huis huren van particulier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

huis huren van particulier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 11:04

Bij onze zoektocht naar een nieuw huis zijn wij terecht gekomen bij een particulier die zijn huis verhuurt. Dit is niet op grond van de leegstandswet. Mag dit eigenlijk wel?
Nu heb ik altijd via de woningstichting gehuurd en dan is alles wel geregeld. Maar waar moet ik nu op letten in het contract? Heb ik wel huurdersbescherming? Wat moet er allemaal in het contract staan? Wat zijn mijn rechten als huurder?
Wie helpt mij op weg?

Prrrr

Re: huis huren van particulier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:15

Natuurlijk mag een particulier huizen verhuren - het maakt niet uit van wie je huurt, de verantwoordelijkheden van de verhuurder en de rechten van de huurder zijn hetzelfde.

Wil je weten wat je rechten zijn, dan is de site van de huurcommissie een goede start: http://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:17

Ik volg, sta namelijk op het punt hetzelfde te doen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:19

Wij huren al jaren particulier. Nooit problemen maar je hebt iets meer risico dat ze laks zijn in onderhoud bijvoorbeeld en meestal betaal je meer dan je zou moeten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:15

lijkt erop dat verhuurder veel kosten van onderhoud en aankleding bij ons neerlegt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:20

Welk onderhoud en aankleding bedoel je dan mystery?

Bepaalde dingen als bijhouden van zaken terwijl je huurt vind ik normaal, maar groot onderhoud vind ik voor de verhuurder.

Heb je de afspraak dat je bemeubeld huurt? Anders vind ik het logisch dat je het zelf moet inrichten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:08

het zou gestoffeerd opgeleverd worden, maar er hangt 1 stel gordijnen en niet in alle kamers, dit zou voor onze kosten komen. De vloer is ernstig beschadigd, deze moeten wij zelf vervangen. Ook zou het naar onze mening buiten geverft moeten worden. En ook de tuin staat geen plant in en ziet er niet uit, echter wordt van ons volgens het contract wel verwacht dat we de tuin netjes onderhouden. Ook is er geen wasautomaat, wat volgens mij wel hoort bij gestoffeerd en ik wil best mijn wasautomaat meenemen maar als wij er na een jaar uit gaan, gaat die mooi weer mee. Het contract is voor een jaar, dus alle investeringen zijn ook maar voor een jaar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:10

Als het niet in een normale veilige woonbare staat geleverd word moet je direct klagen, en eisen dat er wat gedaan word. Planten in de tuin vind ik geen must, dat is immers geen huis,onderhouden is ook even schoffelen dat t onkruid niet 2 meter word ;). Ik zou me druk maken om t huis. Gestoffeerd betekent niet zo zeer een wasmachine, wel dat het in bruikbare staat is met meubels. (bank, tafel en stoelen etc). Ik vind het voor een jaar, als het inderdaad in die staat is, niet woonbaar...

Heb je een contract waar het één en ander in staat? Neem aan dat er een huurovereenkomst is? Staat daar wat in wat er wel en niet in t huis aanwezig is? En staat er ook dingen in over het onderhoud ?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:13

Als het toch maar voor een jaar is, zou ik het simpel houden: gooi een los kleed over de vloer heen, neem je wasmachine mee (en dan idd na een jaar ook weer mee terug) en zorg dat de tuin niet verder overwoekerd raakt dan dat ie nu is. Meer hoef je er dan echt niet aan te doen volgens mij.

Mioux: gestoffeerd is niet met meubels, gestoffeerd betekent dat er gordijnen hangen en er een vloer in ligt. Dat is het principe. Gemeubileerd is idd bank + bed etc. :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:15

Mioux, je haalt gestoffeerd en gemeubileerd door elkaar.

Kenmerken gestoffeerde woning

Net als een gemeubileerde woning beschikt een gestoffeerde woning over enkele duidelijke kenmerken. Een gestoffeerde woning dient te beschikken over een vaste vloerbedekking. Behalve vloerbedekking mag hieronder ook worden verstaan dat er parket of een laminaatvloer aanwezig is. Een plavuizen vloer is ook toegestaan. Verder horen er gordijnen of rolgordijnen in de woning aanwezig te zijn. Een zonwering is optioneel en geen vereiste. Utiliteitsverlichting is ook een bijkomende voorwaarde. De keuken dient te beschikken over enkele vaste voorzieningen zoals een koelkast, eventueel een vaatwasser, een fornuis, een afzuigkap en een oven en/of magnetron. Als laatste dient er een wasmachine aanwezig te zijn in de huurwoning.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:17

Mioux schreef:
Als het niet in een normale veilige woonbare staat geleverd word moet je direct klagen, en eisen dat er wat gedaan word. Planten in de tuin vind ik geen must, dat is immers geen huis,onderhouden is ook even schoffelen dat t onkruid niet 2 meter word ;). Ik zou me druk maken om t huis. Gestoffeerd betekent niet zo zeer een wasmachine, wel dat het in bruikbare staat is met meubels. (bank, tafel en stoelen etc). Ik vind het voor een jaar, als het inderdaad in die staat is, niet woonbaar...

Nee. Gestoffeerd en gemeubileerd zijn twee verschillende dingen. Bij een contract waarin gestoffeerd staat hoeven zeker geen meubels (bank, tafel, stoelen) aanwezig te zijn. Wel vloerbedekking, gordijnen, behang, etc.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:19

Ik huur zelf een studentenappartement via een woningbouw maar ook daar moest ik toch echt eigenlijk zelf een vloer inleggen en zelf maar voor een wasmachine zorgen. :P

Dus dat je zelf moet verven, inrichten, vloer inleggen en wasmachine/apparatuur moet meenemen lijkt mij niet heel vreemd tenzij er afspraken over zijn gemaakt.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:22

Yipee schreef:
Ik huur zelf een studentenappartement via een woningbouw maar ook daar moest ik toch echt eigenlijk zelf een vloer inleggen en zelf maar voor een wasmachine zorgen. :P

Dus dat je zelf moet verven, inrichten, vloer inleggen en wasmachine/apparatuur moet meenemen lijkt mij niet heel vreemd tenzij er afspraken over zijn gemaakt.

Via een woningbouw huur je meestal ook niet gestoffeerd, maar kaal. Dan moet je inderdaad zelf alles verzorgen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:22

Yipee schreef:

maar jouw woning is waarschijnlijk niet gestoffeerd opgeleverd. :Y)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:23

Yipee schreef:

Het hangt er dus vanaf wat er in het contract staat. Kaal verhuren mag uiteraard ook, als dit zo vermeld staat, en dan ben je idd zelf verantwoordelijk voor alle aankleding. Voordeel hiervan is dat alles wel van jou is en je dat dus mee kunt nemen naar een volgende woning of kunt verkopen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:23

Op het moment dat je huurt bij een particulier (of andere instantie) en het is NIET op basis van de leegstandswet dan heb je huurbescherming. Dat het contract voor een bepaalde tijd is (een jaar) is dus ook niet zo. Als jullie over een jaar er niet uit willen, hoeft dat niet MITS hij een opzeggingstermijn heeft.

En firegirl heeft gelijk. Er is idd een verschil tussen gestoffeerd en gemeubileerd.

Edit: wat ook een optie is om een inventarislijst incl. foto's te maken en door beide partijen te laten ondertekenen. Dat er idd geen wasmachine was (als dat in het contract al zou staan vermeld) en er maar in een kamer gordijnen hingen etc.
Laatst bijgewerkt door femke_harley op 15-04-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:24

Ik zou wel in het contract laten vast leggen, wat er aanwezig is aan inboedel / stoffering.
Zodat je straks niet het welles nietes verhaal krijgt, dat er wel een eetkamer tafel was met 4 stoelen, een bed, koelkast, wasmachine e.d., terwijl dat niet het geval is. Ook vastleggen, waar gordijnen aanwezig zijn en waar niet. Ook duidelijk in laten vermelden dat de vloer in slechte staat is en de tuin niet begroeid is. Anders heb je straks best kans dat je over een jaar een goede vloer moet regelen om achter te laten (met wat inboedel) en een beplante tuin.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:29

Of maak voordat je er intrekt foto's van elke ruimte, met evt close-ups van beschadigingen. Zo heb je keihard bewijs van de oorspronkelijke staat van de woning.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:31

BridgetF dat is precies waar ik bang voor ben, alleen niet over een jaar maar direct. Er staat namelijk ook in ons contract dat hij mag controleren of alles in geode staat is. Dus die verwacht dalijk een tuin vol planten en een nieuwe vloer en daar gaan wij niet aan beginnen voor een jaartje.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:35

Hij wil het huis nu verhuren, zoals het nu is. Hij vindt dus blijkbaar dat het huis nu in goede staat is .... Dat betekent volgens mij dat het huis in dezelfde staat als nu moet zijn als jullie er over een jaar weer uit zouden gaan, niet beter en niet slechter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:46

mystery, je laatste post is dus gewoon een kwestie van vastleggen(eventueel met foto's) van hoe de staat van onderhoud en inrichting van huis en tuin/afwerking is ten tijde van betrekken van de woning/aangaan huurcontract
dan kan hij al op zijn kop staand nakend de lambada gaan staan dansen omdat hij van alles en nog wat wil, maar kun je bewijzen hoe en wat ten tijde van tekenen.
jij als huurder hoeft alleen te zorgen dat het huis in dezelfde staat is als toen je het betrok/contract aan ging, niet dat het het opgeknapt word.

tenzij je natuurlijk zaken overeenkomt , maar dat zou je dus niet moeten doen .

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:50

Wat dit betreft is het dan goed op papier zien te zetten. Maar wat nu als de koelkast of oven in de inbouw keuken het begeeft, dit is dan ook voor onze rekening Aldus het contract.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:54

Ik zou er niet aan beginnen. Sorry, maar de man in kwestie klinkt niet als een nette verhuurder. De woning wordt namelijk al niet gestoffeerd opgeleverd, maar je betaalt daar wel elke maand voor in je huurprijs. Dat jij verantwoordelijk bent voor de spullen die je meegeleverd krijgt, vind ik ook dubieus om eerlijk te zijn. Volgens mij valt dat namelijk onder zijn verantwoording. Het klinkt alsof deze man een slaatje hieruit probeert te slaan op een vreemde manier. Ik krijg zelf ook het idee TS dat je ontzettend twijfelt en dus zou ik adviseren het niet te doen :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:55

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:59

Als ik het zo hoor, zou ik er ook niet aan beginnen mits je alles goed vastlegt incl. Foto's etc. Getekend door beide partijen, anders kan de verhuurder natuurlijk zeggen dat het nieuwe foto's zijn etc. Nu sta je als huurder vaak wel erg sterk bij de rechter ivm huurbescherming maar daar wil je niet eindigen neem ik aan.