Particulier huren, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

Particulier huren, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 22:00

Heeey Bokkers,

Een tijd terug heb ik ook al een berichtje gepost over dat ik en mijn vriend heel graag willen gaan samenwonen. Toen was alles nog echt in de begin fase dus moesten alles nog uitzoeken maar zijn nu gelukkig al een stuk verder.

We hebben besloten voor de gulden middenweg te gaan. Hij komt uit lelystad en wil graag in de buurt van amsterdam wonen, ik kom uit heukelum en wil graag hier in de buurt blijven (gelderland). Dus hebben plaatsen besproken als houten, bunnik, woerden, amersfoort en bodegrafen. Zodat het voormij nog goed te doen is hier naartoe en hij makkelijk naar amsterdam kan voor zijn werk.

Helaas omdat we dus beide niet wonen of werken in deze plaatsen MOETEN we particulier huren. Wat best balen is omdat ik hier zelf geen kaas van heb gegeten en het over het algemeen ontiegelijk duur is.

Nu is mijn vraag eigenlijk... hebben jullie hier ervaring mee?
Hoe kun je het beste zoeken? Gewoon via funda? En waar moet je rekening mee houden?
Zijn de prijzen altijd zo hoog of kun je het ook treffen....

Hoor graag jullie mening en ervaringen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:01

Is kopen dan niet handiger? :)

Onze hypotheeklasten zijn lager dan de particuliere huurprijs op de plekken waar wij wouden huren.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 22:05

vuurneon schreef:
Is kopen dan niet handiger? :)

Onze hypotheeklasten zijn lager dan de particuliere huurprijs op de plekken waar wij wouden huren.

Dat klopt inderdaad en dit is veel slimmer :)
Echter komen wij beide dan niet uit die streek of plek en misschien kunnen we hier om welke reden dan ook niet aarden en dan zit je wel met een huis.
Dus willen graag eerst 1 a 2 jaar huren en daarna kopen

lor1_1984

Re: Particulier huren, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:07

is er geen huurmakelaar in die omgeving?

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 22:08

lor1_1984 schreef:
is er geen huurmakelaar in die omgeving?

Heel dom misschien maar ik wist niet eens dat dat bestond...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:10

Ik wist dat ook nooit tot ik naar Almelo vertrok. :)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 22:13

lor1_1984 schreef:
Ik wist dat ook nooit tot ik naar Almelo vertrok. :)

Oke endie doen ook particuliere sector dan?
Dat zou ons ook kunnen helpen inderdaad..
Alleen wat dan weer lastig is dat we écht een plek moeten kiezen.
Wat we nu een beetje hadden is we kijken gewoon in welk van genoemde plaatsen we het leukste vinden voor een redelijk bedrag.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:23

jup, ik huur momenteel particulier via een huurmakelaar. :)
tis niet groot en niet echt goedkoop (ong 28-30m2 voor €650,- all-in), maar ik woon hier prima.
Hou wel rekening met borg etc. ;)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:32

Ik heb een paar jaar particulier gezeten. Ik heb via marktplaats toen een woning gevonden.

Toevallig trekt een collegavan mij deze week in een particulier appartement wat hij via funda heeft gevonden.

Wij zaten/zitten beide voor hele schappelijke prijzen. Het is een beetje zoekwerk, maar het hoeft niet bizar duur te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:38

Ik huur particulier.. In Houten :D Bereikbaarheid is super van Houten, mensen zijn leuk :j ik kom totaal niet uit deze regio maar wil er niet meer weg :)

Je kan contact zoeken met De Keizer makelaars en misschien dat er nog wat staat op http://www.hurenincastellum.nl :)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:39

Kijk eens op Funda of marktplaats daar kun je ook zoeken naar huurwoningen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:44

Ik heb in Nederland ruim 4 jaar particulier gehuurd en iets beters kon mij niet overkomen. Als ik op de woningbouw had moeten wachten had ik zeer waarschijnlijk die 4 jaar bij mijn ouders doorgebracht.
Het betrof een appartement met balkon in centrum laren voor 450 inclusief. Met een gouden huurbaas en een heerlijk excentrieke kunstschilder als benedenbuur.

Mijn tip is contacten hebben. De kunstschilder kende ik uit de kroeg waar ik werkte en hij was flink van leer aan het trekken over snertburen. En het kwam weer vrij boven hem, wat voor een ellende zou hij nou weer krijgen, etc. "Joh, ik kom morgen wel eens kijken". Ik wist niet hoe snel ik saarin moest trekken. :)

Rondvragen, kijken en contacten leggen. Zo kom je aan een goede particuliere woning.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 00:03

Ik heb particulier gehuurd en heb daar alleen maar negatieve ervaringen mee. Slecnt onderhouden appartementen,huisbazen die niets aan onderhoud deden, huisbazen die zich met mijn privé leven bemoeiden, hou maar op. Via een makelaar heb ik geen ervaring, misschien ben je dan beter beschermd als huurder. Ik heb mijn huisjes via mp gevonden. Was ook nooit sprake van een huurcontract met afspraken, lijkt me ook wel handig. Ik heb nu mijn eigen flat, amper meer vaste lasten en ik geniet van de luxe en vrijheid!

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 00:11

Mijn ervaring is dat de meeste huizen op Funda vaak al verhuurd zijn, de site wordt slecht bijgewerkt. Ikzelf huur nu via een verhuurmakelaar en ben ook weer op zoek helaas. Mijn verhuurster houd er ook haar eigen regels op na en moet praten als brugman om sommige dingen voor elkaar te krijgen. Zelfs al 2 keer naar de verhuurmakelaar moeten bellen met de vraag wie er nou in zijn recht stond. Verder is mijn appartement wel prima onderhouden.
Kijk eens op pararius.nl dit is een site waar huizen van verschillende verhuurmakelaars aangeboden worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 00:32

Ik heb gewoon een contract waarin mijn rechten en plichten staan beschreven en die van mijn huisbaas. :)
Zijn overigens hele normale dingen zoals geen huisdieren (die hebben we in overleg veranderd naar max 2 katten, 2 terraria en 2 aquaria in ruil voor een maand extra aan borg), woning netjes houden, geen overlast veroorzaken, huur op tijd betalen etc.

Hij is bezig de benedenverdieping te verbouwen (ik woon boven) en regelmatig dat we elkaar dan even spreken ivm post of iets wat gerepareerd moet worden oid.
Hij zal niet zonder mijn toestemming bij mij binnenkomen, sterker nog zelfs met mijn toestemming komt hij niet binnen als ik niet thuis ben.
Heb dus gewoon privacy hier, wel buurtjes die een oogje in het zeil houden omdat ik een vrouw alleen ben maar dat gaat niet verder dan ff informeren hoe het gaat als ze me langer dan een week niet hebben gezien (irl of op fb). :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:48

Ik zie mijn particuliere huisbaas eigenlijk nooit, ja heel soms toevallig en dan vraagtie of het wonen nog bevalt. En dat doet het :) Ben er uiteindelijk via marktplaats terecht gekomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:58

Jans schreef:
Ik huur particulier.. In Houten :D Bereikbaarheid is super van Houten, mensen zijn leuk :j ik kom totaal niet uit deze regio maar wil er niet meer weg :)

Je kan contact zoeken met De Keizer makelaars en misschien dat er nog wat staat op http://www.hurenincastellum.nl :)

Klopt! Houten is hartstikke leuk. Heel centraal, je zit zo in Utrecht of Amsterdam. En een heel gezellig centrum met alles wat je maar wenst.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:30

_Nikita schreef:
Mijn ervaring is dat de meeste huizen op Funda vaak al verhuurd zijn, de site wordt slecht bijgewerkt. Ikzelf huur nu via een verhuurmakelaar en ben ook weer op zoek helaas. Mijn verhuurster houd er ook haar eigen regels op na en moet praten als brugman om sommige dingen voor elkaar te krijgen. Zelfs al 2 keer naar de verhuurmakelaar moeten bellen met de vraag wie er nou in zijn recht stond. Verder is mijn appartement wel prima onderhouden.
Kijk eens op pararius.nl dit is een site waar huizen van verschillende verhuurmakelaars aangeboden worden.

Ik heb inderdaad mijn huurwoning via Pararius :) Was aan het begin nog wel wat gedoe met dingen die ze moesten opknappen na de vorige bewoner, dan is een woningbouw vereniging uit de regio toch wat makkelijker, maar woon er verder prima! Het is misschien ietsje duurder dan via de woningbouw, maar bij mij niet heel veel meer.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:04

Ik ben zo blij met jullie reacties :)
Heb er echt veel aan!

Als de prijs inclusief is (als dat op de site staat) wat zit er dan bij?
En welke dingen niet....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:04

Inclusief is huur + G.W.L.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:16

Ik heb exclusief, denk er aan dat er dan vaak ook nog service kosten bij komen die bij sommige appartementjes erg duur zijn...

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:28

_Caitlinnn schreef:
Ik ben zo blij met jullie reacties :)
Heb er echt veel aan!

Als de prijs inclusief is (als dat op de site staat) wat zit er dan bij?
En welke dingen niet....

Dat verschilt heel erg, moet je goed naar vragen! Bij mij was inclusief, inclusief servicekosten maar exclusief GWL, internet en tv en gemeentelijke belastingen. Overigens moet ik wel voor internet en tv betalen aan mijn verhuurster en kan ik niet zelf een contract afsluiten.
Gemeentelijke belastingen moet je dus (hoogstwaarschijnlijk) ook gaan betalen, maar laat je niet oplichten door ook OZB te betalen als het huis onder de leegstandswet verhuurd word.
Let ook op dat je contract duidelijk is en alles vermeld staat. Zo heb ik achteraf nog moeten vragen om een lijst van reparaties welke voor mijn rekening komen en welke voor die van de verhuurster. Ook heb ik het gestoffeerd gehuurd wat wil zeggen dat er een vloer en gordijnen in zitten enz. Dit staat niet in mijn contract en toen bleek dat 1 gordijn helemaal stuk was bij oplevering, had ik geen poot om op te staan.
Dit is absoluut niet bedoeld om je te ontmoedigen, maar meer om in je achterhoofd te houden :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:36

Mijn vriend en ik krijgen morgen de sleutel van ons huurhuis, ook via een (huur)makelaar. Via de woningbouw kwamen we niet in aanmerking, omdat we teveel verdienen. En hebben het dus zo opgelost. Ons huis is een eengezinswoning.

Let wel even goed op, of de huurprijs incl. servicekosten is. Dit kan namelijk nog wel eens €150,- zijn in het geval het om een appartement/flat met lift gaat. Ook is het goed om in de gaten te houden of het stadsverwarming heeft, of een eigen cv.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:39

In deze regio is ook van 't hof rijnland actief, dat is een grote particuliere verhuurder, die ook huizen onder de 800 euro verhuurt.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:34

Wij huren nu al bijna 5 jaar particulier (huisje, stallengebouwtje, hectare grond) tot volle tevredenheid.
Hoe we aan deze woning gekomen zijn?
Oproepen geplaatst op Bokt.....