idd erg veel op het lab. De helft van mijn lestijd is op het lab, andere helft is theorie.

ja dat dacht ik al, ik denk dat ik daar wel aan moet wennen. ik hou de opleiding wel in m`n opties. goeie dat je dat zegt over de arbeidsmarkt, had ik nog niet aan gedacht!

thnkx allemaal voor het mee denken!!!

soloroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:00

EvaTommie schreef:
soloro schreef:

ja dat dacht ik al, ik denk dat ik daar wel aan moet wennen. ik hou de opleiding wel in m`n opties. goeie dat je dat zegt over de arbeidsmarkt, had ik nog niet aan gedacht!

thnkx allemaal voor het mee denken!!!

Je moet uiteraard doen wat jij leuk vindt ;) Maar ik vond zowel forensisch als biomedisch erg leuk, dus heb voor biomedisch gekozen ivm arbeidsmarkt. Ik raad je ook aan om met alle opleidingen die je leuk lijken ook naar de arbeidsmarkt te kijken.
En ik raad je aan gewoon veel meeloopdagen te bezoeken, dan loop je met een student mee en dan krijg je een indruk van de studie. Bij laboratoriumopleidingen raad ik je aan om dan een dag af te spreken dat die student ook een laboratoriumvak heeft, zodat je weet wat het inhoud ;)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:05

Ooit gedacht aan fysiotherapie ? Past presies bij je omschrijving ( had van mij kunnen zijn :D )
Veel afwisseling en juist met je blessure in een voordeel .

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:09

Ik moest gelijk aan forensisch denken toen ik je berichtje las. Zag dat je dat zelf ook al had bedacht. Mijn vriend studeert dat atm aan de HvA en vind het heel leuk. Veel afwisseling ook.
Mocht je vragen hebben, dan wil hij die vast wel voor je beantwoorden :)

soloroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:14

Oh ik haak nog even in op xSwanHeart. Forensisch wordt best veel gegeven over hogescholen door heel nederland, let wel op dat bij Avans forensisch meer op laboratorium gericht is en ik dacht in amsterdam meer op echt onderzoek doen op plaats delict ;) Dus mocht je forensisch willen gaan doen, kijk dit ook even goed na :)