Lange reistijd, hoe combineren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Lange reistijd, hoe combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:16

Hoihoi!

Voor dit onderwerp ben ik specifiek op zoek naar mensen die een lange reistijd hebben voor hun studie. Als ik straks mijn opleiding wil gaan volgen ben ik 2.5 uur onderweg, enkele reis, 5 uur per dag dus.

Nu ben ik benieuwd, hoe combineren jullie je lange afstand met schoolwerk etc? Vertel er ook even bij hoe lang je reis is (en of het enkeltje of retourtje is :Y) )

Groetjes!

soloroJarig

Re: Lange reistijd, hoe combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:19

Ik reis dan enkel 3,5 uur in het weekend (3,5 uur vrijdag en 3,5 uur zondags). Ik zorg altijd dat ik boeken bij me heb en het huiswerk wat ik moet maken. En dan maak ik gewoon mijn huiswerk in de trein.

Maar dat hangt er ook vanaf hoe vaak je moet overstappen. Ik moet 1 of 2x overstappen (hangt van de route af). Met 1x overstappen zit je veel sneller aan je huiswerk dan dat ik 2x moet overstappen.

Verder weet ik van klasgenoten die zelfde reistijd hebben als jou die sowieso hun tussenuren goed benutten, dus ook echt aan de slag gaan. Verder kan je prima samenvattingen maken in de trein. :) En ik weet ook dat de meeste die reistijd niet lang volhouden en al vrij snel op kamers zitten xD.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:22

5 uur per dag reizen is wel erg lang hoor. Ik reis 3/4 uur per dag en dat is al heel vermoeiend als je al de hele dag college hebt gevolgd.
Als ik langer zou moeten reizen zou ik op kamers gaan, want anders trek je het volgens mij na een tijdje echt niet meer.

Denk er ook aan dat als je bv op een dag maar 2 uur college hebt je daar wel 5 uur voor moet reizen, de meeste mensen denken dan al heel snel van ik blijf maar thuis, want het is de moeite niet om op en neer te reizen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:23

Ik reis iets minder dan 2,5 uur per enkele reis. Zeg maar 2 uur en 20 minuten.
Goed plannen en door de week niet veel andere dingen doen dan schoolwerk en 2/3 keer per week naar de paarden. In het weekend soms ook nog wat aan school doen..
Nu heb ik geen lange lesdagen, ben hooguit zes uur thuis.. :)

Ik houd het prima vol zo.. op kamers wonen ben je ook een hoop tijd kwijt
met andere dingen. Ik woon nog bij mijn ouders, dus dat scheelt veel..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:25

ikbencarmen schreef:
5 uur per dag reizen is wel erg lang hoor. Ik reis 3/4 uur per dag en dat is al heel vermoeiend als je al de hele dag college hebt gevolgd.
Als ik langer zou moeten reizen zou ik op kamers gaan, want anders trek je het volgens mij na een tijdje echt niet meer.

Denk er ook aan dat als je bv op een dag maar 2 uur college hebt je daar wel 5 uur voor moet reizen, de meeste mensen denken dan al heel snel van ik blijf maar thuis, want het is de moeite niet om op en neer te reizen.

Helemaal mee eens. Ik reisde 1.5/2 uur enkele reis (dus 3 a 4 uur per dag) en dat is echt behoorlijk vermoeiend.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:27

Het ligt er ook aan hoelang en hoe vaak je college hebt. Ik heb een periode 2-2,5 uur enkele reis overbrugt toen ik uit mn oude huis moest en nog geen nieuwe studentenkamer had. Mij kon je na 2 maanden al wegdragen, maar had ook iedere dag college van 8 tot 5 of stage van 8 tot 6. Na zulke dagen heb je ook echt geen energie meer om te studeren in de trein

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:29

Dank jullie voor de reacties!
Mijn plan is om uiteindelijk wel op kamers te gaan, maar dat zal nog even op zich moeten laten wachten. Wil eerst uitzoeken in hoeverre dit mogelijk is wat betreft de kosten en hoe ik mezelf moet onderhouden. (niet al te onbelangrijk natuurlijk :Y) ). Op dit moment reis ik elke dag 3 uur dus op zich, ik ben wel wat gewend wat betreft lang reizen.
In totaal moet ik 3x overstappen. In principe zou ik wel het eea kunnen doen onderweg.

Dat scheelt wel, dat je niet tot laat nog op school hoeft te zitten, Ellen. :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:38

Niet voor studie, maar wel voor een fulltime stage zo lang gereisd. Dat duurde ongeveer 7 maanden en daarna was ik het ook echt ontzettend beu. Had ik daar langer stage moeten lopen, was ik ervoor verhuisd. Ik had 2,5 uur reistijd van deur tot deur, enkele reis. Ongeveer 5 uur per dag in totaal dus.

Dagelijks stond ik rond half 5 op, en was rond 8 uur 's avonds weer thuis. Woon je op jezelf, of thuis? Dat scheelt ook het e.e.a. Ik kwam thuis en moest nog koken, eten, het e.e.a. aan het huishouden doen etc. Maar als het eten al klaar staat (bij wijze van spreken), dan scheelt dat natuurlijk veel tijd.

De truc was om vooral niet veel doordeweeks te plannen. Door het vroege opstaan ging ik ook redelijk vroeg slapen, en ik was vaak ontzettend vermoeid door het reizen. Studie- en stagedingen deed ik 's ochtends in de trein, maar op de terugweg lukte dat zelden omdat ik dan vaak in de volle spits reisde en lang niet altijd kon zitten (laat staan rustig werken). Bovendien was ik dan zo gesloopt dat ik alleen maar wilde slapen en wat wilde eten :+

Lang reizen is één ding, maar hoe vol je dagen zijn is een tweede :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:37

Ik reis 1,5/2 uur enkele reis. En het is zoals gezegd best vermoeiend. Ik probeer wel altijd zoveel mogelijk te studeren in de trein zodat ik dit thuis niet meer hoef te doen. Maar daar moet je wel de motivatie voor hebben, die soms best wel moeilijk te vinden is. :')

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:59

Ik reisde 2 uur enkele reis. En dan telt het stuk van station naar school niet mee. Is 5 min met de bus maar omdat alle bussen steeds propvol zitten deed ik daar ongeveer een kwartier over.
Ik deed sochtends vaak slapen :') en smiddags ook of op mijn laptop schoolwerk of serie kijken :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:54

Een enkele reis duurde bij mij altijd ruim 2,5 uur. Nu ingekort na een ruim 2 uur. Daarvan reis ik anderhalf uur met de intercity. En stap ik 1 a 2 keer over. Waarvan 1 overstap 12 minuten verschil zit en als ik nog een tweede keer over moet stappen dan is dat een overstap van drie minuten en hoef ik alleen na de overkant van het perron.

De reis zelf is zeker wel te doen. Intercity is wel oke om mee te reizen. Als er schoolwerk bij is dat ik in de trein kan doen dan doen ik het meestal daar want dan ben ik er vanaf. Is het nou niet makkelijk te doen (veel boeken bijv nodig of wat meer concentratie) of ik heb echt veel te doen dan probeer ik juist even te onspannen in de trein zodat ik thuis gelijk aan de slag kan.

Ik ben dus ook minstens 5 uur per dag kwijt aan reizen. Maar het went echt. In het begin ging ik echt de uren tellen dat ik onderweg was of ging ik voordat de dag überhaupt begon al checken hoe laat ik thuis was. Maar dat moet je dus niet doen! Als je les uit loopt of de trein heeft vertraging dan ben je gelijk chaggie. En ook als je bedenkt hoeveel uur het kost en wat je allemaal wel niet in die tijd kan doen. Ik heb wel geleerd om het gewoon te doen en niet te veel over na te denken. Soms moet ik alleen voor een gesprek naa school dat is dan wel balen want je bent als nog je hele dag kwijt. Maar de meeste begrijpen het wel en proberen het wel zo met je te plannen dat het op lesdagen kan. En het eerste uur beginnen is ook niet mijn favoriet. Maar het went echt.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:45

Ik sluit mij helemaal aan bij Daantj__ :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:12

Hangt er echt vanaf. Ik had een reistijd van een uur en drie kwartier van deur tot deur, maar ik had echt een rot traject. Je reist meestal in de spits, in mijn geval betekende dat geen stoel en als sardientje in de trein staan. Schoolwerk doen in de trein? Forget it := Dat is mij nog nooit gelukt. Ik moest twee keer overstappen en was totaal bijna 4 uur per dag onderweg. Nu ben ik verhuisd en heb ik een reistijd van ongeveer 20 minuten. Spontaan heb ik zeeën van tijd! Het is veel fijner en relaxter om een korte reistijd te hebben. Alleen in het weekend ga ik nog terug naar huis en dan denk ik weer: "Oh ja.. Zo lang was mijn reistijd dus..".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:26

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:27

Voor mijn studie was de meest gunstige reistijd met het ov, als ik aansluiting had, 2,5 uur reistijd enkele reis.

Echter, om 8.30 kon ik niet op de uni zijn als ik vanaf huis vertrok, omdat er dan geen aansluitende ov mogelijkheden waren en de eerste bus simpelweg te laat vertrok. Ik moest dus wel op kamers, aangezien mij studie vaak om 8.30 uur met verplichte werkcolleges of practica begon.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:29

Een enkele reis duurt bij mij 2 uur en 15 minuten en moet meestal 2 keer overstappen (soms 3x).
Ik hoef meestal maar 4x per week niet erg lange dagen naar school, dus dat scheelt al.

Persoonlijk denk ik echt dat je je zelf gewoon moet instellen op zo'n lange reistijd. In de bus luister ik meestal muziek en in de trein lees ik de Metro, helaas niet genoeg concentratie om bezig te gaan met mn studie onderweg ;) In het begon vond ik het wel lang (reis nu bijna 1 schooljaar) maar nu ben ik voor ik het doorheb al weer thuis.
Wel heb ik een poos gehad dat ik 1x per week maar 45 minuten college had. Dan is het wel wat moeilijker om motivatie op te brengen, maar dan ging ik bijv. om de week.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:34

Dank jullie voor de berichten! Het scheelt enorm dat ik dan 1 maal in de week een uur hoef te reizen aangezien ik dichterbij les kan krijgen.
Ik woon thuis dus in dat opzichte is het eten klaar als ik thuis kom. :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:49

Ik heb drie jaar lang minstens vier dagen per week twee uur (enkele reis van deur tot deur) moeten reizen. Hiervan zit ik een uur in de trein. In het begin was ik zwaar gemotiveerd om ook in de trein iets voor de studie te doen (lezen, collegesheets doorkijken, eventueel opdrachten maken). Helaas weet ik ondertussen dat ik precies bij het juiste station wakker word, dus val ik na tien minuten in zo'n lekker schommelende trein al in slaap :')

Wat bij mij erg scheelde was dat ik vaak pas om 9 uur van huis moest (dan is die ene keer om 7 uur wegfietsen niet zo erg) en dat ik uiterlijk 19u uur thuis thuis was en stond het eten al klaar :D Bovendien heb ik nooit beter geweten dan twee uur voor de les begon te moeten vertrekken, dus aan de lange reistijd heb ik me nooit geërgerd. Als ik jou was zou ik het de eerste weken gewoon eens aankijken. Merk je dat het echt niets voor je is, kun je altijd nog op zoek naar een kamer dichterbij!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:03

Ik heb 1.5 jaar max 3 keer per week en min 0 keer per week (had een blok geen colleges, er was ook een blok dat ik maar 1 keer per week hoefde) 2 uur en 10 minuten enkele reis gedaan. Ik vond het de moeite niet om voor zo weinig colleges en voor die relatief korte periode een kamer te zoeken. Ik vond het niet erg, had na 10 minuten een overstap, dan een uur in de trein en een hele snelle overstap naar de overkant van het perron en dan weer een uur in de trein. Uiteindelijk lig je wel vaker te slapen in de trein dan het plan was :P , maar leeswerk deed ik ook wel vaak.
Ik had er helemaal geen problemen mee, behalve als ik om 9u moest beginnen. :')
Het enige irritante waren de opmerkingen en verbaasde hoofden van anderen als ze hoorden waar ik woonde. Anderen leken er meer problemen mee te hebben dan ikzelf. :') Dat vond ik wel irritant, soms kreeg ik het gevoel dat mensen me een poedersuiker probeerden aan te praten omdat ik zo lang moest reizen. :))

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:11

Ga je naar Leeuwarden of naar Zwolle Nayomi? Mijn ervaring met Leeuwarden is dat bij een lerarenopleiding meer dan de helft uit Groningen komt. (En aan voor een deel de lessen in Groningen is het NHL denk ik?) dus in jou klas zou dat zeker zijn. Ik moest natuurlijk wel wat minder ver maar ik heb vriendinnen die even ver moeten reizen. Zij hebben het ook ervaren als prima te doen. Ik geb de reis ook altijd als gezellig ervaren. Verder rijd de 12 zo vaak. Hogeschool is ook prima te bereiken. Ik heb alleen in jaar 1 nog wel geleerd in de trein. Daarna niet meer. Nu vooral nog voor een tentamen aan :')

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:13

Ik heb 3 jaar lang 1,5 enkele reistijd gehad, maar toen hoefde ik vaak maar 4 dagen per week en vaak niet meer dan 2 colleges per dag dit was dus geen probleem. Heb twee maanden 2,5 uur (enkel) gereisd met volle college dagen van half 9 tot 5 en dit was echt niet te doen ik sliep in de trein en als ik thuis kwam s'avonds had ik alleen maar tijd om te eten en weer naar bed (terwijl ik geen type ben die veel slaap nodig heeft).

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:18

lenaa_tje schreef:
Ga je naar Leeuwarden of naar Zwolle Nayomi? Mijn ervaring met Leeuwarden is dat bij een lerarenopleiding meer dan de helft uit Groningen komt. (En aan voor een deel de lessen in Groningen is het NHL denk ik?) dus in jou klas zou dat zeker zijn. Ik moest natuurlijk wel wat minder ver maar ik heb vriendinnen die even ver moeten reizen. Zij hebben het ook ervaren als prima te doen. Ik geb de reis ook altijd als gezellig ervaren. Verder rijd de 12 zo vaak. Hogeschool is ook prima te bereiken. Ik heb alleen in jaar 1 nog wel geleerd in de trein. Daarna niet meer. Nu vooral nog voor een tentamen aan :')

Ik ga naar Leeuwarden maar ik woon niet in de stad zelf dus het is iets langer reizen haha. Voor één dag in de week kan ik lessen in Groningen volgen, dat klopt. :)

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:56

Ik woon zelf in Assen en reis elke dag op en neer naar Leeuwarden voor school:) Een hele onderneming met fietsen, bus/trein en trein, maar ik hou het ondertussen al 3 jaar vol! Wel met de gedachten dat het bijna voorbij is ;p Ohja ik ben trouwens dik 2 uur onderweg en dus ook dik 2 uur terug ;)

Reizen is eigenlijk helemaal niet zo erg! Je kan best veel doen in de trein! Denk aan huiswerk, stof doorlezen, leren. Wel zijn de vertragingen soms echt vervelend, maarja het is ook maar een bedrijf dat zijn best doet!

Je kan het natuurlijk altijd een periode proberen! Vind je het toch niks is een kamer vaak zo gevonden:)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:48

Nayomie schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik ga naar Leeuwarden maar ik woon niet in de stad zelf dus het is iets langer reizen haha. Voor één dag in de week kan ik lessen in Groningen volgen, dat klopt. :)

Daarom zei ik dat ik minder reistijd had. Maar ik heb studiegenoten /vriendinnen die het dus wel deden. Maar ook een lerarenopleiding dus? Je geeft bij het stage bureau ook je adres aan. Dan zoeken ze een stageplaats binnen 1.5 uur van je adres. Heb je in jaar 1 nog niet veel aan maar daarna dus wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:39

Zou eigenlijk echt zoeken naar een kamer. Ervaring leert dat je tijdens de spits niet veel kan leren ;) Zonde van je tijd.