Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 02:55

Ja.. Hoe zit dit nu precies? Zijn er bokkers die wetenschappelijk onderzoek doen?

Ik ken 4 gezinnen waarbij alle kinderen homoseksueel zijn. Er zitten tweelingen tussen, één- en twee-eiig, maar ook broer-zus of broer- broer met een aantal jaren leeftijdsverschil. Ik had het erover met een goede vriend die het heel grappig vindt dat zijn oudere zus lesbisch is en hijzelf homo. Omdat het uniek was.

Maar in gezin A zijn alle drie de jongens homo (1 tweeling), in gezin B een homoseksuele ééneiige tweeling, in gezin C 2 homoseksuele broers (geen tweeling) en gezin D dus, lesbische zus en homoseksuele broer (geen tweeling).

Dus eigenlijk niet zo uniek. Maar wel ontzettend fascinerend. Internet helpt me hier niet echt bij al zoek ik vast op verkeerde termen. Iemand die hier meer over weet?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 03:12

Dan is hetro zijn vast ook erfelijk bepaald want mijn broertje en ik zijn allebei hetro :') :')

Urbanus

Re: Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 03:14

Ja wat zijn de kansen hé? Wauw.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 03:19

Ik had vorig jaar een artikel op mijn proefwerk gekregen over dat homoseksualiteit weldegelijk genetisch bepaald zou zijn. Heel interessant en zou volgens mij wel een kern van waarheid in zitten. Met transgenders is het toch ook neurologisch bepaald dat je in het verkeerde lichaam wordt geboren, waarom zou er dan met homoseksualiteit niet iets neurologisch of genetisch zijn? Zou toch best kunnen.

Anyway, ik ken ook een familie waarvan de drie meisjes allemaal lesbisch zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 04:28

Mijn broer en ik vallen allebei op vrouwen, dat is vast ook genetisch bepaald. :D

Hoe het precies zit weet ik niet, er zijn bij mijn weten nog geen genen ontdekt om dat aan te tonen.
Wel weet ik dat uit studies is gebleken dat 10% van de bevolking ook gevoelens heeft voor mensen van het zelfde geslacht. Niet iedereen is praktiserend homoseksueel, dat stukje ligt ook in cultuur, opvoeding en zich veiligvoelen.
Het zou dus ook zo kunnen zijn dat deze kinderen toevallig allemaal bij die 10% horen en door de veilige omgeving ook allemaal uit de kast durfden komen. Immers als er eentje zich veilig weet dan maakt dat voor de volgende de weg vrij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 04:34

Mijn ex was lesbisch, haar nicht en haar neef (zelfde familie) andere kant van de familie ook een homoseksuele neef.

Ik ken verder niemand in mijn familie.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 06:47

Wat ik wel een keer heb gelezen is dat het vaak zo is dat jongens homoseksueel zijn als ze bijvoorbeeld de derde uit het gezin zijn na 2 meisjes. Dit had te maken met vrouwelijke hormonen oid. Ik weet niet of het waar is, interessant!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:14

Volgens mij is homofielie wel degelijk erfelijk :j geen idee hoe dat precies zit, maar er is wel een erfelijke factor meen ik.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:28

Homoseksualiteit is aangeboren maar of het erfelijk is, eerlijk gezegd denk ik van niet. Ik ben lesbisch:

Mijn zoon valt op meisjes, dat is wel duidelijk. Heteroseksueel dus.
Mijn dochter weet ik nog niet.

Wat ik wel weet is dat homoseksualiteit geen ziekte is, het woord homofilie werd gebruikt in de tijd dat dat nog wel gedacht werd. Voor veel homoseksuelen is dat woord een gruwel, gebruik dat dus liever niet meer.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:28

Dit vraag ik me ook al een hele tijd af!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:29

Homoseksualiteit wordt in de baarmoeder bepaald. Iets met bepaalde stoffen. Ik zou je het boek "Wij zijn ons brein" willen adviseren. Daarin staat het mooi uitgelegd. Het schijnt ook dat hoe meer jongens een vrouw heeft gedragen hoe meer kans er is dat de jongsten homoseksueel is of zelfs zijn.

Ik ken trouwens ook een gezin met 2 jongens en 1 meid. Allen homoseksueel :D Maar ken dito gezinnen en allen hetero :D

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:33

Volgens mij is het wel genetisch bepaald ja, je kunt het niet op jonge leeftijd al 'beïnvloeden'. We hebben het op school een keer over een horror onderzoek gehad op dit gebied, ik zal kijken of ik het kan vinden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:34

Ik hoop het niet anders heb ik misschien ooit nog een scheiding aan mijn broek :)
Mijn man zijn vader heeft pas na 3 kinderen en bijna 20 jaar huwelijk bekend dat hij homo is..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:36

amandananana schreef:
Volgens mij is het wel genetisch bepaald ja, je kunt het niet op jonge leeftijd al 'beïnvloeden'. We hebben het op school een keer over een horror onderzoek gehad op dit gebied, ik zal kijken of ik het kan vinden.

Je kan zelfs het geslacht niet beïnvloeden. Tig voorbeelden van jongens die als meisjes moesten opgroeien en ook andersom. Die kinderen kwamen allemaal in de knoop te zitten met hun gevoelens, hun 'ik'. Ieder geslacht heeft zijn eigen karaktereigenschappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:37

Dit is voor het eerst dat ik dit hoor.
Mijn eerste reactie was ongeloof, maar na al die voorbeelden zou ik het wel interessant vinden als hier onderzoek naar werd gedaan!

Ik weet wel dat je ermee geboren wordt of niet en dat het inderdaad zoals iemand hierboven schreef, absoluut geen ziekte is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:39

Daar is al lang onderzoek naar gedaan hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:42

Wat was de uitslag dan?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:43

Sammie schreef:
amandananana schreef:

Je kan zelfs het geslacht niet beïnvloeden. Tig voorbeelden van jongens die als meisjes moesten opgroeien en ook andersom. Die kinderen kwamen allemaal in de knoop te zitten met hun gevoelens, hun 'ik'. Ieder geslacht heeft zijn eigen karaktereigenschappen.

Dat bedoelde ik inderdaad. Dat onderzoek wat ik bedoel gaat vooral over het bewijs dat de genderidentiteitsstoornis aangeboren is en dat je het geslacht dus niet kunt beïnvloeden. Maar in dit onderzoek valt het jongetje wat ze dus in een meisje veranderen 'gewoon' op meisjes. Je kunt dus ondanks dat je ze hersenspoelt over wat 'hoort' niet beïnvloeden op wie ze vallen. Voor de liefhebber hier een link naar het onderzoek http://www.shb-info.org/reimer3.html ik was hier echt zo van onder de indruk op school..

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:48

Ik denk dat als er binnen één gezin of familie meerdere bi- of homoseksuele leden zijn, dan denk ik dat het niet zozeer met genetica te maken heeft, maar meer met acceptatie van het zijn binnen die familie. Als een jong kind duidelijk wordt dat het echt wel mag (want grote broer is ook homo en tante Truus is getrouwd met tante Sjan), dan zou zo'n kind misschien wel eerlijker zijn naar zijn ware gevoelens. Hoeveel mensen zijn wel niet hetero 'voor de buitenwereld', maar voelen zich diep van binnen toch aangetrokken tot hetzelfde geslacht?

En ja, misschien zit er wel een genetisch factortje aan. Epigenetisch wellicht.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:52

Er is niet één gen dat homosexualiteit bepaalt, ook is er nog veel onduidelijkheid over welke (tientallen/honderden?) genen met klein effect in combinatie met omgevingsfactoren bijdragen aan homosexualiteit. Genetisch/biologisch gezien is homosexualiteit enorm complex.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:53

Het feit dat er binnen een gezin meerderen homoseksuelen zijn wil niet automatisch zeggen dat het ook geaccepteerd wordt <binnen dat gezin> ;)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:53

Nee. Dat is al ergelijk genoeg. Maar ik bedoel: kinderen zien dat. Dus kinderen zien dat het bestaat. Dus kinderen denken daar misschien eerder over na. Snap je? ;)
Laatst bijgewerkt door Bunn op 02-05-15 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:54

UhNee schreef:
Wat ik wel een keer heb gelezen is dat het vaak zo is dat jongens homoseksueel zijn als ze bijvoorbeeld de derde uit het gezin zijn na 2 meisjes. Dit had te maken met vrouwelijke hormonen oid. Ik weet niet of het waar is, interessant!

Ik heb juist geleerd dat hoe meer jongens een vrouw baart, hoe groter de kans op een homoseksuele jongen. Had te maken met antistoffen die een vrouw dan aanmaakt.

Heb ook gehoord dat vrouwen extra vruchtbaar zijn als homoseksualiteit in de familie zit en dat dat de reden is dat homoseksualiteit nog steeds bestaat. Aangezien het volgens de evolutietheorie niet logisch zou zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:02

Dat eerste klopt, dat tweede is voor mij nieuw. Maar ik vind het haaks op de evolutietheorie staan. Er zijn diverse dieren die ook op hun eigen geslacht kunnen vallen. En homoseksualiteit komt binnen elke gemeenschap voor. Er zijn gemeenschappen geweest waarbij het gestimuleerd wordt (de oude Grieken), maar ook waarbij het in de doofpot werd gestopt (keuze te over). En ook daar kwam het bij mensen gewoon naar boven. Hetzij stiekem. Als het puur om de lusten gaat (de Ouden Grieken dus), kun je bij je eigen geslacht wezen, maar dat maakt je niet per definitie homoseksueel. :) Homoseksualiteit zit gewoon in een mens en ook in bepaalde dieren. Voor de voortplanting niet logisch, vandaar dat je kan zeggen dat er bij de aanleg iets 'fout' is gegaan. Maar dan wel een 'foutje' waar de hele samenleving prima mee kan leven. Eigenlijk zou er een ander woord voor moeten zijn. Foutje klinkt zo negatief, maar zo is het iig niet bedoeld. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:03

Is niet erfelijk wel aangeboren.
Mijn vader was kind van een homoseksueel.
Nog mijn broers nog ik, mijn vader overigens ook niet, zijn homoseksueel.

Edit: taaltechnisch }>
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-15 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt