Conflict door schade hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Conflict door schade hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 16:43

Ik zit momenteel met een kwestie waarbij ik niet echt raad weet en rechtsbijstand mij in eerste instantie ook niet kan helpen.

Ik ben 2 weken geleden bij mijn vader op visite geweest met mijn honden, mijn vader woont op een grote boerderij welke af is gezet met omheining.
Er zijn op dat moment kennissen achterom gekomen bij ons, welke op de hoogte zijn dat er minimaal 5 tot 7 honden loslopen welke ook op kunnen springen.
Hierbij is mijn hond opgesprongen tegen de auto, waarbij wij op dat moment bij nakijken geen schade zagen. De kennissen zijn naar huis gegaan en hebben een uur later gebeld dat er 2 dikke krassen op de auto zaten en dat ze dit opgelost wouden hebben.

Ik heb hierbij aangegeven dat ik informatie in zou winnen bij mijn verzekering en ik heb ze de maandag erna meteen laten weten dat mijn aansprakelijksheidverzekering aangeeft dat zij via de allriskverzekering van hun auto, mij aansprakelijk moeten stellen.
Zij hebben toen mijn gegevens gevraagd om dit in orde te kunnen maken. Nu ben ik vandaag gebeld door hun, omdat ze willen dat ik de verzekeringspapieren teken.
Echter wat het geval is, is dat hun de auto zonder het te laten weten al hebben laten maken, waarbij de hele zijkant is opgeschuurd en opnieuw gespoten, met een kostenpost van ruim 500 euro.

Mijn verzekering geeft aan dat ik dit in kan dienen en dat zij kijken of het vergoed wordt en dat zij een specificatie opvragen bij het autobedrijf.
Echter heb ik het gevoel een beetje beduveld te worden, maar helaas is het voor mij niet te controleren hoe erg de schade daadwerkelijk was en loop er nu tegenaan wat te doen?

Iemand hier ervaring mee of tips?

Pluttersput

Re: Conflict door schade hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:45

Pfoe, lastig.. Heb je geen foto's gekregen van de krassen?
Ik ben natuurlijk wat voorbarig, maar het is wel makkelijk zo van hun uit. O wacht, die krassen zaten er al jaren. Weet je wat? Weg laten werken en aansprakelijk stellen..
Misschien zou je de garage kunnen bellen wat de schade precies was?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:45

Volgens mij hadden ze op de verzekering moeten wachten voor ze het lieten repareren....

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 16:46

De garage geeft aan dat de krassen door de lak waren, maar dit betreft een blauwe auto. Het lijkt me dat die krassen dan toch wel direct zichtbaar hadden moeten zijn?
Ik heb dus ook geen fotos of niets..

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:47

Factuur opvragen van de reparatie en deze indienen bij je verzekeraar, die zoekt het dan wel uit.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:49

Heeft de garage dan geen foto gemaakt. Toen mijn auto beschadigt was door een hekwerk moest eerst alles op de foto voor het geval er vragen kwamen vanuit de verzekering enzo aan de garage. Zelfs een foto van mijn dashboard voor de standen, terwijl de schade toch echt aan de buitenkant zat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:49

vreemd dat ze hem al over hebben laten spuiten.. de verzekering wil ook de schade zien. ik moest toendertijd echt wachten totdat de verzekering toestemming gaf en ze mn auto hadden bekeken en foto''s hadden gemaakt. dit ging toen via een schade-bedrijf wat samenwerkt met de verzekering. heb je foto's gekregen/gezien van de schade?

laat ze die eerst maar eens zien. en vraag eens aan de garage wat precies de schade is. zij kunnen zo zien of het verse of oude krassen zijn.

en de hele zijkant geschuurd en gespoten voor 500 euro???
ik had een kras aan de zijkant van mn aygo, op zijbumper en 2 deuren en dit koste ruim 1300 euro via een officieel schade-bedrijf. vind 500 euro wel erg weinig voor de hele zijkant..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:54

Het is inderdaad een raar verhaal... wat zegt je verzekering over het feit dat het al gemaakt is?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 16:55

Tieme schreef:
vreemd dat ze hem al over hebben laten spuiten.. de verzekering wil ook de schade zien. ik moest toendertijd echt wachten totdat de verzekering toestemming gaf en ze mn auto hadden bekeken en foto''s hadden gemaakt. dit ging toen via een schade-bedrijf wat samenwerkt met de verzekering. heb je foto's gekregen/gezien van de schade?

laat ze die eerst maar eens zien. en vraag eens aan de garage wat precies de schade is. zij kunnen zo zien of het verse of oude krassen zijn.

en de hele zijkant geschuurd en gespoten voor 500 euro???
ik had een kras aan de zijkant van mn aygo, op zijbumper en 2 deuren en dit koste ruim 1300 euro via een officieel schade-bedrijf. vind 500 euro wel erg weinig voor de hele zijkant..

Ja ik wil inderdaad eerst zelf de foto's zien.
Schade is hersteld bij een schadeherstelbedrijf, zoals ik het begreep ( maar dat weet ik dus niet zeker ) is de deur geschuurd en gespoten.

Verzekering gaf hierop alleen aan dat zij een factuur opvragen bij het schadeherstelbedrijf, werd er niet heel veel wijzer van helaas.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:33

Vreem inderdaad dat ze zo snel zonder jouw medeweten dit gedaan hebben. Ik zou dat ook niet vertrouwen. Hoe jouw verzekering er op gaat reageren weet ik niet, maar als de verzekering niet betaald zou ik dat zelf ook niet doen. Dan hadden ze maar volgens de regels moeten spelen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:09

Vreemd verhaal.

Ik heb bij een autoschadeherstel bedrijf gewerkt.
Pas nadat er een schade-expert was geweest en die alles op de foto had gezet en de kosten waren beraamd kon er tot reparatie worden overgegaan.
Als de klant zelf betaalde kon er gelijk gerepareerd worden.

Je zit ook vast aan de dagwaarde van een auto.
Soms is de auto economisch total loss.

Ik zou je verzekering bellen en het verhaal voorleggen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:01

Onder een bepaald bedrag hoeft de verzekering het niet te zien, €500 is peanuts voor een verzekering. Ik vermoed dat ze gewoon de offerte opvragen en goedkeuren. De rekening wordt dan weer verhaald op jouw aansprakelijkheidsverzekering. Daar merk je niets van.

Ik zou gewoon die papieren tekenen, ik neem aan dat dit een schadeformulier is, in laten dienen bij de verzekering en het door hun laten afhandelen.
Het kost jou niets als de verzekering uitbetaald en ik zou het er verder bij laten zitten.

Betaald de verzekering niets dan is het hun probleem.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 09:08

ingvdh schreef:
Onder een bepaald bedrag hoeft de verzekering het niet te zien, €500 is peanuts voor een verzekering. Ik vermoed dat ze gewoon de offerte opvragen en goedkeuren. De rekening wordt dan weer verhaald op jouw aansprakelijkheidsverzekering. Daar merk je niets van.

Ik zou gewoon die papieren tekenen, ik neem aan dat dit een schadeformulier is, in laten dienen bij de verzekering en het door hun laten afhandelen.
Het kost jou niets als de verzekering uitbetaald en ik zou het er verder bij laten zitten.

Betaald de verzekering niets dan is het hun probleem.

Dat is dus ook precies waar ik tegenaan loop, wij zijn er van op de hoogte dat deze mensen eerder met een aanrijding hebben gefraudeerd bij de verzekering en we hebben het idee dat er met de factuur geknoeid is.

Hun zijn gisteren de hele dag aan het pushen geweest dat ik de papieren moest tekenen, maar na ik hun heb gevraagd om de schadeformulieren, foto's van de schade en de rekening van het schadebedrijf naar me toe te sturen of langs te brengen, kreeg ik ineens bericht dat alles maar via de verzekering loopt en dat hun de papieren al hebben opgestuurd?

Ik ben nog nooit aansprakelijk gesteld, dus weet ook totaal niet wat ik kan verwachten.

Mijn verzekering is trouwens wel al op de hoogte gesteld van het hele verhaal, maar doet er nog geen uitspraken over omdat zij de schade etc nog niet weten.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:13

Eens met de post van ingvdh, je er niet druk over maken. Verzekering zoekt het zelf uit. Dus gewoon alles tekenen en dan zoeken de verzekeringsmaatschappijen het onderling uit.

Als jouw verzekering dus een opgave wil en en foto's van de schade dan zal de tegenpartij dit moeten laten zien. Doen ze dat niet dan gaat het waarschijnlijk van hun all risk (no-claim) af. Niet jouw zorgen, daar merk jij dus niets van.

Ik zou wel op het formulier zetten dat jij dus niks aan schade hebt gezien en dat ze de schade dus al hebben laten herstellen. Dat heb ik ooit ook gedaan met iemand die zei dat mijn deur een deukje/kras had veroorzaakt. Ik heb mijn deur open gedaan en zag toen dat mijn deur niet eens op die hoogte kwam. Dit heb ik dus ook op het schadeformulier gezet en toen hoefde ik niks te betalen maar werd het van zijn eigen no-claim afgehaald. Zat een vlekje van 5 mm op ofzo en hij had de hele deur laten schuren en spuiten voor 1500 euro bij een bevriende garage. Nou dat zegt mij al genoeg...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 09:32

Maar hun geven aan dat alle papieren terug zijn naar de verzekering? Wat is voor mij nu dan de vervolgstap?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:38

Dat kun je het beste even aan je verzekering navragen.
Meld dan meteen dat het je niet helemaal lekker zit en daarom niet zo maar de schuld op je wilt nemen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:41

500€ voor haast onzichtbare krassen, no kidding ?
Ze waren op privé terrein en wisten heel goed dat er honden losliepen. Je wou het netjes oplossen, maar op die manier zou ik in geen geval hun papieren tekenen.
Naar je verzekering bellen en zeggen dat de schade door nalatigheid van hun tot stand kwam, want een auto op een terrein plaatsen waar dieren vrij rond lopen valt echt wel onder "nalatigheid" net zoals uw wagen boven een berg parkeren zonder de handrem...

Als ze je terugbellen, kun je ze dan ook vriendelijk naar je verzekeraar verwijzen ;)

Je hoeft je hiervoor echt niet schuldig te voelen omdat het jouw hond was. Hij liep op privé eigendom en daar hoef je je dus niet om te verantwoorden.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:00

betadine schreef:
Ze waren op privé terrein en wisten heel goed dat er honden losliepen. Je wou het netjes oplossen, maar op die manier zou ik in geen geval hun papieren tekenen.
Naar je verzekering bellen en zeggen dat de schade door nalatigheid van hun tot stand kwam, want een auto op een terrein plaatsen waar dieren vrij rond lopen valt echt wel onder "nalatigheid" net zoals uw wagen boven een berg parkeren zonder de handrem...

Als ze je terugbellen, kun je ze dan ook vriendelijk naar je verzekeraar verwijzen ;)

Je hoeft je hiervoor echt niet schuldig te voelen omdat het jouw hond was. Hij liep op privé eigendom en daar hoef je je dus niet om te verantwoorden.

Sorry hoor, maar dit is echt geen nalatigheid. Als je je auto zonder handrem op een steile helling zit gaan hij 100% zeker rollen. De kans dat je auto beschadigd wordt als je bij mensen op bezoek gaat is is veeeeeel lager. Wij gaan zo vaak bij mensen op bezoek met loslopende honden en die brengen geen schade aan mijn auto toe.
Honden horen niet tegen auto's op te springen en daarbij bij jij als eigenaar verantwoordelijk voor de gedragingen van je hond, en dus ook aansprakelijk als ze schade toebrengen aan eigendom van anderen (ongeacht of dit op eigen terrein is of niet).

TS: Je hoeft het niet zelf te betalen toch en 500 euro voor een deur overspuiten is echt geen groot bedrag. Kwestie van formulier invullen, en de verzekering regelt het verder.
Weet niet of het goede kennissen van je ouders zijn, maar ik zou geen ruzie willen veroorzaken tussen je ouders en hun vrienden omdat jouw honden hun auto beschadigd hebben.
Daarbij komt voor 500 euro echt geen expert kijken maar gaat het altijd dan op basis van een reparatienota met eventueel foto ter aantoning.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:16

Raiza in een ideale wereld springen honden nooit tegen auto of baasje aan nee absoluut, maar als er morgen iemand zijn wagen op mijn weide parkeert en dan een rekening komt brengen omdat mijn paard er tegenaan heeft geschuurd zal ik die ook niet betalen hoor !!
Als het nu vrienden zijn die na toelating hun wagen op mijn terrein zetten is het een ander verhaal en dan nog moeten ze niet zomaar met een reuze factuur komen aandraven zonder zichtbare schade of bewijsmateriaal.
Of jij of ik nu gelijk hebben maakt niet uit, feit is dat verzekeringen heel heel heel erg happig zijn op dit regeltje "nalatigheid" om niet te hoeven betalen en dat TS haar verzekering ook gemakkelijk die richting op kan sturen.
Verzekering is niet gratis en voor zo een stom akkefietje ben je al snel een bepaald bedrag aan franchise kwijt.
Waarom zou TS dit betalen terwijl ze samen met de eigenaar van de wagen tijdens de check-up geen schade konden vinden. TS wou alles nog netjes afhandelen, maar als de auto eigenaar zelf al bekend staan om fraude zou ik hier ook niet te veel energie in steken. Laat je evrzekering hen maar afwimpelen, daar zijn ze heel erg goed in :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:22

Ik zie het probleem niet.. Je bent er voor verzekerd dus laat de verzekering dit lekker uitzoeken. Jij hoeft verder geen papieren van hun te tekenen enkel de schade bij je eigen verzekeraar te melden en het schadeformulier voor jouw verzekeraar in te vullen en te ondertekenen.

Daarbij kan het prima zijn dan hun all risk verzekeraar groen licht heeft gegeven te laten repareren en zo nodig een rapport heeft laten opstellen. Verder kunnen zij dit met jouw verzekeraar afhandelen en de gevraagde gegevens overleggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:30

De allrisk verzekeraar gaat geen expert sturen voor een schade van 500 euro.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:30

Hun beweren de spullen naar hun verzekering te hebben opgestuurd.
Hun verzekering zal dan contact moeten opnemen met jou.
Dan moet wel jouw verzekeraar en polisnummer (eventueel andere gegevens) bekend zijn.
Jouw verzekering zal dan contact met je opnemen.

Mensen die frauderen komen op een 'zwarte lijst' bij verzekeraars.
Het is veel moeilijker voor hen om zich weer te verzekeren.

Mijn man werkt bij een hele grote verzekeringsmaatschappij.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:36

Iris82 schreef:
De allrisk verzekeraar gaat geen expert sturen voor een schade van 500 euro.

Dat verschilt per situatie en per verzekeraar. Ik heb het zeer zeker wel meegemaakt dat er een expert voor dat bedrag langskomt.

De all risk verzekeraar zal de schade voor zijn relatie gewoon verhalen. Je (jouw verzekeraar) ontvangt vanzelf bericht.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:41

Ik kan mij niet voorstellen dat ze € 500,- aan schade hebben, ik heb ook het vermoeden dat ze misbruik maken van de situatie of misschien wel een onder onsje hebben met het schade bedrijf.
Zeker als je er samen langs bent gelopen en toen niks zag, hoe kan het dan zijn, dat het nu dan wel zo is en er voor € 500,- aan schade is? Wie eist bewijst, laat ze maar komen met foto's. Vind het zo en zo apart om gelijk te laten maken, alsof je niet kunt rijden met een auto die twee krassen heeft. Zou die mensen eens even nagooglen of op facebook op zoeken, misschien hebben ze er wel wat over geschreven.

Wat betreft de verzekering, die betaald, maar let wel, bij sommige verzekering raak je je opgebouwde schade vrije jaren kwijt en kun je dus meer premie gaan betalen. Dus de regel, het kost je niks, gaat zeker niet zomaar op!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 11:33

Raiza schreef:
betadine schreef:

Sorry hoor, maar dit is echt geen nalatigheid. Als je je auto zonder handrem op een steile helling zit gaan hij 100% zeker rollen. De kans dat je auto beschadigd wordt als je bij mensen op bezoek gaat is is veeeeeel lager. Wij gaan zo vaak bij mensen op bezoek met loslopende honden en die brengen geen schade aan mijn auto toe.
Honden horen niet tegen auto's op te springen en daarbij bij jij als eigenaar verantwoordelijk voor de gedragingen van je hond, en dus ook aansprakelijk als ze schade toebrengen aan eigendom van anderen (ongeacht of dit op eigen terrein is of niet).

TS: Je hoeft het niet zelf te betalen toch en 500 euro voor een deur overspuiten is echt geen groot bedrag. Kwestie van formulier invullen, en de verzekering regelt het verder.
Weet niet of het goede kennissen van je ouders zijn, maar ik zou geen ruzie willen veroorzaken tussen je ouders en hun vrienden omdat jouw honden hun auto beschadigd hebben.
Daarbij komt voor 500 euro echt geen expert kijken maar gaat het altijd dan op basis van een reparatienota met eventueel foto ter aantoning.

Sorry hoor, maar deze mensen zijn op de hoogte dat de honden daar opspringen, zij komen al ruim 40 jaar bij ons. Natuurlijk had mijn hond niet tegen de auto moeten springen en ja natuurlijk moeten die krassen weg gewerkt worden.
MAAR dit had ook op een nette manier kunnen gaan, de desbetreffende mensen hadden diezelfde avond ( dus nadat ik had aangegeven dat ik contact op zou nemen met mijn verzekering om te kijken hoe dit het beste geregeld kan worden) achter onze rug om zitten klagen tegen andere vrienden van mij vader dat als ik niet zou betalen dat ze rechtsbijstand in zouden schakelen en dergelijke.

Mijn vader is na dit akkefietje ook klaar met deze mensen en ze zijn daar niet meer welkom. Zowel ik als mijn vader hebben meteen aangegeven dit gewoon netjes te willen regelen en dan krijgen we er een beetje achterbaks gedrag voor terug.