Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
meggiemeg schreef:Je kan de erfenis verwerpen, dat gaat via de rechtbank, je betaald daar inderdaad griffiekosten voor.
Je kan het aanvragen via een brief bij de rechtbank, vermeld daar alle mensen in waar het verwerpen voor van toepassing is, denk ook aan het vermelden van eventuele kinderen. Dit alles kan dan in 1x verwerkt worden voor eenmalig griffkosten, wij waren vorig jaar 116.- euro kwijt
Brainless schreef:Atalja schreef:Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.
Je hoeft echt niet te accepteren.
Dan ben je helaas totaal verkeerd voorgelicht.
Koper schreef:Mijn broer en ik hebben niet aanvaard, mijn zussen geloof ik beneficiair. Ik kan mij alleen niet heugen dat ik daar wat voor moest betalen. Regelt een executeur-testamentair die griffiekosten dan?
kwita schreef:Nu had ik de keuze dat er alles met schulden of alleen de erfenis mijn kinds deel kon accepteren (maar mijn moeder leeft nog en er waren geen schulden dat wist ik al).
Maar zou mijn broer mij dan ook op het verwerp formulier in kunnen vullen zonder dat ik het weet?
(dat durft hij zonder het te zeggen namelijk wel!)
kwita schreef:Nu had ik de keuze dat er alles met schulden of alleen de erfenis mijn kinds deel kon accepteren (maar mijn moeder leeft nog en er waren geen schulden dat wist ik al).
Maar zou mijn broer mij dan ook op het verwerp formulier in kunnen vullen zonder dat ik het weet?
Atalja schreef:Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.
Koper schreef:kwita schreef:Nu had ik de keuze dat er alles met schulden of alleen de erfenis mijn kinds deel kon accepteren (maar mijn moeder leeft nog en er waren geen schulden dat wist ik al).
Lijkt me dat dat alleen kan als je broer je voogd, curator of bewindvoerder is. Bij ons moesten alle meerderjarige erkende kinderen zelf tekenen.
Atalja schreef:Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.
Atalja schreef:Wij hadden dus helemaal geen keuze, wij wisten van tevoren al wel dat heel de inboedel dan weg zou gaan. Maar daar krijgen ze misschien 2 euro voor![]()
Nee verwerpen en beneficiair aanvaarden was niet mogelijk.