ingewikkeld wie kan mij hier antwoord geven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mariposa

ingewikkeld wie kan mij hier antwoord geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 09:46

Waar moet ik beginnen.

Ik heb samen met mijn ex partner een koophuis wat inmiddels gelukkig onder voorbehoud is verkocht,
Nu ben ik in november uit huis gegaan,omdat samen onder 1 dak leven niet meer ging.
Nu zit ik met het volgende probleem wat ik me afvraag in hoeverre ik hier recht op heb.
We betaalde altijd de nuon 50/50 200 pm
Ik heb 6 maanden lang 175 betaald en hij 100 euro.
Nu heb ik laatst in januari het bedrag weer op 200 gezet zodat we allebei even veel betaalde.
Ik ben uitwonend sinds 1 november ongeveer en heb altijd gewoon nog netjes door betaald.
Hij is al die tijd tot op heden t huis verkocht is nog steeds inwonend in onze koop woning en maakt dus nog steeds gebruik van de nuon.
Nu komt eind mei de eind afrekening van de nuon.
Ik heb vanaf november geen gebruikt van het huis dus ook niet van de nuon.
Nu vraag ik me af in hoeverre hij recht heeft op de helft van de eind afrekening,
Volgens hem heeft hij recht op de helft.
Naar mijn inzien heeft hij zijn 100 euro per maand opgemaakt door er gebruik van te maken.
Ik heb hem verteld dat ik zoiezo eerst recht heb op 6 x 75 euro die ik elke maand extra betaald had dus 450 euro.
Hier was hij het niet mee eens en zegt gewoon recht te hebben op de helft.
Ik verwacht dat we rond de 800 a 900 euro terug gaan krijgen.
Van google wordt ik niks wijzer, dus wie heeft zoiets wel is mee gemaakt en kan mij een handje helpen?

sorry als het wazig overkomt ,en als jullie het niet begrijpen hoor ik t graag

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:53

Poeh dat is maar net hoe moeilijk je het wilt maken. Je hebt ook in eerste instantie gewoon doorbetaald terwijl je er niet woonde. Daar had je geen moeite mee blijkbaar. Maar nu wil je ineens het geld terug eigenlijk. Dat is niet heel eerlijk. Dan had je gewoon moeten zeggen vanaf november; ik maak er geen gebruik meer van dus ik betaal ook niet meer. Of misschien 25 euro voor onderhoud (minimaal 15 graden in huis).

Ik zou nu zeggen: Jullie betaalden ieder de helft dus nu krijgen jullie ook ieder de helft van de eindafrekening.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 09:58

ja er zit een heel verhaal aan vast natuurlijk, hij beweerde dat ik met die vaste lasten mee moest blijven betalen, het is niet dat ik dat graag wilde
hij heeft bijna heel mijn inboedel ook al gekregen en probeert nu letterlijk alles te krijgen,
ook zijn auto waar ik de helft van heb betaald,betaald hij niet terug.
het gaat me nu om een principe kwestie dat hij wel genoeg heeft gehad en niet er van hoeft uit te gaan dat die alles maar kan krijgen.
daarom ook mijn vraag in hoeverre die daar recht op heeft.
ben al genoeg uitgekleed door hem, en wil dan graag weten in hoeverre ik in mijn recht sta.
voor uitgebreid verhaal kan via pb natuurlijk,zodat het wat meer te begrijpen is,maar wil niet dat heel mijn verhaal op internet komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:07

Dat begrijp ik maar waarom heb jij de helft van zijn auto betaald? Rijd jij er ook in dan?
Helft van de hypotheek vind ik wel reeel want het huis was van jullie beiden neem ik aan? Gas licht en water vind ik zelf verbruikskosten. Een bijdrage is tot daar aan toe maar de helft van deze kosten vind ik wel heftig. En de auto ook dus? Betaal je ook de helft van zijn boodschappen en mobiel?

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:15

we hadden toen der tijd een jaar geleden een tweede auto nodig omdat we beide ver moesten rijden voor werk.
ik heb altijd mijn eigen auto gehad die ik zelf betaald heb
hij had het geld niet (Althans de helft maar)en een auto was noodzakelijk,daarom had ik er aan mee betaald,zodat we beide naar ons werk konden.
het gaat om een bedrag van 2500 euro wat ik betaald heb, hij 2000
hij reed en rijd nog steeds hier in en ik maakte er verder geen gebruik van.
helft van de boodschappen doe ik niet en telefoon ook niet,omdat we 2 aparte rekeningen hebben.en dit voor zijn eigen rekening is.

en over de hypotheek doe ik ook niet moeilijk verder hoor, en verzekeringen van het huis ook niet.
dat is nou eenmaal iets waar we beide aan vast zitten en moeten betalen, alleen de nuon vindt ik toch wel een ander verhaal

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:18

ik zou een financieel adviseur benaderen. of vraag even aan de hypotheker of zij dit ook meenemen in het regelen na de breuk (zij doen ook bij scheiding de boel omtrent hypotheek regelen etc)

Kletskousz

Re: ingewikkeld wie kan mij hier antwoord geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:21

Simpele vraag; op wie z'n rekening word het bedrag gestort?

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:22

we hebben verder geen levensverzekering samen of geregistreerd partnerschap, we zijn verder dus niks aan elkaar verbonden behalve de hypotheek,
financieel adviseur kan mij hierin ook niet helpen helaas.
de notaris die doet nu alles verrekenen met de woz aanslagen en riolering enzv ,maar daar valt de nuon buiten

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:22

op de mijne

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:24

Wat stond er geregeld met de auto? Dat hij z'n helft terug betaalde? Of dat je het hem gaf?
Optie 1, beide de helft, maar jij houd het volledige bedrag als hij zijn auto nog terug moet betalen, waardoor Hij stukje schuld inlost
Optie 2, beide de helft en auto gaat te koop zodat jij je 2500 euro terug krijgt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:26

Als het op die van jou wordt gestort... dan hou je toch gewoon je eigen reken voorbeeld aan... hoe zou hij anders aan het geld moeten komen? Hij kan het niet ergens afdwingen lijkt me zo aan wat je nu geschreven hebt.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:30

er stond verder niks geregeld,omdat ik toen der tijd geen breuk zag aankomen.
heb hem nooit gegeven, het was dan een auto van ons samen.
auto stond alleen op zijn naam,omdat ik al een auto op mijn naam had staan en zijn schade vrije jaren anders zouden vervallen.

ik vond optie 1 ook de beste hier heb ik ook al over na gedacht.
maar hier zal hij niet mee akkoord gaan, daarom is het belangrijk dat ik kan zeggen van hier heb jij geen recht op kijk hier maar ff op, maar kan niks vinden op internet wat ik onder zijn neus kan schuiven.
evt zou ik nog langs een rechts winkel kunnen gaan om te kijken hoe sterk ik hierin sta.
ik snap dat jullie denken meid doe niet moeilijk en deel het gewoon ben je van het gezeik af.
maar meneer heeft al zoveel gehad en toegeëigend.
ook de helft van mijn spaargeld heeft die in de jaren opgemaakt en dit gaat ook over een flink bedrag.
het gaat mij er gewoon om dat het wel even genoeg geweest is zo.
hou ook een rest schuld over en vind dat elke euro dan nu wel telt.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:33

Tja dat hij je spaargeld opgemaakt heeft, was je zelf bij. Klinkt gemener dan ik bedoel, maar jij laat dat zelf gebeuren.

Wat betreft nu, ik zou zeggen voorleg optie 1, hij kan neem ik aan niet bij jou rekening dus hoog of laag springen heeft voor hem geen nut.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:34

ja daar heb je ook zeker gelijk in hoor, dat is gebeurd idd, maar bedoel er alleen even mee te zeggen dat hij genoeg gehad heeft.

hij kan inderdaad niet bij mijn rekening.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:35

Als het op jouw rekening gestort wordt gewoon houden, heeft mijn zus 2 jaar terug ook gedaan. Hij heeft er gewoond en gebruikt en jij betaald. Pech voor hem dus. Hij kan je niet dwingen hem uit te betalen, net zo goed als het voor jou lastig wordt om dat geld van die auto terug te vangen als er niks op papier staat.

Hou wel in de gaten dat ie het rekeningnummer niet veranderd bij de nuon, sommige exen zijn zo slecht, weet ik uit ervaring.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:35

het geld van die auto zal ik nooit meer zien, maar dan kan ik op zijn minst zeggen dat ik al een deel heb verrekend

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:36

Spekkie01 schreef:
Als het op jouw rekening gestort wordt gewoon houden, heeft mijn zus 2 jaar terug ook gedaan. Hij heeft er gewoond en gebruikt en jij betaald. Pech voor hem dus. Hij kan je niet dwingen hem uit te betalen, net zo goed als het voor jou lastig wordt om dat geld van die auto terug te vangen als er niks op papier staat.

Hou wel in de gaten dat ie het rekeningnummer niet veranderd bij de nuon, sommige exen zijn zo slecht, weet ik uit ervaring.

dankje, zal dit zeker in de gaten blijven houden

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:38

ook nog even vergeten te melden dat de nuon volledig op mijn naam staat.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:47

Ik zou langs de rechtswinkel gaan. Heb je toevallig ook iets op papier dat jij het geld van die auto aan hem betaalt heb? Zoals overschrijving met daarbij lening auto? Of was het echt een gift? Als het gift was kun je dat niet terug krijgen.
En de nuon kan je gewoon terug vorderen op hem, maar daar kan de rechtswinkel je bij helpen. Dit is het zelfde als de water afrekening.
Had jezelf wel al uitgeschreven dat je daar niet meer woonde? Anders verandert dat ook weer alles

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:04

Nee heb me nog steeds niet uitgeschreven, dat doe ik pas op de dag van de overdracht of een dag ervoor.
Heb verder niks op papier alleen dat ik het bedrag heb gepint op de dag van aanschaf.
Het was geen gift in ieder geval, gewoon een gezamelijke auto

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:10

Als ik jou was zou ik even met het Juridisch Loket bellen (0800-8020). Zij kunnen je er vast wel informatie over geven.

Ik stuur je verder even een PB; wellicht dat het je een nieuw inzicht geeft.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:12

Inderdaad even contact opnemen met een jurist.
Verder zou ik absoluut geen geld naar hem overmaken van de afrekening.
Zo te horen heb jij eerder geld van hem tegoed i.p.v. andersom.
Zou het geld eerst gewoon houden, als later blijkt dat hij er toch recht op heeft dan kan je het dan altijd nog terugbetalen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:24

Ik zou het geld houden en zeggen dat hij daarmee een deel van de auto heeft terug betaald. Daarna zou ik hem een aangetekende brief sturen dat je de rest van het geld van de auto ook nog terug wilt en bereid bent hem dat kwijt te schelden als hij zich verder gedeist houd. Vervolgens in de brief zetten dat als hij het serieus wil gaan uitvechten je daar toe bereid bent en dat hij contact op kan nemen met je advocaat.

Volgens mij is er namelijk ook zoiets als vruchtgebruik. Dat hij het woongenot heeft van de woning en jij niet, en dat jij hem daar ook in bepaalde situaties kosten voor kan laten betalen. Laat het eens uitzoeken, wie weet wat je allemaal nog van hem tegoed blijkt te hebben.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:30

[LZP] vertrekken bij vriend

Geen idee hoor maar misschien kan deze ts je helpen.
Zij heeft ook voor hele hete vuren gestaan met haar ex.
Misschien dat zij nog tips heeft.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:50

Omdat je niets op papier heb en verder ook geen samenleving contract etc. word t wel erg lastig om aan te tonen dat het om een gezamenlijk bezit gaat. Zolang hij niet mee werkt (wat die dus blijkbaar niet doet) kan hij het je nog lastig maken.
Heb je toevallig een rechtsbijstand verzekering? Soms heb je die ook via de bond als je daar lid van bent. Of rechtswinkel die geven ook gratis juridische advies en kunnen vaak ook goeie briefen voor je opstellen.